Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid Edizione Speciale (2022.) – Zavodljiva ljepotica ćudljivog karaktera
Tonale se dimenzijama i imidžom želi potući s najjačim igračima u kompaktnoj premium SUV-klasi. Šarma joj ne nedostaje, no je li to dovoljno za borbu s ljutom konkurencijom?
Prije nešto više od tri godine Alfa je predstavila koncept SUV-a dužine 4,5 metara. Dugo je Talijanima trebalo da nam podare gotov proizvod, u doba kada se novi SUV-i ove klase pojavljuju na tržištu brže nego lažne Lacoste majice na prigradskim buvljacima. No naposljetku, Tonale je stigao na naš test. Za 16 cm kraći od Stelvia (4687 mm), Alfin novi SUV (4528 mm) morat će se hrvati s mnoštvom drugih modela u možda i najtraženijoj kompaktnoj klasi SUV-a.
Torinska misica
Od samog koncepta pa sve do Tonalea u kakav smo na testu sjeli, kada je u pitanju dizajn, malo se toga promijenilo. I tu moramo skinuti kapu Alfinim dizajnerima, jer mnogi se ne bi odlučili na tako revan potez da krajnji proizvod djeluje bliže konceptu po nekim dizajnerskim rješenjima. Nećemo mnogo o dizajnu jer je, kako se kaže, ljepota u oku promatrača, ali rijetko tko (dojam koji smo stekli prema pogledima prolaznika u tjedan dana testiranja) danas može jedan SUV ‘odjenuti’ u ovako krasno odijelo.
I tu ćemo zatvoriti poglavlje o atraktivnosti vozila, okrećemo se ergonomiji i prostranosti, gdje svaki SUV mora zadovoljiti. A ovaj se dio testa zapravo neposredno veže uz dizajn, jer negdje dobijete, a negdje izgubite. Tako će se u Tonale svi visoki do 185 cm sprijeda ugodno smjestiti, mjesta za glavu i noge ima dovoljno, samo se kod ramena u širinu nudi nešto manje prostora nego kod bliskih konkurenata. Straga će putnici iste visine ugodno sjesti, za glave mjesta ima dovoljno zahvaljujući izduženom krovu, no nema toliko mjesta za noge kao kod nekih njemačkih konkurenata.
U sredini klase
Sa 500 litara obujma, prtljažnik je pristojnog obujma i zahvalnog oblika uz prilagodljivu podnicu. Šteta što se stražnje sjedalo ne može dijeliti prema principu 40:20:40, već je djeljivo u omjeru 60:40.
Što se izrade i kvalitete materijala tiče, tu Alfa zadovoljava s obzirom na cijenu – mnogo je gumirane plastike, prošava i umetaka od metala. A za razliku od mnogih konkurenata, od metala su i velike polugice sedmostupanjskog automatskog mjenjača, koje možete koristiti u manualnom radu. No kako se nalaze blizu polugica za svjetlo, pokazivača smjera te brisača, nerijetko su nam smetale pri paljenju ‘žmigavaca’.
Infotainment više nema okretni kotačić za upravljanje kao što je bio slučaj u Stelviju ili Giuliji, njime se sad upravlja preko 10,25-inčnog dodirnog zaslona. Grafički on izgleda dobro, bili bismo zadovoljniji da je tu i dalje kotačić, ali mnogi proizvođači pribjegavaju korištenju dodirnog zaslona, iako on drastično više odvlači pažnju s ceste. Infotainment radi prosječnom brzinom, bežično podržava Apple CarPlay i Android Auto i prikazuje lako razumljivo navođenje putem softvera TomTom. Sustavom se upravlja isključivo dodirom, s izuzetkom rotirajućeg kotačića za glasnoću i multimedijskih tipki na upravljaču. To vrijedi i za grijanje upravljača i sjedala te ventilaciju sjedala, dok je za dvozonsku klimu ispod monitora niz tipki sa svim važnim funkcijama.
