Audi e-tron 55 Quattro – Luksuz tišine
Ponovno smo se družili s Audijevim luksuznim električnim SUV-om - ovaj put u verziji s kamerama umjesto uobičajenim retrovizorima te tijekom (za doseg vožnje nepovoljnih) hladnih jesenskih dana…
Električna vozila još moraju prijeći dug put prije nego što će dovoljan broj ljudi uvjeriti da su baš ona – budućnost. No nakon što ih provozate, teško je misliti suprotno i ne postati njihovim ljubiteljem – osobito kada su dojmljiva poput Audija e-trona. Luksuzni EV prvotno smo testirali tijekom toplog proljeća, a povod za novi test tijekom hladne jeseni bili su, vjerovali ili ne, retrovizori. Umjesto zrcalima u velikim kućištima, testirani e-tron za pogled unazad opremljen je dvjema kamerama. Donosimo zaključke koje smo izveli u 1200 km testa…
Solidan doseg, ali daleko od deklariranog
Teško je reći koliko su jesenske temperature – većinom između četiri i deset stupnjeva – u drugoj polovici studenog zaista utjecale na doseg vožnje, ali ako bismo nagađali te sudili prema prethodnom (proljetnom) iskustvu, rekli bismo – poprilično. Goleme 21-inčne zimske gume (Pirelli Scorpion Winter u dimenzijama 265/45 R21) sa značajno višim otporom kotrljanju od ljetnih zasigurno nisu pomogle, kao ni da smo zbog spomenutih temperatura morali koristiti grijanje. Uz sve navedeno i uobičajenu vožnju (bez nerealno opreznog ‘kao po jajima’ odnosa prema desnoj papučici) s jednim punjenjem rijetko smo uspjeli navući mnogo više od 250 kilometara. Odnosno, dosta manje od prema WLTP-u deklariranih 369 do 440 kilometara. Vjerujemo da se može postići doseg u tom rasponu, ali ne uz uobičajenu vožnju, u ovom dijelu godine, sa zimskim gumama i upotrebom grijanja. Testirana snažnija verzija s baterijom kapaciteta 95 kWh – službenog naziva e-tron 55 – trošila je između 27,9 i 31,6 kWh struje na 100 km, nešto više od deklariranih 22,2 – 26,1 kWh/100 km.
Od Đakova do Zagreba bez punjenja – jedva
S obzirom na deklarirani Audijev doseg, e-tron s punom baterijom (barem 369 km prema WLTP-u), vožnja autocestom od Zagreba do Đakova trebala je biti bezbrižna i bez bojazni od ostajanja bez struje, tim više jer je A3 najravnija dionica svih autocesta u Hrvatskoj, bez ijedne očite uzbrdice. No već pri kretanju na putovanje navigacija je upozoravala da za 250 kilometara do Đakova nema dovoljno ni struje ni punionica na ruti, unatoč napunjenosti baterije od 97 posto te prikazanom dosegu od 279 km. Taj element straha od ostajanja bez struje prevladao je prvih 50-ak kilometara voženih na tempomatu pri 110 km/h, a potom se razlika između udaljenosti do destinacije i dosega vožnje na putnom računalu stabilizirala na +20 km – dovoljno, ali još uvijek napeto… Kratka pauza na benzinskoj postaji Dragalić prije izlaza za Novu Gradišku otkrila nam je na puni.hr neupisanu punionicu od 50 kW, koja nam je za deset minuta napunjenost baterije sa 53 podigla na 63 posto. Preostalih 110 kilometara vozili smo pri ugodnijih 130 km/h i u Đakovo stigli sa 20 posto baterije. Poučeni iskustvom, na povratku u Zagreb vozili smo 130-140 km/h i, krenuvši sa 98 posto i bez zaustavljanja za punjenje, stigli s preostalih samo četiri posto.
Sve više (dovoljno) brzih punionica
Mreža punionica u Hrvatskoj još uvijek je nedovoljno razvijena, ali današnje je stanje barem mnogo bolje nego prije dvije godine kada smo Nissanom Leaf vozili (i uz puno muke s punionicama od 22 kW jedva stigli) iz Zagreba do Makarske. Punionica je sve više, posebice na benzinskim postajama na autocestama (među kojima neke, doduše, nisu prikazane na stranici www.puni.hr). Još važnije – sve je veći broj brzih punionica koje pune sa 50 kW, odnosno koje će (gotovo) praznu Audijevu bateriju do 100 posto napuniti za vrlo razumnih sat i 40 minuta te, još uvijek, besplatno.
