Mazdom CX-60 e-Skyactiv D254 od istoka do juga Hrvatske – Jedan spremnik goriva za cijelu Hrvatsku

Može li SUV u velikom formatu pogonjen 3,3-litrenim dizelskim rednim šestakom prevesti udaljenost od Vukovara do Dubrovnika bez naknadnog uzimanja goriva? Zauzeli smo mjesto za upravljačem Mazde CX-60 i krenuli u vožnju

Od krajnjeg istoka Hrvatske pa sve do juga, i to s jednim spremnikom goriva! Prije desetak godina ovakav ‘pothvat’ bilo bi znatno lakše izvesti no, primjerice, pronaći slobodan parking na periferiji Zagreba. No situacija se otad drastično promijenila.

Situaciju ćemo vam najlakše pojasniti ako se na tren vratimo u 2011. godinu. Naime, tada je redakcija Auto motor i sporta s punim spremnikom Volkswagen Passata 1,6 TDI-ja (105 KS) prevezla nevjerojatnih 2545,80 km i upisala se u Guinnessovu knjigu rekorda. Dvojac Tomac/Cvetković je u prosjeku na 100 km trošio svega 3,14 litara eurodizela!?

Bi li danas mogli ponoviti ili eventualno nadmašiti rekordnu vožnju s jednim spremnikom goriva? Ne, i to zasigurno ne bi išlo na račun vozačkih sposobnosti ili koncentracije, već za to danas jednostavno više nema prikladnog ‘hardvera’. Naime, razvoj dizelskih agregata dobrano je usporen nauštrb elektrifikacije i hibridizacije pogonskih sklopova. Ovom posljednjem je podlegao i spomenuti Passat koji je VW na tržište ‘gurao’ s novim plug-in hibridnim sklopovima, te se sve više odmicao od narušenog imidža TDI-ja.

A kao što već znate, plug-in hibridni sklopovi traže mjesto za ugradnju baterije koje su inženjeri stvorili tako da su, između ostalog, smanjili volumen spremnika goriva. I općenito se volumen spremnika smanjivao kod svih dizelskih (i benzinskih) limuzina, s obzirom na to da su novi elektronski sustavi i brojni sigurnosni elementi također pridonosili porastu mase vozila, pa se ta masa negdje u konačnici morala kompenzirati. Tako je naš ‘Guinness-Passat’ s ondašnje 72 litre (natočili smo 79 l) u svome posljednjem izdanju pao na 66. Uz to, SUV-i su postali dominantan karoserijski oblik na tržištu, a znate i sami da se ne radi o čudima aerodinamike.

Jedan spremnik za 1000 km?

“Iako je spremnik goriva na Mazdi CX-60 e-Skyactiv D254 AWD sa 58 litara poprilično skroman, mišljenja sam da bi trebao uspjeti”, ohrabrio nas je Robert Špiranec, produkt menadžer iz Mazda Hrvatske. Premda, 58 litara eurodizela nam se na prvu uopće nije činilo skromnim volumenom (jer neke putne limuzine danas raspolažu s malo više od 40 litara), i to sve dok nismo bacili pogled na konkurenciju. Naime, u društvu premium SUV-a koji u dužinu mjere oko 4,7 metara, CX-60 doista ima uvjerljivo najmanji spremnik goriva (Audi Q5 – 70 l; BMW X3 – 68 l; Volvo XC 60 – 71 l).

No s druge strane CX-60 s pogonom na sve kotače (254 KS) u usporedbi sa spomenutim konkurentima bliskima po pitanju snage (Audi Q5 50 TDI Quattro: 286 KS; BMW X3 30d xDrive: 286 KS; Volvo XC 60 B4: 197 KS) troši od jedne (BMW) do čak tri litre manje (Audi). Naravno, Mazdinih 5,2 l/100 km je izmjereno prema WLTP-standardu, no tu smo prosječnu vrijednost bez većih napora uspjeli postići i tijekom prve testne vožnje CX-60 SkyactivD u proljeće prošle godine u Španjolskoj.

