

U nečemu treba biti najbolji, a pogotovo ako je riječ o „posebnim“ i ne baš jeftinim autima. Nije dopustivo biti prosječan i zvučati poput Ferrarija dok tražite parkiralište, jer to znači da eventualno imate probušen ispuh. Srećom, za Abarth 595 Competizione nitko ne može reći da je lažnjak jer to je doslovno najjači mali auto na tržištu.
Nitko ne nudi toliko snage u tako malom pakiranju, pa 1 KS u ovom slučaju dolazi na svakih 20 cm, ili precizno, ovdje je riječ specifičnoj snazi od čak 5,8 kg/KS.
Drugi će prosuditi koliko si poseban, a ne ti sam! To pogotovo vrijedi u ovom slučaju kad pogledamo konkurente. Zašto? Bilo bi ga prirodno usporediti s modelom VW Up! GTI, ali u njemu je mali 1.0 motor sa 115 KS. Druga alternativa je Adam Turbo S i tu već nailazimo na ozbiljnu snagu.
Opelov šminker, iako se čini poput autsajdera, snažan je 150 KS i tek desetak kilograma teži od Abartha. Zanimljiv je to ali jalov izazivač. Ima boljih, ali da bi pronašli ozbiljnu konkurenciju i jednaku količinu adrenalina morate posegnuti i najviše ladice gdje je Mini Copper S, ili pak u razred gdje su Peugeot 208 GTi, Renault Clio RS. No, niti oni nisu toliko brutalni.
Uz ubrzanje do 100 km/h od 6,7 sekundi Abarth 595 sa 180 KS može izazvati bilo koga. Spomenuti Opel Adam S sa 150 KS treba čak 8,5 sekundi, pa mu uz rame mu stoji tek Clio R.S sa 200 KS i još malo snažniji 208 GTI. Ni Mini Cooper S mu ne može ništa, pa mu skalp može skinuti tek izvedba John Cooper Works ili Audi A1 40 TFSI. Ali možete misliti koliko oni koštaju…
No, Abarth je pored svih njih daleko manji, pa je vožnja u njemu daleko dramatičnija, gušt veći, ali prava brzina ipak ostvariva. Bez problema na autocesti (ili bolje na pisti) može kliziti 180-200 km/h i pritom je vrlo miran te stabilan. Kad ga piknete do kraja pokazat će preko 230 km/h i pritom opravdati tvorničkih 225 km/h. Samo, uvijek treba imati dvije ruke na volanu.
Abarth nije lažnjak i to je jako važno. S obzirom na masu tu su i velike kočnice promjera 305 mm, a karoserija je toliko kruća od klasične 500-ke da ta dva modela ne treba smatrati istim autom. Tu je i volan sa samo 2.5 okreta od kraja do kraja, sportski program vožnje…
Sve što treba, a sjajno je što niti potrošnja nije previsoka. Ako se uspijete voziti polako, kao s običnim modelom sa 85 KS, potrošnja će pasti na ispod 6 litara. Puno zabave i brzine imat ćete uz prosjek do 9 l/100 km, a preko 10 će značiti da ste daleko prebrzi za otvorenu cestu.
Nakon što se nauživate moćnih ubrzanja iz mjesta, pa elastičnosti motora i prestanete provocirati motor samo kako bi pucali iz ispuha. Kad se počnete istinski brzo voziti, shvatit ćete ozbiljnost ove igračke. Izuzetno puno gripa pod prednjim kotačima pomoći će vam da se otisnete u sada već zaista ozbiljne sportske brzine.
Ali, tad treba biti jako fokusiran, spretan i spreman. I s kočnicom s kojom bi se 595 mogao smiriti, ali i s volanom – iako je „podivljali stražnji“ na ovako kratkom auto jako teško smiriti. Gotovo nemoguće. I zato, s se Abarthom može ozbiljno jurcati, ali jedan dio „hrabrog srca“ uvijek mora ostati priseban.
Teško je pričati o Abarthu kao jeftinoj kupnji kada njegovih 180 KS stoji najmanje 203 tisuće kuna. Kad ga počnete personalizirati cijena će lako skočiti i na 240 tisuća kuna. A gdje je konkurencija? Mini Cooper S kao njegov najlogičniji konkurent stoji najmanje 214 tisuća kuna.
Ok, Mini pruža malo više, ali i dodatnu opremu skuplje naplaćuje. Ono što je važno jest da ovakav prestiž uvijek ima svoju cijenu koju ne možete zaobići i da ona ovdje zapravo nije stavka. Važnije je, nakon kupnje, kako takav auto opravdava visoku cijenu. Gledamo li objektivno Abarth će toliki iznos teško opravdati, a subjektivno – u potpunosti!
Jer, kupuje se iz subjektivnih pobuda, a ovo je najveći ushit koji možete pronaći za 200 tisuća kuna. Ok, možete spominjati Renault Clio RS, koji jest brži na stazi – ali zabavniji nije!
Prtljažnik možete izmjeriti, broj „konja“ također, ali euforiju kad stisnete gas, brutalan zvuk i čitavu atmosferu – za to ne postoji mjerna jedinica. Mrak! Brutalno! Nije 595 samo fora – više je od toga! Wow! Točno tako, wow-faktor za volanom Abartha je golem! Čak je pomiješan sa strahom, kad papučicu gasa stisnete do kraja i kad počnete slamati čvrsto i dobro pozicioniranu ručicu mjenjača.
Da, Abarth ima samo pet stupnjeva, ali mu više niti ne treba jer ima 250 Nm i malu masu, pa uvijek vuče kao veliki dizelaš. Maksimalno ubrzanje, pa čak niti ono sa 2/3 gasa, nije izvedivo ako podloga nije dobra. Abarth proklizava i baca se na sve strane dok brzina ne pređe kojih 60-70. Do tad je poput divljeg bika i treba ga držati za rokove. Čvrsto! Ovo je najmanji auto kojem ne možete uvijek poklopiti papučicu gasa do kraja i to je nešto budi poštovanje i razvija specifičan odnos.
Ljubav počinje nakon što čujete ispuh iz daljine, čim otvorite vrata. Kad dotaknete volan s dijelovima od alkantare, pa i trkaća Sabeltova sjedala (17.100 kn), koja jesu tvrda, ali nisu neudobna i zapravo su itekako potrebna. Potrebna? Točno tako, jer kad Abarth počne svoj ples s velikim G-silama vozačka pozicija mora biti čvrsta i fiksna da bi bili dovoljno brzi na volanu. Čudesan je!
Nikad ne bismo pogodili koliko je sretnih i ponosnih vlasnika Abartha. Točno tako! Ima ih dosta po cestama i nitko ih ne vozi slučajno već je u pitanju prava zaluđenost. Ili je riječ o ljubavi prema marci i sve što Abarth predstavlja ili o nevjerojatnom talijanskom šarmu i svemu što 500-tka predstavlja.
Nakon prve objave odmah su nam počele stizati poruke i fotografije na naš Instagram profil te je postalo očigledno. Čak i u Hrvatskoj postoji kultura vožnje i vlasništva Abartha. To nas je očaralo jer ne voze ih trkači već šminkeri koji vole i cijene brzinu i snagu. Divna je to kombinacija.