Toyota Land Cruiser 250 Executive – Povratak terenske ikone

Može li dugoočekivana nova generacija kultnog terenca - uz neupitne terenske sposobnosti - ponuditi svestranost jednako dobrim voznim osobinama na asfaltu? Toyota tvrdi da može, pa smo krenuli u potragu za avanturom...

Još desetak nervoznih kilometara pa prolaz tunelom ‘odluke’ kroz planinu Tuhobić i otkrit ćemo jesmo li bili u pravu kada smo se pouzdali u Državni hidrometeorološki zavod. Taj četvrtak najavljen je kao jedini vedar između dvaju vremenski kaotičnih, snježnih i hladnih dana, ali tmurna vizura maglom zamućenog i snijegom prekrivenog Gorskog kotara koji ‘šiba’ kroz vjetrobransko staklo novog Land Cruisera, koliko god očaravajuće djelovala, nije nam davala razloge za optimizam. S jedne strane, ovo su idealni uvjeti za vozilo poput ovog, no s druge ne i za fotografije kakve je urednik naručio za ovu priču.

Vakulini kolege naposljetku nisu razočarali. S one strane prirodne granice između goranske i primorske klime, dočekali su nas sunce, bura i brzo prolazeći oblaci. Taman atmosferično, vrijeme kao naručeno za našu avanturu. A kulise koje vidite na ovim stranicama, kao nacrtane. Neke izgledaju kao da su mogle biti snimljene u Maroku, gdje se igrom slučaja u isto vrijeme održavala međunarodna prezentacija ove nove Toyote, no ovjekovječili smo ih na domaćem terenu, Krku i njegovim posebnim bespućima. Što je i prikladno jer je dolazak na tržište potpuno novog izdanja Toyotina legendarnog terenca – prethodnik (oznake J150) je lansiran davne 2009. – poseban (i rijedak) događaj.

Kao iz mramora isklesan

Novi J250 tek je peta generacija Land Cruisera serije 250 (serija 70 je rustikalnija, a serija 300 luksuznija – vidi okvir). Iako nastala na novorazvijenoj GA-F-platformi i okviru, još uvijek se radi o konvencionalnom terencu s H-šasijom, odnosno zasebnom konstrukcijom okvira i karoserije, no značajno moderniziranom – zahvaljujući dodatne 84 točke zavarivanja i korištenju 11,9 metara strukturnog ljepila, torzijska čvrstoća okvira povećana je 50 posto, a čvrstoća kombinacije okvira i karoserije 30 posto – za još uvjerljivija terenska i cestovna svojstva, koja nas jednako zanimaju.

Dok se južnom stranom Krka uspinjemo makadamskim putem u potrazi za terenskim izazovima i lokacijama za fotografiranje, Land Cruiser djeluje kao isklesan iz mramora, bez imalo škripanja, uvijanja ili pucketanja iz karoserije ili okvira, ne ostavljajući mjesta ni trunki sumnje u istinitost Toyotinih tvrdnji o povećanoj čvrstoći konstrukcije. Nakon nekoliko povremenih zaustavljanja na usponu za podizanje drona i ‘okidanje’ pokoje fotografije iz ptičje perspektive, uz divljenje okolini i misleći da smo vidjeli najljepše što nam dan može ponuditi, stižemo na otvorene pustopoljine koje ostavljaju bez riječi.

Ovdje gore nema skrivanja od bure koja udara još jače i probija do svakog nezaštićenog dijela tijela, pa svaki novi izlazak iz auta zahtijeva kratku psihičku pripremu i čvrst stisak vrata. No kad smo vani, osim prekrasnog krajolika, sada obasjanog jesenskim suncem, misli s hladnoće odvraća pogled na impozantni Land Cruiser.

