Audi RS3 Sportback (2021.) – Šećer dolazi na kraju
Zahvaljujući ciljanoj izgradnji mišića i snažnom radu nogu, djeluje pomalo bucmasto, no Audi RS 3 sada prelazi iz statusa maskote s pet cilindara u high-performance zvijer
S čisto matematičke točke gledišta, ovo bi mogao biti početak kraja petcilindraša… Ok, ostavimo se naricanja i umjesto toga zakucajmo pedalu gasa u pod. Dakle, ostavimo se apokaliptičnog raspoloženja i pravac u radnu sobu – Audijev stil uparen s ‘Lamborghinistikom’, živahne boje i koherentni koncept opsluživanja koji se temelji na pravim prekidačima. Bravo.
Kad smo kod toga – jedan klik i kvintet se glasa u interijeru. Glazba za marširanje, popraćena trubama u visokim režimima. Wow! Još da brzo isključimo dosadni ‘lane assist’ i zatim zgrabimo ‘full metal’ kojeg u Audiju još uvijek ima podosta – 1645 kilograma, od toga 59 posto sprijeda.
Može li uopće s tim postavkama biti živahan i zabavan? Može! Što je, tvrde zaposlenici Audija, povezano s tri faktora. No želimo dodati i četvrti – predivnu prednju osovinu. Da, ima šire gume od stražnjih (265 nasuprot 245), ali kao i kod prvog RS 3, one su manje pitanje dinamike a više nosivosti. U svakom slučaju, ‘nagon’ dolazi iznutra. Od povećanog negativnog nagiba, novih ležajeva i krutih stabilizatora, s kojima RS 3 na upravljaču leži bolje od bilo kojeg Audija s poprečnim motorom prije.
Upravljač vrlo lijepo reagira oko srednjeg položaja, štedi naglašeno vrtloženje i pretjerane stupnjeve tvrdoće, tako da se, sa snažnim karakteristikama motora, stvara iznimno atraktivan kontrast. Ispod fina motorika, povrh toga dobro ublažena turborupa. Uobičajeno. Ispod 2200 okretaja još uvijek se malo toga događa. Da, tutnji, ali se i osjeća da se gore nesumnjivo nešto kuha.
Sve dobre stvari dolaze kao trilogija
Prethodnik je također imao 400 KS, ali je okretni momenta sada narastao 20, tj. na ukupno 500 Nm, što je zahtijevalo dosta rada na oštrini razvoda – stavka jedan na Audijevom popisu. Nagrada za trud – (još) konkretnija međuubrzanja, najviša brzina od 290 km/h i sprint do brzine od 100 km/h koji traje 3,8 sekundi. U RS 3 se ne sjeda na prazan želudac. No snage nikada nije nedostajalo, jedino je učinak kočenja bio malo ‘nepoznat’, osobito na trkaćoj stazi. Sporedni problem? Moguće, ali RS znači ‘RennSport’ (moto sport), zbog čega je ovaj faktor bio stavak broj dva – optimizirana ventilacija, više učinka. Vidjet ćemo!
RS 3 dobiva ključni zaokret iz trećeg razvojnog koraka, s kojim ga doslovce postavljate na noge. Varijabilna uzdužna raspodjela snage Haldex-pogona na sve kotače sada je proširena i uključuje aksijalni dio između stražnjih kotača. Na kormilu – razdjelnik momenta (Torque Splitter), koji povezuje dvije elektronički kontrolirane spojke u svojevrstan umjetni zglob preusmjeravanjem akumuliranog momenta u smjeru opterećene strane vozila.
Cijela se stvar događa, ovisno o načinima vožnje, ili suptilno ili – u ‘Dynamicu’ – usmjereno: skreni, ubrzaj i kontroliraj učinak poluge straga. Razlika u odnosu na prethodnika? Druga galaksija. A učinak se može čak i proširiti s dva posebna programa. Torque Rear zapravo pretvara Quattro u pogon na tri kotača. Jedna spojka se otvara, druga se potpuno zatvara, tako da se mogu crtati krugovi. Mali, veliki, polovični, ali iznad svega – crni i masni.
Međutim, RS 3 može učiniti i nešto drugo – u modu Performance, koji također ima posebne programirane karakteristike za prigušivanje ovjesa i papučicu gasa, torque vectoring ‘ukroćuje’ opasnu vožnju u neutralnu stavku.
Zatim dodajte još i moć superljepljivih opcijskih guma Trofeo-R i ‘klizanje’ je nestalo. No imajte na umu – balans ostaje ‘tanak’, ulazak u zavoj uvijek predstavlja svojevrsni prolazak kroz ušicu igle. Trik ide ovako – prvo snažno kočite, zatim skrećete i potom odmah po gasu. Jer čim ‘poteče’ snaga, počinje šou. RS 3 je uvučen u zavoj, rotira se u stabilan bočni položaj i konačno prenosi svu snagu na podlogu. S takvom perfidnom mješavinom vrtnje i trakcije ponovno počinjete zračiti entuzijazmom. Posljednji takve vrste? Možda. U tom slučaju vrijedi sljedeće – šećer uvijek dolazi na kraju.
Zaključak
Audi RS je u kombinaciji s herojskim petcilindarskim turbomotorom apsolutno jedinstven i nenadmašan. Predivlji? Ne brinite, medvjeđa snaga diše opušteno u nježnim modovima vožnje.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
Kompakt s pet sjedala, D x Š x V 4389 x 1851 x 1436 mm, međuosovinski 2631
mm, prtljažnik 282–1104 l, masa praznog/nosivost 1645/430 kg
Motor
Redni petcilindraš s hladnjakom stlačenog zraka, obujam 2480 ccm, snaga 294
kW (400 KS) pri 5600 o/min, okretni moment 500 Nm pri 2250 o/min
Prijenos
Na sve kotače, sedmostupanjski automatski DKG-mjenjač
Podvozje
Poprečna ramena/MacPherson sprijeda, multilink/zavojne opruge straga, diskovi
sprijeda i straga, gume sprijeda 265/30 R 19, straga 245/35 R 19
Vozne osobine
0–100 km/h ……………………………………………………………………………………. 3,8 s
Najviša brzina…………………………………………………………………………….. 250 km/h
Potrošnja – ukupno (NEDC)…………………………………………………. ESP 8,3 l/100 km
Cijena
Audi RS 3 Sportback…………………………………………………………..od 577.116 kuna