Volkswagen Arteon 2,0 TDI Shooting Brake – Najbolje iz oba svijeta

Mnogi će reći da kupe-karavan vozila nemaju previše smisla, da je jedno s drugim jednostavno nepovezivo. No Arteon Shooting Brake dokazuje da može biti funkcionalan poput Passata, atraktivan, brz i dinamičan te posjedovati davno zaboravljenu odliku, a to je biti - poseban

Arteon, kao novi VW-ov model, prvi smo put upoznali i testirali još u rano ljeto 2017., tada u limuzinskoj izvedbi i po sjećanjima ovaj nas je kupe vrlo pozitivno dojmio. Malo tko je mogao reći – za tri godine uslijedit će redizajn, ali tada će se pojaviti i kupe-karavan verzija atraktivnog modela. Ponajviše jer takvi automobili u doba SUV-a i polaganog ali sigurnog prodora ‘električara’ i hibrida, rijetko pronalaze svoj put do kupaca. Ali nas baš i zato ovakvi modeli mogu razveseliti, a njihovo predstavljanje probuditi onaj dječji ushit koji je negdje odavna zaspao pored unificiranosti većine današnjih modela na tržištu. I to ćemo Arteonu, poglavito u SB-varijanti, prije nego što ga počnemo pomno secirati, priznati kao plus. A to je – jedinstvenost.

Ne možete ga ne primijetiti

Rijetko spominjemo i komentiramo dizajn u našim testovima, i to smatramo poprilično subjektivnom normom. No ovdje ćemo se samo nakratko dotaknuti iskustva iz jednotjedne vožnje. Uglavnom pozitivni komentari prolaznika nadopunjavali su se nemalim brojem radoznalih pogleda iz drugih automobila pri stajanju na semaforu. Za trenutak smo pomislili da sjedimo u nekom novom modelu Ferrarija, a na vama je na kraju da donesete svoj sud o dizajnu ovog posebnog karavana.

A tko su mu konkurenti? Teško je reći, jer pored spuštene vizure krova tu su i bezokvirni prozori na sva četiri vrata. Dakle, neki od primarnih ukazatelja kupe klase (naravno da smo u ovom slučaju mutanta ponešto prilagodili uvjete). Budući da Arteon Shooting Brake zapravo i nema pravu konkurenciju, možemo li ga nazvati vukom samotnjakom? Konkurencija će, doduše, ponuditi Mercedes CLA Shooting Brake, BMW 4 Gran Coupe, Peugeot 508 SW, Volvo V90 Estate, Škodu Superb Combi, Kiju Stinger… Da, čak se i pod krovom koncerna može pronaći igrač koji puca u gotovo istu metu – A5 Sportback. No oni su ili GT-limuzine ili obični karavani nešto dinamičnijeg dizajna. Sada kada smo to riješili, idemo najprije na pogon.

Što je novo, a što je ostalo po starom?

Dvolitreni TDI sa 200 KS sada zamjenjuje onaj sa 240 KS i dva turbopunjača, a sve radi bolje kontrole emisija ispušnih plinova. Sada su tu dva SCR-katalizatora, jedan sprijeda izravno smješten u motoru, drugi straga – postoji obećanje da čiste dušikove okside 80 posto učinkovitije nego prije uz istu potrošnju AdBluea. Kada već spominjemo što je novo, Arteon je s redizajnom dobio upravljač od Golfa osme generacije, navigaciju je naslijedio od Golfa 7 i Passata, dok je upravljački sustav klima-uređaja preuzet iz nove generacije Tiguana. Zgodno i dojmljivo kada prstima klizite dok odabirete temperaturu i jačinu puhanja, no ipak nam se stari sustav više dopadao, jer je bio intuitivniji i lakši za uporabu zbog spretnih kotačića. Kako je novi zaslon zamijenio stari, tako više nema ni prepoznatljivog malenog analognog sata iznad ekrana.

Idemo se voziti. Mesnati upravljač sjajno odgovara niskom sjedištu, više nego što bismo očekivali, pa sve zaokružuje lagani sportski dojam – iako vozimo automobil pogonjen 2,0 TDI-motorom. Ništa zato, upravljački mehanizam, dinamika ovjesa, osobito uz adaptivni DCC-ovjes koji je na naše zadovoljstvo testni automobil imao (doplata – 7542 kn) te tečan i uvjerljiv sedmostupanjski DSG-mjenjač pružaju mnogo gušta.

Kuda plovi ovaj brod?

Veći međuosovinski razmak od Passata za pet centimetara te dužina vozila od 487 cm utječu na stabilnost pravocrtnog kretanja, uz sjajan balans ovjesa kojem pomaže spomenuti DCC, 200 KS, 400 Nm okretnog momenta i različiti modovi vožnje. Arteon tada postaje jedrilica na bonaci, ali pogonjena motornim pogonom, a ne vjetrom. Kada se poklopi desna papučica ipak se ne može sakriti da se ovdje radi o dizelašu, Arteon će tada snažno zabrundati i ispaliti 1575 kg težak Arteon, u kojoj god brzini prijenosa se motor nalazi. Izbalansiranosti ovjesa između komfora i dinamike pomažu i nešto mesnatije gume od 18 cola, što donosi oprema Elegance, dok bi kod opreme R-Line, gdje se Arteon vozi na 20-inčnim kotačima, priča bila zasigurno nešto drukčija. Veselila nas je velika doza sigurnosti kada bismo se odlučili na dinamičniju vožnju pa ako baš ne tražite ‘dlaku u jajetu’, nikada nećete pomisliti da nedostaje pogon na sve kotače (moguć uz drukčiju konfiguraciju). Arteon ostavlja dojam kako na otvorenoj cesti možete biti najbrži bez prevelikog razmišljanja (izvrsna ukomponiranost mjenjača i motora), odnosno ako i niste baš najtalentiraniji trkač. Bezbrižna međuubrzanja od 60-100 km/ za 5,2 s te od 80-120 km/h za 6,5 s, uz kamionski okretni moment, Arteon također čine hladnokrvnim te vrlo sigurnim u pretjecanjima.

