

Info:
KARAKTER: Atmosferski super (luksuzni) sportski automobil s dva sjedala
TROŠKOVI: Visoki su. Početna cijena je 382.000 eura (u Njemačkoj)
POČETAK PRODAJE: Još ga niste naručili? Požurite
KONKURENTI: Rijetki su – Aston Martin Vanquish, Bentley Continental
Poštedite prevoditelja, mi ćemo vam objasniti naslov – Carter Secco nije trendovsko gazirano piće, već vrlo prizemno opisuje vrstu opskrbe motora uljem – suhi karter. Koji motor? Pa, stroj novog GT-sportaša iz Maranella, čije ime zvuči mnogo više nego što govori. Naime, samo broj njegovih komora za izgaranje – 12Cilindri (čitaj – ‘dodiči čilindri’). A mogli su ga nazvati i Due Posti (dva sjedala), Quattro Ruote (četiri kotača) ili pak Otto Marce (osam stupnjeva prijenosa) – ionako bismo najnoviju Berlinettu slavili samo zbog motora.
A vi ne? Nego zbog dizajna? No dobro, dizajnerski jezik modela 12Cilindri je, recimo to tako, netipičan. Činjenica da se prednji dio temelji na stilu 365 GTB/4 Daytone, automobila koji je star više od 50 godina, ne mijenja temeljnu neobičnost, koju pojačavaju dva stražnja krilca spojlera koja su uvijek obojena u crno i obično su uvučena. Čemu služe? Idemo isprobati. Sada, subito.
Misija – potisna sila
Jer nakon kratke uvodne vožnje pri ograničenoj brzini s dva kružna toka, odmah počinje ludnica. Zadaci – laminirati 830 konjskih snaga na asfalt bez gubitaka. Oko 1,7 tona mase usporiti na tjemenima zavoja. Usmjeravati 10,3 četvorna metra površine vozila kroz oštre radijuse zavoja. Upravo tu pomaže par spojlera koji se ‘bruse’ između 60 i 300 km/h. Ovisno o situaciji u vožnji, postavljeni su strmo te tako podupiru široki Gurney (vjetrozaštitni rub na stražnjem dijelu). Pri 250 km/h to stvara 50 kilograma dodatnog aerodinamičkog potiska.
U kokpitu? Raspoloženje se uskoro uspinje u nebo jer nakon samo nekoliko zavoja možete napisati diplomski rad ili pak doktorirati na limitu Ferrarija 12Cilindri. Onih automobila, a ne motora. Njegova je granica jasno postavljena na 9500 o/min. Devet tisuća petsto! U redu, hibrid bi reagirao još brže, turbopunjači bi radilicu preplavili okretnim momentom. Ali za što? Atmosferac je trajno pobuđen čak i bez struje, pruža izvrstan odziv na gas te 542 od najviših 678 Nm momenta isporučuje pri samo 2500 o/min.
A zvuk? Pjesma! Finog glasa, dubok i uglađen na dnu. U sredini, još uvijek visoko kultiviran, dostojanstven, s velikom dozom elegancije. No zatim pri vrhu popucaju gumbi na košulji i stroj nazvan F140HD, koji zapaljivim gorivom opskrbljuju dvije benzinske pumpe, doslovno podivlja. On vrišti, ne, urla snažnim glasom s jezgrovitim, jasnim zvukom. Digitalna igla okretomjera leti u crveno tako brzo da brzo gubite vrijeme na pronalaženje optimalne točke promjene stupnja prijenosa.
Kod kočenja i skretanja to se ne bi smjelo dogoditi jer je kombinacija brzine i mase ogromna. I tako ponovno na studiranje dinamike, gdje proučavamo ponašanje kroz nekoliko zavoja. Kao neuvježbani, radije kočimo s lijeve strane jer sustav Brake-by-Wire zapravo ne komunicira poželjno preko ‘lajtunga’ papučice i stopala. Odziv (vrlo izravan), točka pritiska (tvrda), doziranje (izvrsno) – sve je u redu za sportske vozače. Ono što nedostaje je pulsiranje ABS-a kao vodič. No barem upravljač reagira sjajno, s odzivom koji nije previše reaktivan te ima određenu lakoću, bez prekidanja povratnih informacija ili izlaska iz putanje nepoželjnim povlačenjem prema srednjem položaju.
