Ususret WRC Croatia Rallyju 2022.

Lani smo bili u nevjerici - najbolji relijaši svijeta su stigli k nama. Najbolji na svijetu. Najbolji vozači, najbolji auti na našim cestama. Ove je godine nevjerica još veća - najbolji relijaši svijeta su se vratili!

Dobro, ovo je mala šala, no nije daleko od istine. Groznica je krenula još 1. travnja s početkom testiranja najboljih. Prvi je bio Hyundai s Tanakom na lokaciji Stari Golubovec-Lobor. Zadnji koji je odradio test bio je Katsuta s Toyotom na lokaciji Beč-Jarče Polje 9. travnja. Toyota je kod nas, osim priprema za sam reli, odradila i opsežan test guma s Pirellijem pa su oni imali pet dana testa kod nas. M-Sport je testirao četiri dana, a Hyundai, kao i lani, (samo) tri dana.

Što smo vidjeli na tim testovima? Najprije treba napomenuti da su momčadi u pravilu tajnovite u tim prilikama. No neke više od ostalih. Hyundai i Toyota, kao prave tvorničke momčadi, gledaju kako da servis učine što nedostupnijim svima koji nisu dio momčadi. M-Sport koji živi izravno od prodaje svojih automobila je po tom pitanju otvoreniji, iako također ne poziva baš sve u svoj servis da čine što žele.

Drugo, jedan dan vozi samo jedan vozač. Naime, na raspolaganju je samo jedan auto, za svakog vozača se auto posebno priprema (sjedalo, pedale, položaj za upravljačem i ostalo) i kad bi više vozača vozilo, momčad bi morala za svakog od njih iznova podešavati auto, što je proces koji oduzima vremena. Stoga cijeli dan vozi jedan vozač, a na kraju dana se auto ‘presloži’ za drugog.

Dva glavna dijela

Uz ispriku svima koji su lani bili na Croatia reliju – ponovno kratak podsjetnik na format održavanja natjecanja za sve koji nisu upoznati s njime. Reli se sastoji od dvaju glavnih dijelova. Jedan su brzinski ispiti u kojima se mjeri vrijeme koje je potrebno nekoj posadi da prevali određenu dionicu. Riječ je o vožnji u punoj brzini, koliko god tko može juriti. Brzinski ispiti (dalje BI) su razasuti po području na kojem se reli održava. Posade moraju doći do BI i otići s njega. Tome služe poveznice, tj. etape. Kad posade prometuju etapama, one su sudionici u prometu kao i svatko drugi i moraju se pridržavati prometnih propisa i ograničenja brzine koja su na snazi. To se prati vrlo precizno pomoću GPS-a te rigorozno kažnjava.

Dakle, tijekom održavanja relija na cestama ćete susretati posade u trkaćim automobilima. Oni imaju zadane rokove u kojima se moraju pojaviti na startu BI (ili u servisu ili na mjestima za dopunu goriva) te u pravilu nemaju vremena za zaustavljanja, slikanja, potpisivanja i slično. Nemojte se s njima utrkivati, nemojte im smetati, propustite ih dalje na isti način kako biste propustili kola hitne pomoći pod rotirkama. Lani je bilo problema s tim za Ogiera koji je doživio i sudar, a i prošao kroz crveno na semaforu. Još jednom, nemojte se pokušati utrkivati s posadama da biste okinuli neki lijepi selfie. Vozač ima vrlo ograničeno vidno polje iz svog auta, a retrovizori primarno aerodinamičku funkciju.

Dionice ceste koje su određene kao BI se zatvaraju za promet u nekom trenutku (ovisno o početku i kraju). Želite li pratiti kako posade jure baš na nekom mjestu do kojeg se može doći samo rutom po kojoj će juriti i posade, morate doći znatno prije njih (dva-tri sata prije zatvaranja ceste) i potom maknuti auto (ili čime već dolazite) s ceste. Budite pripravni cijeli dan provesti na tom mjestu pa se unaprijed pripremite u vidu logistike (hrana, piće, odjeća i ostalo). Nemojte ni slučajno vlastitim vozilom izaći na BI koji je zatvoren za sve osim za natjecatelje!

