Veliki test Ferrari 488 Pista
Ferrari je stvorio Pistu, verziju modela 488 uz korištenje trkaćih komponenti, ali istodobno omogućio da se taj 720 KS snažan stroj i na cesti osjeća kao kod kuće. Gas…
Brzina je zadivljujuća i opijajuća, poglavito u ovom stroju talijanske proizvodnje. Ferrari 488 Pista uvjerljivo ganja horizont uz sveprisutan urlik gotovo trkaćeg V8 biturbo motora. Pista završava seriju modela 488, koja je nastala iz 458, čiji je kraj prethodno označio Speciale.
I tako dalje i tako dalje. U svakom slučaju, 3,9-litreni motor razvija 50 KS više u usporedbi s početnom verzijom, dakle ukupno 720 KS te mora pokretati 45 kilograma manju masu (tvrdi AMS-ova vaga, dok Ferrarijeva ističe smanjenje od 90 kg).
Zatim je tu niz poboljšanja na aerodinamici i ovjesu preuzetih iz motosporta, ali čak i prije nego što shvatite kako ona utječu na detalje u vožnji, posebno oblikovanim zračnim kanalom probijen nos već njuši prvi zavoj.
Maziti se ili boriti?
Elektrohidraulički servoupravljač pritom ima osjećaj prevođenja bilo kojeg unosa prednjim kotačima filigranski točnim, milimetarskim pomacima, dok se ostatak sportskog automobila sa središnjim motorom intenzivno mazi s idealnom putanjom, a da je pritom ne slomi. Kod odlučnih ubrzanja radi sigurnosti javlja se upravljačka elektronika voznih osobina – ne želite li je, okrenete metalni prekidač, Manettino.
A brzina? Zasad još legalna, u jednom zavoju gdje inače ostajete daleko od nezakonitosti. Kočenje za sljedeći zavoj – samo u podešenju pritiska papučice više je preciznosti nego drugdje u cijelom automobilu. Dobro, tako bi i trebalo biti kod automobila čija osnovna cijena premašuje onu jednog elitnog trosobnog stana.
Nemojmo još lutati, jer ni Pista to još ne čini. U međuvremenu, svako skretanje je preciznije, a svaka točka kočenja, unos upravljačem i tjeme zavoja savršeno se usklađuju s porastom brzine. Bio cestovno legalan ili ne, bijesna odlučnost kojom ovaj Ferrari slavi voznu dinamiku odvodi ga s otvorene ceste, prisiljavajući ga na trkalište.
Zatim nastavlja bjesniti, rado u postavci ‘CT off’ upravljačke elektronike voznih osobina, kod koje su, ovisno o stupnju ulaznih parametara, kočnice lagano primijenjene kako bi intervenirale u predstojećem nužnom stabiliziranju. Dotad morate kontrirati upravljačem.
A kada za to dođe vrijeme, Pista ne mora nužno biti poticana punim gasom – ima dovoljno radnog prostora da i pod blagim gasom preupravlja kroz zavoj, dok motor s minimalno višom kompresijom već laje na 8000 o/min. Brzo povlačenje desne karbonske polugice, bam, sljedeći stupanj prijenosa, bez prekida naizgled beskonačnog ubrzanja kroz sedmostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom.
Od ranih će biti prije
Ponovno je iza ugla. Je li ta točka kočenja uvijek bila tako rano? Razina brzine 488-ice naprosto vas izaziva, jer je neizmjerno visoka. I da citiramo onu poznatu iz filma ‘Top Gun’: “Tamo gore čovjek nema vremena za razmišljanje. Ako razmišljaš, onda si mrtav.” No dobro, možda Hollywood nije uvijek u pravu. Ali ubrzanje, naprosto je nebesko.
Vrijednosti koje Pista pruža naprosto su toliko opscene da gotovo posramljuju asfalt. Od nule do 100 km/h za 2,8 sekundi, nakon 7,8 sekundi brojka dva označava prvu znamenku na brzinomjeru – nevjerojatnu 1,1 sekundu ranije nego kod 488 GTB-a.
Zatim – kočnice. Dok trkaći pojas u četiri točke na otvorenoj cesti još uvijek izgleda poput ružičaste polo majice s uzdignutom kragnom, sada ga trebate. Samo 29,5 metara od 100 km/h do nule. I ponovno minimalan hod papučice na točno određenoj točki pritiska. Naravno, slični moćni kočni sustavi mogu se naći i drugdje.
Ali toliko mnogo kočnog užitka? Osim toga – konstantno usporavanje pri sili koja prijeti urušavanjem zone gužvanja vašeg mozga. Oprez – pri niskoj temperaturi guma ili mokroj cesti (idealno oboje u jednakoj mjeri) Pista vozi i koči poprilično osjetljivo.
