Audi Q4 40 e-tron S line (2021.) – Ponovno na e-tronu?
Nakon nekih kompaktnih modela kod kojih je bilo primjetno snižavanje standarda kvalitete materijala i završne obrade, Q4 e-tron ponovno vraća stvari na staro mjesto. Što još nudi najmanji električni SUV iz Ingolstadta, otkriva naš test
Blic-info:
Segment: kompaktni e-SUV s pogonom na stražnje kotače
Cijena: bazna izvedba od 372.660 kuna, automobil na testu 597.019 kuna
Doseg na testu: 230 do 480 km
Konkurencija: Jaguar I-Pace od 626.900 kuna, Škoda Enyaq iV 80 od 380.597 kuna, Tesla Model Y Long Range od 499.999 kuna, VW ID.4 Pro Performance od 345.387 kuna
“Jako su mi zabavna ta ubrzanja s mjesta, kao da sam ponovno otkrio vožnju automobila. Prije ili kasnije, sigurno ću ići u smjeru elektromobilnosti, no moj izbor neće biti Audi. Ovaj jednostavno izgleda kao i svaki drugi Audi, ni po čemu nije drugačiji. A recimo ID.4 potpuno odudara od klasičnog, prepoznatljivog VW-stila i baš zato mi se više sviđa. Da, mislim da bih u toj klasi prije išao na ID.4…”, zaključuje svoj monolog naš sugovornik kojem smo nakratko omogućili da iskuša čari Audijeva kompaktnog električnog SUV-a. Bila je to vožnja prožeta zanimljivim dijalozima te komentarima iz perspektive ljubitelja i vlasnika njemačkih premium marki koji se dosad nije susretao s električnim konceptom.
Razumijemo njegov osvrt na Q4 e-tron, sve što je rekao doista stoji, no Audijev je kompaktni e-SUV ipak po mnogočemu – poseban Audi. U cijelom je oduševljenju previdio da je riječ o Audiju sa stražnjim pogonom kojem je krug okretanja svega 11,5 metara (i lijevi i desni). Usporedbe radi, malo većem, konvencionalnom Q5 treba 11,8, tj. 11,7 metara.
Nadalje, gumb za pokretanje? Ima ga, na središnjem je grebenu, ali je analogan i staromodan. A Q4 e-tron je moderan automobil, pa tako njegovi senzori zauzetosti sjedala ‘pale’ sve komande čim osoba s ključem u džepu (‘komforni ključ’, doplata 3320 kuna) sjedne na vozačevo sjedalo. Dovoljno je tek jednim pokretom kažiprsta povući kontroler u mod ‘D’ i krećete s vožnjom! Mislite da ovaj gadget ne jamči divljenje među vašim poznanicima i prijateljima.
Onda im pokažite ‘augmented reality’, tj. proširenu stvarnost na vjetrobranskom staklu koja reproducira upute tijekom navođenja navigacijske rute. Ovako nešto bi trebalo izazvati divljenje? Blijedoplava strelica veselo pleše po vjetrobranu, nepogrešivo vam daje do znanja kamo treba skrenuti, no pravo je pitanje – vrijedi li taj igrokaz 17.824 kune nadoplate? Jer, proširena stvarnost dolazi isključivo u paketu MMI-Pro, tj. s velikim 10,1-inčnim središnjim zaslonom, prepoznavanjem znakova… S druge strane, nadoplata od 7978 kuna za LED-Matrix se čini razumnom i preporučljivom.
Audi, a stražnji pogon?!
Q4 e-tron se nudi i s pogonom Quattro (top-motorizacija s oznakom 50; snaga sustava 299 KS), no mi smo na test dobili e-tron 40 do čijih stražnjih kotača stiže sistemska snaga od 204 KS, uz okretni moment od 310 Nm. Od nule do 100 km/h mu treba žustrih 8,5 sekundi – što je dobar rezultat za automobil težak 2125 kg – a najviša je brzina ograničena na 160 km/h. Doista, više od toga mu ni ne treba, u to smo se uvjerili na autocesti kada smo ga držali na ‘putnih’ 145 km/h uz potrošnju od 28,4 kWh. Naravno, ta brojka rapidno opada na magistrali.
Tada je, naime, moguće – bez nekih naročitih napora – ostvariti i rezultat od 16,9 kWh/100 km (na udaljenosti od 135 km, prosječna brzina 63 km/h, temperatura zraka 4,5 stupnjeva). Rezultati su to koji umnogome sliče onima na VW-u ID.4, tj. Škodi Enyaq, a koji su bili opremljeni identičnom baterijom kapaciteta 77 kW (neto). Kada već ponovno spominjemo ID.4, recimo da u Q4 e-tronu postoje zasebni prekidači za upravljanje klima-uređajem. No, bez staroga MMI-kontrolera iz prošlih Audijevih dana, upravljanje dodirom poprilično je složeno.
