Audi Q4 e-tron Sportback – Premium na novoj razini

Nakon prvog e-trona u dvije karoserijske izvedbe te privlačne i luksuzne limuzine GT, Audi je loptu spustio na zemlju i kupcima ponudio ulazni e-SUV po cijeni koja je na samoj granici 'boli'

‘Napredak kroz tehniku’ ili u originalu – ‘Vorsprung durch Technik’. Audijev dobro poznati reklamni slogan u međuvremenu je proslavio 40. rođendan, te ušao u razdoblje u kojem će njegova realizacija biti važnija no ikad. U novom Q4 e-tronu će vas tako, primjerice, komande i instrumentna ploča dočekati u modu ‘stand by’ ako ste mjesto za upravljačem zauzeli s ključem u džepu. No izlazite li iz auta, postupak je obrnut pa se tada – sve gasi. Nezgodno za našeg fotografa koji je morao improvizirati ne bi li fotografirao instrumente, no zgodno za vozača koji će zasigurno pozdraviti svaki suvišan dodir prekidača.

No vratimo se još na trenutak na Audijev slogan. Elektromobilnost je u startu, kao i ostali premium konkurenti, prespavao, no s druge strane je Audi prvi unutar koncerna predstavio full-electric model naziva e-tron. Situacija se odmah potom počela zahuktavati. Uslijedile su razne izvedbe (snagom, kapacitetom baterija, oblikom karoserije) Audijeva velikog i luksuznog (i skupog) SUV-a, a niz je dalje nastavila atraktivna limuzina GT. No čini nam se da je dosadašnji vrhunac e-mobilnosti u Audiju ipak rezerviran za upravo predstavljeni Q4 e-tron. Zašto? Prvi je to Audi koji dolazi na modularnoj električnoj platformi (MEB), istoj onoj koju koriste i ‘bratski’ modeli unutar koncerna – VW ID.4 i Škoda Enyaq.

Klasična izvedba Audija Q4 E-tron

‘Jedna platforma, tri modela’ pojednostavljeno do same srži znači da su troškovi proizvodnje takvog automobila niži, čime se samo po sebi otvara i pitanje cijene. Ona za Q4 e-tron u Hrvatskoj započinje na 363.337 kuna, dok je coupe-izvedba Sportback u startu skuplja 15.000 kuna (378.398 kuna). E-mobilnost za narod? Hm, zasigurno preoptimistična izjava, no u konačnici čak je platežno determinirano i osjetljivo hrvatsko tržište pokazalo da za e-automobile cjenovnog razreda oko 400.000 kuna (Tesla Model 3) – ima mjesta.

Tipične kvalitete u unutrašnjosti

Audijev 4,60 metara dug SUV isprva je predstavljen u klasičnom kroju, da bi u listopadu uslijedila i premijera Sportbacka koji je serijski nešto bogatije opremljen. Na stražnjoj klupi, doduše, nudi nešto manje prostora u predjelu glave, no unatoč tome mnogima će padajuća linija krova biti na prvom (ako ne i jedinom) mjestu. Kad smo već kod prostranosti, nje u Q4 e-tronu ima u izobilju, bez obzira radilo se o prvom ili drugom redu sjedala – oni slabijeg vida drugi dio kabine vidjet će u magli. Šalimo se, naravno, no uvijek iznova smo oduševljeni koliko je prostora u kabini oslobodila ova tehnologija.

Za razliku od tradicionalnih kupaca VW-a koji su ulaskom u neki od ID-modela preživjeli kulturološki šok, Audi ne traži ‘da promijenite vjeru’. Unutrašnjost je izrađena u manirama najboljih primjeraka iz Ingolstadta – materijali su raznoliki i kvalitetni, elementi odaju dojam masivnosti i čvrstoće, zračnost na spojevima je savršena…

Upravljač novog oblika je svakako stvar ukusa, zasigurno će biti i onih koji ga neće gotoviti, no naš je subjektivni dojam da se njegova futuristična forma savršeno uklapa u ovakav digitalni, high-tech automobil. Baš kao što mu izvana pristaju i neobični, kratki prevjesi koje nismo naviknuli gledati na automobilima iz Ingolstadta. Ima li još novosti? Zanimljiv dodatak svakako predstavlja mogućnost podešavanja izgleda prednjih svjetala. Putem sustava opsluživanja MMI može se odabrati jedan od četiri ponuđena svjetlosna potpisa.

