Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – U dobroj formi

Upečatljiv scenski nastup, vrhunska oprema, impresivne performanse - prvi samostalni model Seatove podmarke već u mirovanju šalje snažnu poruku. No može li podjednako oduševiti i u vožnji? Prvi test

‘Baš je atraktivan! Oprostite, a koja je to marka? Nikad je nisam vidio…’ Gotovo svi razgovori s oduševljenim promatračima i ljubiteljima automobila na ulici tijekom našeg sedmodnevnog testa Cupre Formentor započinjali su otprilike u sličnom tonu.

Seat je gotovo dvije godine pompozno najavljivao lansiranje svog podbrenda Cupra, no unatoč tome rijetki su ga na našem tržištu ‘doživljavali’. Objektivno, pandemija je posljednjih godinu dana sve gurnula u treći plan, a subjektivno – Seat na našim prostorima nikada nije nametnuo imidž punopravne marke VW-koncerna.

Uvijek nekako neopravdano u drugom planu, kako cjenovno tako i modelski, pažnju je prepuštao drugima (prvenstveno Škodi). Podaci s nekih ‘nešpanjolskih’ tržišta pak redovito svjedoče pozitivnom razvoju marke, konstantnom rastu prodaje i tržišnog udjela, no u Hrvatskoj tako nešto ipak nije uzelo maha u mjeri u kojoj je možda trebalo.

Osvaja izgledom…

Šteta, jer aktualna situacija na terenu pokazala je da 4,45 metara dug Formentor itekako ‘ima prođu’. Prva prava samostalna Cupra proizvedena u Martorellu blizu Barcelone je oblikovana oštro i karizmatično, na test je stigla u neodoljivoj sivoj ‘graphene’ metalik boji (6391 kuna) sa zlatnim Brembovim kočnim sustavom (15.867 kuna) i 19-inčnim ‘exclusive’ naplatcima (3280 kuna). Kakva pojava, šarm, sklad… Teško da neki povišeni kompaktni crossover može intenzivnije igrati na kartu seksepila od ovog.

A ispod haube? Poznati EA888 evo4 u svom najmoćnijem obliku. A to znači – dvije litre obujma, 310 KS, 400 Nm okretnog momenta. Uz to, četverocilindraš je uparen s dvostrukom spojkom sa sedam stupnjeva prijenosa (DS7), ima pogon na sve kotače, sportsko podvozje s prilagodljivim postavkama, sportska sjedala i ‘nakrcan’ je opremom gotovo do ‘fulla’. Završni saldo – 420.997 kuna!

E sad, mislite li da se radi o prekomjernoj cijeni, prvo što trebate znati jest da konkurencije – gotovo pa i nema. Naime, izravan konkurent VW T-Roc R (2,0 TSI 4Motion, 300 KS) se uopće ne nudi na našem tržištu (malo ‘vjetra u leđa’ od strane uvoznika), a kompaktni benzinski SUV-i/crossoveri u tom rasponu snage se mogu jedva nabrojati na prste jedne ruke. U principu, Mercedes-AMG GLA 35 4Matic starta tamo (od 442.028 kuna) gdje Cupra Formentor završava s doplatama. Isto vrijedi i za nešto veću (4,68 m) te slabiju (280 KS) Alfu Romeo Stelvio 2.0 GME Veloce (od 447.448 kuna).

…ali i manirama

U startu zvuči sjajno, no nas zanima može li obećavajuća simbioza sportskog automobila i SUV-a zapravo nadahnuti i onoga tko sjedne za upravljač?!

Nekoliko sati kasnije smo ‘pametniji’ i možemo izvesti neke zaključke. Iako je karoserijski zapravo više riječ o dobro prikrivenom kompaktu no SUV-u, Formentor ipak ne zrači tipičnim obilježjima koja krase klasične sportske kompakte. Isto tako, izostale su tipične dosadašnje Cupra-manire, poput grgljavog zvuka te masivnog potiska i visoke vrtnje motora koji vas provlači kroz labirint zavoja. Naravno, SUV sa 310 KS silovito sprinta do stotke, za što mu treba manje od pet sekundi, a kao od šale na svakoj ravnoj dionici hvata 200 km/h. Gotovo 1,6 tona težak Formentor ostaje tih pri višim brzinama, vrlo ravnomjerno ubrzava, a DSG mijenja stupnjeve glatko i brzo.