Hrvati ne mogu birati svjetla

Off-road pretenzije očite su po vanjskom dizajnu koji predstavlja vrlo promišljen spoj retro i funkcionalnih rješenja. Kutijasta karoserija duga pet, široka dva te visoka dva metra ističe se, naglašavaju Toyotini dizajneri, klasičnom siluetom s dugim poklopcem motora, kratkim prednjim prevjesom, trapezoidnim blatobranima i uspravnim vjetrobranom, sve detaljima inspiriranima starijim modelima serije 40 i 70. Specifičan je i poklopac motora s podignutim stranama (za lakše usmjeravanje na terenu/cesti) i spuštenim središnjim dijelom (za bolji pogled ispred vozila).

Poseban detalj je i zamjena uobičajena markina logotipa s ‘old school’ natpisom Toyota na rešetkastoj maski na čijim krajevima ovaj terenac na nekim tržištima može imati retro okrugla ili položena prednja LED-svjetla. Hrvatski kupci zasad nemaju taj izbor i dobivaju potonja, koja ionako, prema našem mišljenju, bolje izgledaju.

Osim samom dizajnu, velika pažnja posvećena je funkcionalnosti karoserije – spomenuta prednja svjetla visoko su postavljena radi smanjenja mogućnosti oštećenja, maglenke su iz istog razloga uvučene u prednji odbojnik koji je višedijelni, poput stražnjeg, radi lakše zamjene samo jednog dijela u slučaju da odvalite, primjerice, prednji lijevi kut. Osim toga, maleni plastični dodaci ispred prednjih kotača služe poboljšanju protoka zraka te boljem hlađenju kočnica, a i ne bi trebali otpasti ako ih slučajno zakačite o kamenje ili druge nepomične prepreke, dok daljnja aerodinamička poboljšanja obuhvaćaju i zračne zaklopke u rešetki hladnjaka i (funkcionalan) stražnji spojler. Nije li to esencija genijalnosti Toyotinih inženjera? Pa makar pomoglo samo par postotaka, činjenica da su razmišljali i o tome kako vozilu s Cd-koeficijentom manje kolibe poboljšati aerodinamiku, zaslužuje svaku pohvalu.

Manji (kotači) su bolji

Kao i cjelokupan dizajn Land Cruisera, osobito u boji Sand koja se, od sedam dostupnih, najbolje uklapa u ovaj zlatnožuti brdoviti kamenjar. Velika Toyota izgleda robusno, moćno i svrsishodno. I bolje s manjom od dvije dostupne dimenzije kotača – 18 umjesto 20 inča – ujedno adekvatnije za vožnju izvan asfalta. Teško je zamisliti prikladnije vozilo za istraživanje ovog zadivljujućeg i pustog krajolika koji – gdje god se okrenuli – djeluje kao odavno napušten od civilizacije. Jedini tragovi utjecaja čovjeka odavno su podignuti suhozidi kojima su ispresijecana mnoga brda i polja te napušteni, prazni kameni torovi u kojima su nekoć davno najvjerojatnije čuvane ovce. Čak i uz fijukanje bure, odnosno možda baš zbog nepredvidiva vjetra, ova osama ostavlja još veći dojam.

Uz karizmatičnu ‘grmljavinu’ velikog dizelskog motora i smirujuće šuštanje kamenja pod debelim gumama (265/65 R18), nastavljamo dalje, prolazeći neke brže dijelove koji ističu podatnost ovjesa na ovoj rasutoj podlozi. Nema mnogo drugih osjećaja u vožnji koji mogu nadmašiti malo bržu vožnju makadamom uz harmonično upijanje dobro namještenog ovjesa. Kada pritom iznenada naiđete na slabije prianjajuću podlogu, dobro je moći se osloniti na odličnu trakciju. Poboljšani sustav stalnog pogona na sve kotače – uz dorađeno kardansko vratilo, 85 posto brže reagirajuće blokade središnjeg i ojačanog stražnjeg diferencijala (potonji je dio off-road paketa) i izdržljiviju jedinicu reduktora (aktiviranu jednostavnim prekidačem umjesto dodatnom ručicom) – znači da trakcija ovdje, a ni kroz skliski Gorski kotar, nije u pitanju.

Za najzahtjevniji off-road može se naručiti i opcijski sustav SDM (Stabiliser Disconnect Mechanism) koji na tipku odspaja prednji stabilizator dodatnih deset posto povećanja hoda, odnosno artikulacije kotača.

