Porsche Taycan (2024.) – Snažniji, brži, štedljiviji

Prvi električni Porsche prošao je ciljana i vrlo opsežna tehnička poboljšanja koja su mu donijela snažnije performanse, bolji komfor, veći doseg te brže punjenje

Sportska limuzina s peterim vratima lansirana 2019. na prvoj nas je vožnji osvojila dinamičkim mogućnostima. Zahvaljujući iznimnim performansama, sofisticiranom podvozju, niskom težištu, tehnologiji od 800 volti i brzom punjenju, Taycan je oduševljavao ljubitelje hightecha diljem svijeta. No od tog je oduševljenja prošlo već neko vrijeme, pa se slične tehnologije već mogu pronaći i u nižim, cjenovno pristupačnijim klasama vozila. Dakle, pravi je trenutak za facelift.

“Zamolit ću vas da ne koristite taj izraz, jer zapravo ne odgovara tehničkoj opsežnosti i složenosti izmjena na Taycanu. Da, uvreda je sva ova silna unapređenja podvesti pod facelift”, kroz smiješak nas je ‘upozorio’ Manuel Wagner, prvi čovjek Porschea zadužen za komunikacije na istočnoeuropskom tržištu.

Ono što je u početku trebala biti regionalna europska prezentacija, vrlo je brzo preraslo u svjetsko događanje. Naime, kada se ‘pročulo’ da će prezentacija revidiranog Taycana biti u Hrvatskoj, na Lošinju, popis Porscheovih centrala zainteresiranih za sudjelovanje munjevito se proširio. Izrael, Koreja, Francuska, Njemačka, Grčka… Spisak je egzotičan i dug.

No vratimo se Taycanu. Doista, mnogo je nove tehnologije, i to na pravim mjestima. Taycan odsad crpi snažnih 320 kW iz brzih stanica za punjenje te, iznad svega, održava višu razinu punjenja od oko 300 kW cijelih pet minuta, što je znatno dulje no prije. Povećana učinkovitost punjenja znači da, umjesto dosadašnjih 37 minuta, Taycanu sada od 10 do 80 posto SOC-a na brzom punjaču treba svega – 18 minuta! Poboljšana kemija baterije bruto kapaciteta 105 te neto kapaciteta 97 kWh, optimizirano grijanje i hlađenje putem nove toplinske pumpe i takozvani ‘Combined Booster Charger’, koji kombinira DC/DC-pretvarač i HV-booster, u tome mu, naravno, znatno pomažu.

A za sve koji su se prije u Turbu S sa 2,8 sekundi od 0 do 100 km/h osjećali ‘podmotorizirano’, sada na raspolaganju stoji 952 KS (u overboostu), 1110 Nm te ubrzanje od 2,4 sekunde. Djelić ovih performansi imali smo prilike osjetiti na autocesti od Zagreba do Rijeke, koju smo od početka do kraja prošli na lijevoj traci. Nitko brži od nas, iako smo se cijelo vrijeme držali zakonom propisanih limita. Da ne zaboravimo, na stražnjoj osovini je 80 kW snažniji te deset kilograma lakši e-motor.

Sasvim opravdano pitanje je kako se sva ta silna snaga učinkovito prenosi na asfalt? Putem opcijskog podvozja ‘Active Ride’. Dok osnovni Taycan koristi dvokomorni zračni ovjes s adaptivnim amortizerima s dva ventila, Active Ride ima aktivne amortizere koji nadopunjuju jednokomorni zračni ovjes. Napajaju ga hidrauličke pumpe visokog napona koje, ovisno o situaciji u vožnji, brzo povećavaju ciljane sile putem volumenskog protoka. Sustav u vožnji pruža visoku razinu komfora, a karoserija je uvijek vodoravno poravnata s podlogom te gotovo savršeno kompenzira pojedinačne neravnine na svakom kotaču. Sustav smo isprobali tijekom vožnje između čunjeva na grobničkom sportskom aerodromu – funkcionira izvrsno.

Naravno, ako vam se ovaj način vožnje ne sviđa, možete ga isključiti. Ubrzavanje, kočenje, skretanje, bočno ubrzanje – sve se odvija vrlo brzo i u potpunoj tišini. Revidirani Taycan pruža ludu mješavinu potiska, trakcije i preciznosti, te uvijek daje jasne povratne informacije. Zahvaljujući novoj opciji ‘Push-to-Pass’ koja daje dodatnih 70 kW u trajanju od 10 sekundi, nijedan zadatak pretjecanja ne bi trebao biti izazov. I dok je Taycan već impresionirao svojim učinkom i čvrstim osjećajem na papučici kočnice – zahvaljujući rekuperaciji te opcijskom keramičkom kočnom sustavu – elektromotori sada još snažnije usporavaju, s mogućnošću rekuperacije od 400 umjesto 290 kW.

