

Kriteriji su jednostavni – zamislite se s ultratankim budžetom od 15.000 kuna, a cilj vam je kupiti auto koji će vas služiti dvije godine. Dakle, traži se auto koji nije ultrarijedak, model koji u svakom trenutku ima dvadesetak primjeraka na izbor po oglasnicima. Odnosno, onaj koji ne pripada egzotici pa možete lako nabavljati dijelove i jeftino ga održavati.
Naravno da ima iznimaka, ali upravo je u tome čar. Za navedeni novac može se kupiti pouzdan i jeftin gradski mališan koji će poslužiti i pet godina, a možete se i zaletjeti na neki auto srcem pa kasnije ispaštati – ako niste ‘onaj s gedorama’ i osnovnim znanjem oko mehanike. Da pojasnimo – ne zato da ‘šarafite’ sami, već da niste baš ‘jelen’ kada vas pokušaju oguliti fušeri. Jer, realno, svi ovi auti s popisa ovlašteni će servis ugledati – nikada.
Slijedi osnovni pregled koji može biti ideja vodilja za odabir. Zaboravite skuplje njemačke i japanske modele, ovo je prije svega snalaženje i spašavanje uz minimalni budžet…
Prednosti: Najljepši auto svog vremena, izvrsni dizelski i živi benzinski motori, izvrsne vozne osobine, bezvremenski stil i ljepota s malo povijesnog štiha. Ako vam je kum baš slučajno mehaničar, nije skupa za održavanje.
Mane: Budući da je se gotovo ne može prodati, treba je upisati u zemljišne knjige. Lako se kvari i ponekad je mušičava. Uz to, mali milijun stvari je na njoj na koje uvijek treba misliti.
Ne možete barem jednom ne kupiti Alfa Romeo. Iako ima stotinu mana, riječ je o prekrasnom vozačkom automobilu koji će vas, kada sve radi kako treba, ispunjavati užitkom. Nažalost, nema klasičnih mana i sve ovisi kakav ste primjerak ugrabili. U šali se govori da Alfisti jedini ne spuštaju, već podižu kilometar, a kada ih pitate je li im se ikad išta pokvarilo, prave se blesavima. Naravno da se nije pokvarilo! Kako god, opravdano ili ne, oglasi vrve jeftinim 156-icama koje traže novi dom pun razumijevanja.
Prednosti: Apsolutni prvak u gradu, simpatičan dizajn, mogućnost parkiranja gotovo svugdje, mali štedljivi dizelski motor, niska nabavna cijena i zapravo dobar imidž.
Mane: Manjkavi benzinci, generalka moguća već nakon 60.000 km, ovisnost o specijalistu serviseru jer ga ne održava svatko, poglavito ne s veseljem, premalen za sve osim ‘za po gradu’.
Smart prve serije postao je jeftina roba, a kod kupnje valja paziti tko ga je i kako održavao. Ako je u oglasniku benzinac, budite oprezni i birajte auto s visokim računom s posljednje generalke. Ako nema računa od 10.000 kuna, okrenite se 180 stupnjeva te potražite spas u nekom drugom autu. Jer, Smart vrijedi onoliko koliko je plaćena generalka, plus još malo. Ako se dobro održava, vrlo je pouzdan i štedljiv, ali valja paziti na temperaturu motora i ne divljati preko ležećih policajaca. Malo je specijalista koji su ih kompetentni održavati.
Prednosti: Jednostavna i pouzdana, jeftina, komotna iznutra i kvalitetno napravljena. Gotovo uopće se ne kvari. Komotna stražnja klupa, osobito za visoke osobe.
Mane: Pušta vodu na stražnjim vratima, najmanji benzinci troše kao da sutra ne postoji, dizelaše nitko ne prodaje s manje od 300.000 km.
Još je uvijek ugodna za oko i zapravo moderna kada je vozite. Fabia je u svoje vrijeme bila izvrsna, a s godinama dobro čuva svoju pouzdanost i zaista se malo kvari. No smetaju sitnice poput vode koja curi na gume stražnjih vrata, farovi koji žute kao lišće u jesen te mali žedni benzinci koji reagiraju na ‘tik’ noge na gasu. Osim toga, Fabia je vjerna i kvalitetna, pouzdana i ne baš kvarljiva. Katkad se nađe pokoji neobjašnjivo hrđavi primjerak. Ne kupujte je u Lici gdje se cesta šest mjeseci soli.
Prednosti: Jednostavna, pouzdana i robusna mehanika, mnogo prostora u kabini, solidne performanse, jeftino održavanje
Mane: Dizajn, izvedba unutrašnjosti koja izgleda jeftino, rastrošni benzinci, nema dizelaša u ponudi
To je auto kojeg se nitko ne sjeti. Svejedno, kada otvorite oglase u potrazi za Kalosom, taj neugledni i neupečatljivi auto počnete zamjećivati oko sebe. Na cestama ih ima, cijene su im niske, ali zna se zašto. Ne zbog pouzdanosti, jer po njoj je primjer, već zbog dizajna i jeftine izvedbe unutrašnjosti, baš kao i potrošnje. Kalos uvijek popije litru više, ali se ne kvari i dobar je ‘radni konj’. Problem je što, kada ga jednom kupite, možete zaboraviti da ćete ga ikada ikome prodati, ako nije baš savršeno očuvan i održavan. S druge strane, ako naiđete na takav, pozdravite se sa 15.000 kuna, no imat ćete pouzdan gradski auto.
Prednosti: Jednostavan, pouzdan i jeftin za održavanje. Nimalo pretenciozan, gotovo se ne može pokvariti, komotnog prtljažnika i udobnih sjedala, jeftin.
