Tijelo kao ključ automobila
Klasični auto-ključ izumire. Sve više automobila danas se otključava putem pametnog telefona, dok će nas u bliskoj budućnosti sustavi prepoznavati - skeniranjem oka i (ili) lica
Smartphone je još jednom bio korak ispred svih – korisnici su se već odavno naviknuli da ga otključavaju otiskom svog prsta. Novi visokosofisticirani elektronski uređaji ovu gestu čine pak suvišnom ili ako želite – zastarjelom. Naime, infracrvena kamera Apple iPhonea X korisnika identificira trodimenzionalnim skeniranjem lica koje uspoređuje s pohranjenim predloškom. Samsung Galaxy S8 pak na osnovi skeniranja oka otključava svoje postavke za (pravoga) korisnika.
Budući da biometrijsko prepoznavanje funkcionira sve kvalitetnije i učinkovitije, pod povećalo ga je uzela i autoindustrija te je nadomak njegove serijske ugradnje. Kineski proizvođač SUV-a Byton najavio je skeniranje lica već krajem sljedeće godine. Kamera u B-nosaču prepoznat će legitimnog korisnika, otvoriti mu vrata i pripremiti mu automobil za start. I ne samo to, već će odmah podesiti i sjedalo, bočna ogledala i središnji retrovizor, infotainment postavke, radio i navigaciju.
Rast prihoda na račun biometrije
No, biometrijski ključ je mnogo više od pukog povećanja komfora. Naime, mnogi proizvođači ubrzano rade na uvođenju dodatnih poslovnih modela u unutrašnjosti automobila. Riječ je o elektroničkom plaćanju goriva ili parkinga putem aplikacije na infotainmentu, skidanju glazbe i filmova u kojima će uživati suputnici pa sve do carsharinga gdje bi vlasnici svoj automobil davali u najam. Korisnički računi poput ‘BMW Connected’ ili ‘Mercedes Me’ bit će prošireni novim funkcijama kojima će se regulirati plaćanje.
Predviđanja su da će automobilska industrija do 2030. zahvaljujući ponudi novih digitalnih funkcija rasti dodatnih 700 milijardi eura. Naravno, pouzdana i sigurna identifikacija korisnika je prvi korak u procesu njegova terećenja računa. U tome svemu običan bi ključ bio suviše laka meta potencijalnim prevarantima i lopovima.
Smartphone je već danas ‘radni alat’ za upravljanje važnim funkcijama na automobilu ali i oko njega. Primjerice, smartphoneom možete unaprijed podesiti temperaturu u autu ili pak otvoriti garažna vrata, no i tim radnjama prethodi autorizacija korisnika. Kooperant Gentex razvio je iris-skener koji je smješten u ogledalu u unutrašnjosti i identificira vozača. Mogućnost da pritom pogriješi je jedan spram deset milijuna, a sustav će se moći ubacivati i naknadno u starije modele automobila.
Serijski kartica i on-line
Klasičan ključ neće ‘sutra’ dobiti moderniju alternativu, jer su već ‘danas’ u ponudi Audi, BMW, Smart ili Volvo koji se mogu otključati/zaključati pametnim telefonom. Tehnički su pak pristupi različiti. Pojedine aplikacije, poput BMW-ove, putem mobilnog uređaja uspostavljaju radiovezu s automobilom i prenose mu određene komande. Gotovo svi BMW-i se isporučuju sa SIM-karticom i online funkcijom. Nedostaci ovog modela – gdje nema mobilne veze, primjerice u podzemnim garažama, sustav ne funkcionira.
Telefon, unatoč problemima sa signalom
Drugi tehnički model je NFC (Near Field Communication/komunikacija izbliza), koji funkcionira na udaljenostima od svega nekoliko centimetara. Čip koji je potreban za ovakav prijenos podataka već je integriran u većinu pametnih telefona, što uvelike olakšava primjenu ove tehnologije. Kako sve to zajedno funkcionira? Dovoljno je da prislonite svoj smartphone na bravu na vratima, i vaš je automobil otključan. Funkcija se može prenijeti i na druge korisnike, što se čini vrlo jednostavno – slanjem poruke. Budući da NFC-čip funkcionira bez vlastita napajanja, moguć je ulazak u automobil čak i pod uvjetom da mu je akumulator prazan, odnosno u kvaru. Ako ste telefon smjestili u konkretni pretinac, automobil se može pokrenuti. Audi već sada nudi ovu uslugu/funkciju u modelima A8, A7 i A6, a Mercedes u A-, S- i E-klasi.
Continental je pak razvio tehničko rješenje na osnovi bluetooth-veze, a njegova je specifičnost što se može ugraditi u sve automobile koji koriste klasični ključ za daljinsko upravljanje. Kutija – koja se naziva ‘Key as a service’ – ugrađuje se u unutrašnjost auta, a simulira kod klasičnog ključa na daljinsko upravljanje kada ga aplikacija putem bluetootha na to pobudi. Ovakvo tehničko rješenje prije svega je osmišljeno za ‘rent-a-carove’, budući da bi korisnici mogli ‘pokupiti’ automobile bez prethodnog posjeta šalterima i filijalama, što umnogome pojednostavljuje i pojeftinjuje cijeli proces.
Podijelite svoj Smart
Connectivity-box i odgovarajuća aplikacija umrežavaju različite Smartove te time olakšavaju privatni carsharing
Smart, kao i neke druge marke, od 2016. nudi mogućnost umrežavanja automobila putem aplikacije. Između ostalog, tu pripadaju i servisi poput ‘ready to drop’ koji su još uvijek u fazi razvoja, ali i dijeljenje automobila ‘ready to share’. Ovo potonje je u funkciji od ožujka prošle godine u zemljama poput Francuske, Njemačke i Italije. Uskoro bi ovaj model trebao biti nadograđen i mogućnošću plaćanja. Radi minimaliziranja rizika štete, korisniku se automatski naplaćuje kasko-osiguranje. Funkcija, naravno, nije besplatna. Connectivity-box se naplaćuje – ovisno o opremi – između 199 i 299 eura, a sve buduće funkcije i mogućnosti automatski će se uključivati online.