Cupra Born eBoost – Zvijezda je rođena

Nisu nužno svi električni automobili dosadni, jednolični i sterilni. Born je dokaz kako stvari mogu izgledati sasvim drukčije. Iako je ovdje riječ o tehničkom rođaku modela ID.3, Cupra je vrlo dopadljivo uspjela osmisliti cijeli paket

Da odmah na startu razjasnimo koliko je Born povezan s modelom ID.3. Jasno, oba dijele VW-ovu modularnu električnu platformu (MEB) i silaze s iste proizvodne trake iz tvornice u mjestu Zwickau. Vizualno Cupra nastupa agresivnije pa će svaki laik na prvi pogled prepoznati o kojem se modelu ovdje radi, a i tijekom testa moramo priznati kako je Born poprilično privlačio poglede znatiželjnika. Svakako obilježje mnogih Cuprinih modela, španjolska sportska VW-ova podmarka se dizajnom, ali i voznim značajkama, vidno želi distancirati od umjerenijih bratskih modela iz Wolfsburga. No o tome ćemo nešto kasnije. Dakle, i ovdje imamo 77 kWh kapaciteta baterije, elektromotor je smješten iznad stražnje osovine, ali kod eBoost Borna je 20 kW više snage nego kod tehnički identičnog ID.3. S ukupno 231 KS, sportski nastrojen ‘španjolac’ uvijek ima dovoljno snage u svim režimima rada.

‘Born to be Wild’

Pravo je pitanje – je li ovdje drukčiji osjećaj nego kod pomalo dosadnog njemačkog rođaka? Itekako! Pamtimo da se i ID.3 može solidno i sigurno provesti kroz zavoje – da kažemo ‘golfovski’ – ali Born nam daje onaj GTI ‘aftertaste’ na nepcu koji smo gotovo zaboravili kakvog je okusa. S izravnim progresivnim upravljačem, koji na vrhu zavoja taman pri još blagom ‘dodavanju volana’ dodatno usmjeri vozilo u pravac kretanja koji ste odabrali. Uz vrhunska sportska sjedala koja tada obavljaju svoju zadaću, ali su i udobna na dužim putovanjima, kao i trakciju koja je vješto izbalansirana (omjer mase 50:50) da pruža maksimalan gušt vožnje. Sve u svemu, imamo sve što je potrebno da zaključimo kako je riječ o pravom sportskom e-automobilu.

Neki će reći – a što je s masom? Istina, ovdje su gotovo dvije tone na ovjesu, no i tu su Španjolci obavili izvrstan posao. Ni u zavojima, a ni pri kočenju, ona nikada ne predstavlja kamen spoticanja, već naprotiv – kada smo počeli čitati tehničke specifikacije, nemalo smo se iznenadili kako Born vješto skriva svojih 1950 kg. I sami smo tijekom testiranja prepoznali koliko snažno kliješta mogu gristi velike diskove, no vrag nam nije dao mira pa smo išli (ponovno) čitati tehničke podatke i (ponovno) ostali otvorenih usta kada smo pročitali da zaustavni put Borna pri brzini od 100 km/h iznosi samo 32,8 metara. Za svaku pohvalu!

Ovjes je tvrđi ali…

Kako i priliči GTI-vozilu te karakteru same Cupre, ovjes je podešen nešto tvrđe, što izvrsno pristaje čvrstoj Bornovoj karoseriji koja se pri prelasku preko rupa i neravnina nikada ne ljulja. Suvereno, odrješito, rekli bismo onako ‘muški’, Cuprin ovjes uz samouvjeren zvuk upijanja rješava sva oštećenja, ostavljajući dojam da se zaista vozimo u nekom sportskom automobilu klasičnog pogona.

Kako je dojam izrade same karoserije iznimno upečatljiv, slično se prenosi i na unutrašnjost. Iako će se neki požaliti na određene dijelove plastike koji jesu nešto tvrđi, dojma smo da će interijer i materijali stoički izdržati dugogodišnju rabotu bez oštećenja. Sprijeda smo već spomenuli da će se vozač i suvozač ugodno osjećati i na dužim relacijama, a izvrsna školjkasta sjedala usput će dobro držati tijela odlučite li se isprobati dinamičke sposobnosti.

Straga je zamišljeno da se udobno smjeste dvije osobe, i tu također nemamo nikakvih primjedbi. Iza vozača visokog 180 cm sjest će jednako visoka osoba, a da pritom ni njezina koljena ni glava neće biti blizu sjedala ni krova vozila. Prtljažnik mjeri 385 litara, što je identično kao i u modelu VW ID.3, a njegova se podnica može podići i preklopiti što je pogodno za smještanje kabela.

