Toyota bZ4X – Teren kao dodana vrijednost
Nakon dugog oklijevanja, Toyota pokreće svoj 'strujni udar' s modelom bZ4X. SUV-električara u formatu RAV4, koji otvara potpuno novo poglavlje za Toyotu, prvi smo u Hrvatskoj provozali u okolici Barcelone
Blic-info
Segment: E-SUV srednje klase
Početak prodaje: lipanj
Konkurenti: VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5
Na kraju uvodne press konferencije smo Toyotinom PR stručnjaku dobacili: ‘dugo ste se odupirali, no na kraju su ipak popustili?!’ Gospodin je naravno odmah reagirao i uz smiješak ‘ispalio’ – ‘Gledamo na to kao dodanu vrijednost, proširenje ponude svojih vozila, čime smo dobili na raznolikosti pogona’.
U redu, kako god, Lexus UX 300e je prošle godine bio prvi električni model iz ove grupacije. Danas pak sjedimo u kamufliranoj Toyoti bZ4X, prvom full-electricu japanske marke koja i dalje ne skriva da više vjeruje u budućnost vodika no struje.
Nazivi svih Toyota s nultom emisijom CO2 trebali bi započeti s kraticom BZ (‘Beyond Zero’) dok broj i daljnje slovo označavaju veličinu i dizajn automobila. U konkretnom slučaju X označava SUV. Da kojim slučajem nismo upoznati sa metodologijom donošenja odluka unutar japanskih korporacija, rekli bismo da je ova maštovita nomenklatura donešena nakon napornog sastanka marketinških stručnjaka, pred sam kraj radnog vremena. No, bez obzira na ovu nepotrebnu igru brojki i slova, bZ4X doista donosi promjene, kako u Toyoti tako i općenito u načinu predstavljanja automobila.
Ovo je za nas prva prezentacija nekog električnog automobila koja je gotovo u potpunosti odrađena na off-road poligonu. Naime, Toyota je posebno za ovu priliku, nedaleko od Barcelone, zakupila imanje katarske reli zvijezde i pobjednika Dakra Nassera Al Attiyaha. Nakon prvih dojmova iz vožnje, sa sigurnošću možemo tvrditi – bZ4X vozi puno ozbiljnije no što naziv modela daje za naslutiti.
Tipično za e-koncept, buka u vožnji zapravo i ne postoji. Sve što možete čuti tijekom vožnje na magistralnoj cesti su lagana kovitlanja zraka oko A-stupova i kotrljanje 20-colnih guma. Ah da, skoro smo zaboravili, i udarci kamenčića u prostor oko kotača i po podnici automobila tijekom vožnje po makadamu.
Budući da je središnja konzola dizajnirana tako da bude iznenađujuće prostrana, bočni prostor u predjelu nogu je prilično ograničen. Ali generalno, nema se što zamjeriti u smislu prostora za ramena i glavu. Baš kao što se nema što zamjeriti niti udobnoj stražnjoj klupi s podesivim naslonom koja najviše profitira od dugog međuosovinskog razmaka.
Podešenje podvozja na jedina četiri primjerka bZ4X-a u Europi (Toyota još uvijek nije u potpunosti zaključila postupak homologacije) je jako dobro. Ovjes izbjegava pseudo-sportsku zategnutost te rupe i grbe na makadamu amortizira podatno i meko. Električna Toyota voli zavoje, mirno prolazi kroz njih prateći glatke komande na upravljaču. Inače, na ovim kamufliranim Toyotama je upravljački sklop još uvijek mehaničkog tipa, dok bi na serijskim autima – čim zakonodavac potvrdno kimne – trebao ustupiti mjesto sustavu ‘Steer-by-Wire’ tj. onom elektronskom.
Testni automobil ujedno je bio primjerak s pogonom na sve kotače. Za razliku od vozila s prednjim pogonom čiji je motor snage 150 kW ispod haube, izvedba s pogonom na sve kotače ima dva elektromotora (sprijeda i straga) od po 80 kW. Njihova snaga i pogon na sva četiri kotača smanjuju doseg baterije kapaciteta 71,4 kWh, za koju Toyota jamči do deset godina ili milijun kilometara, s oko 450 na 410 km. Pritom bi se ubrzanje trebalo poboljšati sa 7,5 na 6,9 sekundi, dok najviša (i limitirana) brzina ostaje 160 km/h.
Potrošnja (još uvijek) nije homologirana pa stoga nema niti smisla ovom prilikom govoriti o njoj. Pogon na sve kotače s promjenjivom raspodjelom okretnog momenta i učinkovitom pomoći za vožnju uzbrdo i nizbrdo razvijen je u suradnji sa Subaruom. To je ujedno najbolja garancija da terenske sposobnosti ovoga e-šminkera nisu nimalo bezazlene. Uostalom, pogledajte fotografije i uvjerite se.
Zaključak
Prva električna Toyota, u kućnoj maniri, nije ekstremni sportski tip već udobna, opuštena i jako dobro podešena krstarica. Uz to, jako je talentirana i za terensku vožnju, no to će većini kupaca biti tek dodatna vrijednost a ne primaran razlog za kupovinu.
Tehnički podaci
Karoserija
SUV sa pet sjedala, D x Š x V 4690 x 1860 x 1650 mm, međuosovinski 2850 mm, prtljažnik 452 l, masa praznog vozila/nosivost -/-
Podvozje
Dvostruka poprečna ramena/MacPherson sprijeda, dvostruka poprečna ramena/zavojne opruge straga, disk kočnice sprijeda i straga, gume 235/50 R20
Prijenos snage
Na sve kotače, kruti prijenos
Motor
Dva sinhrona e-motora, snaga sprijeda/straga po 80 kW (109 KS), snaga sustava/-okretni moment 160 kW (218 KS)/336 Nm, litij-ionske baterije, kapacitet 71,4 kWh
Performanse
0–100 km/h……………..6,9 s
Najviša brzina………….160 km/h
Potrošnja (WLTP)…….15,9 kWh/100 km
Doseg (WLTP)…………> 410 km
Cijena
Toyota bZ4X AWD…..nije poznata