Svadljiva ćud
Za razliku od većine drugih blagih hibrida, Tonale se zapravo može kretati koristeći samo električnu energiju. To vrijedi samo na vrlo niskim brzinama, ali je zgodna stvar kada se vozite gradom. Benzinski motor se uključuje čim zatrebate više snage i više brzine. Međutim, pojavljuju se određene izražene pauze u isporuci snage te neobičan rad mjenjača pri izmjeni stupnjeva. Mnogi hibridi znaju biti neodlučni, ali Alfi bi trebalo finog podešavanja kako bi ovaj sustav ispravno radio. Ponekad se čini kao da ispod poklopca motora postoji više sustava koji donose različite odluke, a ne jedan kohezivni agregat.
Sama upravljivost traži određeno navikavanje, a direktan upravljač svojstven je svim Alfama. No iako precizan daje manje povratnih informacija s kolnika, to joj kao predstavnici jednog SUV-a ne smijemo previše zamjeriti. Tonale će i s ovakvim postavkama biti mnogo zabavnija u vožnji zavojima od mnogih SUV-a u toj klasi.
Iako je stabilna, tiha te relativno udobna na otvorenim cestama i autoputu, lošije ceste i vožnja gradom zna biti neudobnija – automobil često nervozno poskakuje poput antilope. Također, buka s ceste koja dolazi od velikih kotača s atraktivnim 20-inčnim serijskim naplatcima specifičnima za Alfine modele nešto je veća nego što bismo željeli.
S druge strane, Alfin manji SUV se ne može hvaliti performansama. Iako 9,6 s do 100 km/h i 200 km/h maksimalne brzine na papiru ne djeluju loše, u praksi sve zajedno i nije dojmljivo. Tu poglavito mislimo na međuubrzanja, gdje je mjenjač glavni krivac. Često ne prepoznaje naše naredbe pa mu treba vremena da se ‘odluči’. Tu je bolje rješenje manualno vršiti izmjene putem dojmljivih metalnih poluga iza upravljača.
Kamenčić u cipeli
Odgovor na tvrdnju iz podnaslova pronalazimo u cijeni. Iako sa slabijim motorom (131 KS), ali uz zaista bogat paket opreme Edizione Speciale, Tonale već premašuje 350 tisuća kuna. Uspoređujući ga s povoljnijom konkurencijom (čitaj u tablici dolje), ali i s njemačkim premium konkurentima, Tonale ponosno stoji na vrhu tablice s cijenama. Svaka čast talijanskom šarmu i dizajnu te boljoj voznoj dinamici od nekih konkurenata, no je li to dovoljno da se u nju zaljubite? Odgovor prepuštamo vama. No Alfa Romeo Tonale je poput nestašne ljubavnice. S jedne strane će vas strastveno zadovoljiti, a s druge će vam često zadavati glavobolje.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 4528 x 1841 x 1601 mm, međuosovinski razmak 2636 mm, prtljažnik 500/1550 litara, masa 1525 kg, nosivost 610 kg
Motor
Turbobenzinski, 1469 ccm, četiri cilindra, 96 kW/131 KS pri 3750 o/min, okretni moment 240 Nm pri 1500 o/min
Prijenos
Automatski mjenjač sa sedam stupnjeva, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h……………………………………..… 9,6 s
Najviša brzina…………………………………….200 km/h
Potrošnja deklarirana prosječna (WLTP)………………..5,7-6,1 l/100 km
Potrošnja na testu…………………………………6,7 l/100 km
Emisija CO2………………………………………….139 g/km
Konkurenti (početni modeli)
Audi Q3 Sportback TFSI S tr Limited za 319.263 kune (42.374 eura), Mercedes GLA 180 za 323.912 kuna (42.990 eura), BMW X2 sDrive 18i za 273.098 kuna (36.246 eura), Volvo XC40 T2 Business AT za 287.931 kunu (38.215 eura), Hyundai Tucson 1.6T 7DCT Style za 243.633 kune (32.484 eura), Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV GT-Line za 333.999 kuna (44.329 eura)
Cijena
Početni model………………………. 351.900 kn (46.705 eura)
Testirani model………………… 383.503 kn (51.133 eura)
Ocjena
PLUS: Precizno upravljanje, direktan upravljač, materijali u unutrašnjosti, dojmljiv dizajn, šarmantni detalji interijera i eksterijera
MINUS: Cijena, neuvjerljive performanse u odnosu na konkurenciju, u gradskoj vožnji sklon zatrzavanju, poskakivanje na neravnim podlogama