VW Multivan Life 1.4 TSI eHybrid – Putovanje sa stilom

S evolucijom je gotovo, Volkswagen Multivan iz temelja je obnovljen - nastaje na potpuno novoj šasiji, donosi najmodernije sustave pomoći, a prvi se put nudi i kao plug-in hibrid. Uspijeva li pritom zadržati svoj legendarni status, otkriva - prvi test

Kombi vozila uvelike su najpraktičnija rješenja kada treba prevesti više osoba od uobičajenih četiri, ili pak obilje prateće prtljage. A ponekad i jedno i drugo. Model koji je osobito cijenjen u svijetu transportera i čije ljubitelje možete doslovce pronaći u svakom kutku svijeta je – Volkswagen Transporter. Nije ni čudo jer se ona osnovna, genijalna ideja Ben Pona seniora s godinama nije mijenjala. Bez obzira jeste li ga koristili kao radno vozilo za prijevoz radnika, furgon, taksi ili VIP-shuttle, odnosno u privatno vrijeme za prijevoz obitelji ili uživanje u slobodnom vremenu, uvijek ste znali da dobivate robustan automobil koji unutar relativno kompaktnih dimenzija i pravilnih linija donosi obilje prostora te je iskoristiv – za apsolutno sve. No sada se stvari mijenjaju pa ‘stari’ T6.1 koji je ostao na dostavnoj podlozi omogućuje veću nosivost ili pogon 4×4, dok nedavno predstavljeni I.D. Buzz ide u smjeru isključivo elektrificirajuće budućnosti.

Sadašnjost tako predstavlja novi VW Multivan s izrazima kao što su – MQB-platforma, digitalizacija, DSG-by-wire, 25 sustava pomoći vozaču, plug-in hibrid i slično. Zagriženi fanovi lako bi mogli zaključiti da novi Multivan više nema ništa zajedničkog s prethodnikom i ne zaslužuje da ga se stavi u istu rečenicu s njime. Pa ipak, u VW-u očekuju kako će upravo novi Multivan, i to varijanta eHybrid kakva se našla na testu, biti okosnica prodaje. Provjerimo ima li u tome istine?

Duži, širi, komforniji…ali ne i prostraniji

Razriješimo odmah dio predrasuda. Primjerice, sigurnost. Posljednji Multivan starog kova, T6.1 koji još neko vrijeme ostaje u proizvodnji, tako nastaje na platformi koja je homologirana za VW T5 još davne 2003. godine. Trebamo li onda uopće govoriti o značajno većoj sigurnosti ako znamo da novi Multivan ne donosi samo 50 posto kruću karoseriju nego prije, već je iza njega i gotovo dva desetljeća više iskustva u crash-testovima. Povrh svega, u lansirnoj izvedbi Energetic, s dvobojnim lakom, testni primjerak izgleda posebno atraktivno. U redu, i cijenu lako možemo okarakterizirati jednako ‘atraktivnom’, konačnih 520.982 kn (po)prilična je svota, ali ovo je ipak primjerak s većinom uključenih kvačica iz popisa dodatne opreme kako bi se na testnom primjerku pokazala raskoš opcija.

Multivan plug-in ili eHybrid kako ga u VW-u zovu, u osnovi starta od mnogo pristupačnijih 368.543 kn, odnosno još i manje, 313.161 kn izuzmemo li bateriju te se oslonimo samo na početni 1.5 TSI-benzinac sa 136 KS. I da, DSG stiže serijski u svim slučajevima, dok dizelski TDI na tržište dolazi nešto kasnije.
No vratimo se činjenicama. Novi je T7 sedam centimetara duži (4973 mm), četiri širi (1941 mm) te pet cm niži od ‘starog’ T6.1. Potonji, usput rečeno kreće od 555.323 kn (Comfortline), ali s dizelom snage 204 KS, pogonom na sve kotače 4Motion (novi nema tu opciju) te, naravno, DSG-mjenjačem.

