

Hura, povikao je narod, kada je Dacia prije deset godina predstavila svoj prvi Duster. Jer, napokon je došlo vrijeme da se u okvirima skromnog buđeta može kupiti toliko poželjan SUV! Od tada se dosta toga promijenilo, tržište je doslovce preplavljeno SUV-modelima no Duster je i dalje ostao prepoznatljiv, kako siluetom tako i cijenom. U međuvremenu s ukupno više od 1,9 milijuna prodanih jedinica, Duster od 2019. godine zauzima prvo mjesto u prodaji privatnim kupcima na europskom tržištu SUV-a dok u Hrvatskoj redovno završava u top 10 najprodavanijih modela.
Facelift Dustera uslijedio je već nakon tri godine od predstavljanja aktualne druge generacije a sve kako bi se osigurala toliko potrebna svježina modela. Pregled izmjena započinjemo na prednjem dijelu automobila, gdje na dobro poznatoj masci prepoznajemo novu rešetku. Dakako, prednji je dio sada usklađen s novim Sanderom i Loganom što znači da je tu i svjetlosni LED-potpis u obliku slova ipsilon (Y). Malo iznenađenje – logo rumunjske marke zadržao je svoj stari oblik. U bočnoj silueti nema razlika u odnosu na prethodnika, a ističemo da krovni nosači izvrsno pristaju Dusteru.
U skladu s navedenim, ništa se nije promijenilo niti u vanjskim dimenzijama pa Duster ostaje na duljini od 4,34 metra. Ono što se izvana ne vidi su promjene poput lakših ležajeva kotača, novih guma sa smanjenim otporom kotrljanja učinkovitije aerodinamike. Kao što je uobičajeno s faceliftom, s druge strane, malo se retuširanja provodi straga. Stražnja svjetla dobivaju novu grafiku koju sada karakterizira ‘ležeći Y’ kao i sprijeda. Stražnji spojler pak također ima novi izgled.
Zauzmimo mjesto za upravljačem. U unutrašnjosti ćete pronaći nove presvlake za sjedala, koje također imaju i novi dizajn tkanine. Sjedala su i dalje na prvu čudna, opterećuju lumbalni dio nešto više no što smo inače navikli, no niti nakon tri sata neprekidne vožnje ne možemo ih ocijeniti neudobnima. Upravo suprotno, iskoristiti ćemo priliku i pohvaliti ih po pitanju komfora i ipak poželjeti nešto više bočnog držanja. Nasloni za glavu su također novi a tu je i središnja konzola sa sklopivim naslonom za ruke i mikro-pretincem za pohranu, te dvije dodatne USB utičnice.
U Dusteru su dostupna i dva multimedijska sustava s novim osaminčnim zaslonom. Jeftiniji sustav prikaza već ima Apple Car Play i Android Auto, kao i glasovnu kontrolu, tako da se može koristiti i za navigaciju putem odgovarajućih aplikacija za pametne telefone. Skuplja verzija ‘Media Nav’ također integrira vlastiti navigacijski sustav a pametni telefoni mogu se bežično povezati i putem Wi-Fi-ja.
Ono što će tradicionalnim kupcima Dacije vjerojatno biti najinteresantnija kupnja je svakako LPG-varijanta Dustera. Naime, motor od 100 KS može se pogoniti plinom ili benzinom. Spremnik za LPG zauzima mjesto rezervnog kotača u podnici prtljažnika, no s druge strane nudi potencijalni doseg od čak 1.235 kilometara (tvornički navod), pod uvjetom da su oba spremnika napunjena do kraja.
No, o tome modelu nemamo što konkretno za reći, budući da smo na prvoj vožnji imali Dustera 1.3 TCe sa 150 KS i prednjim pogonom koji dolazi s automatskim, šeststupanjskim EDC-mjenjačem. Budući da je riječ o prednjem pogonu, Duster na upravljaču djeluje vrlo opušteno i lako, no nikada ‘spužvasto’. U opuštenom ritmu vožnje odiše ležernošću i mirnoćom, no s druge strane nudi enormni potencijal žustrine i snage ukoliko vam to zatreba. Na cjelodnevnoj ruti od 600 km se nije pokazao niti previše žednim, te se u prosjeku zadovoljio sa 6,7 l/100 km (magistrala i autocesta). U gradskom režimu pak ta vrijednost raste na 8,8 l/100 km, no treba uzeti u obzir da je riječ o automobilu koji je još uvijek u fazi razrade (ima manje od 1000 km na instrumentima).
Koja još iskustva možemo izdvojiti nakon prvog kontakta? Svakako da je na autocesti (130 km/h) u kabini primjetno tiši od prethodnika, te da je automatski mjenjač itekako podigao razinu komfora bez obzira što je prilikom kretanja malo neodlučan i nervozan. Isto tako, ovjes se s nevjerojatnom lakoćom nosi i s većim neravninama na makadamu, ‘pegla’ ih bez neugodnih popratnih zvukova i udaraca. Općenito, razina komfora koju ovaj Duster nudi je gotovo pa nevjerojatna za vozilo toga cjenovnog ranga i takve tehničke razine.
Kad već spominjemo cjenovni rang, recimo da je unatoč faceliftingu, Dacia uglavnom zadržala prijašnje cijene. Bazna varijanta s benzinskim motorom od 90 KS i dalje počinje sa 104.900 kuna dok ćete ECO-G u istom paketu opreme (Essential) platiti tek 1500 kuna više. TCe 100 ECO-G 2WD u srednjem (Comfort) i najbogatijem (Prestige) paketu opreme pak stoji 118.400 tj. 126.400 kuna dok spomenuti top-model 1.3 TCe sa 150 KS (isključivo u opremi Prestige) starta na 160.400 kuna. Novi Duster već se nalazi u prodajnim salonima diljem Hrvatske, gdje ga možete rezervirati za vašu probnu vožnju.