Cupra Terramar 1.5 eTSI – Tiguan s kastanjetama

S Terramarom, Cupra ulazi u popularni segment C-SUV gdje će tijekom plesanja flamenca brojnim konkurentima stati na nogu, pa čak i svom koncernovskom bratu. Ali nas zanima je li početna motorizacija dovoljno temperamentna?

BLIC INFO

ŠTO JE TO: SUV dugačak 4,52 metra, smješten u popularnom segmentu kompaktnih SUV-a
POGON: početni benzinac sa 150 KS, automatski mjenjač, pogon na prednje kotače
CIJENA: Osnovni model starta na 39.173 eura
KONKURENTI: Alfa Romeo Tonale, BMW X1, Hyundai Tucson, Mercedes GLA, VW Tiguan

Stariji čitatelji vjerojatno će se sjetiti: kada je Ferdinand Piëch bio izvršni direktor VW grupe, Seat je trebao biti izravna konkurencija Alfa Romeu. Danas možemo reći: cilj je postignut – doduše ne sa Seatom, već sa sportskim pod-brandom Cupra, koji je lansiran 2018. U kratkom 6-godišnjem tržišnom nastupu ovaj nekonvencionalni španjolski brend podigao je dosta prašine, uz više od 800.000 prodanih automobila. Čak je u ovim izazovnim godinama zabilježio primjetan porast prodaje, konkretno, tijekom 2024. prodali su 7,5 posto više automobila nego prethodne 2023. Kupcima nude razmjerno široku paletu i Terramar je već sedmi model u konfiguratoru. Ujedno i najveći, namijenjen svima kojima je Formentor pretijesan. Primarnu ulogu obiteljskog vozila interpretira na ponešto drukčiji način, uz povećane dimenzije i naglašeni sportski predznak, ali bez kompromitiranja komfora.

Čistokrvna Cupra
Novi Terramar po svemu je čistokrvna Cupra, ali ne i čistokrvni sportski auto. Kao rođak VW Tiguana u sličnom formatu SUV-a, koristi najnovije komponente platforme MQB i pozicioniran je uz nedavno modificirani crossover Formentor koji njeguje linije coupéa. Naravno, proizvodni stratezi ulažu mnogo truda kako bi osigurali da Terramar ne izgleda kao dosadan obiteljski SUV. I u tome su uspjeli. Prije nego počnemo s vožnjom, bacimo pogled na unutrašnjost i prtljažni prostor. Putnički prostor je raskošan za klasu, a obujam prtljažnika od 540 litara eliminira potrebu za krovnom kutijom kada putujete na godišnji odmor. Zgodno je i što preklapanje naslona stražnje klupe stvara gotovo ravnu podnicu i Terramar će lako progutati omanji hladnjak, perilicu rublja i slične glomazne predmete. Varijabilnost je također zadovoljavajuća, jer asimetrično djeljiv stražnji naslon u omjeru 40:20:40 omogućuje različite konfiguracije za prijevoz putnika/prtljage, uključujući i dugačke predmete poput skija. Nosivost od 534 kg je izdašna, a isti pridjev odnosi se na cjelokupnu unutrašnjost. Sjedala su odlično profilirana, ni pretvrda ni premekana i jako su ugodna na duljim putovanjima. Pritom je i vozačka ergonomija za pohvaliti – kako za niže, tako i za više osobe.

Nema ručnog mjenjača
Posebnost testnog primjerka krije se u činjenici da osim početne motorizacije dolazi u početnoj opremi, koja između ostalog podrazumijeva automatski mjenjač DSG. Unatoč cijeni koja je nokat ispod 40.000 eura, odmah možemo zaključiti da je riječ o fer ponudi jer prosječan vozač teško da može poželjeti više. U odnosu na izravne konkurente, Terramar donosi razmjerno bogatu opremu od samog starta, dok 1,5-litreni motor od 150 KS pruža solidne performanse, odnosno ubrzanje do 100 km/h ispod 10 sekundi i najveću brzinu iznad 200 km/h. Jasno, za one koji žele više nudi se dvolitreni TSI s pogonom na sve kotače, kao i snažni plug-in hibrid koji s jednim punjenjem baterije može prevaliti stotinjak bešumnih kilometara – zgodno za sve kupce koji imaju mogućnost puniti bateriju u vlastitoj režiji. No, pogledajmo što nudi početna motorizacija. Uz dovoljno komunikativan upravljač Cupra vjerno slijedi svaki vozački input uz vrlo umjereno naginjanje karoserije, što je najveća zasluga sportskog ovjesa, ali i niže točke težišta u odnosu na bratski Tiguan. Modovi rada (Comfort, Performance, Individual) nisu isključivo kozmetičke naravi, premda ne treba očekivati totalni preobražaj.

