Dječje autosjedalice do 13 kg

U kategoriji dječjih autosjedalica za najmanje svi testni kandidati ispunjavaju tražene norme, no u stvarnosti ne nudi svaki model stopostotnu sigurnost

Kada su u pitanju novorođenčad ili bebe do 13 kg mase, svi smo posebno osjetljivi. Prirodno je stoga da je napetost u ispitnom laboratoriju na vrhuncu. Sve pripreme su završene, sjedalica i testna lutka montirani su strogo prema uputama, a high-speed kamere pravilno usmjerene. I dok se testna karoserija polako ‘navija’ prema početnoj poziciji, kako bi poslije dosegnula zacrtanih 50 km/h, za komandnim centrom raste nervoza. Čak i vrlo iskusnim crash-test stručnjacima iz TÜV Süda, ovo je vrlo osjetljiva tema. Ako sjedalica potpuno podbaci, nastradat će skupa mjerna tehnika – srećom, u ovom slučaju testna lutka.

DVOSTRUKO POVIŠENE VRIJEDNOSTI

Sada slijedi signal za start. Testna karoserija juri kroz halu da bi se na kraju puta uz gromoglasan udar zaustavila na zaustavnom bloku, pa čak i od siline udarca vratila nekoliko metara unazad. Baš kao što bi se dogodilo i kod pravog frontalnog sudara. A potom mir i tišina. Najprije duboki uzdah. Pojasevi su izdržali silinu naleta, lutka još uvijek leži u sjedalici koju za ovu dob (do 13 kg) popularno zovemo – jajetom. Ovu proceduru ponovit ćemo danas još triput. Na kraju svega testna lutka izgleda dobro. No kod pravih ljudskih bića, posebice onih minijaturne građe, stvari bi drukčije izgledale. Jer, mjerenja nedvosmisleno pokazuju da ne nudi baš svako sjedalo potpunu zaštitu za bebe. Svi testni kandidati montiraju se u smjeru suprotnom od vožnje, ali dva od četiri modela djelomice zadiru u kritično područje. Kod modela Kiddy Evoluna i-Size i Joie i-Gemm u području prsa opterećenja su iznad dopuštenih, što za posljedicu ima veliki rizik od ozljeda. Iako obje sjedalice zadržavaju propisanu zakonsku normu, upravo kod tih povišenih, u praksi čestih opterećenja, one vrlo brzo stižu do svojih granica.

Kod sjedalice Kiddy objašnjenje je vrlo brzo vidljivo. Ona jedina tijekom vožnje nudi posebno položenu, više ležeću poziciju. Tako se pri sudaru sile ne prenose većim dijelom na poleđinu sjedalice, već snažno djeluju na integrirane pojaseve koji idu preko djetetovih ramena. Na testu su posmične sile toliko jake da zakovice popuštaju, a držač pojasa ostaje labavo ‘visjeti’ u kućištu sjedalice. Stoga konačna ocjena može biti samo – uvjetno preporučljiva. Kada bi položaj sjedenja bio nešto uspravniji, i rezultati bi vjerojatno bili bolji.

BRZA MONTAŽA S ISOFIXOM

Kad govorimo o lakoći postavljanja, ovi modeli ostavljaju dvojaki dojam. I dok ih se uz pomoć dodatnog isofix-postolja može brzo i jednostavno montirati, cijela kombinacija se ljulja i pritom ne ulijeva puno povjerenje, usprkos potpornoj nozi. S njom je u nekim automobilima ograničena montaža, jer prednje sjedalo treba pomaknuti duboko naprijed. Dodatno, ako je na podu ispod noge spremište, montaža je moguća samo ako proizvođač automobila ponudi odgovarajuću ispunu. Štoviše, s obzirom na popriličnu cijenu, ni konačna izrada ne oduševljava u cijelosti. Povrh svega, obojeni indikatori koji pokazuju da je sjedalica Kiddy pravilno ugrađena, u tamnijim automobilima nisu dovoljno vidljivi.

Vaya i-Size iz serije Platinum tvrtke gb s indikatorima pravilne ugradnje postavljenima na gornjem dijelu potporne noge, nudi kudikamo bolje rješenje. Općenito ovo sjedalo pruža znatno bolji dojam, iako s gotovo 15 kg mase pripada težima na testu, no ugradnja je poprilično brza. Uz to, može biti dulje u uporabi jer je dizajnirana i za stariju djecu koja se pod određenim uvjetima mogu voziti okrenuta u smjeru vožnje. Tako mladi roditelji mogu zamijeniti samo sjedalicu koja se ponovno postavlja na rotirajuće postolje. Crash-test s testnom lutkom, u veličini i masi otprilike jednoipolgodišnjeg djeteta, za ovu sjedalicu nije nikakav problem. Vaya i-Sitze svog malog suvozača štiti vrlo pouzdano i ‘preporučljiva’ je. Dobri rezultati, solidna izrada te dugo vrijeme iskoristivosti donekle relativiziraju nešto višu cijenu. No, još je skuplji model Zero.1 Elite i-Size koji predstavlja tvrtka Recaro. Srećom, visoku cijenu opravdavaju, koliko je to moguće, performanse. Iako bočni, za sigurnost ne relevantni plastični paneli na postolju, pucaju nakon sudara, sjedalica zasigurno prolazi test. Uz to, predviđena je i za djecu visoku do 105 cm, dakle do otprilike četiri i pol godine.

Budući da se ‘jaje’ lako odvaja od postolja, roditelji dobivaju vrlo kvalitetnu sjedalicu s pregršt pametnih detalja. No Recarova sjedalica poprilično je teška i voluminozna pa kod početne instalacije zahtijeva barem dva para ruku. Problem je što dijelovi procedure nisu nimalo intuitivni, a debelo i nepregledno uputstvo za uporabu pritom nimalo ne pomaže. Stoga, tko planira često vaditi cijelu sjedalicu (sjedalo + postolje) i premještati iz automobila u automobil, neće biti zadovoljan, iako ovaj model zaslužuje ocjenu ‘preporučljiva’.

Nema apsolutno sigurnih

Rezultati otrežnjavaju, dvije od četiri sjedalice pokazuju nedostatke, što su barem dvije sjedalice previše. Sve sjedalice zadovoljavaju zakonske okvire, ali testovi poput ovog pokazuju kako stvari izgledaju u stvarnom životu. Što se sigurnosti tiče, tu kompromisa nema, ali sjedalice moraju biti i jednostavne za montažu. Naravno, i cijena je veliki faktor pri kupnji, iako ne smije biti i odlučujući. Kod modela Kiddy Evoluna i-Size i Joie i-Gemm dojam nije do kraja ohrabrujući. Bi li potonja bila sigurnija s opcionalnom platformom, bit će naknadno ispitano. Da stvari mogu i moraju biti bolje, dokazuju Vaya i-Size gb Platinum, koja je ujedno i laka za montažu, te Recarova Zero.1 Elite. One crash-test prolaze bez problema.