

Nema sumnje, otkad se prvi put pojavio 2010., Duster je bio i ostao ključan model za uspjeh Dacije. Dizajnerska je ekipa od prve uspjela pogoditi ukus kupaca koji su žudjeli za visokim i robusnim SUV-modelom te se prvi put pojam jeftino više nije vezao uz sam izgled automobila. S godinama je Duster brusio svoju vanjštinu, zadržavajući pritom osnovnu formu koja ga je proslavila, a šlag na tortu stigao je s nedavnim redizajnom maske koji je ponovno ispao – pun pogodak. Za domaće kupce, barem one starije koje je dosadašnji logo sjećanjem vezao uz ‘sirotinjske’ Dacije, tako je nestao i posljednji znamen odbojnosti.
Ispod maske, Duster je zadržao sve poznate vrijednosti, dužinu od 434 cm te u slučaju testnog primjerka, poznati dCi snage 115 KS uparen s pogonom na sve kotače. Jedino nije zadržana cijena, budući da je u jesen prošle godine, za tada top-opremu Journey, trebalo izdvojiti 1150 eura manje. Danas testni primjerak kreće od 25.000 eura, a u međuvremenu se pojavila i prestižnija (bogatija) oprema Extreme, 900 eura skuplja. No da ne bi bilo zabune, svi su automobili u međuvremenu poskupjeli, većina proporcionalno te znatno više od Dustera, pa bez obzira na višu cijenu, ovako konfiguriran testni primjerak predstavlja jedan od najisplativijih načina za ulaz u svijet avanture na četiri kotača. Tim više jer na tržištu baš i nema konkurencije u ovom segmentu s kombinacijom dizela, pogona 4×4 i ručnog mjenjača.
Zahvalni dizelaš
Kod Dustera zapravo nema izbora jer ako želite 4×4, onda može biti samo dizel. Provjereni dCi dizel s polica Renaulta ima pomalo arhaični šarm koji pritiskom gumba za start započinje zvukom pumpe goriva te se nastavlja uvijek prisutnom pozadinskom kulisom. To, međutim, nimalo ne smeta u vožnji, kao ni to da 115 KS snažan turbodizel s izravnim ubrizgavanjem dolazi s po dva ventila po cilindru, dvostruko manje od većine konkurencije. U konačnici 260 Nm pri 1750 o/min sasvim je dovoljno za svakodnevne potrebe. Ono na što se treba naviknuti su izuzetno kratki omjeri šeststupanjskog ručnog mjenjača, ili preciznije, na kraća prva tri stupnja. Posljedica je to Dacijine štedljive filozofije što bi u praksi trebalo nadomjestiti izostanak reduktora na terenu.
Jedna od opcija je stoga kretanje iz drugog stupnja što nije problem usvojiti ako ne mijenjate često automobile. Općenito se motor pokazuje poprilično zahvalnim s prosječnom potrošnjom na testu od 6,5 litara, dobrim dijelom i zahvaljujući masi koja usprkos pogonu 4×4 ostaje ispod 1,5 tona. Na magistralama pri konstantnim brzinama to lako može biti i litru manje, ali i popeti se iznad sedam litara na autocesti kao posljedica nešto viših okretaja u krajnjem stupnju (2800 o/min pri 130 km/h). Na tim brzinama Duster zasigurno nije među najtišima u segmentu, ali je dovoljno tih (70 dB(A)) da se u unutrašnjosti može razgovarati bez potrebe za povišenim glasom. Zaključujemo, putnici se generalno voze udobno, malo manje na račun sjedala, malo više zbog mekanije podešenog podvozja.
Udobniji ovjes dolazi kao posljedica varijante 4×4 koja umjesto standardne polukrute osovine koristi sofisticiraniji multilink. Ipak, mekoća pri višim brzinama rezultira nešto indiferentnijim osjećajem vožnje, iako Duster ostaje pratiti zadane linije. Poprilično lagan i posljedično neizravan upravljač, međutim, reagira sporijim reakcijama na upute vozača. Oko središnje se pozicije malo toga događa pa se treba priviknuti da treba nešto više rada kako bi se izbjegle rupe ili slične prepreke na cesti.
U slučaju naglijeg oduzimanja brzine ili snažnijeg kočenja u zavoju elektronika učinkovito sprječava zanošenje stražnjeg kraja, no u ekstremnijim situacijama Duster voli pobjeći preko nosa (podupravljanje) kada, na djelić sekunde, nema pomoći ni od korekcija upravljača. No isto tako munjeviti i prije nego što se manje iskusan vozač snađe, ESP vraća stvari pod kontrolu, čineći vožnju u svakom trenutku sigurnom. Istovremeno, osjećaj na kočnici je dobar, a straga su bubanj kočnice umjesto diskova, zaustavni je put dovoljno solidan (36,1 m). Jasno je, međutim, da je opuštena vožnja u Dusteru u velikoj prednosti nad sportskom.
