

Crossover. Riječ koja je prije ponešto godina možda i predstavljala nešto novo i uzbudljivo u svijetu automobila, no u posljednje vrijeme asocira na nemaštovita, ‘svi-izgledaju-isto’ vozila kojima proizvođači pumpaju brojke i profit. Tako se barem činilo sve do nedavnog lansiranja jedne iznimke koja potvrđuje to ‘pravilo’. Ta iznimka nova je Hyundai Kona, druga generacija crossovera – u čijem B-segmentu pretendiraju i Ford Puma, Volkswagen T-Roc, Honda HR-V, Škoda Kamiq, Toyota Corolla Cross i Peugeot 2008 – koja na prvi pogled djeluje kao konceptna vizija modela za, recimo, 2030. godinu.
Uz vizualno impresivne široke LED-trake sprijeda i straga, nos nalik EV-u s aktivnim zračnim zaklopkama, ‘mišićave’ blatobrane te prednja i stražnja svjetla razvučena u same kutove u svim smjerovima povećane karoserije, nova Kona svojevrsno je osvježenje u klasi ne osobito odvažno dizajniranih crossovera. Paketom N-Line i razinom opreme Premium Plus testirana verzija ima blatobrane u boji karoserije, no ostale verzije dolaze s kontrastno crnima koji, zapravo, na neki način dodatno podižu cjelokupan izgled. Osim toga, sportski paket izvana uključuje i dinamičnije odbojnike, pragove i posebne 18-inčne kotače. Svidio vam se njezin dizajn ili ne, Kona ni u kojem slučaju ne izgleda dosadno.
Možda ne futuristički kao izvana, ali vrlo moderno djeluje i unutrašnjost inspirirana modelima Ioniq 5 i 6. Ispred vozača su dva 12,3-inčna visokorezolucijska digitalna zaslona za instrumente i infotainment sustav. Potonji je ‘dom’ Hyundaijevog vrlo dobrog korisničkog softvera (u kojem se kriju i iznenađujuće opuštajući ‘zvukovi prirode’ ako vam dosade radiostanice ili druga glazba), no tko želi, alternativno može koristiti Android Auto ili Apple Carplay.
Pored većine funkcija koncentriranih u zaslonu, središnja konzola sadrži tipke za upravljanje najčešće korištenim sustavima, poput klime, audiosustava i grijanja/ventiliranja sjedala. Sve je jasno raspoređeno i jednostavno za korištenje, a tu su, naravno, i podloga za bežično punjenje mobitela, dok su za ‘staromodno’ punjenje putem žice dostupni USB-C-priključci.
Pored brojnih pretinaca i odlagališta za manje predmete, dodatan prostor ispod središnje konzole oslobođen je praktičnim pomicanjem ručice mjenjača – kod DCT-verzija poput ove – na stup upravljača.
Sportski izgled, komforan nastup
Kada smo kod prostora, spomenuto povećanje dimenzija – primjerice, EV-verzija je 175 mm duža (4355 mm), 25 mm šira (1825 mm) i 20 mm viša (1575 mm) – rezultat je Hyundaijeva pažljivog slušanja povratnih informacija vlasnika prethodnog modela zahvaljujući kojem je nova i na K3-platformi razvijena Kona postala primjetno prostranija i udobnija no prije. Čak sa 60 mm većim međuosovinskim razmakom (2660 mm) osigurano je znatno povećanje prostranosti na stražnjim sjedalima – 77 mm više za noge te 11 mm više za glavu, što pojednostavljeno znači da straga ugodno (i s viškom prostora) putuju i osobe visoke 190 cm.
Posljedično je povećan i prtljažnik čak 30 posto ili 105 litara, pa sad u startu može primiti 466 litara, odnosno 1300 l sa spuštenim stražnjim sjedalima. S druge strane, prednja sjedala – u testiranom primjerku presvučena kombinacijom kože i alkantare – dobro podržavaju u zavojima te su, još važnije, pohvalno udobna.
Između konvencionalnih benzinskih (ICE) i električne (EV) verzije novog modela nalazi se testirana koja kombinira najbolje od obje ‘filozofije’ – Kona HEV koristi poboljšano izdanje provjerenog ‘ful’ hibridnog pogonskog sklopa koji čine 1,6-litreni GDI-benzinac sa 105 KS, 44 KS snažan elektromotor i baterija od 1,32 kWh. Snaga sustava od 141 KS prenosi se na prednje kotače putem DCT-mjenjača s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva prijenosa.