Nažalost, Multivan i dalje ostaje tik iznad čarobnih 190 cm visine, što znači da na domaćim autocestama ne spada u povoljniju platežnu skupinu klasičnih osobnih automobila kao, primjerice, u Sloveniji (kategorija 2A). Međutim, dobra je vijest znatno povoljniji (niži) koeficijent otpora zraka (Cw 0,30) što se uz divljanje cijena energenata ovih dana itekako broji. U praksi vozač je pomaknut 20 cm unazad no prije, a otvaranjem bočnih kliznih vrata brzo postaje jasno da onolika prostranost kao na T6.1 više nije moguća. Barem ne u ovoj testnoj izvedbi standardne dužine pa tko traži solidniji prtljažni prostor uz tri reda sjedala, odabrat će dužu varijantu sa 20 cm dužim stražnjim prevjesom.

Lakša sjedala, elektrificirane vodilice

Tko u standardnoj izvedbi iza trećeg reda sjedala očekuje klasičnu raskoš Multivana, djelomično će se razočarati u činjenici da do krova ostaje slobodnih tek 469 litara. I pritom treba računati da negdje treba pohraniti i kabele za punjenje. S pozitivne strane, sustav vodilica je dobro riješen, njihovom elektrifikacijom pojedinačna sjedala po želji mogu biti grijana, a njih same se može lagano pomicati naprijed-nazad, postavljati jedna nasuprot drugima, pa i relativno lako vaditi (masa od 23 do 29 kg, ovisno o opcijama) kada vam ne trebaju. Naposljetku tu je i sklopivi stol s odlagalištima za boce kada nije u funkciji, a koji također možete pozicionirati prema želji.

Izvadite li sva sjedala osim prva dva, na raspolaganju ostaju više no solidne 3672 litre ili, primjerice, možete izvaditi bočna sjedala te ugurati bicikl. Multivan je po tom pitanju uistinu dostojan svoga imena. Tko treba više, kako smo napomenuli, može odabrati produženu varijantu sa 763 l, odnosno i 4053 litre prtljažnog prostora. No prije nego što se bacite u špediterske poslove, znajte da testni hibrid dolazi s nosivošću od 523 kg, odnosno mogućnošću vuče prikolice od 1600 kg (kočene) što je ipak znatno manje od klasičnog T6 TDI-ja (700/2500 kg). S drugim motorima (i bez baterije) moguće je povući nešto više, do dvije tone.

Lako je sada zamisliti one brze na jeziku koji će zaključiti da ih to ne čudi jer Multivan sada nastaje na putničkoj platformi kakvu koriste, primjerice, Passat ili Tiguan. No stvari ipak nisu baš tako jednodimenzionalne. Da, Multivan bez sumnje koristi MQB-platformu, no ona je tu prije svega kako bi napravila mjesta modernom, od ugradnje motora s polica koncerna bez (pre)velikih komplikacija, preko instaliranja više od 20 sustava pomoći vozaču, pa sve do interaktivnog sustava upozorenja Car2X. Međutim, fokusiramo li se samo na ovjes, onda je on u potpunosti prilagođen novom Multivanu, s trokutastim ramenima te djelomičnom upotrebom aluminija kako bi neovješene mase bile što manje.

Automobilska dinamika i komfor

Vrijeme je napokon da se smjestimo iza upravljača. Osim što je vozač pomaknut 20 cm unazad, a visina sjedenja je šest cm niže nego kod T6, te poprilično podsjeća na onu u Mercedesovoj V-klasi. Tko je već sjeo u neki od novijih VW-a, i ovdje će se brzo snaći. Digitalizacija (instrumenti i opsluživanje) je posve u novom kućnom VW-stilu, baš kao i tvrda plastika za koju šef VW-a Herbert Diess ima samo riječi hvale. S pozitivne strane, čistoću je lako održavati, dok vožnja otkriva iznimnu solidnost izrade. Naime, ni na najlošijim podlogama nema nikakvih kvrcanja ni neugodnih zvukova – bilo od sjedalica, multifunkcionalnog stola, dvostrukog panoramskog stakla ili pak bočnih vrata.

A to je već VW kakvog znamo i cijenimo. Naravno, multimedija ponekad oduži s povratnim reakcijama, ali obećana nadogradnja je navodno na putu. Za neosvijetljene klizne komande nema pomoći, ali je dobra vijest da su na multifunkcionalnom upravljaču ostali pravi gumbi. U konačnici, eHybrid ima visokonaponski klima kompresor pa može bez pokretanja benzinca hladiti ili grijati unutrašnjost, čak i u stajanju. Nastavimo s dobrim stvarima, odnosno komfornim sjedalima i na duljim vožnjama, s naslonima za ruke u drugom i trećem redu koji se praktično mogu skidati kako bi sjedala neometano kliznula jedan kraj drugog, odnosno čak dva naslona za ruke u slučaju vozačkog sjedala kako bi se zadržao onaj pravi multivanovski osjećaj. Dobar osjećaj u vožnji nudi i elektromehanički servoupravljač, fino izbalansiran iz sredine i bez neugodne promjene opterećenja na ruci, što posljedično omogućuje vozaču da se brzo saživi s automobilom.