Mane: Hrđa posvuda, stražnje kočnice i ručna nejednako hvataju, vrlo neugledan u kabini zbog tvrde plastike, malo primjeraka s klimom i ikakvom opremom.
Recite što želite, ali Logan je jednostavan i iskren automobil koji nemate zašto pokuditi. Motori su pouzdani baš kao i mehanika, guta rupe kao da ih je gladan, ovjes je robustan kao i cijeli auto, sjedala su udobna, a prtljažnik velik. Doduše, teško ga je nekome ‘uvaliti’ kada ga jednom kupite, nevjerojatno je osjetljiv na koroziju na vratima, pragovima i rubnjacima, što je osnova kupnje. Ako kupite Logan s ‘prištevima’ hrđe, računajte da ste upravo sa 15.000 kuna obrisali stražnjicu jer ga se ne isplati popravljati, iako su dijelovi jeftini jer su razmjeri hrđanja uvijek veći no što se čini.
Prednosti: Izuzetno ugodan i udoban u vožnji, izvrsni motori, niska cijena, jeftino održavanje, dobre vozne osobine, niska potrošnja svih motora
Mane: Ponekad mušičava elektronika, ne može se pronaći dobar 1,9 JTD, izbjegavati 1,4 koji je najlošiji i vrlo nepouzdan motor
Recite što želite, ali Fiat je oduvijek ‘doktor’ za male gradske automobile. To Fiat radi najbolje pa i Punto čini izvrsnim gradskim autom. Dovoljno je i velik ‘za na put’, a zbog dobre motorizacije uvijek ćete se s lakoćom voziti i malo trošiti. Motori nemaju golemih mana – izuzmemo li 1,4 koji treba zaobilaziti kao poreznu upravu – svi ostali rado se vrte, malo troše, jeftini su za održavanje i povremeno vas iznerviraju tek nekim kvarom koji se riješi za ‘parsto’ kuna.
Prednosti: Kvalitetan i pouzdan, čvrsto sastavljen i bez cvrčaka, dobro podnosi kilometre, pouzdan i trajan
Mane: Siva unutrašnjost s godinama počne izgledati tužno, malo viša potrošnja, nema dizelaša, slaba ponuda rabljenih dijelova za održavanje, poglavito karoserijskih
Hyundai Getz je super dok sve radi kako treba i nekamo ga ne ‘naslonite’. Pokušajte kupiti blatobran ili far i shvatit ćete da nitko nema veliki autootpad u Hrvatskoj za Hyundai na kojem u svakom trenutku možete sve pronaći. Kada se kupuje auto ‘za siću’, to je golem problem. Za 15.000 kuna može se kupiti ‘auto od bakice’ koja je možda skupila 200.000 km, ali Getz je to podnio uz dobro održavanje. Siva unutrašnjost kao da žuti s vremenom, što mu je najozbiljnija mana.
Prednosti: Moderna i lijepa, odličan interijer, najbolji auto za male novce ako se u jednadžbu stave dizajn i moderan izgled jer ona jednostavno ne stari.
Mane: Problematični benzinci zbog razvodnog lanca, malen prtljažnik, možda ipak izgleda ‘preženskasto’
Micra je bila hit čim se pojavila, a njezin je dizajn ispred svog vremena. Iako nosi Nissanovu značku, presudili su joj benzinski motori koji su bili osjetljivi pa je bilo nekoliko opoziva vezanih uz razvodni lanac, a vlasnici se ponekad žale i na potrošnju ulja – što joj je poljuljalo imidž i srušilo cijenu. Može se pronaći za 15.000 kuna, ali ne treba strahovati za mehaniku i razvodni lanac jer su to svi s godinama riješili. Fascinira izvedba unutrašnjosti koja je od tvrde plastike, ali zbog boje i teksture izgleda skupo.
Prednosti: Dizajn koji ne stari, sasvim dobre vozne osobine, solidni motori, nevjerojatno štedljiv i pouzdan mali dizelski stroj, jeftini dijelovi
Mane: Za 15.000 kuna ne možete dobiti dizel, kvaliteta izrade nije najbolja, osjetljiv stražnji most
Pravi damski automobil kojem je ljepota neosporna. Što je Alfa 156 u limuzinama, to je Peugeot 206 u gradskoj klasi. Najbolji motor je 1,4 HDI koji je nevjerojatno štedljiv i pouzdan, i uvijek nadživi sve ostale dijelove na autu. Stražnji most treba uvijek provjeriti jer voda prodire u ležajeve. Benzinci nisu ‘cvijeće’, ali nemojte biti sitničavi pronađete li primjerak koji je koliko-toliko očuvan, potpuno ispravan te dobro održavan. Mali 206 u lošem stanju teško je i skupo popravljati.
Prednosti: Možda i najbolji odabir u gradskoj klasi, izvrstan početni motor i sjajan dizel, udobnost, vozne osobine, komocija u kabini, jeftino održavanje
Mane: Osjetljiv stražnji most, farovi koji žute, pomalo zastarjela kabina i loš položaj sjedenja s položenim upravljačem
Clio je apsolutni prvak u gradskoj klasi. Budući da je bio kvalitetan odabir svih onih koji su pažljivo prevrnuli svaku kunu, na našim cestama ih ima mali milijun, a izbor rabljenih je izdašan. Malen 1,2 je odličan motor – malo pije, dobro vuče. Clio je, ne zaboravite, lagan. Dizelski strojevi su vrlo pouzdani, iako je jača varijanta imala boljke s pumpom i brizgaljkama. Najbolji odabir je benzinac sa što manje kilometara i u što boljem ‘limarijskom’ stanju. Clio je zahvalan auto, jeftin za održavanje ako nema problem s ležajevima stražnjeg mosta i hrđom.