Doseg i do 480 km
Pozabavili smo se i programima vožnje. U načinu rada Range Q4 klizi do sljedeće punionice s najviših 90 km/h, dok u modu Eco stiže do 130 km/h, a po potrebi (uz kickdown) i više. Za postizanje maksimalnog dometa od oko 480 km valja koristiti Range i ne prelaziti brzinu od 80 km/h. Uz prosječnu potrošnju s testa od 25,2 kWh, Q4 može prevesti 321 kilometar, dok su na autocesti realne udaljenosti od oko 230 km. Naravno, sve ovo vrijedi samo za one koji svoju potpuno napunjenu bateriju žele isprazniti do kraja. Valja računati da na punionicu ne stižete s nula posto kapaciteta baterije.
A kakav dojam Q4 e-tron ostavlja u vožnji? Solidnost, čvrstoća, izravan upravljač s dosta povratnih informacija, tvrd a opet vrlo ugodan ovjes… Klasične Audijeve kvalitete koje smo već bezbroj puta nabrajali, no u njima smo pronašli mjesta i za negativnu kritiku. Naime, blijede kočnice se ni u kojem slučaju ne uklapaju u premium-sliku ovoga automobila. Nekoliko uzastopnih oštrih kočenja na poligonu (s brzine od 130 km/h do nule) pokazalo je da se zaustavni put cijelo vrijeme lagano povećavao – s prvotnog 61 metra pa sve do 64 metra (deseto uzastopno kočenje). U smislu zaustavnog puta to i nije toliko dramatično, no na pedali jednostavno nedostaje oštrine i transparentnosti.
Čime dolazimo i do završnog pitanja – je li kompaktni Audijev e-SUV doista premium proizvod? Jest, i to u punom smislu onoga što podrazumijevamo kao premium. U usporedbi s braćom iz koncerna, Škodom Enyaqom i VW-om ID.4, zamjetna su unaprjeđenja u tehnologiji, opremi, materijalima, kvaliteti izrade. Tema premiuma u Q4 e-tronu nije naglašena kako je to u prošlosti bilo u nekim kompaktnim modelima, no u ponovnom je uzletu te je itekako primjetna. Što je razveselilo ljubitelje Audija poput našeg sugovornika, koji su ga odmah na prvu prozvali ‘tipičnim, prepoznatljivim Audijem’. A malo ga je manje obradovala činjenica da toplinska pumpa dolazi uz doplatu od 6992 kune.
Tehnički podaci
Karoserija
D x Š x V 4588 x 1865 x 1617 mm, međuosovinski razmak 2765 mm, prtljažnik 520-1490 litara, masa 2125 kg, nosivost 515 kg
Pogon
Permanentni sinkroni e-motor, straga poprečno, vršna snaga 150 kW (204 KS), okretni moment 310 Nm, kontinuirana izlazna snaga 70 kW, fiksni prijenos snage na stražnje kotače, mjenjač s jednom brzinom/automatski
Baterija/potrošnja
Litij-ionska baterija, kapacitet neto/bruto 77/82 kWh
Punjenje – izmjenična struja (type 2) 11 kW
Punjenje – istosmjerna struja (CCS) 125 kW
Napon sustava 400 V
Energija za maks. punjenje 81 kWh
Vrijeme punjenja AC 7:16 sati
Mjerenja
Ubrzanje 0-100 km/h 8,5 s
Najviša brzina 160 km/h
Prostor za sjedenje 900-1150 mm
Unutarnja visina spr./str. 1050/980 mm
Unutarnja širina spr./str. 1505/1470 mm
Visina sjedala od ceste 770 mm
Krug okretanja lijevi/desni 11,5/11,5 m
Koeficijent otpora zraka Cw 0,28
Kočenje sa 100 km/h do 0 36,6 m
Kočenje sa 130 km/h do 0 61 m
Potrošnja na testu (prosjek) 25,2 kWh/100 km
Cijena
Početni model 372.660 kuna
Testirani model 597.019 kuna
Ocjena
+: prostranost, velik prtljažnik, lagan ulazak u vozilo, čvrsta karoserija, dobra završna obrada, niska razina buke, doseg (u svim modovima vožnje), stabilna trakcija, brojni sustavi asistencije
-: komplicirano upravljanje ekranom osjetljivim na dodir, velika masa vozila, loša preglednost straga, blijede kočnice, preaktivan ‘lane assist’, toplinska pumpa uz nadoplatu