Cupra Tavascan 2024. – Dinamika ispred svega

Nizu na MEB-platformi nastalih električnih SUV-a pridružuje se i Cupra s modelom Tavascan. No osim drukčijeg dizajna, nudi li išta više u odnosu na tehnički gotovo istovjetne Volkswagen ID.4, Škodu Enyaq i Audi Q4 e-tron? Sve dvojbe su otklonjene nakon prve vožnje u okolici Barcelone

Kada pročitate sljedeću rečenicu, pokušajte ne zaspati ili preskočiti ovaj članak – Cupra Tavascan još je jedan električni SUV temeljen na MEB-platformi VW Grupe… U redu, ako ste još tu, važno je istaknuti da je u mnogim aspektima – osim po pitanju pogonskog sklopa – drukčiji od spomenute koncernske ‘braće’.

Najočitiji je dizajn, inspiriran 2019. prikazanim istoimenim konceptom, koji je kroz inače vrlo temeljitu preobrazbu u serijski model prošao gotovo nepromijenjen. Tavascan uživo izgleda bolje nego na fotografijama, posebno u ‘Tavascan plavoj’ sa 21-inčnim kovanim kotačima i Cupri karakterističnim brončanim detaljima. Stražnja široka svjetlosna traka sadrži i osvijetljeni Cuprin logo, a agresivan prednji dio, s trokutastim detaljima u dnevnim svjetlima, u retrovizoru ćete teško zamijeniti za neki drugi automobil.

Dozu posebnosti dizajneri su pokušali uvesti i u interijer sa središnjom ‘kralježnicom’ koja povezuje prednju i središnju konzolu – plastikom obloženi detalj nema svrhu osim vizualne, a navodno će, tvrde u Cupri, na dodir biti ugodniji kada krenu isporuke kupcima. Vozač je ugodno obuhvaćen serijskim sportskim sjedalom – još čvršće drže opcijska sjedala ‘Cup Bucket’, ispred je kompaktni upravljač s okruglim tipkama za promjenu moda vožnje i izravan pristup Cupra modu te biračem vožnje umjesto ručice brisača, a malen vozački zaslon prikazuje osnovne informacije koje su proširene dodatnima na vrlo dobrom head-up zaslonu.

U središtu pažnje je ogroman – točnije, 15-inčni – dodirni zaslon koji, za razliku od nekih prijašnjih pokušaja u drugim koncernskim modelima, sadrži znatno poboljšani, premda još ne uvijek jednostavan infotainment sustav te (konačno!) pozadinski osvijetljene klizače za podešavanje temperature klime.

Odabir boja, uz brončane detalje, i materijale – reciklirani poliester i mikrovlakna – stvara vizualno i na dodir osjetno bolji dojam nego u, primjerice, ID.4, a uz vanjske dimenzije koje su vrlo slične VW-u, Tavascan u interijeru nudi vrlo sličnu prostranost – straga je ugodno čak i uz opcijski panoramski krov, a prtljažnik ima volumen od 540 litara.

Od dviju dostupnih verzija, na prezentaciji smo vozili snažniju. VZ (od španjolske riječi veloz, odnosno brzo) koristi dva elektromotora – stražnji od 210 kW i prednji od 80 kW – ukupne snage sustava od 340 KS s okretnim momentom od 545 Nm. Poput početne verzije Endurance, pokretane samo stražnjim elektromotorom od 210 kW, odnosno 286 KS, VZ koristi bateriju od 77 kWh koja omogućuje doseg do 522 kilometra (Endurance do 568 km) i u oba se slučaja od 10 do 80 posto može napuniti za manje od pola sata (na brzom punjaču pri snazi punjenja od 135 kW).

Tavascan VZ u vožnji je ugodno uglađen i tih, a čak ni na najvećim dostupnim kotačima (na izbor su od 19 do 21 inča) na autocesti nema osobito upadljive buke kotrljanja. Dobra kalibracija papučice akceleratora omogućuje precizno doziranje velikog potencijala ispod desnog stopala, pa je lako voziti bez trzanja i ometanja suputnika. Odlučan pritisak papučice rezultira poprilično silovitim ubrzanjem – od 0 do 100 km/h potrebno je 5,5 sekundi – a za adekvatno uvjerljivo usporavanje, osim regenerativnog kočenja (čija se razina kontrolira polugicama iza upravljača), brinu snažne kočnice.

Tavascanova nemala masa od približno 2,3 tone (verzija Endurance je oko 100 kg lakša) osjeća se pri snažnijem kočenju, kao i kod dinamičnije vožnje pri neopreznom menadžiranju mase. Ona vas ni u kojem slučaju ne dovodi u nevolju, jer je Tavascan uvijek relativno neutralan uz tendenciju podupravljanja, ali katkad ni ne potiče na dinamičnu vožnju za koju je ovjes posebno namješten – VZ ujedno serijski dolazi s DCC-om, odnosno adaptivnim amortizerima.

Vrlo glatke španjolske ceste kojima nas je ruta vodila, odnosno manjak lošije održavanih podloga, nije nam omogućila isprobavanje cijelog raspona djelovanja DCC-ovjesa, pa je pitanje bismo li na nekim našim, ponajprije gradskim, prometnicama doživjeli sličnu dobru udobnost (osobito na 21-inčnim kotačima).

Cupra je dvjema verzijama i opcijom od četiri paketa kupcima znatno pojednostavila izbor. Pored verzija Endurance (jedan elektromotor) i VZ (dva elektromotora), mogu se birati paketi opreme Immersive, Adrenaline, Extreme i Winter. Samo Extreme, primjerice, donosi sjedala Cup Bucket, a Winter, među ostalim, sadrži grijana sjedala i toplinsku pumpu. Cupra Tavascan stiže iza ljeta, a cijene za hrvatsko tržište još nisu poznate.

Zaključak

Tavascan se mogao učiniti kao samo još jedan u nizu električnih SUV-a, ali uz vlastiti vizualni identitet (izvana i iznutra) te dinamičnije iskustvo vožnje u odnosu na, primjerice, VW ID.4, nameće se kao potencijalno poželjnija opcija.

Tehnički podaci

Cupra Tavascan VZ

Motor 2 elektromotora (80 kW + 210 kW)

Snaga sustava 250 kW (340 KS)

Baterija 77 kWh

Masa/nosivost 2273 kg/507 kg

Dužina/širina/visina 4644/1861/1597 mm

Međuos. razmak 2766 mm

Prtljažnik 540 l

Ubrzanje 0-100 km/h 5,5 s

Najviša brzina 180 km/h

Najviša brzina punjenja 135 kWh

Potrošnja WLTP 16,5-16,8 kWh/100 km

Doseg vožnje do 522 km

Cijena n.p.