A može biti i štedljiv

Na našem je testu kombinirano trošio 6,2 l/100 km, što je ipak pola litre više nego što je deklarirano prema WLTP-u. No moramo priznati da pri testiranju nismo nimalo pazili kako ćemo se odnositi prema okolišu. Dakle, uz malo pažljiviji pristup brojke iz tehničkih podataka su svakako dohvatljive. To znači da autocestom možete krstariti uz tek šest litara na 100 prijeđenih kilometara, a pri štedljivijoj, ali nipošto sporoj vožnji otvorenim prometnicama (čitaj – 90 km/h), Arteon će se zadovoljiti s potrošnjom ispod 4,0 l/100 km. Relativno velik spremnik goriva od 66 l osigurava autonomiju da ćete zaboraviti na benzinske postaje. Ako se baš zainatite, s Arteonom možete računati i na doseg iznad 1000 km.

Udobnosti korištenja kod našeg Arteona doprinijeli su panoramski krov (7420 kn), kožna oprema ‘Nappa’ (6533 kn) i sustav ozvučenja ‘Harman Kardon’ (8330 kn) koji bismo preporučili svima koji vole da im uši miluju visokokvalitetni tonovi. I.Q. glavna LED-svjetla ovdje, recimo, dolaze bez doplate i sjajno asistiraju vozaču pri vožnji noću te uvelike podižu sigurnost. Neke druge doplate čine nam se ipak malo precijenjenima pa se stoga i krajnja cijena testnog automobila približila brojci od pola milijuna kuna. Pažljivijim odabirom dodatne opreme, Arteon s opremom Elegance i 200 KS snažnim motorom možete kupiti i za cijenu koja je bliža brojci od 400 tisuća kuna.

Nije samo lijep

‘Kompletno nova interpretacija karavana’, kako mu tepaju u Volkswagenu, je zapravo točna tvrdnja jer Arteon Shooting Brake nije izgubio na upotrebljivosti u svakodnevici. Istina je da ima manji prtljažnik od Passata (565, u odnosu na 650 l), ali on je i dalje vrlo upotrebljiv. Kada se obori stražnje sjedalo, do suvozačeva sjedala se po dužini može utovariti teret dug gotovo dva metra. Straga će se i viši od 185 cm udobno smjestiti, za koljena i glave mjesta ima napretek, pa ni duža putovanja neće biti problem. Inače, prednja sjedala ne smijemo zaboraviti, ona čine izvrsnu kombinaciju između ugodnosti i držanja tijela, pa smo svakim izlaskom iz vozila podsjećali sami sebe kako to ne smijemo zaboraviti spomenuti u našem testu. Vrlo prozračnu kabinu upotpunjuje panoramski krov koji joj daje dodatnu svjetlinu, a za materijale ćemo samo reći da su klasu iznad svih drugih novih modela Volkswagena. Iako se komunicira o kupe-karavanu, ovdje je riječ o punokrvnom karavanu sa svim prednostima koje on donosi.

Pa se na kraju teksta moramo zapitati zašto se neki ljubitelji karavanskih modela ne bi okrenuli Shooting Brake modelu premium izvedbe Volkswagena, kada on za sve navedeno traži ne pretjeranih 40 tisuća kuna više nego što biste morali izdvojiti za Passat Variant. A nudi gotovo istovjetnu ergonomiju, nešto bolju kvalitetu materijala te više dinamike u vožnji, kao i ono najvažnije – dašak posebnosti.

Tehnički podaci

VW Arteon 2,0 Shooting Brake TDI DSG Elegance

Karoserija

DxŠxV 4866 x 1871 x 1462 mm, međuosovinski razmak 2835 mm, prtljažnik 565 litara, masa 1575 kg

Motor

Dizelski s turbopunjačem 1968 ccm, 4 cilindra, 16 ventila, 147 kW (200 KS) pri – o/min, 400 Nm od 1750 o/min

Prijenos

Automatski DSG mjenjač sa sedam stupnjeva, pogon na prednje kotače

Vozne osobine

0-100 km/h…… 7,9 s

Najviša brzina…..233 km/h

Potrošnja (WLTP)….5,8/3,9/4,6 l/100 km

Potrošnja na testu….6,3 l/100 km

Emisija CO2…….122 g/km

Cijena

Osnovni model……od 319.159 kn

Testirani model (bez doplata)……440.955 kn

Testirani model…… 475.214 kn

Ocjena

+ Funkcionalnost, performanse, kvaliteta izrade, potrošnja, mjenjač, motor, udobnost

– Nešto skuplje doplate

ZAKLJUČAK

Baš ništa ne bi trebalo odagnati ljubitelja klasičnog karavana od kupnje Arteona u Shooting Brake izvedbi. Neka nikoga ne zavara ‘kupe’ predznak, Arteon će svoje ergonomske zadaće odraditi bez imalo muke, a donijet će i poneke prednosti kojima se ne može pohvaliti baš svaki karavan na tržištu