Rođendanski ples Porsche 911R vs. Porsche 911 Carrera T

Savršeni jubilarni Porscheov 70. rođendan slavi se na praznim zavojitim cestama Cresa i Lošinja, u dva najbolja Elfera današnjice po retro receptu, s volanom u ruci, s nekoliko prijatelja, fotoaparatom te zdravom dozom straha pomiješanog s uzbuđenjem. ‘Malo’ smo puhnuli u svjećice…

Na popisu ‘100 stvari koje moraš napraviti prije nego što umreš’ zasigurno je i proslava Porscheova 70. rođendana u dva najbolja ikad proizvedena Elfera na zavojitim cestama. Check! Zahvaljujući spektakularnom Pink Wingu koji se, divna li čuda, odvijao baš na Porscheov 70. rođendan i vozio od Zagreba preko Grobnika do Cresa i Malog Lošinja, imali smo zasigurno prvi u svijetu priliku napraviti ovu priču te zajedno voziti nove 911R i 911T. Samo da bude jasno – 911R je proizveden u 991 primjerku koji su razgrabljeni kao jogurt, a 911 Carrera T se više ne može naručiti jer su kvote ispunjene i samo je jedna stigla kod nas (jupi!). Rabljeni 911R triput je skuplji od novog. Doslovce. Prije ćete se odlijepiti od svoje sjene nego susresti ova dva automobila zajedno, na istoj cesti, kako grme grabeći u suton. A tek biti u jednom od njih i juriti… To je apsolutni spektakl. Ma i samo dotaknuti 911 R je nešto posebno, on je esencija povijesti Elfera.

Strah je dobar, ako ga imate
Naizgled običan i neupadljiv nevještu oku, 911R je zapravo zamaskirani GT3. Razlikuje ga izostanak upadljiva stražnjeg krila pa je zapravo najsavršeniji superbrzi 911 ‘za svaki dan’. Mekši ovjes nego na klasičnom GT3 još je jedan svjedok tomu. Otvorite li vrata, sjedala ‘pepito’ će vas oboriti s nogu, a zatim čvrsto obujmiti u bokovima. Čim lijevom rukom okrenete ključ i probudite četverolitreni stroj, protrest će vas sve to čudo mehanike i emocija. Ljut je čim se probudi, i glasnice su mu vrlo hrapave. Nije do Akrapoviča, ali i njega danas valja učiniti plavim jer je tek montiran pod stražnji branik. Nevjerojatno koliko je raznih zvukova u ovom autu, sve zahvaljujući smanjenoj količini izolacijskog materijala. Ovaj na leru i ronda kao trkaći auto. Naime, ima tri najseksi doplate koje se mogu uzeti za 911R – zelene pruge s povijesnom pričom, lagani zamašnjak koji lupka dok ga ne razvrtite te pepito uzorak kakav furaju još samo opaki djedice. Prije nego što rukom obujmite kuglu šestbrzinskog mjenjača i hrabro je odgurnete u prvu, dovoljno je jednom malo piknuti gas te iz dubine utrobe čuti svađu šest cilindara. Strah je dobar. Ako ga imate.

Ovi su Elferi stvoreni da žvaču stražnje gume, dižu prednje kotače u zrak i, važnije, daju modernu brzinu uz opojan retro štih