Na što onda uopće imamo prigovor? Pogonu jednostavno nedostaje ‘ugriz’, žestina na koju smo naviknuli kod ovakvih automobila. Četiri ispušne cijevi? Mnogo obećavaju, malo ispunjavaju! Nema ‘pucnjeva’, čak ni najmanjeg praska… I da, sintetički zvuk u Cupra-modu zaista nije bio potreban. WLTP-ciklus i otto-filtri su očito odradili svoje i smirili temperamentni španjolski duh. U sve to se uklapa i poprilično umjereno ponašanje u vožnji, čak i u modu Cupra. Formentor nije huligan, kroz zavoje prolazi kontrolirano i predvidivo te uvijek pruža dovoljnu dozu komfora i ugodnog upijanja ovjesa.

S druge strane, pomalo lepršavim SUV-om se može vrlo precizno upravljati. U ‘individualnom modu’ smo upravljač i zvuk postavili u Comfort, motor u Sport, a amortizaciju na najtvrđe. Budući da na visokim okretajima četverocilindraš zvuči robusno i sportski, a upravljač reagira osjetljivije, smanjeni pokreti karoserije stvaraju intenzivniji Cupra-osjećaj.

Dovoljno prostran, izvrsna sjedala

Toliko o sportu, provjerimo napokon i kokpit, stražnju klupu i prtljažnik. Iako prtljažni prostor mjeri izdašnih 420 do 1475 litara (VW T-Roc 392/1237 l), prostora za glavu – unatoč coupe-formi karoserije, straga ne nedostaje. Kokpit sa svojim virtualnim instrumentima i velikim zaslonom osjetljivim na dodir već je poznat iz Leona, no novost su izvrstan upravljač s gumbom za odabir načina vožnje (lijevo) te onim za pokretanje motora (desno), kao i veliki logo na sredini upravljača koji nalikuje onima iz Marvelova svijeta superheroja, što je privlačno za nove generacije.

Dobro oblikovanim sjedalima u konačnici se nema što prigovoriti, bočno držanje je vrhunsko, a komfor na zavidnoj razini. U redu, onima koji u gradskoj vožnji bezbroj puta dnevno uđu i izađu iz automobila, zasigurno se neće svidjeti, no takvi bi trebali razmisliti o sasvim drukčijem automobilu. Prvi model (pod)marke Cupra jedan je od rijetkih koji u ‘novomnormalnom’ pokušavaju ponuditi dašak stare škole, i to će netko zasigurno cijeniti. I za kraj, ako to uopće nekog zanima – prosječna potrošnja na testu (kombinacija ponašanja pubertetlije i suzdržanog muškarca u krizi srednjih godina) iznosila je 10,1 l/100 km.

Tehnički podaci

Karoserija
D x Š x V 4550 x 1839 x 1511 mm, međuosovinski razmak 2680 mm, prtljažnik 420/1475 mm, masa praznog 1582 kg, nosivost 558 kg
Motor
Benzinski četverocilindarski, turbopunjač, 16 ventila, 1984 ccm, 228 kW (310 KS) pri 5450 o/min, 400 Nm pri 2000 o/min

Prijenos
Automatski mjenjač s dvostrukom spojkom i sedam stupnjeva, pogon na sve kotače

Vozne osobine
0-100 km/h…..4,9 s
Najviša brzina……250 km/h
Potrošnja deklarirana (prosjek ukupno; WLTP)…..8,5 l/100 km

Emisija CO2…………193 g/km
Potrošnja na testu…..10,1 l/100 km


Konkurenti
Mercedes-AMG GLA 35 4Matic (306 KS) od 442.028 kuna, Alfa Romeo Stelvio 2.0 GME Veloce (280 KS) od 447.448 kuna

Cijena
Osnovni model…… 346.630 kn
Testni model……….420.997 kn

Ocjena
PLUS: atraktivan izgled, vrhunska oprema, sigurnosni sustavi, konkurentna cijena
MINUS: (pre)više kompromisa za sportski brend, prekičasti sintetički zvukovi (mod Cupra)