Sve ekstremnije gumene smjese mijenjaju performanse guma u smjeru trkališta. Dok se put kočenja s toplim poluslikovima sa 100 km/h kreće oko 30 metara, kada su gume hladne, taj put iznosi 41 metar. Budući da tu vrstu guma koriste i proizvođači vozila, odgovarajuće vrijednosti ubuduće će se moći pronaći i u njihovim tehničkim podacima.
Nadalje, fokus je sada ionako na cestovnoj upotrebljivosti Piste, a ako vas u to već odavno nije uvjerila njezina ekstremna agilnost, onda će to učiniti način na koji vas tjera prema sve višim brzinama. Svakako i performanse, naravno, koje nikada ne posustaju, nikada ne umanjuju vlastitu prisutnost. Samo vas najviši okretni moment od čak 770 Nm pozdravlja pri relativno kasnih 3000 o/min.
Međutim, porast tlaka turbopunjača s integriranim senzorom brzine preuzetim iz Cup trkača toliko je brz da o ‘turborupi’ nema govora. Poglavito i jer je motor modificiran olakšanim zamašnjakom i radilicom, titanijskom klipnjačom te drukčijim profilom bregastog vratila s patološkom opsesijom na unose papučice gasa – još je divljiji od ionako briljantna osnovnog motora.
Da, dok sjedite usred ljutitog osmocilindraša i preciznog upravljanja, pomislite da Pista zaista utjelovljuje najljepše zamisliv kraj serije 488. Budući da je nasljednik F8 Tributo već predstavljen, taj je kraj itekako na vidiku. Također se temelji na 488. Ha! Ipak nema kraja. Ako i novi model bude ovako uzbudljivo divlji, to je možda i dobro.
TEHNIČKI PODACI
Motor
Osmocilindarski benzinski V-motor (izravno ubrizgavanje goriva), smješten središnje uzdužno, turbopunjač, hladnjak stlačenog zraka, radilica u pet ležajeva, dvije bregaste osovine (pokretane lancem), četiri ventila po cilindru, hidraulični podizači ventila
Snaga …………………………………………….530 kW (720 KS)
pri…………………………………………………. 8000 0/min
Obujam……………………………………………3902 ccm
Provrt x hod ……………………………………86,5 x 83,0 mm
spec. snaga ……………………………………..135,8 kW/l (184,5 KS/l)
Kompresijski omjer ………………………….9,6 : 1
Tlak punjenja…………………………………. 1,50 bara
Okretni moment……………………………… 770 Nm pri 3000 o/min
Prosječ brzina klipa (radni okr.)……….. 22,1 m/s
Količina ulja u motoru……………………….10,5 l
Količina rashladne tekućine ………………19,7 l
Prijenos snage
Na stražnje kotače, sedmostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom,
Omjeri mjenjača: I. 3,33, II. 2,29,
III. 1,73, IV. 1,37, V. 1,12, VI. 0,88,
VII. 0,64, R. 2,98. Konačni omjer 4,38 : 1.
Podvozje
Neovisan ovjes straga i sprijeda,
sprijeda s dvostrukim poprečnim ramenima,
zavojne opruge, amortizeri, straga s uzdužnim ramenima, zavojnim oprugama, amortizerima, stabilizatori sprijeda i straga, letva upravljača s ozubljenjem i elektrohidrauličnim servoojačivačem, omjer upravljača 12,0 : 1, dva okretaja od kraja do kraja, samoventilirajući keramički diskovi sprijeda (398 mm) i straga (360 mm), kotači sprijeda 9 J x 20, straga 11 J x 20, gume sprijeda 245/35 R 20 Y, straga 305/30 R 20 Y, Michelin Pilot Sport Cup 2 R
Vozne performanse
Ubrzanja
0 – 40 km/h …………1,1
0 – 80 km/h …………2,2
0 – 100 km/h………… 2,8
0 – 130 km/h …………3,9
0 – 160 km/h …………5,3
0 – 180 km/h …………6,5
0 – 200 km/h …………7,8
0 – 240 km/h …………11,2
0 – 280 km/h …………17,0
0 – 300 km/h …………21,7
0- 400 m ……………….10,2 (230 km/h)
Najviša brzina …………340 km/h
Međuubrzanja
60 – 100/80 – 120 km/h 1,1/1,3
Zaustavni put
sa 100 km/h (kočnice/gume hladne)41,0
sa 100 km/h (koč. hladne/gume zagrijane) 29,5
sa 130 km/h (koč. hladne/dume zagrijane)49,8
sa 130 km/h (kočnice/gume zagrijane) 50,2