Jay Leno i najpopularnija garaža na svijetu

Poznati američki moderator Jay Leno slovi kao veliki obožavatelj automobila koji je međuvremenu skupio jednu od najvrjednijih privatnih kolekcija na svijetu. Auto motor i sport je jedini medij iz Hrvatske koji je uspio zaviriti u njegovu garažu u Los Angelesu

Visoka crna ulazna vrata sa svih su strana okružena kamerama, a iza njih je rotvajler koji je prerastao dimenzije svoje vrste i više nalikuje velikom crnom grizliju no psu. No, naš neustrašivi ‘vodič’ Cory Burns ne preže, hrabro se približava portafonu i najavljuje – tu smo, po planu. Vrata se ubrzo otvaraju, ništa više ne stoji na putu do ulaska u Sezam. Mjere osiguranja su strahovite, a kako i ne bi kada se unutra krije jedna od najimpresivnijih i najvrijednijih privatnih kolekcija na svijetu – ona Jay Lena.

Mnogi su u Hrvatskoj čuli za njega, riječ je o jednome od najpopularnijih i najvećih američkih moderatora i talk-majstora koji slovi i kao vrlo predani ljubitelj i kolekcionar automobila i motocikala. Da, to je Jay Leno, ili je barem bio. U međuvremenu je njegov ‘late night show’ umirovljen, a Jay se potpuno posvetio svojoj bogatoj kolekciji starina na kotačima.

A ona je, tako barem kažu stručnjaci, u ovom trenu jedna od najvećih privatnih kolekcija u SAD-u, ako ne i u svijetu. Leno je trošne hangare na aerodromu u Burbanku – dijelu Los Angelesa u blizini centra – pretvorio u prave ‘sobe s blagom’. Tijekom našeg posjeta 16 je ljudi bilo zaposleno na osiguranju i održavanju njegova voznoga parka. Da, ‘voznog’, jer Leno se u svakom od svojih automobila s vremena na vrijeme provoza Mulholland ili Pacific Coast Highwayom, te posjeti mjesta u L.A.-u poznata kao okupljališta automobilske i motociklističke scene. Kultni Rock Store na Mulholandu je mjesto gdje je uvijek raspoložen za razgovor i druženje, pod uvjetom da ga preveliki broj obožavatelja nije ‘zarobio’.

Svaki automobil priča svoju priču

Lenova kolekcija vozila je sve samo ne uobičajena. Zbirka nije sastavljena prema principu vremenskih epoha, omiljenih marki, rijetkih prototipova ili pak vrhunski restauriranih i vrijednih primjeraka. Ne, Jay se povodio posve drukčijim vrijednostima. Najprije bi dobro pregledao automobil, saslušao njegovu ‘životnu’ priču te potom odlučio želi li ga posjedovati. Sam ističe da je odluka oduvijek dolazila ‘iz trbuha’, spontano i na valovima emocija – odakle je i racionalno objašnjenje zašto kraj vrlo rijetkih, milijunski vrijednih automobila stoje prastara vatrogasna vozila, najveći Hot Rod na svijetu ili sasvim obični automobil poput Buicka Roadmastera iz 1955. Dakle, Leno više polaže na priču automobila no na njegovu tržišnu vrijednost i ugled.

Primjerice, fascinirala ga je priča vlasnika Mazde Cosmo 110S iz 1970. koji je auto kupio od američkog vojnog pilota koji je rok služio u Japanu. Pilotu se bilo toliko teško rastati od Mazde, da ju je na kraju odlučio povesti sa sobom u Ameriku. Sada je jasno zašto je njezin upravljač na desnoj strani. Naravno, Jay je svu limariju i unutrašnjost vratio u prvobitno, originalno stanje, a stari rotary-motor sa 110 KS zamijenio je modernijim koji razvija 220 KS.