Sportski komforno
Terramarov karakter uvijek ostaje isti, ali režija u modu Performance dobiva novu dozu oštrine koja će goditi svim vozačkim sladokuscima. Fino regulirana kontrola proklizavanja pospješuje optimalan prijenos snage na podlogu, upravljač je izravniji, a tu su i polugice +/- za pravovremene izmjene stupnjeva prijenosa, onda kada vi to želite. Jer, kad maknete nogu s papučice gasa prije zavoja, DSG će rado prebaciti viši stupanj prijenosa, bez obzira na odabrani mod vožnje.
Dobro je što osim vozačkog talenta Terramar raspolaže i putnim kvalitetama. Tako smo poštujući ograničenja brzine na autocesti prosječnu potrošnju bez puno pažnje zadržavali oko 7 l/100 km, dok s tempomatom postavljenim na 150 km/h treba računati na litru i pol do dvije više.

Nije ni to tako velik danak u gorivu, jer ipak je riječ o benzincu koji tada izlazi iz svoje zone komfora, a svemu treba pribrojiti relativno veliku masu vozila od gotovo 1,7 tona, široke gume i ne tako povoljnu aerodinamiku. S druge strane, u opuštenom tempu magistrale 1.5 eTSI češće deaktivira dva središnja cilindra, pa smo potrošnju uspjeli spustiti tik ispod 5 l/100 km. Budući da putno računalo ima čak tri opcije prikaza informacija (od pokretanja, od točenja i dugotrajna) indikativan je podatak da neresetirani prosjek nakon prevaljenih 3700 km iznosi 8,3 l/100 km. Dobro znamo da to nisu bili nježni (pretežno gradski) kilometri, a k tome je riječ o zimskom periodu godine s temperaturama oko ništice.

Izdašna oprema bez doplata
Zanimljivo, Terramar serijski dolazi s rezervnim kotačem umjesto kita za krpanje, a s bogatog popisa opreme, koji uključuje kompletan sigurnosni arsenal, izdvajamo: ambijentalno osvjetljenje unutrašnjosti, metalne sportske papučice, sportska prednja sjedala, sportski ovjes, 18-colne alu-naplatke s gumama 235/55, LED prednja svjetla, adaptivni tempomat ACC, trozonski klima-uređaj, kameru za vožnju unatrag, prednje i stražnje parking-senzore, kao i brojne vrlo efektne sportske detalje uz sveprisutan logotip Cupre u karakterističnoj bakrenoj boji. U cjelini, riječ je o kompletno opremljenom obiteljskom automobilu koji je dovoljno potentan i razmjerno štedljiv, a mogli bismo reći i karizmatičan. Uz naglašenu sportsku notu privlači mlađe kupce i sve one koji se tako osjećaju. A tako je lijepo biti mlad!

TEHNIČKI PODACI

Karoserija
D x Š x V 4519 x 1869 x 1586 mm, međuosovinski razmak 2681 mm, prtljažnik 540 l, spremnik goriva 45 l, masa 1679 kg, nosivost 542 kg

Motor
Benzinski, četiri cilindra, četiri ventila, 1498 ccm, 110 kW/150 KS pri 5000 o/min, 250 Nm pri 1500 o/min; starter-generator 14 kW/18 KS

Prijenos
Automatski mjenjač sa sedam stupnjeva, prednji pogon

Vozne osobine
0-100 km/h……………………………..9,3 s
Najviša brzina…………………………205 km/h
Potrošnja (WLTP)…………………….6,1 l/100 km
Emisija CO2……………………………135 g/km
Potrošnja na testu…………………..7,9 l/100 km

Mjerenja
Kočenje sa 100 km/h (hladne)………………..35,2 m
Kočenje sa 100 km/h (tople)…………………….34,4 m
Slalom 18 m…………………………………………66,2 km/h
Dvostruka izmjena trake………………………..137,1 km/h
Krug okretanja (lijevi/desni)…………………..11,6/11,5 m
Unutarnja buka pri 80 km/h…………………..65 dB(A)
Unutarnja buka pri 130 km/h………………….69 dB(A)

Konkurenti
Hyundai Tucson 1.6T 160 7DT 2WD 48V Premium od 34.790,00 €, VW Tiguan 1.5 eTSI DSG Life od 37.869 eura, BMW X1 sDrive 20i od 44.616 eura, Alfa Romeo Tonale 1.5 160 MHEV FWD Veloce od 43.036 eura

Cijena
Početni model……………………39.173 eura
Testni model………………………39.173 eura

Ocjena

+ kombinacija dinamike i komfora, automatski mjenjač i bogata oprema početnog modela, putne kvalitete, prostranost kabine, umjerena potrošnja goriva

– testni primjerak nije opremljen kliznom stražnjom klupom, glasovni asistent ne prepoznaje hrvatski jezik, mali broj fizičkih prekidača