Zlatna sredina

Uz virtualni kokpit i spomenuti upravljač, u unutrašnjosti dominira opcijski, veliki 11,6-inčni središnji displej (serija 10,1-inčni) koji dodatno naglašava Audijev digitalni karakter. I to nije sve, jer Audi je u Q4 e-tron ugradio novi head-up displej s funkcijom proširene stvarnosti. Dakle, sve važne informacije projiciraju se na vjetrobransko staklo, a dodatak su ikone poput, primjerice, strelice navigacije koje vidite desetak metara ispred auta kako lebde poput nekog virtualnog drona i pokazuju vam smjer u kojem se trebate kretati.

Naravno, sustav će dolaziti uz nadoplatu, a točnu cijenu saznat ćemo u prvom testu Audija Q4 e-trona koji uskoro slijedi u tiskanom izdanju Auto motor i sporta. Dobra investicija zasigurno je adaptivni ovjes zahvaljujući kojem Q4 ‘pleše’ točno u sredini između agilne upravljivosti i suverene opuštenosti. Baš takav, izvrsno uravnotežen ‘nametljivo nenametljiv’ karakter odgovara jednom modernom e-SUV-u.

Lagano krstarenje magistralama koje vode kroz unutrašnjost Istre je pri kraju, selimo se na Istarski ipsilon. Brzina od 130 km/h vrlo je ugodna u Q4, buka kotrljanja guma gotovo da ne dopire u unutrašnjost. Ovo govorimo pod pretpostavkom da su ugrađeni 19- ili 20-colni naplatci – vjerojatno bi buka bila nešto veća s najvećom, 21-colnom veličinom. Ove posljednje, dakle, nisu nužne, baš kao i 220 kW snažna izvedba 50 Quattro.

Naravno, dodatni e-motor na prednjoj osovini pojačat će dojam snage i žustrosti, no pogon se ionako veliku većinu vremena oslanja na 150 kW snažan e-motor na stražnjoj osovini. Isti takav koristi i izvedba Q4 40 koja se odriče pogona na sve kotače, s iznimkom da je najviša brzina u ovom slučaju sa 180 (Q4 e-tron Quattro) snižena na 160 km/h. Snižena je i masa, konkretno 115 kg, što automobilu od gotovo dvije tone i nije neki velik vjetar u leđa.

Okretniji od A1

S druge strane, njegova velika prednost je, primjerice, strahovito malen krug okretanja. Naime, verzija s pogonom na stražnje kotače se okrene na manjem prostoru no najmanji Audi – A1. Po pitanju baterije kapaciteta 77 kWh gotovo da i nema nepoznanica. Audi navodi doseg od 520 km (WLTP), kod Sportbacka čak i više (534 km) zbog bolje aerodinamike, što je u praksi provedivo ako se krećete po magistrali. Provjerili smo to u VW-u ID.4, bez ikakvih napora i trikova ‘tuče’ se 450 do 500 km. Mercedes za svoj EQA navodi 486 km, što znači da je Audi u ovom trenutku po tom pitanju u laganoj prednosti. Ili jednostavno ima drukčiju filozofiju? Kako god bilo, Audi Q4 e-tron premium e-mobilnost spušta na novu, za kupce prihvatljiviju razinu, no za konačan sud ipak ćemo pričekati prvi test.

Zaključak

Q4 e-tron je, bez obzira na svoj digitalni karakter, u svakom smislu prepoznatljiv Audi. Na pola puta između dinamičnosti i opuštenosti, komforan, čvrst, a u unutrašnjosti kvalitetni materijali vrhunske završne obrade. Opsluživanje? Dobro, jer se nije išlo kontra logike nauštrb novih rješenja. Cijena? Početna je u rangu konvencionalnih modela nekih premium proizvođača, što obećava.