Vrijeme za avanturu
Karoserijski gledano, Duster je izvrsno krojen za avanture izvan asfalta, bilo kroz gotovo nenadmašnih 21,5 cm odmaka od tla, bilo kroz velike prilazne i odlazne kuteve. Dodatno tu je i uključiv pogon na sve kotače, kada elektronski regulirana lamelna spojka priključuje i stražnju osovinu. Tada, u osnovi prednje pogonski Duster, prema potrebi prebacuje i do 50 posto momenta straga kako bi se ostvarila bolja trakcija. Na kraju je tu i opcija ‘Lock’ koja zaključava raspodjelu momenta, no to nikako ne treba zamijeniti s pravom blokadom diferencijala.
U teoriji je Duster sposoban svladati uspone veće od 40 stupnjeva, što su već naznake ozbiljnih terenaca, no to – naravno – ovisi o gumama (ne baš terenski Semperit Speed Grip 215/60 R17) i posljedičnoj trakciji. Dodajmo tome i sustav pomoći pri spuštanju (do 30 km/h) ili automatsko podizanje okretaja kada zaprijeti gašenje motora u previsokom stupnju pa brzo postaje jasno zašto su vozačima Dustera dostupnija neka mjesta koja su izvan limita šminkerskim SUV-ima.
Nazvati ga istinskim terencem ipak bi bilo malo preambiciozno, i to iz više razloga, od spomenutog izostanka pravog reduktora ili blokade diferencijala preko činjenice da Duster u vodu ulazi do prosječnih 45 cm ili da je dijagonala između osovina samo 16 cm. Iako je sa 11 km/h pri 2000 okretaja znatno sporiji od konkurentskih SUV-a sa sličnim ambicijama, Duster je jednostavno prebrz na strmim spuštanjima, a ni mekani ovjes sklon poskakivanju mu ne ide u prilog. Čak i kamera od 360 stupnjeva (doplata 450 eura) zapravo ne objedinjuje sliku za cjelokupni pogled na svaki dio karoserije, ali zna biti od pomoći kada su potencijalne prepreke u pitanju.
No ostavite li po strani ozbiljan off-road, Duster će značajno proširiti dijapazon izvancestovnih aktivnosti. Vozača će nagraditi solidno visokom pozicijom (57 cm od tla), putnike straga do 185 cm s dovoljno prostora za koljena (za glavu još i više), a sve sa 411 l prtljažnog prostora. Obaranjem naslona otvara se dovoljno prostora za utovar 26″ bicikla (180 cm dužine na podu, 1614 l), dok ugradnjom kuke možete povući i do 1500 kg.
Čak i na krovu mogu kampirati dvije osobe, dok je maksimalno opterećenje u vožnji 80 kg. Dakle, stvar je poprilično jednostavna – prostran, robustan i terenski više nego zahvalan automobil stiže u kombinaciji sa štedljivim i praktičnim dizelom i cijenom kojoj je teško parirati. Oni skloniji slobodnim aktivnostima u prirodi ili naprosto s potrebama za takvim automobilom nemaju što mnogo razmišljati. Uostalom, ovo je i jedna od posljednjih prilika da uhvate dizel jer ga s novom generacijom više neće biti. Drugim riječima, uzmite dok (ga) ima.
TEHNIČKI PODACI
Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4×4 Journey
Karoserija
D x Š x V 4341 x 1804 x 1682 mm, međuosovinski razmak 2604 mm, prtljažnik 411-1614 l, masa 1417 kg, nosivost 526 kg
Motor
Turbodizelski, četverocilindarski redni, izravno ubrizgavanje (common-rail), obujam 1461 ccm, snaga 84 kW / 115 KS pri 3750 o/min, 260 Nm pri 1750 o/min
Prijenos
Ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa, pogon na sve kotače
Vozne osobine
0-100 km/h……….. 9,6 s
80-120 km/h (4./5.st.)…..9,6/13,1 s
Najviša brzina …………175 km/h
Potrošnja WLTP………5,3 l/100 km
Potrošnja na testu……..6,5 l/100 km
Konkurenti
Subaru XV 1.6i od 29.100 eura, Suzuki Vitara 1.4 4WD Hybrid od 23.164 eura, Škoda Karoq 2.0 TDI DSG od 35.430 eura
Cijena
Osnovni model……………………….23.100 eura
Testirani model……………………….25.000 eura
Testirani model s doplatama…….25.950 eura
Plus: novi dizajn maske, omjer uloženo-dobiveno, robustan nastup, učinkovit dizelski motor, prostranost s obzirom na dimenzije, prtljažnik, odmak od tla, prilazni/odlazni kut, cijena doplata, mogućnost vuče, nosivost, rabljeni dobro drže cijenu
Minus: jednostavna plastika interijera, nedostatak bočne potpore na prednjim sjedalima, nesavršena vozačka ergonomija, nedostupan automatik uz pogon 4×4, osjećaj na upravljaču, kratki stupnjevi kod kretanja u gradu, izostanak istinskih terenskih mogućnosti