

Za razliku od većine velikih imena autoindustrije, Kia je tijekom pandemijske 2021., kao i prijašnjih godina, gotovo neokrznuta nastavila bilježiti značajan rast prodaje na europskom tržištu, dok su mnogi drugi ‘spajali kraj s krajem’. Ključnu ulogu u tom uspjehu igrao je predstavnik SUV-a C-segmenta, ‘stari’ Sportage, koji je do trećeg kvartala prošle godine prodan u 88.580 primjeraka.
S obzirom na važnost modela na Starom kontinentu, ne iznenađuje što je nova, peta generacija Sportagea, temeljena na platformi N3 većeg Sorenta, ujedno prva specifično razvijena za europsko tržište i usmjerena ponajprije ovdašnjim kupcima i cestama. Otud i usredotočenost na aktualni duh vremena, odnosno blago hibridne (MHEV), hibridne (HEV) i plug-in hibridne (PHEV) verzije Sportagea, koje bi trebale privući veliku većinu kupaca.
Europski pristup razvoju (trenutačno) najvažnije Kije djelomično objašnjava i novo dizajnersko usmjerenje, osmišljeno za isticanje u klasi punoj SUV-a prepoznatljivih linija. Odvažan prednji dio smatramo efektnijim čak i od nimalo dosadnog lica aktualnog Hyundaija Tucsona, a cjelokupno napetije linije završavaju na jedva manje upadljivom stražnjem dijelu inspiriranom električnim EV6.
Promišljen dizajn i visoka kvaliteta
Inspiracije je bilo napretek i prilikom osmišljavanja interijera, koji pažnjom prema nekim detaljima nadilazi Sportageov cjenovni raspon. U duhu aktualnog digitalnog doba, centar pažnje su dva 12,3 inča velika zaslona – jedan za instrumente, a drugi – osjetljiv na dodir – za infotainment. Ako vam to nije dovoljno moderno, tanka dodirna površina s dva okrugla prekidača, koja objedinjuje komande klimatizacije, jednim se dodirom pretvara u traku s komandama za audio i navigacijski sustav – osim što impresionira suputnike, funkcionira poprilično dobro.
Osim toga, na dnu središnje konzole nalazi se površina za bežično punjenje pametnih telefona, a uz 12-voltnu utičnicu, USB-A i USB-C priključke, po jedan dodatni USB-C-priključak nalazi se u naslonima prednjih sjedala – korisno za punjenje cijelog arsenala digitalnih uređaja s kojima danas većina nas putuje i nešto što će posebno znati cijeniti roditelji.
Vozačko okruženje i interijer pretežno ostavljaju dojam promišljenog dizajna i visoke kvalitete, poglavito u testiranom primjerku opremljenom trećom po redu od četiri razine opreme, a kao što smo spomenuli, ne nedostaje ni tehnoloških ‘igračaka’. Među ostalim, EX Style serijski obuhvaća bi-LED prednja svjetla s automatskim dugim snopom, 18-inčne naplatke, prednje i stražnje parkirne senzore te stražnju parkirnu kameru, sjedala presvučena kombinacijom tkanine i kože s grijanjem sprijeda i straga, grijani upravljač, dvozonski automatski klima-uređaj, tempomat, pametni ključ, električno pokretana vrata prtljažnika…
Pohvala udobnim sjedalima
Povećan čak 88 litara u odnosu na prethodni model, novi isključivo benzinski Sportage volumenom prtljažnika od 591 litre nadmašuje i vlastite verzije MHEV (526-562 l), HEV (587 l) i PHEV (540 l) te mnoge konkurente (preklapanjem sjedala prtljažnik raste do 1780 l). Putnicima je također na raspolaganju više prostora. Na papiru, novi 4515 mm (+30 mm) dug SUV trebao bi biti osjetno prostraniji no prije, a iako nismo imali stari model za usporedbu, na stražnjim sjedalima zaista je udobno te ima puno mjesta i za više putnike, poglavito u visinu. Sprijeda je također ugodno putovati zbog pohvalno udobnih prednjih sjedala.