Čak i odabir servopotpore između Comfort i Sport čini malu razliku jer u oba slučaja prednji dio vozila ulijeva golemo povjerenje. Na papiru dimenzije ukazuju na klasičan transporter, ali novi Multivan svojim ponašanjem na cesti, u oštrim zavojima, serpentinama, gradu ili autocesti iskazuje sve kvalitete klasičnog osobnog automobila, a ne kombija. Naginjanje karoserije svedeno je na minimum, čemu pomaže nisko težište, a čak je i lakši stražnji kraj (baterija je ispod prednjih sjedala) vrlo decentan u pretjerivanju. U Multivanu su putnici vrlo važni pa je dobro znati da ovjes suvereno upija većinu neravnina kako bi se oni mogli opustiti i uživati u vožnji ili pogledu kroz veliki panoramski krov. Potonji pak nema rolo, ali prema VW-u reducira 78 posto topline. Rano proljetno sunce stoga nije predstavljalo problem.

Uvjerljive performanse, žedan benzinac

Prvi se put Multivan može kretati bez lokalno štetnih emisija. Otprilike 40 km daleko ili do najviših 140 km/h zahvaljujući e-motoru snage 85 kW i litij-ionskoj bateriji kapaciteta 10,4 kWh. Kada struje nestane, naravno nikad potpuno kako bi uvijek bio dostupan hibridan način rada, u pomoć uskače 1,4-litreni benzinac (EA211) s novim prstenovima na klipovima, ventilima punjenim natrijem te tlakom ubrizgavanja od 350 bara. Ukupno sustav nudi 218 KS, odnosno vrlo iskoristivih 350 Nm koji se putem šeststupanjskog DSG-mjenjača isporučuju na prednje kotače. Posljedično, impresivno je ne samo 8,8 s do stotke, već i 4,7 s potrebnih između 60 i 100 km/h. S praznom baterijom treba računati na prosječnu potrošnju od 7,4 l ako ste vrlo nježni na gasu i pozorno predviđate promet ispred, odnosno oko 8,9 l vozite li se u klasičnom prometu bez mnogo pažnje.

Sam je rad hibridnog sustava iznimno uglađen, osim pod opterećenjem ili na usponima kada benzinac primjetno ulazi u visoke okretaje te postaje bučniji. Vozač u svakom trenutku može odabrati želi li voziti u elektro ili hibridnom načinu, odnosno koliko punu bateriju želi ostaviti za kraj. Umrežena navigacija omogućuje sustavu da na zaslonu instrumenata upozorava vozača na nepotrebna ubrzanja ili prebrze ulaske u zavoje i križanja, što doprinosi kako sigurnosti tako i nižoj potrošnji. Uz to, podesiti se može i intenzitet rekuperacije, ostaviti sustavu da automatski procjenjuje ili manualno intervenirati putem lijeve polugice na upravljaču.

Kočnice vrlo učinkovito obavljaju svoj posao, ali je potrebno navikavanje da zahtijevaju odlučniji pritisak papučice. I baš kao na njih, tako i ljubitelji svih prijašnjih generacija moraju proći određeno navikavanje na novi Multivan. Nova vremena (čitaj sigurnosni zahtjevi) više ne dopuštaju onoliku prostranost unutar skromnih dimenzija te nema više znamenitosti poput stražnje (teške) klupe koja se pretvarala u praktičan ležaj, ali novi Multivan donosi komfor i voznost kao ni jedan prije njega. A time novi Multivan ulazi u kategoriju velikih luksuznih transportera kakvih nema mnogo na tržištu te posljedično postaje izuzetno zanimljiv izbor u turističkoj zemlji kao što je Hrvatska, ali i velikim obiteljima. Uz opciju kućnog punjenja, potencijalno i ekonomski iznimno isplativ.