Ekskluzivno: Aiways U5 (2021.) – Kineska priča koja obećava
U pohodu na europsko tržište električnih vozila stigao je novi igrač koji se ne srami svojeg porijekla, a prva vožnja otkriva da se ne libi pohrvati s etabliranom konkurencijom od koje je osjetno povoljniji
U trenutku kad je stigao na tržište, već je zauzeo prvo mjesto. Progurao se čak ispred Audija i BMW-a. Kako mu je to uspjelo? Trik je u mudrom brendiranju, prva dva slova u nazivu osigurala su Aiwaysu početnu poziciju u automobilskom leksikonu i prodajnim statistikama, naročito među proizvođačima električnih vozila. Riječ je o vrlo mladom kineskom brendu koji se u rekordnom roku preobrazio iz start-upa u ozbiljnu brzorastuću tvrtku.
Osnivači Samuel Fu i Gary Gu sjeli su za stol 2017. i na praznom listu papira nastao je model U5, sa željom da električni automobil postane ugodan, uzbudljiv i pristupačan. U svega nekoliko godina Aiways je uspostavio globalnu mrežu koja se sastoji od inovativne, digitalizirane tvornice u kineskom gradu Shangrao iz koje na godišnjoj razni može izlaziti 300.000 vozila. Razvojno-istraživački i dizajnerski centar nalazi se u Šangaju, dok je proizvodnja baterija smještena u gradu Changshu. A gdje je europski prodajni centar? U Münchenu, gdje smo se i zaputili kako bismo se detaljno upoznali s kineskim novitetom i skupili prve dojmove za upravljačem.
Nema se čega sramiti
Prvi kontakt s modelom U5 daje naslutiti da se Aiways dobro ekipirao. Tim je sastavljen od iskusnih inženjera, tehničkih stručnjaka i dizajnera, a tu su i zvučna imena dobavljača iz autoindustrije. Najzvučniji je svakako Bosch, koji je isporučio upravljački, kočni sustav i još ponešto, baterije su od CATL-a, elektromotor je iz vlastitog razvoja, baš kao i platforma s baterijama smještenim u podnici automobila. Pogon je prednji, što je pomalo čudno s obzirom na izravne konkurente koji su se odlučili na stražnji pogon. U Aiwaysu ne skrivaju da su nišan postavili na Škodu Enyaq, Volkswagen ID.4 i ostale električne automobile sličnog kalibra. Zapravo, manje na automobile, a više na SUV-ove, što je i posve jasno s obzirom na oblikovanje karoserije.
Aiways U5 je tipičan predstavnik SUV segmenta, ali s nekoliko netipičnosti. Komforan peterosjed broji 4,7 m u dužinu, ali je međuosovinski razmak usporediv s rasponom krila kraljevskog albatrosa. Konkretno, riječ je o 2,8 m zahvaljujući čemu je prostranost na stražnjoj klupi bolja nego u Škodi Superb. Podnica je posve ravna i nema središnjeg tunela, a zahvaljujući pametnom preklapanju sjedala, slično kao magic-seats u Hondi, prtljažnik u nekoliko poteza dobiva posve ravnu podnicu i maksimalni obujam od 1555 litara. Isprobali smo i zalegli, prostranost je kao na francuskom ležaju, dvoje odraslih može bez problema i prespavati. S druge strane, osnovni obujam prtljažnika broji 432 l, ali ne računajući golemu prazninu ispod podnice, koja je zasad neiskorištena. Ideja je u budućnosti i ovdje ugraditi elektromotor, pa će U5 imati i opcionalni pogon na sve kotače.
Dobar dojam kvalitete
Već smo navikli da proizvodi s Dalekog istoka više nisu ‘bofl’. Počevši od pametnih telefona, potrošačke elektronike pa nadalje. Istina, porast kvalitete prati i porast cijene, stoga su proizvodi s etiketom ‘Made-in-China’ daleko od jeftilena. Slična je priča i s Aiwaysom, koji ostavlja vrlo dobar dojam, kako po pitanju kvalitete materijala, tako i završne obrade. Subjektivno, ozračje koje vlada u kabini ponajviše podsjeća na japanska vozila otprije dvije-tri godine, s naglaskom na ona bolje opremljena. Dojam pod prstima je više nego dobar, kožni volan i presvlake ga naglašavaju, a nema ni većih prigovora po pitanju završne obrade.
Tek pokoja sitnica pomalo kvari ukupnu sliku, ali nema ni traga šlampavim detaljima koji su karakteristični za Teslina vozila. Čak i zvuk zatvaranja vrata ostavlja dojam čvrstoće i monolitnosti, premda je U5 na testiranju Euro NCAP osvojio tri od pet zvjezdica. To zapravo nije loš rezultat, ako bismo vukli paralele, sigurnost je na razini modela Jeep Renegade. Kao najveći minus možemo istaknuti responzivnost multimedije, često je potrebno pričekati dvije sekunde kako bi ekran uvažio naredbu upućenu kažiprstom, ali čuli smo čvrsto obećanje kako će taj softverski detalj uskoro biti unaprijeđen.