Od izlaska s parkirališta preko svladavanja gradske gužve do putovanja autocestom, ono što karakterizira vožnju Kone HEV jest velika uglađenost. Iz mjesta se gotovo uvijek kreće na struju, a benzinac s Atkinsonovim ciklusom izgaranja brzo se i neosjetno uključuje prema potrebi, odnosno pri jačem pritisku papučice gasa. Četverocilindraš se glasnije oglašava tek pri jačim ubrzanjima – primjerice, tijekom 9,8 sekundi koliko je potrebno za ‘sprint’ iz mjesta do 100 km/h – dok u ostalim uvjetima korištenja ostaje kultivirano tih (da se ugasio ili pokrenuo uglavnom je primjetno tek po kazaljci okretomjera). Iako u HEV-verziji nije sportski brza, razina performansi kojima Kona raspolaže dorasla je gotovo svim situacijama – uvjerljiva je sa semafora, dovoljno snažna za pretjecanja na otvorenoj cesti i ubrzavanje na putne brzine autoceste.
Iskustvo vožnje u određenoj mjeri mijenjaju i tri dostupna moda vožnje – Eco, Sport i Snow. Polugice iza upravljača, primjerice, u standardnom modu Eco mijenjaju razine regenerativnog kočenja, nalik onima u punopravnom EV-u, od kojih najsnažnija gotovo omogućuje vožnju korištenjem samo papučice gasa. S druge strane, u modu Sport te iste polugice mijenjaju stupnjeve prijenosa automatskog mjenjača.
Unatoč dinamičnom vanjskom izgledu, paket N-Line, srećom, ne dolazi i sa sportskim ovjesom, pa se Kona ističe podatnošću kakvu bismo poželjeli kod ovakvog obiteljskog crossovera. Razumno ‘mesnate’ gume Kumho Ecsta P571 (215/55 R18) dobro surađuju s meko namještenim ovjesom za ugodno ‘peglanje’ neravnine i rupa, manevriranju gradskim ulicama vrlo dobro odgovara lagani servoupravljač, a kočnice pogađaju rijetko dobar omjer sile usporavanja i preciznog doziranja.
Naposljetku, tu je i jedna od poanti hibridnog vozila – niska potrošnja. Naš testni prosjek kretao se oko 5,5 l/100 km, no uz pažljivu vožnju u gradu, ta se brojka može spustiti i za više od litre. Kao što potrošnja sugerira, hibridna Kona ponajbolja je u gradu, gdje se često korištenje elektromotora odražava i na odličnu uglađenost te lakoću svakodnevne vožnje. Nova generacija predstavlja velik korak naprijed u odnosu na prethodnu – osim što je osjetno prostranija za putnike i ima veći prtljažnik, njezin moderan interijer s pohvalnim infotainmentom ima i razumnu količinu tipki za najvažnije funkcije, opremljena je svim naprednim sustavima asistencije, a iskustvo u vožnji naglasak stavlja na udobnost. Naposljetku, zahvaljujući vanjskom dizajnu riječ crossover ponovno predstavlja nešto novo i uzbudljivo.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4385 x 1825 x 1580 mm, međuosovinski razmak 2660 mm, prtljažnik 466/1300 litara, masa 1505 kg, nosivost 445 kg
Motor
Benzinski motor (77 kW/105 KS), 1591 ccm, četiri cilindra + elektromotor (32 kW/44 KS), snaga sustava 141 KS/265 Nm, baterija kapaciteta 1,32 kWh
Prijenos
Šeststupanjski automatski mjenjač s dvostrukom spojkom, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-50/100/130 km/h……3,5/9,816,2 s
Najviša brzina…..165 km/h
Potrošnja goriva deklarirana (WLTP)….4,8-4,5 l/100 km
Potrošnja na testu….5,4 l/100 km
Emisija CO2 (WLTP)…….108-103 g/km
Buka u kabini pri 100/130 km/h….64/68 dB(A)
Konkurenti
Ford Puma, Honda HR-V, Peugeot 2008, Škoda Kamiq, Toyota Corolla Cross, Volkswagen T-Roc
Cijena
Početni model Hyundai Kona 1.6 GDI HEV 6DCT Style………29.990 eura
Testirani model Hyundai Kona 1.6 GDI HEV 6DCT Premium Plus N-Line……….33.930 eura
Ocjena
PLUS: odvažan vanjski dizajn, moderna unutrašnjost, provjeren i štedljiv hibridni sustav, ugodan ovjes, lakoća vožnje, uglađenost vožnje
MINUS: stupnjevi prijenosa mogu se ručno mijenjati samo u modu Sport, gume donekle limitiraju bolju trakciju