Kada krene, vozač ostaje zapanjen prijateljskom mekoćom kojom R obiluje. Ne podrhtava na neravninama, meko žvače valove na cesti dok desnom nogom pojačavate raskoš vibracija i zvukova šaltajući kroz brzine. On leti i pritom lebdi, ne umara, nije tvrd. Limit je oko 8600 o/min, ali tko bi bio siguran kada je drugu brzinu tako lako zabiti u blokadu nakon eksplozivna žvakanja stražnjih guma da ne možeš pročitati? Odmah vam je jasno da nemate dovoljno brzu ruku za njegovu narav. PDK?! Zaboravite. Porsche 911 R je stvoren za vozače koji uživaju u analognom osjećaju vožnje, i to odlazi tako daleko da su zvukovi kao u starom Porscheu. Sjetite se, nema izolacije. Hrapav i podmukao motor je tu iza uha jer se zvuk širi i lukovima krova, a nevjerojatna snaga, brzina i odaziv kakav ima samo GT3 i nevjerojatan retro štih su pod stražnjicom, baš kao nekada.
Novi GT3 RS s PDK-mjenjačem je kao CD-plejer. Kao savršeno očuvana gramofonska ploča s još jednom dimenzijom čistoće koja još ne postoji, neka neobična automobilska dijamantna igla. Jer, kada punom snagom stižete pred zavoj, sjednete nogom na kočnicu nevjerojatne snage koja kao da izoštri prednji dio kojim naciljate zavoj nježno i meko rukujući volanom. Zatim uživate u gnječenju stražnjih guma i nevjerojatnom izlasku, uz osjećaj da je sve bogatstvo svijeta automobila iza leđa, negdje duboko iza stražnje osovine. Tada shvatite da je ovo puna raskoš moderne brze tehnike. Nevjerojatan je taj 911R, i ‘kuže’ ga samo oni koji auto kupuju da bi njime jurili, kojima je do povijesti, koji ga ne bi čuvali ispod plahte i čekali da mu vrijednost naraste. Ovo je broj 972/991 i da, redovito se vozi Zagrebom, gotovo svaki dan. Nažalost, košta toliko da ga prosječni Porscheov entuzijast ne može nikada kupiti. No tamo vole zarađivati pa su mislili i na nas. Rješenje je žute boje, s lijeve i desne strane. U retrovizorima.

Danas je sve kontra
No najprije vratimo se načas u 1967. godinu. Prvi Porsche 911 T dolazio je sa 110 KS i trostrukim rasplinjačima Solex ili Zenith. Slovo T značilo je Touring. Snažniji su bili modeli s mehaničkim ubrizgavanjem, i to 911E sa 155 KS te 911S sa 190 KS. Model T bio je najpovoljniji Elfer. I stoga su ga kupovali trkači, i od njega su slagali 911 ST. Široke gume, ‘naturpijani’ motor, veće kočnice, lakši dijelovi, ispiljeni stražnji branici, trkaća sjedala te 100 drugih stvari kupovalo se naknadno i s time se utrkivalo ‘na nož’. Auti su išli na utrke na kotačima, jer su prikolice bile za šmokljane. Vremena su bila melankolična, kišne gume jadne, trkači uglađena gospoda koja piju večer prije, staze opasnije nego spolne bolesti, komadi su tek otkrili depilaciju, a pušenje u boksu na kanistrima izgledalo je frajerski. Danas je sve kontra. Reklame cigareta i alkohola tada su bile posvuda. Nafta i benzin po cijeni kikirikija. Nije bilo ni fotki ni TV-a u boji, ali u tu mentalnu sliku ubacite prvi crveni ST s crnom haubom i vrući dan na nekoj utrci na koju ste se došli malo zabaviti. Raj na Zemlji.

Ako ste kupili 911R s pepito uzorkom, karbonskim dodacima, zelenim crtama te lakim zamašnjakom, čestitke, zaradili ste 100.000 eura u razlici na cijeni

Porsche je ipak svoj službeni materijal za Carreru T odlučio osmisliti ne s crvenim već žutim autom. O, kako mu samo stoji ta boja! Elfer Carrera T u žutoj je magnet i baš kao nekoć, velika je škrtica. Porsche ne želi da dobijete sve. Model T dolazi s ‘malim crnim kočnicama’, velike crvene ne možete naručiti, a ni gore zašarafiti. RSR-dijelovi više ne idu gore ‘na šaraf’ kao kod prijašnje serije 997. Sada su Carrera i Carrera S zaista dva različita automobila, a ovaj je stvoren na Carreri. Ne bez vraga, jer ona je ostala čista analogna igračka za ljubitelje retro štiha. Slikovnica, a ne iPad. Srce joj ima tri litre, dva turba i 370 KS. Jako je seksi ručni mjenjač sa sedam stupnjeva. Ne možete staviti onaj trkaći sa šest jer ne ide na ovaj novi blok motora. Ukratko – ne možete kupiti Carreru T i ‘naturpijati’ je dijelovima Porsche Motorsporta za RSR jer jednostavno nisu kompatibilni. Dakle, među slabijim je Elferima. I zbog tog turba i što ne ide sve ‘na šaraf’, u entuzijastu koji umije s gedorama budi bijes.