Lončarić u Imprezi kao 0

Na svakom BI su uz cestu suci koji su zaduženi da se sve odvije uz potrebne sigurnosne standarde. Ako oni razapnu traku uz cestu udaljenu od ceste dva metra, to znači da tu traku ne smijete prelaziti, jer je ona tu radi vaše zaštite. Motorsport može biti izuzetno opasan! Vodite računa da tamo gdje biste vi vozili 40 km/h, relijaši će prolaziti četiri puta brže. Ako ste u zavoju, pokušajte biti s njegove unutarnje strane. Naime, kako auti budu prolazili i ‘haklali’ (kratili putanju kroz zavoj i kotačima silazili s asfalta) kopat će zemlju i šljunak koji mogu dići.

To kamenje kad poleti može biti opasan projektil koji jednim udarcem lomi ruku ili još teže ozljeđuje malo dijete. Suci su obučeni da prepoznaju takve opasnosti i usmjeravat će vas prema sigurnijim lokacijama. Poštujte njihove preporuke i slušajte ih. Naime, prije početka brzinca, sigurnosni delegat FIA-e (to je najčešće proslavljena relijašica Michelle Mouton) prolazi stazom i daje zadnje upute. Ako se one ne ispoštuju, BI se ukida i posada kroz njega prolazi sukladno ograničenjima brzine. Da, ponekad će to značiti da će vaše vidno polje biti lošije nego ste se nadali, ali zapamtite da je to radi vaše sigurnosti.

Prije početka relija prolaze tzv. nule. To su auti koji posljednji provjeravaju da je sve spremno za održavanje BI. Najprije ide 000. On se zaustavlja, upozorava, ispravlja položaje publike, ako je potrebno. Kreće se pod rotirkama da bi svi bili svjesni da dolazi. Nakon njega ide auto 00. Ako su ispoštovani svi zahtjevi prethodnika, on više ne bi trebao nigdje stati. Na kraju ide 0. Kod nas će to biti Subaru Impreza koju vozi naš proslavljeni relijaš Nenad Lončarić. Taj bi auto u pravilu trebao odvesti cijeli brzinac u punoj natjecateljskoj brzini kao znak da je sve spremno za najbolje. Nakon njega starta prvi natjecatelj i BI kreće. Satnica je priložena.

Šest fan-zona

Novost u organizaciji su ove godine tzv. fan-zone, za koje se naplaćuju ulaznice. Organizator ih je predvidio šest. To su Okić (shakedown), Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki, Platak, Vinski Vrh – Novigrad na Dobri, Kumrovec i servis park. Više detalja može se pronaći na službenim web-stranicama relija www.rally-croatia.com

Preporuka? Ako ne volite gužve, onda izbjegnite fan zone. Sve osim jedne – servis park je lani bio zatvoren zbog covida, ove godine bi trebao biti otvoren za posjete i ako ikako možete, nemojte propustiti priliku vidjeti izbliza aute Rally1 i R5. To je iskustvo koje se ne zaboravlja, baš kao ni servis tijekom kojeg mehaničari nerijetko i poprave oštećenja povrh redovne zamjene istrošenih dijelova. O itinereru ste već sve važno pročitali u prijašnjim izdanjima AMS-a. Sljeme je otpalo, a umjesto njega su došli Platak i Trakošćan.

Lani smo svjedočili nevjerojatnoj drami do posljednjeg metra između Ogiera i Evansa. Ogier ne vozi, Evans je imao probleme i na Monteu i u Švedskoj pa je doista teško bilo što predvidjeti. No na testiranjima smo vidjeli da je Puma sjajna, Yaris izvrstan, a i20 još uvijek nije tamo gdje bi trebao biti.

No najbolje da sami provjerite. I da, svi se nadamo da će Rovanperä ovaj put odvesti više od pet kilometara koliko je uspio u prvom pokušaju kod nas.

Četiri lokacije za testiranja WRC-momčadi

Lani su lokacije za testiranje bile Vrbovsko, Ježovec-Vranojelje i Stari Golubovec-Lobor. No kako je lokacija Ježovec-Vranojelje ove godine dio brzinca Trakošćan koji se vozi u nedjelju s Kumrovcem, otpala je kao mjesto testiranja (na lokacijama brzinaca se smije proći samo za vrijeme popisivanja radara) te su je ove godine zamijenile lokacije Beč-Jarče Polje i Lokve. Pored njih, i dalje su korištene lokacije Vrbovsko i Stari Golubovec-Lobor. Zbog nepredviđenog travanjskog naleta zime Hyundai je otkazao jedan dan (pao je snijeg u Vrbovskom) pa je produljio test za taj jedan dan.