Sada kada smo riješili kako koketira sa sportom, dotaknimo se potrošnje. Od deklarirane (15,7 kWh/100 km), u prosjeku testa potvrdili smo da su Cuprine specifikacije istinite. U gradu smo, uz doduše više pažnje, potrošnju uspjeli spustiti i niže od one iz tehničkih podataka (12,9 kWh), pa smo Cuprom nečujno klizili uz svega 12,3 kWh na 100 prijeđenih kilometara. Kako smo mjerili prosjek? Odlučili smo bateriju ‘do vrha’ napuniti u Puli te se krajem testa do Zagreba voziti umjerenim tempom, dakle ni žustro ni previše ekonomično.

Što to znači? Otvorenim prometnicama te u gradskom prometu pratili smo ritam prometa, dok smo autocestom adaptivni tempomat podesili na brzinu od 125 km/h. Kada smo razdužili vozilo, izmjeri su pokazali prosjek od 15,6 kWh/100 km. Bravo Cupra! Moramo napomenuti kako su se ‘morske’ temperature uglavnom kretale oko 20 stupnjeva, dok smo pri povratku za Zagreb na putu kroz Gorski kotar bilježili uglavnom oko 15. Može se reći optimalno za bateriju e-vozila. Dakle, uz voznu dinamiku, razinu udobnosti te izradu, i ovaj je dio testa Born položio s odličnim.

Nepopularno nasljeđe

Ipak nije baš sve bajno. Volkswagenova ostavština, kada otvorimo temu multimedije i nekih idejnih rješenja, i ovdje je prisutna. Ono što nije dobro funkcioniralo u VW-ovim modelima, i u Bornu se pokazalo kao kamen spoticanja. ‘Slideri’ umjesto fizičkih prekidača ili potenciometara te mnoge opcije koje se pokreću preko dodirnog zaslona, znaju itekako iritirati vozača i suputnike. Da ne spominjemo koliko takve radnje odvlače pozornost s ceste. Primjerice, čak se i grijači sjedala pale preko zaslona. Usporenost infotainmenta ovdje nismo osjetili, ali se znala naglašeno pojavljivati u drugim modelima s iste platforme. No ne bi bilo fer da Born dalje kudimo po tom pitanju, jer svi novi modeli koncerna pate od iste boljke, koju će – nadamo se – inženjeri u budućnosti uspješno ‘popeglati’.

Kada se podvuče linija, sami ćemo si priznati slutnje s početka testiranja, kada smo napravili tek prve kilometre u testnoj Cupri. Born je među rijetkim e-automobilima koji može priuštiti toliko gušta u vožnji, no španjolska tvrtka i jest zadužena za stvaranje takvih emocija kod vozača. Brojne kvalitete sjajno su zaokružile ovaj proizvod i da nema nedovršenih rješenja iz Wolfsburga (infotainment) koje je siroti Born naslijedio, ovdje bismo morali dati – čistu peticu.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija

DxŠxV 4324 x 1809 x 1540 mm, međuosovinski razmak 2766 mm, prtljažnik 385/1267 l, masa 1950 kg

Motor

Sinkroni motor s permanentnim magnetom, 170 kW/231 KS, 310 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 77 kWh (iskoristivo)

Prijenos

Jednostupanjski mjenjač, pogon na stražnje kotače

Vozne osobine

0-100 km/h……7,0 s

Najviša brzina…..160 km/h

Potrošnja deklarirana….15,7 kWh/100 km

Potrošnja na testu….15,6 kWh/100 km

Doseg deklarirani….do 552 km

Doseg na testu….493 km (kombinirano)

Emisija CO2…….0 g/km

Konkurenti (početni modeli)

VW ID.3 Pro S za 50.065 eura, Renault Megane E-Tech Iconic EV60 za 51.690 eura, Kia Niro EV GT-Line za 63.399 eura, Hyundai Kona EV Love za 47.690 eura

Cijena

Cupra Born eBoost (početni model)………49.054 eura/369.376 kuna

Cupra Born eBoost (testirani model)……….55.681 euro/419.532 kune

Ocjena

PLUS – izrada, potrošnja, jednostavnost i uglađenost vožnje, vrlo dobre performanse, realan doseg, izvrsne vozne osobine s obzirom na masu

MINUS – poneke digitalne nedorečenosti naslijeđene od VW-grupe