Zašto servis klime čuva tisuće kuna

... i zašto servis ne traje samo 5 minuta. U vrijeme svjetske pandemije koja nas je zadesila dobro je znati i da neispravan i neodržavan klima-uređaj može naškoditi zdravlju putnika, ali I značajno financijski oštetiti budžet vlasnika. Donosimo kako biti siguran da ste napravili dobar servis svog A/C-sustava

Klima-sustav nema samo zadatak hlađenja kabine. Nije mu zadatak ni isključivo stvaranje ugodne temperature za vozača i putnike, već sustav mora napraviti adekvatnu mikroklimu u kabini vozila. Odgovoran je i za kvalitetu zraka koju udišete u automobilu, filtrira nečistoće i pelud, isušuje zrak te sprječava magljenje stakla…

Izvedba filtra klime s aktivnim ugljenom sprječava nastajanje bakterija, odnosno aktivno djeluje na sve nečistoće i sprječava nastajanja neugodnih mirisa. Preporuka je da se filtar zamijeni jednom godišnje jer u takvom malom prostoru kao što je putnička kabina vozila, negativni efekti bakterija posebno dolaze do izražaja.

Redovito održavanje klimauređaja podrazumijeva zamjenu filtra peludi te povremenu dezinfekciju sustava koja sprječava nastajanje bakterija, neugodnih mirisa te u konačnici mogućih zdravstvenih problema.

Obavezno na servis svake dvije godine. Zašto?

Klima-uređaj u vozilu ima podosta spojnih mjesta kao i gumenih crijeva. Na spojnim mjestima i gumenim crijevima možemo tijekom jedne godine izgubiti i do 100 grama rashladnog sredstva, što je sasvim uobičajena pojava. Ako želimo izbjeći skupocjene popravke, preporučljivo je da se servis klima-sustava napravi svake dvije godine.

To nije samo nadopuna rashladnog sredstva, već i djelomična zamjena ulja u sustavu, što je izuzetno važno za životni vijek kompresora klime (jednog od skupljih dijelova vozila). Potom je tu i čišćenje sustava od raznih nečistoća ali i vlage.

Servis ne traje pet minuta

Pravilan servis sustava traje oko 30 do 40 minuta te košta otprilike između 300 i 600 kuna (ako je riječ o rashladnom sredstvu R134a). Također, ovo se odnosi na većinu vozila sa standardnim punjenjem između 450 do 650 grama rashladnog sredstva gdje se radi nadopuna. Za vozila koja imaju veća punjenja cijena može biti viša, ovisno koliko rashladnog sredstva treba nadopuniti.

Ubrzavanje procesa servisa je vrlo štetno

Značajno skuplji je servis na vozilima koja koriste rashladno sredstvo R1234yf. Tu servis lako može koštati i više od 1000 kuna. Riječ je pretežito o vozilima homologiranima nakon 2017. godine. Od izuzetne je važnosti pravilno vakuumiranje sustava. Serviseri većinom imaju tzv. automatske uređaje gdje se isti priključi i samostalno sve odrađuje. Tu se učestalo radi ubrzavanja procesa – koliko je moguće – skraćuje vakuumiranje, što nipošto nije dobro.

Prvo ide vakuumiranje

Odrađuje se strojem za vakuumiranje, a svi automatski uređaji za punjenje klima-sustava imaju tu funkciju. Standardno vakuumiranje postavlja se na oko 20 minuta, a skraćivanje procesa dovodi do toga da se sustav ne očisti potpuno pa ispada da nismo ništa ni napravili. Nakon vakuumiranja obavlja se takozvani test nepropusnosti.

Test nepropusnosti tek slijedi

Tijekom provođenja se na sustavu drži vakuum u trajanju od dvije minute te se prate promjene. Taj test može prikazati velika, ali ne i mala ili mikropropuštanja. To su ona kada klima radi dva do tri mjeseca, pa ispusti cijelo rashladno sredstvo. Nakon testa nepro pusnosti slijedi punjenje uljem i eventualno UV-bojom (ako sustav dopušta punjenje UV-boje).

Koristi se novo ulje (oko pet do deset ml), a UV-boje oko pet ml. Tek se potom na propisanu mjeru puni rashladno sredstvo (naplaćuje se nadopunjena razlika). U konačnici se provjerava funkcionira li klima-sustav. Vozilo se pokreće, a na uređaju za punjenje prate se tlakovi. Oni ukazuju na pravilan rad klima-sustava, ili pak dijagnosticiraju određeni problem na vozilu.

Za one koji žele znati više

Servisna stanica klima-sustava radi sljedeće korake. Najprije izvlači rashladno sredstvo iz sustava i važe ga. U tom procesu izvlači i ulje iz sustava, koje se može izvući, što je otprilike pet do deset ml. Potom kreće izuzetno važan proces vakuumiranja pri kojem se spušta tlak u klima-sustavu te tako dolazi do isparavanja vlage koja se nakupila tijekom vremena. Vlaga je velik neprijatelj kompresora i treba se redovito izdvajati iz sustava, a za sve detalje i dijagnostiku informirajte se klikom na LINK.