No ono što će većini ipak najviše imponirati jest da Taycan ima veći doseg, a u to smo se uvjerili kada smo stigli u Mali Lošinj. Naime, od Zagreba do odredišta Taycan je na testnoj ruti potrošio 59 posto baterije, uz prosjek potrošnje od 20,1 kWh/100 km (autocesta do Rijeke, magistrala preko Krka i Cresa do Lošinja, oko 320 km). U Porscheu tvrde da najekonomičniji Taycan s pogonom na stražnje kotače ima doseg od čak 678 km (prema WLTP-u). Svi ostali pogoni također imaju veći doseg no prije, čemu – između ostalog – pridonose gume s optimiziranim otporom kotrljanja, modificirani aero-naplatci (o dizajnu ne želimo raspravljati) i efikasnije kočnice.

Uglavnom, kilometri na ovoj prezentaciji su nam doslovno proletjeli, bilo nam je vrlo ugodno, jer novi Taycan ima bogatiju opremu koja je većim dijelom serijska. Uključuje – zračni ovjes, ambijentalno osvjetljenje, toplinsku pumpu i grijanje sjedala, pomoć pri parkiranju i svjetla tehnologije LED Matrix. Upravljanje stražnjom osovinom i nova Matrix HD-svjetla sa 32.000 mikro LED-dioda koje se pojedinačno mogu kontrolirati u prednjem svjetlu, ostaju u nadoplati. Nije tragedija, jer je ‘facelift’ izvedba Taycana doista znatno bolji automobil no prije.

Zaključak

Revidirani Taycan pruža iznimnu mješavinu potiska, trakcije i preciznosti te uvijek daje jasne povratne informacije s podloge. Njeguje sportski duh, izravan je na upravljaču i munjevito skreće, no uz to uvijek nudi i pozamašnu količinu komfora. I da, umalo da zaboravimo – odsad se puni brže i stiže dalje no prije.

Taycan Turbo GT

Turbo GT-modeli jamče iznimno zadovoljstvo u vožnji, čak i u situacijama kada ih u pravilu ne biste očekivali. Najbolji primjer je Cayenne Turbo GT koji je zahvaljujući ciljanim izmjenama podvozja te enormnoj količini gripa prerastao klasu i ostatak SUV-žanra. Slično je i s Taycanom. Porsche različitost, spram ostatka game, Taycan nije sveo isključivo na puko povećanje snage, već je isporučio cjelokupan koherentan paket koji se bez kapi prolivena znoja vrlo uspješno nosi s brzinom. Treba li nam automobil s više od 1000 KS na cesti u svakodnevici? Zasigurno ne, ali ga je lijepo voziti. Poglavito jer top-izvedba Taycana dominira dinamikom u kontroliranim uvjetima. Poput, recimo, onih na zrakoplovnoj pisti kraj Automotodroma Grobnik. Sasvim prikladno mjesto za novi Turbo GT sa 1108 KS i 1340 Nm okretnog momenta, kao i isprobavanje silovitih performansi.

Moderni sportski automobili kombiniraju snagu i trakciju, a Taycan u tome nije izuzetak. Pogone ga dva sinkrona motora s trajnim magnetima potpomognuta novim inverterom od silicij-karbida od 90 ampera i pojačanim dvobrzinskim prijenosom. Dobro poznati Porscheov paket Weissach (minus 70 kg mase, 220 kg ukupni downforce) na top-izvedbi Taycana dolazi serijski.

Krećemo u prvi test ubrzanja. Lijeva noga je na kočnici, desna je zabila papučicu akceleratora u pod. Dlanovi se kupaju u znoju, pogled seže u daljinu, otpuštamo kočnicu i – bam! Kakva silina ubrzanja, imamo osjećaj kao da nam je glava ostala dvjestotinjak metara iza nas. Vrtoglavica, konfuzija, zujanje u ušima… Od nule do stotke stigli smo u 2,2 sekunde, do 200 km/h za 6,2! Najviša brzina? Nije bilo dovoljno piste za deklariranih 305 km/h, no Porscheu vjerujemo na riječ. “Mogli smo mu dati još više potiska…”, govori nam inženjer koji je u pratnji na suvozačevom sjedalu GT-a, i dodaje: “…ali trenutačno ne postoje prikladne homologirane gume koje bi tu silinu mogle prenijeti na podlogu”. Homologirane gume? Da, na zlatnim kovanim naplatcima GT-a su Pirelli P Zero R, dok u opciji možete naručiti Pirelli P Zero Trofeo RS, a one nisu dopuštene za cestovnu uporabu. Hvala Taycanu Turbo GT-u na ovom vrhunskom doživljaju, i neka je sila s njime.

Porsche Taycan

Turbo S

Turbo GT

Vrsta motora/broj motora

elektromotor/2

elektromotor/2

Snaga sustava kW (KS)

570 (775)

580 (789)

Snaga (Launch Control) kW (KS)

700 (952)

760 (1034)

Moment (Launch Control) Nm

1110

1340

Kap. baterije (neto/bruto) kWh

105/97

105/97

D x Š x V mm

4962 x 1966 x 1378

4968 x 1998 x 1378

Međuosovinski razmak mm

2900

2900

Prtljažnik spr./str. l

84/366

84/326

Prijenos snage

na sve kotače

na sve kotače

Ubrzanje 0-100 km/h

2,4

2,2*

Najviša brzina km/h

260

305*

Potrošnja (WLTP) kWh/100 km

17,9

20,7*

Doseg (WLTP)

630

555*

Cijena eura

od 224.833

od 256.936*