

O vrlo uspješnom modelu rumunjske podružnice Renaulta može se štošta ispričati. Duster se proizvodi od 2010., a otad je diljem svijeta prodan u oko 2,2 milijuna jedinica. Rumunjski terenac svoj nevjerojatan tržišni uspjeh nije izborio na račun horoskopskog znaka, već su mu se zvijezde ‘poklopile’ kao rezultat pomno odabrane strategije i idealnog trenutka lansiranja. Naime, tih je godina prodaja automobila bila u velikom padu kao posljedica ekonomske krize iz 2008., pa su kupci preferirali jeftinije automobile zbog kojih neće morati dati ‘posljednju kap krvi’. Uz to, ponuda SUV-a je u to vrijeme bila vrlo skromna, a potražnja u velikom porastu. Dakle, bilo je jasno od samog početka da Duster ima enorman tržišni potencijal, što se u konačnici i pokazalo točnim.
Dacia je tijekom vremena pametno ‘brusila’ svoj dijamant, osvježavala ga modernijom sigurnosnom opremom i lagano modificirala pogonske jedinice, no uvijek je ostajala vjerna izvornom konceptu. Danas više od 1000 novih Dustera svaki dan silazi s proizvodne trake u tradicionalnom proizvodnom pogonu u Pitestiju, no mi smo se vratili na sam početak priče – u Marrakech. Zašto baš u Maroko? Naime, na istom mjestu gdje danas vozimo redizajnirani Duster 115 dCi u boji Arizona Orange i opremi Journey, prije 12 godina provozali smo i originalni uradak.
Cijeli event je zapravo više zamišljen kao svojevrsni ‘hommage’ prvoj generaciji Dustera no predstavljanje novog automobila. Iza nas je gusto zbijen i kaotičan grad Marrakech na čijim se ulicama ponekad ni navigacija ne snalazi, a ispred nas pustinja iza koje se uzdiže gorje Atlas čiji su vrhovi prekriveni snijegom. Dva ogromna područja niskog tlaka iznad Azora i Sredozemnog mora podižu mokar, hladan sjeverni zrak iznad Maroka. U jednom trenutku navigacija nas s asfaltne ceste skreće ulijevo prema kamenoj pustinji Agafay. Pogon na sva četiri kotača dostupan je samo u kombinaciji s ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa, što se kasnije pokazalo kao vrlo atraktivna kombinacija.
Makadamska cesta kojom se vozimo postaje neravnija i uža, krivuda između brežuljaka, naizgled napuštenih sela te gotovo isušenih korita potoka. Nije to baš nikakav izazov za Duster. Poznato je da je naslijedio pogon na sve kotače od prve generacije Nissana X-Traila, što je itekako pozitivna referenca. Riječ je o pogonu na prednje kotače koji po potrebi – preko visko-spojke – uključuje i stražnju osovinu. Ako želite kupiti Duster da biste se odvažili u avanture izvan ceste, trebate znati da terenskom vožnjom vlada suvereno. U većini situacija nudi izvrsnu trakciju te čak ima i blokadu koja se uključuje okretanjem gumba, a koji fiksira raspodjelu snage između dviju osovina u omjeru 50:50. Tako možete svladati izazovne prepreke i penjati se po strmim usponima – 21 cm odmaka od tla i prilazni kut do 34 stupnja te kratki prevjesi ionako pružaju izvrsne preduvjete za terensku vožnju.
Izuzev toga, Dusterov pogon 4×4 ima vrlo učinkovitu, iako ponekad neosjetljivu pomoć pri vožnji nizbrdo. Naravno, nema sporohoda, ali tu su izuzetno kratak prvi stupanj prijenosa te generalno iznimno usko stupnjevan mjenjač. Stoga, prvi stupanj u svakodnevici gotovo da možete izbaciti iz upotrebe, s mjesta možete bez problema kretati i u drugom stupnju. Ili možete čim krenete s mjesta, iz prvog prijeći odmah u treći. Općenito, glatko, precizno mijenjanje stupnjeva prijenosa nudi veliki užitak u vožnji na cesti, no boriti se sa spojkom i pravim parom zupčanika bit će velik izazov izvan nje. Izazov koji je pomalo zaboravljen u doba terenskih vozila s automatskim pretvaračima momenta ili mjenjačima s dvostrukom spojkom, a što bi veterane među nama moglo podsjetiti na vožnje starih kamiona koji su prilikom prebacivanja stupnjeva prijenosa tražili međugas.
Dodatni zasloni za potrebe terenske vožnje nisu bili nužno potrebni, ali su u duhu modernih vremena. Na zaslonu se mogu očitati kut nagiba, visina i smjer kretanja (kompas). Sve to može biti korisno, no danas nas off-road softver putem Apple Car Playa usmjerava na skrivene staze u pustinji Agafay. Ovako opremljen Duster bez ikakva se napora probija marokanskim kršem. Zahtijeva samo ‘visko-šperu’ na vrlo strmim usponima, a mogao bi pružiti i mnogo više na terenu da je opremljen prikladnim gumama, a ne onima čiji se utori brzo popune pijeskom i blatom. Snažan dizelaš od 115 KS i 260 Nm je uvijek dobrodošao u ovoj karoseriji, a benzinac sa 150 KS nam je od početka bio ‘strano tijelo’.
Vjerojatno se cijelo vrijeme pitate – što je uopće novo u ovom Dusteru, čija treća generacija ionako na tržište stiže za dvije godine? Nedavno smo pisali o tome da marka ima novi vizualni identitet i logo. Stilizirana slova D i C sada krase prednju rešetku, glavčine kotača i upravljač. Dacijini marketinški stručnjaci nove znakove raspoznavanja nazivaju ‘Dacia-Link’. Rečeno je da simboliziraju isprepletenost dviju mehaničkih komponenti. Izuzev toga, unikatni su i mogu se prepoznati s velike udaljenosti. Vjerojatno jest tako, budući da su nas Marokanci cijelo vrijeme pratili pogledom.
Unutrašnjost karakterizira jednostavna, ali robusna i solidno obrađena plastika. Sjedala djeluju praktično i izdržljivo, što se ovdje u Maroku itekako cijeni. Dokazuju to i mnogi Dusteri u različitim stanjima koje susrećemo na povratku u Marrakech. Inače, Duster 115 dCi 4×4 Journey već je dostupan u Hrvatskoj po cijeni od 24.450 eura, tj. 184.218 kuna – atraktivna Arizona Orange koštat će vas dodatnih 480 eura. No ako ste dosljedni originalnoj ideji Dustera, tada bi ‘plinaš’ 1.0 Eco-G 100 u srednjem paketu Expression po cijeni od 18.450 (139.011 kuna) mogao biti pravi izbor za vas.
Zaključak
Duster je evoluirao zahvaljujući novom logotipu i blagom ali atraktivnom ‘zatezanju bora’. I dalje vrlo uspješno zauzima tržišnu poziciju cjenovno osviještenog kompaktnog SUV-a jednostavne tehnologije, ali solidne kvalitete izrade te izraženih terenskih sposobnosti.