Porsche Boxster (986) vs. 911 (996) – Dvoboj bez pobjednika
Budimo iskreni, Porsche cabrio visoko je na popisu svih istinskih ljubitelja sportskih automobila. E sad, budući da je svaka Carrera 'skupa do bola', te kao takva nedostižan san, može li znatno povoljniji Boxster uskočiti kao dostojna alternativa? Odgovor daje naša usporedba 911-ice kodne oznake 996 te prvog Boxstera poznatog kao 986
Blic info:
Porsche Boxster 2,7
Podaci i mjerenja: šestcilindarski boxer-motor, 2687 ccm, 220 KS, 1260 kg, 0-100 km/h za 6,6 s, 250 km/h, potrošnja 11,8 l/100 km
Cijena: od 10.000 (osrednje stanje) do 18.000 eura (top-stanje)
Karakter: klasični roadster sa središnje postavljenim motorom, izvrsna vozna dinamika i performanse, cjenovno podcijenjen, iako nosi pravi Porscheov DNA
Porsche 911 Carrera 4 Cabrio
Podaci i mjerenja: šestcilindarski boxer-motor, 3596 ccm, 320 KS, 1525 kg, 0-100 km/h za 5 s, 285 km/h, potrošnja 11,3 l/100 km
Cijena: od 20.000 (osrednje stanje) do 38.000 eura (top-stanje)
Karakter: prva 911-ica s vodenim hlađenjem koja ne pripada najpouzdanijima. Upravo stoga i jest cjenovno najprihvatljiviji Elfer. S druge strane, vozne karakteristike i performanse su izvrsne
Između Boxstera i 911-ice otpočetka je vladala distanca, a situacija nije bitno drukčija ni danas, dva desetljeća kasnije. Jer, sport i glamur su u prvom redu bili rezervirani (i još uvijek su) za Elfer, dok je podcijenjeni Boxster među pukom slovio kao ‘Porsche za sirotinju’. No upućeniji (ili racionalniji, kako želite) su već nakon prve vožnje Boxstera tvrdili da je riječ o sportašu iznimnih atletskih sposobnosti koji bi s jačim motorom mogao dobrano zapapriti i legendi poput 911-ice! Očigledno su toga bili svjesni i u Porscheu, pa Boxster nikada nisu proizveli u izvedbi Turbo prema uzoru na 911-icu.
Više od 20 godina kasnije ova dva atraktivna youngtimera, unatoč velikom zidu koji ih dijeli, pričaju vrlo sličnu priču. Oba su vrsni sportaši dostojni Porscheova loga, nemaju krov, a pogone ih tehnički gotovo istovjetni šestcilindarski boxer-motori. A različitosti? Boxster, kao što je poznato, ima središnje postavljen motor za razliku od Carrere gdje je smješten straga. I možda najvažnije – Boxster danas možete kupiti za polovinu Carrerine cijene!
Boxster kao ‘veliki spasitelj’
Vremena kada se dizajn roadstera sa središnje postavljenim motorom ismijavao, daleko su iza nas. Danas Boxster djeluje korpulentno i moćno, čisto i iskreno. Da, djeluje baš kao pravi Porsche. A upravo je dizajn bio najosporavaniji detalj kada je u Detroitu 1993. Boxster prvi put prikazan javnosti kao studija. Idejno je bio smješten između Speedstara i Spydera, bio je velika senzacija, o njemu se pričalo na svim kontinentima. No put od vrlo atraktivne studije do serijskog automobila trajao je pune tri godine, pa je u međuvremenu Boxster dizajnerski ‘otupio’, osobito sprijeda. Njegova su svjetla okarakterizirana kao previše ‘japanska’, a cjelokupna pojava kao evidentan primjer ‘premium-jeftilena’.