Dakle, nedostatak u volumenu spremnika očito je anuliran skromnijom potrošnjom što dovodi do gotovo jednakog dosega. Isto tako, valja spomenuti i da Mazda na vagi (1935 kg) pokazuje od 75 (BMW) do 115 kg (Audi) manje od konkurencije, što također nije zanemarivo. Dakle, naša je procjena da bi WLTP-prosjek trebao biti ostvariv, što bi trebalo biti dostatno da se preveze oko 900 km, koliko traje put od istoka do juga Hrvatske.

Start u Vukovaru, cilj u Dubrovniku

U Vukovar smo doputovali dan ranije kako bismo opušteno pripremili automobil za putovanje. Gume smo napumpali na standardnih 2,5/2,5 bara, a dok smo strpljivo punili spremnik (natočili smo 52,90 litara, iako je pokazivač bio na oznaci za četvrtinu), vozač BMW-a serije 3 nam je dobacio: “Ovo je pravi ormar na kotačima!” I nije pretjerao, CX-60 je zaista gromada od automobila, no unatoč tome koeficijent otpora zraka (cW) od 0,29 je respektabilan u okvirima 1,68 metara visokog SUV-a.

Nagađanja o vrlo štedljivoj 3,3-litrenoj šestcilindarskoj Mazdi CX-60 sutradan ujutro u pola osam su se i potvrdila. Usred siječnja južina je toga jutra podignula temperaturu na nevjerojatnih 11 stupnjeva, pa je Mazda – unatoč setu zimskih guma – prvu dionicu magistralne ceste do Donjeg Miholjca (87 km) odradila sa sjajnim prosjekom od 4,2 l/100 km! No veselje je kratko trajalo jer su se vremenske prilike počele drastično mijenjati.

Već u Virovitici su nas dočekale temperature oko nule i snijeg, pa je Mazda polako, ali sigurno podizala potrošnju. U Đurđevcu smo već bili na prosjeku od 4,9 litara, iako se topografija ceste, postavke vozila i stil vožnje nisu mijenjali u odnosu na početak putovanja. Pojednostavljeno – ravna cesta, bez izraženih uspona i padova, uključen klima-uređaj i svi sustavi asistencije, brzina kretanja prati zakonska ograničenja (eventualno u plusu od deset posto). Prosječna brzina? I mi bismo voljeli znati taj podatak, no Mazda ga na putnom računalu – nema! Šteta, i pomalo neshvatljivo.

Iako je snijeg u međuvremenu postao intenzivan te je tog dana u Zagrebu stvorio prometni kolaps, mi smo se do Karlovca dovezli prema planu, oko pola jedan. Dionicu autoceste (Vrbovec-Zagreb-Karlovac) smo zbog otežanih vremenskih uvjeta prevezli nešto nižom brzinom (100 do 110 km/h) no inače, no unatoč tome potrošnja nam je i dalje rasla (5,0 l/100 km). Fino izbalansirani redni šestak na 100 km/h lagano bruji pri 1450 o/min, 48-voltni hibridni sustav mu, naravno, na autocesti pri konstantnoj brzini ne može pomoći – njegov doprinos osjećamo u gradu i na magistralnoj cesti.

Sve je kontra nas

Najkasnije u Karlovcu, kada smo se skinuli s autoceste zbog upozorenja HAK-a na skorašnje zatvaranje iste, postalo nam je jasno da u rukama držimo loše karte. Prvo, zimske gume na snijegu – koji se sve više gomila na cesti – generiraju sve veći otpor kotrljanja. Drugo, temperatura i dalje pada, u blizini Plitvica je minus četiri, a situaciju dodatno otežava i olujni vjetar zbog kojeg je autocesta na dionici od Sv. Roka do Benkovca naposljetku i zatvorena. Otpor zraka raste na niskim temperaturama, što CX-60 dvostruko pogađa, jer nije riječ o niskoj limuzini ili aerodinamički oblikovanom coupeu.