Bolje bi mu pristajao automatik
Dakle, novi testirani Sportage nije bio pokretan jednom od tri elektrificirane opcije već potpuno ‘normalnim’ benzincem – 1,6-litreni četverocilindraš razvija 150 KS koje na prednje kotače prenosi šeststupanjskim ručnim mjenjačem. Na papiru ne djeluje osobito uzbudljivo, osobito kad ugledate podatak od 10,3 sekunde za ubrzanje s mjesta do 100 km/h. Međutim, turbobenzinac u vožnji ugodno iznenađuje uglađenošću u cijelom rasponu okretaja, a iako je 250 Nm službeno raspoloživo od ‘visokih’ 4000 o/min, velika većina okretnog momenta raspoloživa je u nižem rasponu, pa Sportage odlučno ubrzava već od samo 2000 o/min. Odlična elastičnost u kombinaciji s odmjereno proračunatim prijenosnim omjerima znači da ovaj spoj motora i mjenjača, iako na papiru neuvjerljiv, u vožnji nadmašuje očekivanja. Sportage 1.6 T-GDi vrlo je ugodan i na autocesti gdje zbog dugog šestog stupnja prijenosa pri 140 km/h ‘vrti’ manje od 3000 o/min – motor se čuje prigušeno, tamo negdje u daljini.
Ručni mjenjač nešto je dužih hodova i solidne preciznosti, ali tijekom tjedan dana testiranja svakodnevno smo pomišljali da bi ovom motoru još bolje pristajao DCT-automatik (koji je opcija tek uz MHEV-inačicu turbobenzinca). Što se potrošnje tiče, gradski prosjek od 8,5 l/100 km nije za neku pohvalu, no na otvorenoj cesti lako se spušta na 6,6 litara, dok je naš ukupan prosjek testa iznosio respektabilnih 7,7 l/100 km.
Moderan izvana i iznutra
Kijini inženjeri navodno su slušali komentare i prigovore novinara adresirane prethodnoj generaciji Sportagea te za novu poduzeli niz mjera za poboljšanje iskustva u vožnji. Novonamješteni ovjes – MacPherson sprijeda i multilink straga – u gradu je i dalje poprilično krut, ali ni u jednoj situaciji čak ni grublje neravnine ne prenosi na putnike, dok je na otvorenoj i autocesti, odnosno pri višim brzinama, ugodno podatan te se dobro ‘uklapa’ u cjelokupnu uglađenost vožnje koju novi Sportage pruža. Pažnja je pridana i servoupravljaču koji je gotovo sportski precizan (katkad i previše), no odmjereno podešen. Spomenuta razina opreme sadrži i cijeli niz sustava asistencije (osim, pomalo neobično, danas sveprisutnog nadzora ‘mrtvog kuta’), među kojima je najimpresivniji onaj zadržavanja u voznom traku.
Moderan izvana i iznutra, nakrcan svim ‘igračkama’ koje očekujete, prostran, udoban, dovoljno brz te vrlo uglađen, novi Sportage odsad je više nego dosad vrijedan razmatranja ako ste u potrazi za obiteljskim SUV-om te ne sumnjamo da će pridonijeti daljnjem napretku korejske marke na europskom tržištu.
Nova Kia Sportage pokretana 1,6-litrenim (neelektrificiranim) turbobenzincem i ručnim mjenjačem te opremljena višom razinom opreme EX Style stoji 261.999 kuna – doplata za verziju s blago hibridnom (MHEV) tehnologijom iznosi 7000 kuna, a za automatski DCT-mjenjač potrebno je izdvojiti još nemalih 25.000 kuna.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 4515 x 1865 x 1645 mm, međuosovinski razmak 2680 mm, prtljažnik 591/1780 litara, masa 1595 kg, nosivost 490 kg
Motor
Turbobenzinski, 1598 ccm, četiri cilindra, 110 kW/150 KS pri 5500 o/min, okretni moment 250 Nm od 4000 o/min
Prijenos
Šeststupanjski ručni mjenjač, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h……10,3 s
Najviša brzina…..189 km/h
Potrošnja deklarirana….6,6-7,0 l/100 km
Potrošnja na testu….7,7 l/100 km
Emisija CO2…….150-159 g/km
Konkurenti (početni modeli)
Hyundai Tucson 1.6T (150 KS) od 179.990 kn, Toyota RAV4 2.0 VVT-iE (175 KS) od 258.900 kn, Nissan Qashqai 1.3 DiG-T (158 KS) od 215.922 kn, Mazda CX-5 G165 (165 KS) od 199.825 kn
Cijena
Početni model 1.6 T-GDi LX Start………208.999 kn
Testirani model 1.6 T-GDi EX Style……….261.999 kn
Ocjena
PLUS: dizajn, moderna i kvalitetno izrađena unutrašnjost, oprema, prostranost straga, velik prtljažnik, uglađenost u vožnji, iznenađujuće elastičan i uglađen motor, solidan ovjes
MINUS: nešto viša potrošnja u gradskoj vožnji, cijena