Ključan argument u oblikovanju tog mišljenja bio je prelazak na vodeno hlađenje, što su tradicionalisti doživjeli kao pravi armagedon. ‘Ovo je kraj za Porsche’, vikali su najzagriženiji ljubitelji marke, i da ironija bude veća, nisu bili daleko od istine. Jer, Porsche je početkom 90-ih bio u velikoj krizi, a stečaj je opasno visio nad glavom proizvođača iz Zuffenhausena. A upravo je Boxster trebao biti slamka spasa, automobil koji će okrenuti negativan trend. Danas smo, naravno, svi mnogo pametniji te znamo da Porsche – barem u ovoj formi – bez Boxstera uopće ne bi postojao. Naime, roadster se u prvim godinama (2,5; 204 KS) prodavao bolje od 911-ice, a od 2000. (Boxster S; 3,2; 250 KS) joj je postao i vrlo ozbiljna alternativa.
U Boxsteru se sjedi tipično ‘poršeovski’, što znači – ergonomski savršeno. Detalji poput središnje postavljena brojača okretaja te ključa i bravice s lijeve strane upravljača naglašavaju čijoj kući roadster pripada. Jeftino izveden interijer od 1999. značajno je kvalitativno unaprijeđen, dok je motor otpočetka bio pravi tehnički biser. Između ostalog, može se pohvaliti varijabilnim razvodom (usisni ventili; VarioCam), a ‘njorgavi’ i jezgroviti zvuk šestcilindarskog boxera nije uspjelo prigušiti ni vodeno hlađenje.
Model 986 će vas i danas, kao vitalan starac, oduševiti upravljivošću i sigurnošću. Upravljač, ovjes, kočnice? Snažno motivirani i gotovo na razini današnjih standarda! Dvosjed će se i u graničnom području iskazati predvidivošću i dobroćudnošću. Najkasnije nakon ovog trebalo bi vam biti jasno da će se Boxster u Carrerinom retrovizoru zadržati dulje no što svi misle. No meritum ove usporedbe jest odgovor na pitanje – može li preteći Elfer?
Sport i osjećaj potpune kontrole
Porsche 911 modelske oznake 996 je prvi svoje vrste koji pogoni tekućinom hlađeni šestcilindarski boxer-motor. Urlik tradicionalista je 1997. bio toliko glasan da i danas, poput jeke, odzvanja planetom. No Porsche jednostavno nije imao izbora, jer su sve strože eko-norme jasno signalizirale u kojem smjeru treba ‘voziti’. I tu treba staviti točku – gotovo, nema više rasprave.
S druge strane, valja raspraviti o poslovnom potezu Porschea da dvostruko skuplji automobil, odnosno Carrera potpuno preuzme dizajn jeftinijeg, tj. Boxstera! Da, počevši od haube, blatobrana, vrata, prednjih svjetala pa sve do šasije (do A-nosača) – oko 40 posto dijelova Carrere i Boxstera su identični!
Porsche je uvidio vlastitu glupost te je 1999. na Elferu promijenio svjetla i žmigavce (jedna cjelina), montiravši ona oštrija s Turbaka, a 2001. je uslijedio i opsežan redizajn. Carrera Cabrio je od Boxstera preuzela i platneni krov, uključujući električni mehanizam. Potrebno je 20 sekundi da se kupe preobrazi u kabrio, dakle osam više no Boxsteru.
No, unatoč svim razumnim argumentima u Boxsterovu korist, osjećaj za upravljačem Elfera je unikatan i neponovljiv. Na stranu osjetno veća prostranost i dva dodatna sjedala za djecu – 911-ica je svijet za sebe te ergonomski znatno bolje osmišljen automobil. Isto tako, upravljač nudi veću preciznost i izravnost, osjećaj sigurnosti je izniman, a uz to 911-ica znatno smirenije i ugodnije pegla sve vrste neravnina na cesti.