No lagana vožnja pri brzinama od 60 do 70 km/h na državnoj cesti D1 (Ličkoj magistrali) dopustila je Mazdinom hibridnom sustavu da konačno zablista. Mazda je 48-voltni električni motor integrirala u mjenjač, što proširuje njegovu funkcionalnost. Naime, to znači da možete dugo ‘jedriti’, a da pritom ne koristite motor s unutarnjim izgaranjem. Ako ste nježni na gasu i lagano ubrzavate, uspjet ćete prenijeti i malo snage u pogon.

No unatoč gotovo savršenoj vožnji i dobrim odlukama koje smo putem donosili (skidanje s autoceste po kojoj se vozilo otežano i sporo), u Korenici na instrumentima očitavamo potrošnju koja je ponovno porasla – 5,4 l/100 km! Ruku na srce, to smo i očekivali jer smo se borili sa snijegom, ledom, vjetrom i stalnim usponima. No jedna nas je brojka poprilično zbunjivala od samog početka putovanja. Naime, od Vukovara do Zagreba preostali doseg (‘range’) ‘zamrznuo’ se na 810 km, da bi do Korenice – nakon 470 km – ‘napokon’ pao na 590 km! Do cilja nam je preostalo još 450 km, što znači da bismo – trebali uspjeti.

Osmijeh se vratio na lice unatoč rafalu upozorenja koja su do nas stizala preko svih kanala za komunikaciju. Redakcija, prijatelji, civilna zaštita – svi redom su nas nazivali ili slali sms-ove te upozoravali na dolazak oluje stoljeća, i to upravo dok smo gotovo privatizirali cestu okovanu ledom i snijegom i uživali u čarima vožnje pogona na sve kotače. No u jednom je trenutku glad nadjačala zov avanture, pa smo u kasno poslijepodne guštali u izvrsnom ‘ličkom ručku’. U sumrak nastavljamo dalje prema Gračacu i tu zapravo donosimo jedinu lošu odluku na ovom putovanju. Umjesto da smo dalje po D1 produžili do Šibenika i potom do autoceste, odlučili smo preko Velebita voziti u smjeru Zadra. Na uskoj cesti preko Velebita nas je pak dočekala kolona vozila koja je preusmjerena s autoceste iz pravca Sv. Roka, pa smo do uključivanja na autocestu u Benkovcu izgubili dobra dva sata.

Autocesta ‘ubila’ neizvjesnost

A kada smo se uključili na autocestu, naša je avantura zapravo završila. S porastom temperature zraka potrošnja je počela padati, a padom potrošnje nestala je i neizvjesnost. Do Ploča smo držali brzinu od 120 (1750 o/min) do 140 km/h (2100 o/min) te prosječnu potrošnju vratili na WLTP-vrijednost, tj. 5,2 l/100 km. Preostalih 105 km magistrale do Dubrovnika, uz dvije kratke kave, zapravo je bila formalnost jer u tim uvjetima CX-60 (provjereno) troši 4,4 l/100 km.

Na benzinskoj crpki Ina-Grad u središtu Dubrovnika u 20:21 podvlačimo završni rezime. Na putu od 893,9 km, Mazda CX-60 e-Skyactiv D254 AWD je prema putnom računalu u prosjeku trošila 5,2 l/100 km. U spremniku je još preostalo goriva na razini nešto manje od jedne četvrtine, što bi prema putnom računalu trebalo biti dovoljno za daljnjih 170 km! Dakle, CX-60 bi bez problema i Crnu Goru ‘pregazio’ kao plitak potok, te stigao najmanje do granice s Albanijom. Rijetki automobili se danas mogu pohvaliti dosegom većim od 1000 km, a osobito među SUV-ima sličnih formata. Stoga, bravo Mazda!