Dacia Duster Journey Hybrid 140 – Mišićaviji, ali i uglađeniji

U svojoj trećoj generaciji Duster se predstavlja najsnažnije dosad, i to u off-road stilu. Mnogi su pozdravili novi dizajnerski izričaj, no nas zanima i kakav mu je hibridni pogon. Je li riječ o adekvatnoj zamjeni za dizel, otkriva naš test

INFO-VODIČ:

SEGMENT: Konvencionalno motoriziran ili hibridiziran kompaktni SUV

CIJENA: Od 19.500 do 27.800 eura, s pogonom na sve kotače od 24.900 eura

POČETAK PRODAJE: U salonima

KONKURENCIJA: Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium za 31.450 eura, Toyota Yaris Cross Hybrid Style za 33.767 eura, Renault CapturE-Tech hybrid 145 Techno za 28.440 eura

‘All we are is dust in the wind’ pjevao je 1977. američki bend Kansas, govoreći o prolaznosti vremena, ništavilu pojedinca i kako nam novac neće kupiti zdravlje. Novi Duster svakako nije za ‘In the wind’, pomalo depresivne stihove Kansasa ovdje ćemo zamijeniti vedrijim notama. Dacia Duster nakon gotovo 15 godina na tržištu, možemo reći, ulazi u ‘pubertet’, iza nje su dječje bolesti i krenula je suptilno sazrijevati. Neki će reći – pubertet je doba mušičavosti. Ima li kod modela iz 2024. takvih pojava?

Prašnjavim putevima do uspjeha

Sljedeće godine u proljeće bit će 15 godina otkako smo prvi put upoznali Daciju Duster. Otpočetka je upravo Europa bila najvažnija prodajna platforma za Duster, gdje je bilježio ponajbolje prodajne rezultate, a danas se može pohvaliti sa 2,5 milijuna prodanih primjeraka diljem svijeta.

Otprilike svakih sedam godina upoznavali smo novu generaciju – i iako je Duster u startu ‘ubo tržišnu žilu’ – svakom smo reinkarnacijom dobivali više. Duster odjednom više nije bio samo robustan rumunjski crossover, već je počeo nuditi blagodati europske SUV-uglađenosti i ergonomije. Novi Duster svakako zna što želi, nije neodlučan petnaestogodišnjak, već je odlučan privući neke nove kupce. A to će svakako uspjeti uz novi pristup dizajnu, koji kao što znamo, na kraju bude i najsnažniji adut pri privlačenju kupaca. Duster se sada sviđa većini, linije su prilagođene europskom ukusu, a pogoni su odsad uglađeniji i sofisticiraniji.

Tu se sad jasno moramo osvrnuti na ovaj hibridni sklop. Uz 94 KS koje dobivamo iz 1,6-litrenog benzinskog motora, tu je i 35 kW koje Dusteru daje elektromotor, uz 1,2 kWh kapaciteta baterije, pa kao sistemsku snagu uzimamo ukupno 141 KS. Najviši okretni moment iznosi 205 Nm pa kada sve te brojke preslikamo s papira na cestu, novi je Duster pri niskim okretajima, kada se maksimalno iskorištava snaga elektromotora, dosta živahan automobil. S dobrim odazivom na gas u tišini će preteći većinu vozila kada se upali zeleno svjetlo na semaforu. Činjenica da mu do 50 km/h trebaju samo četiri sekunde, dodatno olakšava gradske zadatke. Duster uvijek kreće na struju i dobro se odaziva na gas, a tek kasnije pomaže mu motor s unutarnjim izgaranjem.

Malenom polugicom mjenjača na središnjoj konzoli lako se upravlja, a uz ‘D’ ima i način rada ‘B’ kada sustav snažnije koči pri oduzimanju gasa te tako puni bateriju, ali i štedi kočnice u gradskim gužvama ili na zavojitoj magistralnoj cesti. Nalazite li se u gradu ili vozite otvorenim cestama, korak naprijed jasno je vidljiv i po pitanju udobnosti te uglađenosti pri samom upravljanju. Ovjes će sada hrabrije držati pravac pri prolasku kroz duže zavoje, a ni kočnice ne odrađuju loš posao sa zaustavnim putem od nešto više od 35 metara, kada su hladne.

Žedan ili štedljiv?

Izlaskom iz grada Duster također lijepo odgovara na gas kombinacijom elektromotora i ‘benzinca’, na ravnim dionicama se četverocilindraš ne uključuje napadno, niti je glasan. Međutim, iza prvog zavoja odjednom sustav odluči povisiti okretaje motora s unutarnjim izgaranjem i držati ih visoko određeno vrijeme. Tada buka postaje izraženijom, a mi strpljivo čekamo da se hibrid vrati električnom ‘krstarenju’. Uključivanje motora s unutarnjim izgaranjem ne događa se uvijek uglađeno te ga često prate neshvatljivo visoki okretaji. Sjećate li se priče o ‘pubertetu’ i razdoblju mušičavog ponašanja?

Duster je, da tako kažemo, i tijekom mjerenja i pri testiranju na javnim cestama imao neobjašnjive ‘promjene raspoloženja’. Patio je od navale naglog zamora, odnosno ulazio je u faze kada bi do 100 km/h poprilično polagano ubrzavao, a pri punom gasu nije želio voziti brzinom višom od 145 km/h. S druge strane, netko je zaboravio reći testnom automobilu da mu je najviša brzina 160 km/h.

Nama je na mjerenjima, barem prema digitalnom brzinomjeru, postigao i 180 km/h (na njemačkoj autocesti).