S MTS-prekidačem (Multi-Terrain Select) terenskih modova postavljenim u Auto (nude se i Deep Snow, Mud, Sand i Dirt), vrlo brzo postaje jasno da i ovakav grubi makadam jedva grebe po površini off-road sposobnosti velike Toyote. Uz 205 mm razmaka od podloge (sa 20-inčnim kotačima ima 215 mm), ovdje nema opasnosti od struganja podnice o kamenje, kao i što se izdašni pristupni i odlazni kutevi od 32 i 17 stupnjeva brinu da na ovom terenu izostane bojazan za karoseriju. Što ne znači da su ovi putovi bezazleni, jer bi obične SUV-e pošteno rasklimali, a neke i oštetili.

Poglavito na nekim izazovnijim dijelovima, gdje smo bili zahvalni na funkciji PVM (Panoramic View Monitor) koja pametnim spajanjem videozapisa nekoliko kamera daje koristan pogled na teren oko i ispod vozila za jednostavnije izbjegavanje prijetećih stijena i žbunja s poput skalpela oštrim granjem. Pri spuštanju pomaže i DAC (Downhill Assist Control), tj. pomoć za nizbrdice, koji radi i kao spori tempomat, dok funkcija Crawl, zamišljena za još sporije ‘puzanje’ niz i po kamenju, ovom prilikom nije bila potrebna.

Interijer podređen funkciji

Za razliku od grijanja sjedala i upravljača koji su spas pri svakom bijegu od nemilosrdnog vjetra u kabinu. Zatvaranje velikih vrata uz ugodno tupi udarac, u trenutku nas, zahvaljujući znatno poboljšanoj zvučnoj izolaciji (karoserije i okvira), izolira od vanjskog svijeta. Dizajn interijera, kao i u slučaju vanjštine, potpuno je podređen funkciji. Sjedi se udobno visoko iza horizontalne prednje konzole, ravne radi bolje orijentacije tijekom zahtjevne terenske vožnje, te upravljača s velikim tipkama za lakše korištenje s rukavicama. Ogromne staklene površine ostvaruju odličnu preglednost, poglavito sa strane jer je linija prozora snižena 30 mm u odnosu na stari LC, pružajući znatno bolji pogled prema podlozi pri off-road manevriranju, a u istoj situaciji pomažu udubljene obloge vrata namijenjene oslobađanju dodatnog prostora za laktove pri upravljanju.

Da je ovo Land Cruiser modernog doba, jasno je po dva 12,3-inčna zaslona testirane verzije – jedan služi za instrumente, a drugi za solidan Toyotin infotainment, premda su tu i Apple CarPlay i Android Auto – kao i po brojnim (ukupno pet) USB-C priključcima, pa i HDMI-ulazu. Ispod desnog ekrana su fizičke kontrole dvozonske klime, a ispod njih tipke cestovnih i terenskih modova vožnje, blokada oba diferencijala te prekidač reduktora. Zbog vrlo dobre ergonomije kokpita, tipke i prekidači, kao i velika ručica mjenjača, ne zahtijevaju više od protezanja prstiju, a sve gornje površine i one s kojima se tijekom vožnje dolazi u kontakt su iznenađujuće mekane i ugodne na dodir, ostavljajući dojam kvalitete dosad nepoznat kod ovog terenca (uključujući modele serije 300).

Tome pridonosi i raskošna oprema testiranog primjerka – Executive je razina ispod najvišeg Premiuma, a iznad Active i Limited – koja, među ostalim, donosi adaptivna prednja LED-svjetla, 18-inčne naplatke, prednje i stražnje senzore te četiri kamere za parkiranje, električno podešavanje upravljača i vozačeva sjedala, dvozonsku klimu, grijanje i ventiliranje prednjih sjedala, adaptivni tempomat te niz sustava asistencije. Jedino o čemu morate donijeti odluku, osim boje karoserije, jest boja presvlaka od umjetne kože – crna ili kestenjasto smeđa.