Dakle, upravo tu treba biti optimalna točka skretanja. I jest, a noga je i dalje na kočnici. Najprije lagano podupravljanje, zatim se prianjanje vraća, minimalno skretanje upravljačem uz potporu stražnje osovine koja selektivno upravlja do tri stupnja. Sada ponovno lagano na gas i postupno otvaranje upravljača. V12 u tren oka uvlači zrak i, s prikladno teškom desnim stopalom, razbacuje se uokolo snagom. Podaci? Dva devet do 100, više od 340 km/h najviše brzine. Dobro je što Goodyearove gume, s Ferrarijevom skraćenicom K1 i širine 315 na stražnjoj osovini, mogu mnogo podnijeti. Naime, posebno su ojačane i imaju posebnu smjesu za 12Cilindri. Mali križni spojevi međusobno stabiliziraju široke blokove gaznoga sloja.
Više od 800 KS a dječja igra?!
Izlazak iz zavoja, drugi val, malo proklizavanja, blago otvoren upravljač. I ne zaboravite prebaciti stupanj prijenosa naviše prije nego što V12 počne dahtati. Sve se to uspijeva – iako u ubrzanom ritmu – gotovo zaigrano. Rijetko je bilo lakše na tako kontroliran način na asfalt izbaciti snagu veću od 800 KS. Mijenjanje brzina vrši mjenjač s dvostrukom spojkom (54 kg lakši od mjenjača u prethodniku 812), čiji su niži stupnjevi prijenosa izrazito kratki. Osmi ima duži prijenosni omjer za smanjivanje okretaja i CO2. I tako krećemo na doživljavanje druge strane modela 12Cilindri, koji također može biti talentirani GT, ne nameće se i čiji adaptivni amortizeri filtriraju neravnine u okviru svojih mogućnosti – a mogućnosti su veće od očekivanih. Brzo od Zagreba do Azurne obale? Zahvaljujući spremniku od 92 litre, strategija s jednim zaustavljanjem je vjerojatno moguća.
Na putu do tamo – masiranje na sjedalima koja nisu idealna za svaki oblik tijela, slušanje glazbe iz Burmesterova audiosustava i navigiranje korištenjem Apple CarPlay ili Android Auto sučelja. To vrlo dobro funkcionira jer je zvučna izolacija dobra, ne primjećujete puno pogonski sklop, samo čujete nekoliko kamenčića kako lete kroz lukove kotača. O da, naravno da postoji i dosadna asistencija u vožnji. Međutim, možete je brzo isključiti pritiskom dodirne površine (gdje su nestale sve jednostavne tipke?) na upravljaču. Baš kao i start-stop sustav HELE – što je, usput rečeno, kratica za ‘High Emotion, Low Emission’. Čovječe, Ferrari, imate tako lijep jezik. ‘AEBE’ (‘Alta Emozione, Bassa Emissione’) zvuči mnogo uzbudljivije.
Zaključak
Naziv modela govori sve, a njegova se misija sastoji od snage, brzine i agilnosti – 12Cilindri je atletski Super GT s motorom od kojeg klecaju koljena. Rasprave o masi, dodirnim tipkama, oblicima sjedala i osjećaju papučice kočnice brzo postaju sporedne.
Pogon i šasija
U usporedbi s prethodnikom, modelom 812 Superfast, 6,5-litreni V12 (s kutom među cilindrima od 65 stupnjeva) dolazi s lakšim klipnjačama od titana, aluminijskim klipovima i olakšanom radilicom, nadopunjenim razvodom ventila s posebno obloženim čeličnim klackalicama ventila. Nova aluminijska šasija trebala bi biti 15 posto kruća, novi osmostupanjski DKG na stražnjoj osovini 54 kg lakši te brže mijenjati stupnjeve prijenosa. Raspodjela mase ‘transaxle’ sportaša je 48,4 spram 51,6 posto.