Što nam se još nije dopalo? Kao i kod etablirane konkurencije, na središnjem grebenu previše je plastike u piano-laku, na kojem se vidi svaka packa i svaka čestica prašine. Zanimljivo, ispred suvozačevih koljena nema klasičnog pretinca za rukavice što naglašava dojam prostranosti, ali prihvati su spremni pa će i taj detalj, na koji kineski kupci ne polažu nimalo pažnje, uskoro biti na popisu opcija za europske kupce. Po ukusu europskih kupaca svakako je visoka rezolucija središnjeg ekrana, kao i kamera od 360 stupnjeva koja nudi i kojekakve perspektive vozila iz svih mogućih uglova. S druge strane, kupci mogu birati između svega tri boje karoserije i dvije razine opremljenosti.
Konkretan za volanom
Želite li pokrenuti vozilo, dovoljno je pritisnuti kočnicu i okrenuti rotacijski kontroler mjenjača u položaj D. Sada su ispred vozača aktivna sva tri manja ekrana koja nisu osjetljiva na dodir, već pružaju osnovne informacije o vožnji – brzinu kretanja, preostali doseg, prosječnu potrošnju itd.
Aiways U5 klizi cestom bez neugodnih zvukova i škripanja, uz tipičnu poletnost kojom se odlikuju električna vozila. Masa vozila je poprilično suzdržanih 1750 kg i elektromotor snage 204 KS osigurava dovoljno temperamenta, što potvrđuje i tvornički navod ubrzanja do 100 km/h od 7,5 s.
Osjećaj na upravljaču je korektan ali ne obiluje povratnim informacijama, dok je osjećaj na kočnici poprilično spužvast, najviše u prvom dijelu hoda papučice. Funkcija regenerativnog kočenja podesiva je u tri razine (za što je potrebno ući u meni i odabrati željenu), razlike su primjetne, ali ne i osobito izražene. Na raspolaganju su i tri moda vožnje (eco, normal, sport), svaki s drukčijim odazivom na pedalu akceleratora i nastupom na cesti. Na sporednoj cesti bez prometa stisnuli smo ga do daske i prvi je zaključak da nema problema s trakcijom i prenošenjem snage na podlogu, čemu u prilog idu i vrlo dobre cjelogodišnje gume Michelin CrossClimate, a ne neke bezimene kineske.
Ista je priča i na prilaznoj cesti s dobro utabanim makadamom, na kojoj se U5 sasvim dobro snalazi, uz razmjerno malen krug okretanja za vozilo ovog kalibra, koje uz to ima i prednji pogon, pa je zakretni kut kotača nešto manji nego u slučaju stražnjeg pogona. Unatoč kotačima promjera 19 cola na komfor vožnje nemamo većih prigovora, rad ovjesa je uravnotežen, a ublažavanje je podatno, bez neugodnih udaraca i čudnih zvukova.
Premijernu vožnju zaključili smo razbijenih predrasuda, tim više što smo stotinjak žustrih kilometara na temperaturama oko nule zaključili s prosječnom potrošnjom od 23 kWh/100 km, što znači da U5 bez problema prevaljuje 330 km s jednim punjenjem, a zgodno je i što podržava snagu brzog punjenja do 90 kW. U svakom slučaju, o kineskom električnom SUV-u još ćete čitati, jer nam uskoro stiže na mini maraton test od mjesec dana, tijekom kojih će na vidjelo isplivati i brojni drugi zaključci koje ne možemo donijeti nakon prvog spoja. No, obećavajuće je što prvi spoj nije bio – kratki spoj.
Zaključak
Prvi dojam u pravilu je presudan i nakon premijernog druženja s modelom U5 zaključujemo da su u Aiwaysu na dobrom putu. Nepretenciozno su zagazili na zahtjevno europsko tržište, ali proizvod nema izraženih manjkavosti, kvaliteta je pristojna i cijena od 35.000 eura (u Njemačkoj, bez poticaja) primamljiva, stoga šanse za uspjeh postoje. U kojoj mjeri, vrijeme će pokazati.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4680 x 1865 x 1700 mm, međuosovinski razmak 2800 mm, prtljažnik 432-1555 l, masa 1750 kg, nosivost 385 kg
Motor
Sinkroni elektromotor s permanentnim magnetima, snaga 150 kW/204 KS, okretni moment 310 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 63 kWh
Prijenos
Direktan prijenos, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h……………….…7,5 s
Najviša brzina……………….. 150 km/h
Potrošnja WLTP ………….17,0-16,6 kWh/100 km
Cijena
Aiways U5……………………..od 35.000 eura (u Njemačkoj)
Električni SUV coupe U6
Konceptni model U6 uskoro stiže u ponudu, riječ je o sportskom SUV-u s karakterističnom padajućom linijom krova i atraktivnim detaljima, uz naglašeno sportske vozne osobine. Koristi istovjetnu platformu kao i model U5, ali će na račun progresivnog dizajna i boljih performansi privući neke nove profile kupaca.