Još jedan element raskoši je prostranost. Novooblikovana prednja sjedala vrlo su udobna te imaju tanje naslone za oslobađanje dodatnih centimetara za putnike na stražnjim sjedalima. Ondje mnogo mjesta omogućuje međuosovinski razmak od 2850 mm, a udobnost osigurava i podešavanje nagiba stražnjih naslona. Pristup prtljažniku je putem električno pokretanih vrata (prema gore, umjesto udesno, kao kod prethodnika), a ako ne odaberete opciju trećeg reda sjedala, volumen se kreće od 408 do 2000 litara s preklopljenim drugim redom.

Jednako impresivan na asfaltu

Nakon višesatnog istraživanja najosamljenijeg dijela našeg najnaseljenijeg otoka, fotografiranje je većinom gotovo, pa kroz stražnje staklo (koje se otvara neovisno o vratima prtljažnika) ubacujemo posljednje komade opreme i krećemo put asfalta. Jer koliko god novi Land Cruiser bio sposoban u terenskoj vožnji, posebno nas zanimaju promjene koje je Toyota, prema vlastitim najavama, napravila za postizanje znatnih poboljšanja cestovnih voznih osobina.

No ona vrlo brzo dolaze do izražaja. Povratkom na cestu na putu prema suprotnom kraju otoka i Krčkom mostu odabiremo mod vožnje Normal (dostupni su i Sport i Eco) i Land Cruiser trenutačno mijenja karakter. Načelno dobro poznati (iz Hiluxa, primjerice), no temeljito poboljšani 2,8-litreni dizelski četverocilindraš uparen je s novorazvijenim automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa (dva više nego prije) i na magistrali se odmah utišava promjenom u jednu od viših brzina.

Lako je primijetiti bolju uglađenost koju su Toyotini inženjeri s ovim motorom postigli kroz raspon okretaja. Iako su u većini situacija i pri vožnji konstantnim brzinama manje očite nego prije, vibracije su još uvijek osjetne kod ‘gas do poda’ unosa desnom papučicom, i to ponajprije na upravljaču. Pritom je nešto izraženija i buka, no ne nametljivo ili neugodno.

Za pokretanje oko dvije i pol tone teškog terenca zaduženo je ‘samo’ 205 KS, no već pri sljedećem pretjecanju primjetan je učinak vrlo dobrog odziva pogonskog sklopa, kratkih prijenosnih omjera i od samo 1600 okretaja dostupnih 500 Nm okretnog momenta – LC odlučno reagira i ubrzava, brzo i neosjetno mijenjajući brzine i jasno odgovarajući na vozačeve naredbe. Ovo nije brzo vozilo, ali ubrzanja su osjetno bolja nego što bi se moglo zaključiti prema tehničkim podacima i na otvorenoj cesti se nismo našli u situaciji u kojoj nam je nedostajalo snage.

Niti su nas u vožnji povremeno uskim gradskim i međugradskim krčkim cestama zastrašile impozantne vanjske dimenzije. Dio razloga je činjenica da je ovo prvi Land Cruiser kojim se upravlja električnim servoupravljačem, čije su prednosti jasne od parkiranja do usmjeravanja duge ‘haube’ šumskim putem ili kroz seriju zavoja. Poput onih na dionici između grada Krka i Malinske ili od Krčkog mosta do naplatne postaje Oštrovica, gdje odlično namješten ovjes (sprijeda s novim dvostrukim poprečnim ramenima) vrlo uvjerljivo suzdržava naginjanje i općenito dojmljivo kontrolira gibanja karoserije, kao i poniranje kod kočenja.

Uz ‘male’ 18-inčne kotače s visokoprofilnim cestovnim gumama, pruža solidno prianjanje i podatnost vožnje, iako veća cestovna oštećenja u kabinu prenose podrhtavanja šasije, jasno otkrivajući klasičnu konstrukciju vozila 4×4. Na cesti, kao i na terenu, ponovno se ističe novi automatik koji brzo mijenja u više, a još bolje i pravodobnije u niže stupnjeve, pa opciju sekvencijalnih izmjena putem ručice mjenjača nismo koristili, kao što ponekad zna biti slučaj, za ispravljanje eventualnih nedostataka mjenjača.