Kada smo krenuli na našu eko-rundu, vozili smo 21 km u optimalnim uvjetima, i tada je ugrađeno putno računalo pokazivalo izvrsnih 3,5 l/100 km – svakako se nemamo na što žaliti. Dosta velik dio odvozili smo na autocesti, gdje je Duster u većini slučaja pokretao elektromotor, tek uz malu pomoć 1,6-litrenog benzinca. Ukupna prosječna potrošnja na našem je testu bila 6,1 l/100 km, a realna potrošnja na eko-rundi na kraju nam je ispala 4,9, što je također vrlo dobar rezultat.

Magična tipka

A u kabini Dustera, kao što smo i prijašnjih godina navikli, naići ćete na kvalitetnu izradu, ali i dosta tvrde plastike. Ergonomija ovdje nije upitna, snaći će se i dobro smjestiti i ‘veliki’ i ‘mali’, iskoristivost prtljažnika obujma 430 litara, poglavito kada se položi stražnja klupa (1545 l) je izvrsna zbog pravilnih rubova. Također, sjedala su udobnija nego što je bio slučaj kod prethodnika, pa će svi pronaći optimalniji položaj za upravljačem.

No ostaje dojam da su određeni dijelovi armature i vrata mogli biti ‘odjeveni’ u nešto mekše materijale. Taj je posao konkurencija odradila bolje. No pomak – kada su tehnologije u pitanju – jasno je vidljiv, povezivost i rad multimedije inženjeri su podignuli na višu razinu. Infotainmentom se koristi intuitivnije, a komande klima-uređaja izuzete su iz ekrana i smještene podno dodirnog zaslona, odnosno otvora ventilacije, što svakako pozdravljamo.

Ako se dotaknemo sigurnosti, odnosno obaveznih sustava asistencije, ne možemo zaobići činjenicu da je novi Duster dobio samo tri zvjezdice na Euro NCAP-ovom testu. Iako je opremljen svim sustavima asistencije poput autonomnog sustava kočenja u nuždi, sustavima za držanje trake, inteligentnim limitatorima brzine i detekcijom umora vozača, Dacia ne nudi mnogo više, poglavito kada su u pitanju sekundarni sustavi pomoći. No to ne znači da Duster nije siguran automobil, jer se čvrstoća karoserije osjeti pri svakom prolasku kroz zavoj ili penjanju na rubnik. Dacia jednostavno ima takvu politiku gdje korisnike ne želi opteretiti cijelim sijasetom sustava, koji ponekad znaju više smetati nego biti od koristi. A tu su, naravno, i dodatni troškovi. Vozeći mnoge moderne testne automobile i sami smo se uvjerili koliko napasna znaju biti neka upozorenja te kako zaista često više smetaju nego pomažu. No kod Dacije, baš kao i kod Renaultovih vozila, postoji magični prekidač s lijeve strane od upravljača, bliže vratima. On, naime, u samo dva koraka isključuje zvučna upozorenja i ‘lane assist’.

Međutim, ne gasi potpuno sustave asistencije, već ih prebacuje u vaš individualni način rada koji ste sami odabrali.

Vjeran samom sebi

Novi je Duster, očekivano, vizualno atraktivniji i, cjelokupan je dojam uglađeniji te ugodniji od prethodnika. No on sam zna gdje mu je mjesto u cjenicima te, rekli bismo, ostaje vjeran politici da točno zna što kupcu nudi i pod kojim uvjetima. Ništa više i ništa manje – što i nije loša stvar. Negdje su u Daciji vidljivo štedjeli, no s druge strane, negdje su i uložili više pa je nova Dacia Duster lijepo zaokružen automobil te prije svega, fer proizvod. Duster, ruku na srce, nikada u tri generacije nije bio ovako dobar automobil i nikada se nije činio toliko uvjerljivim za borbu s velikim igračima. No također nikada nije bio ni tako skup, poput testiranog hibrida. Da, Dacia je osjetno pooštrila cijenu, no to znači da je Renaultova sestra u sve boljem društvu.

Kako radi Dusterov hibridni sustav

Nakon Joggera, Duster sada dobiva i puni hibridni pogon koji je originalno razvio Renault i već se dugo koristi u nekoliko modela. Dacia se oslanja na 1,6-litreni četverocilindarski atmosferski motor sa 94 KS i 148 Nm okretnog momenta. Renault također koristi benzinske motore s turbopunjačem u full-hibridima. Osim toga, pogoni imaju istu osnovnu strukturu – motor s unutarnjim izgaranjem nije spojen na planetarni zupčanik ili kontinuirano varijabilni CVT-mjenjač, već na takozvani multi-mode prijenos koji ne zahtijeva spojku. Ima četiri stupnja prijenosa za motor s unutarnjim izgaranjem i dva za glavni elektromotor, koji je integriran u prijenos. Iz toga Renault izračunava ukupno 15 kombinacija razina brzine i pogona, uključujući prazan hod. Ako je potrebna puna snaga, prvi elektromotor podržava motor s unutarnjim izgaranjem sa 35 kW (48 KS) i maksimalnih 205 Nm, a snaga sustava tada iznosi 104 kW ili 141 KS. Drugi elektromotor sa 15 kW (20 KS) služi kao starter za motor s unutarnjim izgaranjem te generator za brzo punjenje baterije koja je velika samo 1,2 kWh te iskorištava svaku priliku. Ovisno o uvjetima vožnje, Duster se vozi kao serijski ili paralelni hibrid – ili, ako je moguće, isključivo na električnu energiju do oko 80 km/h.