„Da, Cosmo je najkul Mazda svih vremena. Nakon što sam u djetinjstvu vidio reklamu za nju i čuo njen specifičan, vrlo napeti zvuk, rekao sam da jednoga dana mora biti moja“, hvali se Leno u svojoj NBC-emisiji ‘Jay Leno’s Garage’. Emisija je upravo krenula u svoju četvrtu sezonu prikazivanja, a gledanost joj raste. Što je i posve razumljivo jer mu se odazivaju top-celebrityji koji potom voze atraktivne jurilice ili vrlo aktualne novitete. Jay svemu pridoda i svoju prepoznatljivu notu humora, pa je to zabavan, i vrlo gledljiv šou. Nedavno je gostovao veliki filmski snagator Arnold Schwarzenegger koji ga je provozao u svojoj električnoj Kreisel G-klasi. Usput ga je učio i njemački, ali s austrijskim dijalektom, što je na kraju ispao pravi cirkus. Nasuprot Schwarzeneggeru ili Tomu Cruiseu, u njegovoj emisiji vrijeme dobivaju i anonimni ljubitelji i kolekcionari automobila poput Joe Huta koji su u garažu parkirali automobile poput poznatog Kitta iz kultne serije Knight Rider. Pazite, ne radi se o vjernoj replici, već o originalnom automobilu koji se pojavljivao u spomenutoj seriji tijekom 80-ih i 90-ih.

Soba sa 26 Brough Superiora

Bizaran je taj svijet u njegovim spojenim hangarima, jer vrijedni klasici poput Lamba Miure, originalnog Mustanga Shelbya 350, Cobre, McLarena F1 ili Mercedesa SL 300 Gullwinga najednom padaju u sasvim drugi plan. Iz opravdanog razloga, jer ćete se ipak duže zadržati pored automobila-amfibije, Hot Roda sa 1500 KS s tenkovskim motorom ili Stanley Steamera (na paru) koji razvija 120 km/h i koji zauzima počasno mjesto u kolekciji vozila na paru (njih šest). Tu je i jedan od ukupno 55 proizvedena Chysler Turbine automobila iz 1962. koji ide na sve vrste goriva – od ulja za salatu do kerozina.

  • Leno je u uz garažu pokrenuo i vlastitu kozmetiku za pranje i održavanje automobil
  • Svaki od povezanih hangara je unikatno uređe
  • Naići ćete ondje na klavir, razne antikvitete, originalne postere iz pripadajuće epohe vozila, benzinske crpke…
  • Svi automobili su u besprijekornom tehničkom i vizualnom stanju te se redovito provozaju Los Angelesom i okolicom
  • U jednoj prostoriji je čak 26 Brougha Superiora, motocikala kakve je jahao čuveni Lawrence od Arabije

Ekstraimpresivna je i prostorija s čak 26 Brougha Superiora, motocikala kakve je jahao čuveni Lawrence od Arabije. Svaki od njih vrijedi milijune dolara, no Leno ne voli isticati bilo koji motocikl ili automobil kao najdraži ili najvrijedniji. Ipak, oni upućeniji kažu da ‘La La Landom’ često paradira u vatrogasnom cabriju iz 1941. koji je svoju aktivnu službu marljivo odradio u Pearl Harbouru na Havajima te u filmskom studiju Warner Brothersa.

Nisu za prodaju

Na fotografijama ćete svakako zamijetiti i popratnu dekoraciju u garaži, kako na zidovima tako i uokolo. Svaka je soba uređena u stilu pripadajućeg vremena, tako da se idealno nadopunjuje s kolekcijom automobila i motocikala. Svi posteri na zidovima su orginalni ili su ih po uzoru na originalne ručno nacrtali NBC-jevi grafičari. Nadalje, tu su antikviteti, biljarski stol, originalne benzinske crpke pa čak i drive-in restorani iz pripadajućeg vremena. Sve u svemu, Jay Lenova garaža je pravi vremenski stroj u kojoj se svaki ljubitelj automobila i motocikala osjeća kao dijete u slastičarni.

Kristijan Tićak, glavni urednik časopisa Auto motor i sport u posjeti garaži Jay Lena
I da, ako ste i na tren pomislili da Leno skuplja starine da bi njima trgovao i zaradio, grdno se varate. Jer ni jedno vozilo koje je ušlo u njegovu garažu, do dan-danas ga nije napustilo. A Jay kaže da će tako i ostati.