Robusno obiteljsko vozilo?

Spajanje na autocestu A6 u smjeru prema Zagrebu omogućuje nam ponovno doživljavanje pohvalne uglađenosti – dugi osmi stupanj prijenosa znači da se četverocilindraš na, recimo, 130 km/h vrti pri samo 1900 o/min – koja putovanje višim brzinama čini mnogo ugodnijim nego prije i promišljanje nove generacije Toyotine off-road ikone, u isto vrijeme toliko moderne i staromodne.

Novi Land Cruiser osjetno je kompletnije vozilo u odnosu na prethodne modele serije 250 koji izvrsne terenske sposobnosti više ne pruža uz kompromitirane cestovne, nego je sada jednako impresivan na asfaltu i izvan njega. Moderan vanjski dizajn, kvalitetno izrađena, prostrana i raskošno opremljena unutrašnjost te vrlo učinkovit (prosječna potrošnja na otvorenoj cesti može se lako spustiti ispod 10 l/100 km, dok u gradu i na terenu lako raste iznad 13 l) i dovoljno snažan pogonski sklop u kojem razliku čini odličan novi automatski mjenjač impresioniraju, baš kao i iznimno dobar ovjes.

Da, 2,8-litreni dizelaš nije uglađen ni snažan poput usporedivog (i snažnijeg) šestcilindraša u, primjerice, Land Roveru Defenderu, te u određenim pogledima pripada nekim prošlim vremenima, no smatramo da Land Cruiseru odgovara i daje određeni prepoznatljivi karakter te osigurava solidne performanse uz dugovječnu pouzdanost koja će privući mnoge ljubitelje terenaca. Kao i one u potrazi za robusnim obiteljskim vozilom, jer sada kada je ovako ‘ispolirana’ i uglađena, velika bi Toyota to mogla i biti.

Sve navedeno dolazi i po (moderno) visokoj cijeni, koja starta od 92.003 eura za početnu verziju Active, a u slučaju testiranog primjerka s bogatom opremom Executive premašuje psihološku granicu od 100.000 eura. To je još uvijek dosta manje od izravnih konkurenata te kupcima koji traže ovakvo svestrano i sposobno vozilo neće predstavljati nepremostivu prepreku.

Nama prepreku ne predstavlja ni padajuća noć, ni niske temperature ili činjenica da nas do doma dijele potencijalno izazovni uvjeti s one, sjeverne strane tunela Tuhobić. Nakon uzbudljivog dana koji je započeo neizvjesnošću na putu prema cjelodnevnom istraživanju najskrovitijih dijelova otoka Krka i novog Land Cruisera, pred nama je vožnja za koju ne možemo zamisliti bolje vozilo od velike Toyote.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija

DxŠxV 4925 x 1980 x 1925 mm, međuosovinski razmak 2850 mm, prtljažnik 408/2000 litara, masa 2335 kg

Motor

Turbodizelski, 2755 ccm, četiri cilindra, 151 kW/205 KS pri 3000-3400 o/min, okretni moment 500 Nm od 1600 do 2800 o/min

Prijenos

Osmostupanjski automatski mjenjač, stalan pogon na sve kotače

Vozne osobine

0-100 km/h……10,9 s

Najviša brzina…..164 km/h

Potrošnja deklarirana….10,3 l/100 km

Potrošnja na testu….9,8 l/100 km

Emisija CO2…….280 g/km

Konkurenti (početni modeli)

Land Rover Defender 130 D250 (250 KS) od 114.697 eura, Mercedes G 450 d (367 KS) od 160.438 eura

Cijena

Početni model Land Cruiser Active………92.003 eura

Testirani model Land Cruiser Executive………106.964 eura

Ocjena

PLUS: vanjski dizajn, moderan i prostran interijer, udobnost vožnje, off-road sposobnosti, cestovne vozne osobine, karizmatičan dizelski motor, odličan automatski mjenjač, podatan ovjes na cesti i terenu

MINUS: podrhtavanje na grubim neravninama, vibracije motora u nekim situacijama