Mercedes EQA 250 – EQ za sve
Nakon poprilično skupog prvijenca EQC-a te luksuznog shuttlea EQV-a, u Mercedesu je po pitanju elektromobilnosti vladalo poprilično zatišje. No, trajalo je kratko jer u Hrvatsku je upravo stigao možda najzanimljiviji novitet za široki puk EQA, koji se već početo isporučivati prvim kupcima. Pogledajmo što može početna izvedba sa 190 KS
Blic-info:
SEGMENT: Kompaktni SUV s električnim pogonom
TROŠKOVI: EQA 250 kreće od 394.000 kuna
POČETAK PRODAJE: u salonima
KONKURENCIJA: VW ID.4, BMW iX3, Hyundai Kona Electric
Dakle ovako izgleda pristupačan Mercedesov električni automobil. Krije se iza kratice EQA i jasno je prepoznatljiv u kompaktnom SUV-segmentu, primjerice poput modela GLA. Jasno se može razaznati i LED-svjetlosna traka na prednjoj strani koja ovom modelu daje jasnu prepoznatljivost. Zvuči privlačno? Pozivamo vas na prvu vožnju! Možete se ugodno smjestiti u električno podesivom komfornom sjedalu presvučenom kožom, koje se – tipično za Mercedes – može električno podesiti na komandnoj ploči smještenoj na gornjem dijelu vrata. Prilično smo visoko ustoličeni? Da, to je zbog 20 cm odmaka od tla kao i zbog činjenice da sjedimo na pet baterija s korisnim kapacitetom od 66,5 kWh ispod podnice. A potreban im je prostor u donjem dijelu, pogotovo jer su 200 litij-ionskih ćelija dvokatnice, budući da EQA (za sada) nema vlastitu platformu za električni pogon. Zapravo, poput ostatka obitelji A, SUV koristi strukturu MFA2 što znači i da silazi s iste proizvodne trake u Rastattu.
Poznati MBUX
Zbog toga vam interijer EQA i izgleda toliko poznat. Sve je kao u A-klasi – od MBUX-a s dva 10,25-inčna zaslona i glasovnom kontrolom ‘Hey Mercedes’, tu je i višenamjenski upravljač i dodirne tipke te blještavi okrugli ventilacijski otvori. Zahvaljujući standardnoj toplinskoj pumpi unutrašnjost automobila se brzo zagrije (bez obzira što je mjesec travanj). Ili smo je mi možda ipak prethodno zagrijali koristeći aplikaciju za pametni telefon?
Straga se sjedi pomalo skučeno, stražnja su vrata dosta uska, sjedi se sa savijenim koljenima na vrlo niskoj klupi. Barem ima dosta prostora za glavu čak i uz opcijski panoramski krov. Prtljažnik isto ne nudi raskalašenu prostranost, obujma 340 litara je za čitavih 95 litara manji nego kod klasičnog GLA-modela. Električni sustav i baterije jednistavno su ‘pojeli’ prostor. No, barem imamo prostor za odlaganje kabla i sprijeda ponešto prostora za sitnice, kao što je slučaj i kod ostalih električnih vozila. Ipak, straga je prostor dosta prilagodljiv zbog stražnjeg sjedala koje se preklapa u omjeru 40:20:40 što je dio serijske opreme. Kada se obori stražnja klupa otvara se prostor od ukupno 1320 litara.
Vrijeme je da krenemo s vožnjom. Vežemo pojaseve, pritišćemo papučicu kočnice i pokrećemo elektromotor putem tipke. Ručica mjenjača iza upravljača ide u položaj D i za sada ne čujemo apsolutno ništa. Puštamo kočnicu i lagano pritišćemo desnu papučicu, auto lagano klizi i sve snažnije ubrzava, na kraju krajeva asinkroni stroj na prednjoj osovini ima snagu od pozamašnih 140 kW. Okretni moment iznosi 375 Nm, kotrljamo se na standardnoj veličini kotača od 18-inča a koji rado prokližu pri oslobađanju punog momenta prilikom kretanja. Adicionalni sinkroni motor koji se smješta na stražnju osovinu daje ukupnu snagu sustava od preko 200 kW i tada je vučna snaga EQA još veća, a trakcija bi trebala biti još bolja.