Skupo rješenje za nepostojeći problem
Lako je zamisliti da ideja zamjene uobičajenih vanjskih retrovizora s kamerama koje sliku projiciraju na visokorezolucijske OLED-ekrane, u vozačevim i suvozačevim vratima izgleda odlično na papiru. Štoviše, takvi kamera-retrovizori i uživo izgledaju vrlo dobro (kao i spomenuti ekrani), a ujedno smanjuju otpor zraka, odnosno poboljšavaju aerodinamiku, snižavaju potrošnju struje… Međutim, u praksi te kamere i u dobrim uvjetima (danju) iritiraju, a u manje dobrim uvjetima (noću, a poglavito noću po kiši) često su neupotrebljivi. OLED-ekrani smješteni su niže od mjesta gdje biste inače očekivali retrovizore, a i raspon koji prikazuju nije dovoljan da biste bili sigurni da, primjerice, tijekom parkiranja uz rubnjake nećete okrznuti 21-inčne aluminijske naplatke. Naposljetku, izdvojiti 22.597 kuna (da, točno – dvadesetidvijetisućepetstotinadevedesetsedam kuna) za tehnologiju koja, zapravo, na svojevrstan način predstavlja rješenje za nepostojeći problem (i korak unazad u odnosu na obične retrovizore), čini se poprilično besmislenim.
Luksuz potpune tišine
Električni automobili poznati su po izrazitoj tišini i uglađenosti vožnje, no e-tron cijelo to iskustvo podiže na još višu razinu. Ponajviše zbog opsežno korištene zvučne izolacije, Audijev EV nevjerojatno je ugodan i pri visokim brzinama na kojima se jedva čuju šum vjetra i kotrljanje guma. Serijski zračni ovjes pruža iznenađujuću podatnost s obzirom na – za naše ceste inače neprikladne 21-inčne kotače – a masa iznad 2,5 tona izraženije se primjećuje tek kod snažnijeg kočenja te ne utječe značajno na popriličnu agilnost vožnje u zavojima. Kao i kod svih EV-a, ubrzanja su očekivano linearna, a u slučaju Audija i zadivljujuće silovita, bilo da vozite sa ‘samo’ 360 KS ili koristite boost-funkciju sa 408 KS. Osim toga, e-tron raspolaže i velikom prostranošću, posebice za putnike na stražnjim sjedalima te prtljažnikom od 660 litara.
Iznenađujuće razumna cijena održavanja
Osim što između redovitih servisa možete voziti čak 30.000 kilometara, cijena prvog redovitog, inspekcijskog servisa na toj kilometraži iznosi vrlo razumnih 1300 kuna, što je vjerojatno nekakav rekord u segmentu luksuznih SUV-a.
Zaključak
Za koga je e-tron zapravo? Zasad još uvijek nije za one koji nekoliko puta mjesečno moraju odjuriti iz, primjerice, Zagreba do Splita, Osijeka ili Pule na sastanke i nazad – za to smatramo da još uvijek postoji prepreka nedovoljno izgrađene mreže punionica. Tim više jer doseg uz uobičajenu (ne pretjerano pažljivu) vožnju očito nije dojmljiv kao što se čini na papiru. Ovaj luksuzni Audi ipak je namijenjen nekome tko u novoj, električnoj generaciji luksuza namjerava uživati u urbanoj sredini, a za putovanja do Splita, Osijeka ili Pule ima turbobenzinski Q7 ili Q5 – naravno s klasičnim retrovizorima.
Tehnički podaci
Audi e-tron 55 Quattro Advanced
Karoserija
DxŠxV 4901 x 1935 x 1629 mm, međuosovinski razmak 2928 mm, prtljažnik 660/1725 litara, masa 2520 kg, nosivost 650 kg
Motor
2 x elektromotor, 265 kW (360 KS) / 300 kW (408 KS) – boost funkcija, 561 Nm / 664 Nm – boost funkcija, litij-ionska baterija kapaciteta 95 kWh
Prijenos
Jednostupanjski mjenjač, quattro-pogon na sve kotače
Vozne osobine
0-100 km/h 5,7 s (boost) / 6,6 s
Najviša brzina 200 km/h
Potrošnja (WLTP) 22,2 – 26,1 kWh/100 km
Potrošnja na testu 27,9 – 31,6 kWh/100 km
Emisija CO2 0 g/km
Konkurenti
Jaguar i-Pace S od 615.000 kuna, Mercedes EQC (cijena nepoznata), Tesla Model X od 669.990 kuna
Cijena
Osnovni model 678.345 kuna
Testirani model 845.720 kuna
Ocjena
+ Performanse, uglađenost vožnje, udobnost ovjesa, prostranost, kvaliteta interijera
– Kamera-retrovizori, razmjerno skroman doseg vožnje u normalnoj vožnji