Opušta u nježnoj brzoj vožnji
Kada se upali motor, Carrera T je manje dramatična. Pa ponovno, puna je zvukova i škljocanja. Ogoljela je od izolacijskog materijala i nema stražnja sjedala. Zvukovi s lakoćom dopiru do ušiju i daju joj dodatni šarm. Ima prednabijanje, što je s jedne strane velik minus, jer gubite prekrasan odaziv kakav imaju samo GT3 i trkaći motori, ali zato dobivate bogato donje područje okretaja da vam neki 911R na cesti zbriše samo ako se izuzetno potrudi. Obiluje okretnim momentom i sjajno ide. Opušta u nježnoj brzoj vožnji. To je vožnja u kojoj vozite 200 km/h, a suvozač bez problema zaspi. Kada se razvrti i u visokim okretajima prodere, prožme vas zvuk koji se savršeno uklapa u onaj svađalački karakter koji vam Porsche probudi ne dajući vam sve kockice iz kutije s igračkama. Dobili ste auto bez stražnjih sjedala, uz manjak izolacije, tri plastična stakla, par značkica i – nogu u… Samo dajte lovu i to je to. Ali kada ga počnete cijediti, ovaj limun šprica ravno u oko.

S pogledom na more i uz pucketanje ispušnih cijevi svašta će vam proći kroz glavu, no ne i ideja što bi jednom entuzijastu koji voli 911 ovaj vozački dan na Cresu i Lošinju uopće moglo nadmašiti

Carrera T zapravo je sve što trebate od svog Elfera iz snova. Taktilna je i s lakoćom se brzo vozi. Meko upija neravnine i savršeno je stabilna pred zavojem dok bjesomučno gnječite pedalu kočnice, a crne se čeljusti izvrsno nose s tim rezanjem brzine, dokazujući da veće crvene zapravo ni ne trebate. Sve je prepuno zvuka, sve reži i prska pod pedalom gasa. Pretjerajte s brzinom i osjetit ćete nevjerojatnu količinu gripa u stražnjim gumama dok se prednji kraj rasterećuje te prkosno podiže kotač, a čvrstim stiskom na volanu i grčevitim desnim stopalom ciljate obzor i sljedeći zavoj. Pa malo zaspete u četvrtoj i na 3000 o/min vas šutne naprijed, ali nozi treba pola sekunde da se malo napne. Natjerat će vas da mu se malo prilagodite i nagraditi vas s pregršt osjećaja i prirodnim klizanjem, koje je lakše izvesti i opuštenije se može kontrolirati nego u 911 R. Lakše ga je voziti punim gasom. Manje je strašan, ali još uvijek bogat karakterom. Oprašta pogreške, ali zadržava oštrinu i osjetila hrani užitkom.
Usporedba koja to nije
Carrera T je u Porscheovu svijetu savršeni heroj ulice, ‘onaj auto’ na koji se upire prstom jer je na Porsche track-dayu odradio vrijeme kruga. Nevjerojatno je koliko jedna, u principu obična Carrera bez aktivnih stabilizatora i svih čuda tehnike, dokazuje da je baš to Porscheu trebalo ostati u ponudi – čistoća i jednostavnost. Od čega je sve i započelo, samo s nešto više soli i papra. Ovo uopće nije usporedba jer se u svijetu Elfera (i šire) sa 911R-om ništa ne može usporediti, ali ionako nije to bit. Fora je da je Carrera T zapravo dostojna zamjena za auto s postera uz koji ste se budili kada bi vas tjerali u školu.
I za kraj, slijedi dio sa službenom zahvalom prijateljima koji su imali ‘sve pet’, bez kojih ovaj test ne bi bio moguć i koji će se prepoznati, kao i organizatorima Pink Winga na kojem se odvijala zasigurno najcool proslava 70. rođendana na svijetu!