Dakle, u Carreri vlada osjećaj potpune kontrole koji ne iscrpljuje vozača do posljednje kapi kao u Boxsteru. Uz to, 320 KS snažan pogonski agregat u svim režimima puca od siline, te se kroz radno područje vrti lakše i mirnije, bez i najmanje vibracije. Da, Boxster je izvrstan automobil, ali 911-ica igra u Ligi prvaka, što se osjeti u svakom detalju. Sve je na razini više, pa radilo se tek o fino izbrušenim detaljima. E sad, vrijedi li to u okvirima jednog youngtimera i dvostruko više novca? Odgovor se nameće sam po sebi…
Zaključak
Ovaj je dvoboj nažalost odlučen i prije no što je počeo – Boxster jednostavno nema karizmu legendarne 911-ice. Uostalom, ne smatraju Elfer mnogi uzalud najboljim sportskim konceptom svih vremena. No, roadster sa središnje postavljenim motorom je cjenovno i dinamički uvelike podcijenjen automobil, što je zapravo poanta ove usporedbe. Pogrdni naziv ‘Porsche za sirotinju’ sasvim je deplasiran, jer 911-ica iz tog vremena dijeli dizajn te čak 40 posto tehničkih komponenti, među kojima je i prvi ‘vodeni boxer’.
Provjera:
Porsche Boxster (986)
Vrijeme proizvodnje i brojke
1996. do 2004. godine; ukupno proizvedeno 130.640 jedinica (Boxster 55.705 jedinica, Boxster 2,7 i Boxster S 74.935 jedinica)
Karoserija
Hrđa je na Boxsteru nepoznanica. Karoserija je potpuno pocinčana, pa se i primjerci iz prvih godina proizvodnje vrlo dobro drže. No ako je tanak sloj cinka oštećen uslijed karambola i nekvalitetnog/nestručnog popravka, tada se na tim mjestima može pojaviti korozija. ‘Zamagljeni’ farovi i napuknuta pleksi-stakla mogu se izdvojiti kao tipični nedostaci, a ‘pomaknuti’ ili oštećeni mehanizam krova može dalje uzrokovati kvar potisnih poluga ili kuglastih glava.
Tehnika
Boxsterov motor voli ‘krvariti’ pa su tragovi ulja ispod njega sasvim uobičajeni. Riječ je o staroj boljci – ranjivim semerinzima na radilici – koja nije zaobišla ni motore koji se hlade tekućinom. Poznati su i problemi s klipovima, stublinama ali i glavom cilindra. Kvarovi elektronike remete funkcioniranje sustava navigacije, blokade protiv krađe, kao i isključivanje elektropokretača ako motor radi.
Rezervni dijelovi
Budući da je riječ o premium marci i automobilu relativno mlađeg datuma proizvodnje, brige oko rezervnih dijelova nema. No, s druge strane cijene dijelova i troškova popravka (rad) su tipične za jedan Porsche, odnosno vrlo visoke.
Porsche 911 (996)
Vrijeme proizvodnje i brojke
1997. do 2005. godine (facelift 2001.); ukupno proizvedene 175.262 jedinice (Carrera 4 Cabrio, 16.719 jedinica)
Karoserija
Baš kao i na Boxsteru, korozija je stran pojam i može se pojaviti tek kao rezultat diletantskih popravaka. Eventualno, hrđu možete potražiti ispod plastike rubnika stražnjeg blatobrana. Isto tako, kod Cabrija obavezno provjeriti kanale za odvod vode koji prolaze kroz kućište kotača – ako se začepe uslijed naslaga nečistoće, voda može prodrijeti ispod sjedala.
Tehnika I dok je Turbo na glasu kao neuništiv, 3,4-litreni ‘vodeni’ boxeri (M94) te oni mlađi obujma 3,6 (M96) slove kao krhki i osjetljivi. Razlog – nekvalitetan materijal na stijenkama cilindara uzrokuje ubrzano habanje klipova i karika. Isto tako, problematična je osovina razvoda ventila čije pretjerano habanje ili oštećenje može dovesti do kapitalnog kvara motora. Modeli proizvedeni nakon 2001. slove kao pouzdaniji i kvalitetniji.
Rezervni dijelovi
U načelu, za 996 postoje svi dijelovi koje možete zamisliti. No morate imati iznimno moćan bankovni saldo da biste ih si priuštili. Potrage na ebayu i u oglasnicima su u pravilu povoljnije, baš kao i aftermarket dijelovi raznih proizvođača.