Ford Mustang 5.0 V8 GT – Posljednji akcijski junak

Mustang poznaje samo jedan trend, onaj autentičnog užitka vožnje. Sedma generacija, koja u Europu stiže isključivo s V8-motorom, ostaje dosljedna tradiciji i jedan je od posljednjih originala u svijetu copy-paste automobila

Napon baterije? Dvanaest volti. Kemija baterije? Olovni dioksid. Punjenje? Alternator! Uh, kako nam je ovo nedostajalo?! Napokon vozimo automobil u kojem ‘baterija’, tj. akumulator ne služi kao skladište pogonske energije već za pokretanje motora, napajanje svjetla, audiouređaja i drugih malih potrošača.

Idemo odmah u glavu – aktualna verzija Forda Mustanga predstavljena krajem 2023. toliko je blisko povezana sa svojim precima kao neki stanovnici opskurnih američkih južnjačkih ‘nedođija’. Umjesto trendovskog, mild-hibridnog pogona, sedma generacija američkog ponija dobila je blaga osvježenja u segmentu podvozja i motora, te nešto značajnije dorade u interijeru.

No krenimo redom. Novi Mustang će u Europu doći isključivo pogonjen V8-motorom, dok ‘slavni’ 2,3-litreni četverocilindarski Ecoboost ostaje kod Trumpa. Da, tragedija, baš kao i to što se Ford nikada nije odvažio u Mustang ubaciti trocilindarski 1,0 Ecoboost?! Sarkazam, naravno.

Dok se eksterijer sedme generacije Mustanga uvelike temelji na prethodniku, interijer je, kao što smo rekli, doživio neke značajnije promjene. Odmah po zauzimanju mjesta za upravljačem primjećujemo veliki dvostruki zaslon koji nudi prikaz instrumenata u različitim konfiguracijama. Što se kvalitete materijala tiče, Mustang je i tu dalje vjeran tradiciji, što znači da u kabini dominira plastika i umjetna koža. Integralna sjedala pružaju dobru potporu, ali su primjetno dizajnirana za XXL-vozače.

Savršeno nesavršen

Pritisak na tipku elektropokretača pokreće pravi rock&roll koncert! Atmosferski V8 jezgrovito grgolji, ali naravno, EU-restrikcije buke potisnule su nekoliko decibela buke i promijenile nijansu tonova zahvaljujući BPF-u, odnosno benzinskom filtru čestica.

U principu, velika je privilegija da u vrijeme ovih suludih politički (pre)korektnih vremena još uvijek imamo priliku voziti Coyote V8. Unatoč ‘samo’ 446 KS (EU-tržište), petlitreni V8-motor djeluje živahnije no ikad u GT-modelu. V8 odsad veselije reagira na papučicu gasa čak i pri niskim okretajima, a snaga se može fino dozirati. To je dobro, jer asfalt je toga jutra bio pomalo mokar i klizak. Brutalni potisak raste linearno sve do 5100 o/min, silina ubrzanja je snažna poput uragana.

Pritom je automatski mjenjač kratko proračunat, pa ovisno o načinu vožnje, ponekad malo pospano, a katkad i malo oštro mijenja stupnjeve prijenosa. Općenito, dojam je da mjenjač uvijek ima previše stupnjeva prijenosa za sortiranje, pa se ponekad ‘izgubi’. Stoga, dobro je što vozač može izravno intervenirati s pomoću polugica na upravljaču.

Znamo, sve ovo ne zvuči savršeno, ali upravo to čini Mustang tako privlačnim i posebnim. Uostalom, u Europi već ima sasvim dovoljno ‘savršenih (čitaj dosadnih) automobila’, ne treba nam još jedan s druge strane Atlantika.