Ovisno o načinu vožnje (Eco, Normal ili Sport) prilagođavaju se: električni pogonski sklop (eATS), elektromotor, mjenjač s fiksnim omjerom uključujući diferencijal i sustav hlađenja kao i energetska elektronika u jednoj kompaktnoj jedinici. To čine manje ili više spontano, na naredbe gasa. Prema tvorničkim navodima, EQA 250 treba samo 8,9 s za sprint od nule do stotke a najveća brzina je ograničena na 160 km/h. Kočenje je rijetko potrebno jer se snaga regeneracije – maksimalno 140 kW – regulira pedalicama iza upravljača. Doseg se generira u pet razina, od snažnog osjećaja kočenja do krstarenja bez otpora.
I kada se vozite autocestom ili otvorenom prometnicom, EQA pokazuje koliko može biti tih – izolacija i završna obrada na visokoj su razini. Ništa ne škripi, cvili ili vibrira, što je također posljednica da su mnogi sustavi, poput primjerice kompresora klima uređaja, smješteni na posebnim gumeno-metalnim ležajevima u šasiji. Tek kad je vani debelo ispod minusa mogu se ponekad čuti blagi zvukovi širenja i skupljanja materijala. MacPherson orpužne noge su na prednjoj, dok straga multilink s opcionalnim prilagodljivim prigušivačima ulaže velike napore kako bi nježno ublažio sve udarce. Kao što i pretpostavljate, ovaj SUV je osjetno dotjeran radi što veće udobnosti.
Visok EQ
Vozač uživa u komforu zahvaljujući i širokom spektru sustava asistencija. Tako se EQA automatski drži podalje od drugih sudionika u prometu i sigurno ostaje unutar svojeg putnog traka. Naravno, automatski će i zakočiti ako vi na vrijeme ne spoznate opasnost, a tu je jasno i adaptivni tempomat. No, EQA može i više – digitalni trener tu je da vas poduči kako uštedjeti što više električne energije. Navigacija izračunava rute uzimajući u obzir zaustavljanja zbog punjenja, topografiju, vrijeme, prometnu situaciju i vaše vlastito ponašanje u vožnji.
No ovo posljednje u našem testiranju nam nije previše trebalo, jer smo većinu vožnji odradili po gradu. Mercedes tada obećava doseg od 426 km (prema WLTP-u), dok će opcionalno veća baterija donijeti doseg od 500 km. Ali, što ako poželimo krenuti na put do Dubrovnika? Onda će nam navigacija sugerirati najkraću rutu uz zaustavljanje od pola sata, gdje bi se naš EQA trebao dopuniti od 10 do 80 posto kapaciteta baterije uz brzi punjač CCS koji podržava snagu od 100 kW. Ako se odlučite za kućni AC wallbox, tada će se vaš Mercedes u garaži potpuno dopuniti za manje od šest sati.
Zvuči dobro? Mercedes EQA već možete naručiti, cijena početnog modela iznosi 394.000 kuna, što bi uz iskorištavanje subvencija (70.000 kuna) koje dodjeljuje hrvatski Fond za okoliš i energetsku učinkovitost značilo da ga možete primjerice voziti po cijeni Mercedesa GLA 220d 4Matic koji mu je ekvivalent po snazi a djelomično i po serijskoj opremi. Valja napomenuti da je domaći uvoznik izborio cijenu za EQA koja je u cent jednaka onoj primjerice u Njemačkoj, a gdje je automobil šest posto manje opterećen PDV-om te nema (vrijednosni) dodatak u obliku trošarine.
Zaključak:
EQA impresionira tradicionalnim Mercedesovim vrlinama: vozi se mirno i ugodno, visoke je kvalitete izrade i impresionira energetskom učinkovitošću. Ukoliko uključimo poticaj za kupnju e-auta, EQA 250 dolazi otprilike na razinu GLA 220d 4Matica. To je sasvim u redu, ukoliko je obećani domet od 426 km – točan!