Sigurnosni standardi EU-a u nekim su poglavljima posebno iritantni, poput recimo obaveznog sustava upozorenja o prekoračenju brzine. Preporučljivo je stoga svaki put kada pokrećete automobil pritisnuti i držati tipku tempomata u donjem lijevom kutu upravljača kako biste deaktivirali dosadnu ‘zujalicu’. Zatim slijedi dvostruki pritisak tipke za držanje trake, tek tada se Mustang suzdržava od intervencija u upravljanju.

Predivno nerazuman

Nevjerojatno je kakvu pozornost privlači naš crni poni gdje god se pojavi – za njim se okreće i mlado i staro. Ne samo zbog zvuka već i nastupa. Na mokroj cesti vozač ima osjećaj da će ga stražnji kraj svakog trenutka prestići, no ESP uvijek djeluje nježno. Šteta je samo što je povratna informacija s prednje osovine loša i što je na nju postavljena prevelika masa – vozač uvijek primjećuje lagano podupravljanje pri skretanju. Dio odgovornosti za ovo sigurno ide i na račun zimskih guma Michelin Pilot Alpin u formatu 255/40 R19 – sportske ljetne gume zasigurno bi povećale razinu prianjanja.

Doduše, ako baš želi, vozač može provocirati zanošenja stražnjeg dijela automobila električnom ručnom kočnicom ili pak crtati crne masne trake na asfaltu u modu ‘burnout’. No u ovo tmurno zimsko vrijeme na javnim je cestama Mustang bolje prebaciti u mod ‘sport’ ili ‘racetrack’, jer tada GT ostvaruje svoj puni potencijal uz korištenje sigurnosnih sustava.

Iako su brutalna ubrzanja dio Mustangova ‘folklora’ te kao takva baš i ne mogu šokirati, učinak kočenja bi vas mogao ostaviti bez riječi. Brembove čeljusti sa šest klipova oštro grizu diskove od 390 milimetara sprijeda te uz čvrst i stabilan osjećaj na papučici snažno usporavaju vozilo teško 1,9 tona. Sustav kočenja dio je paketa ‘performance’ koji Ford nudi Europljanima u seriji, s kotačima od 19 inča, diferencijalom s ograničenim proklizavanjem te ispuhom sa zaklopkom. Također, mnogo je toga u seriji upakirano u kožom obloženu, donekle fino sastavljenu unutrašnjost.

Iako sveobuhvatni facelift sedme generacije Mustanga uključuje i potpunu digitalizaciju, odnosno veliki dvostruki ekran s popratnim funkcijama, ona je odrađena s puno šarma i ne kvari osjećaj autentičnosti. Retro zasloni s ugodnim animacijama u ‘Unreal Gaming Engineu’ visoke rezolucije i softveru Sync4 odrađeni su besprijekorno. Da, Amerikanci su pravi majstori zabave, i u Mustangu su izvrsno odigrali na kartu tradicije i posebnosti. GT ima jedan od posljednjih atmosferskih V8 motora, pa ga je stoga prikladno nazvati – posljednjim akcijskim junakom.

Tehnički podaci

Ford Mustang GT Fastback

Karoserija

Coupe s četiri sjedala, D x Š x V 4810 x 1916 x 1414 mm, međuosovinski 2719 mm, prtljažnik 381 l, masa praznog 1808 kg

Podvozje

Poprečna ramena/MacPherson sprijeda, Multilink/zavojne opruge straga, diskovi sprijeda i straga, gume sprijeda 255/40 R19, straga 275/40 R19

Prijenos snage

Na stražnje kotače, 10-stupanjski automatski mjenjač

Motor

V8-motor, obujam 5038 ccm, snaga 328 kW (446 KS) pri 7000 o/min, okretni moment 540 Nm pri 5100 o/min

Performanse

0–100 km/h………………………………5,0 s

Najviša brzina…………………………..250 km/h

Potrošnja (WLTP)……………………..ES 12,4 l/100 km

Potrošnja na testu – ukupno………..ES 13,8 l/100 km

Cijena

Ford Mustang GT Fastback…………od 90.950 eura