

Kombinacija kiše, snijega i temperatura dovoljno niskih da ti meteorološki elementi cestu učine prijeteće skliskom obično su daleko od savršenih uvjeta za testne vožnje novih automobila. No u ovom slučaju nisu bili samo idealni, nego i poželjni za isprobavanje xDrive pogonom opremljenih BMW-ovih modela – netom pristigle treće generacije X1 i obnovljene (odnosno LCI) sedme generacije Serije 3 (Sedan i Touring).
BMW 330e xDrive Sedan
Ako su vanjske promjene dizajna obnovljene Serije 3 donekle diskretne – a obuhvaćaju dotjerana prednja i stražnja svjetla, masku i odbojnike – one unutarnje prilično su radikalne. Novi jednodijelni digitalni kokpit čine 12,3-inčni instrumentni zaslon iza upravljača i 14,9-inčni zaslon iznad većine tipki lišene središnje konzole, a iako djeluje vizualno impresivno, korištenje novog operativnog sustava 8 zahtijeva određenu rekalibraciju vozačevog. Osim toga, minimalistički pristup naglašen je još jednim naizgled modernim trendom – zamjenom dosadašnje konkretne ručice mjenjača neupadljivim prekidačem za upravljanje (na svim verzijama serijskim) osamstupanjskim Steptronic automatikom.
Iz ljubljanskog sjedišta BMW Slovenije probijamo se prema autocesti u 330e xDrive limuzini, korištenjem dijela od najviše 60 kilometara dostupnog električnog dosega. Plug-in hibrid raspolaže snagom sustava od 292 KS i 420 Nm te neprimjetno kombinira suradnju dvolitrenog četiricilindarskog benzinca (184 i 300 KS) i elektromotora (109 KS i 265 Nm) koji se napaja iz baterije kapaciteta 12 kWh (hibridni sustav volumen prtljažnika Sedana smanjuje sa 480 na 375 litara). Vozač pritiskom tipke može birati hoće li i kada voziti samo na struju (pri brzinama do 140 km/h) ili kombiniranje dvaju pogona prepustiti hibridnom modu u kojem je 330e xDrive uvjerljivo brz – s mjesta do 100 km/h ubrzava za 5,8 sekundi, postiže maksimalnih 230 km/h i na raspolaganju uvijek ima moćna međuubrzanja (deklarirana WLTP potrošnja benzina iznosi 1,5-2,0 l/100 km, a struje 16,6-18,7 kWh/100 km). Od performansi su impresivnije druge kvalitete plug-in hibridnog sustava, poput uglađenosti vožnje na autocesti, gdje tišinu u kabini donekle mogu ometati samo šum vjetra i kotrljanje zimskih guma.
Dolaskom na zavojite otvorene ceste u snijegom prekrivenim brdima, Trojkin ovjes jednakom podatnošću svladava povremene varijacije kvalitete asfalta. Od savršeno održavanog do rupama i pukotinama oštećenog, pruža odličnu kontrolu upijanja neravnina i gibanja karoserije, a osim povratnih informacija kroz sjedalo, povjerenje u vožnji ulijeva i dobro odmjeren i direktan servoupravljač. U ovakvim izrazito skliskim uvjetima, s temperaturom malo ispod nule i bljuzgom na cesti, do izražaja itekako dolazi xDrive sustav. Trakcija i prianjanje koje omogućuje vozača čini puno sigurnijim u vožnju, čak i nešto bržu, nego u istoj Seriji 3 sa stražnjim pogonom.
BMW M340d xDrive Touring
Vrlo sličan dojam sigurnosti vožnje u zimskim uvjetima ostavlja i M340d Touring u koji sjedamo netom prije najzahtjevnijeg dijela rute. M Performance model s malim “d” pokreće najsnažnija verzija BMW-ova trolitrenog turbodizelaša koji, pored 340 KS i čak 700 Nm okretnog momenta, ima i 11 KS snažni elektromotor 48-voltnog blago hibridnog sustava za još uvjerljivije performanse. Koliko god 4,7 sekundi potrebnih za ubrzanje s mjesta do 100 km/h bilo impresivno, ono što ovaj karavan svrstava u domenu ozbiljno brzih automobila jest taj val okretnog momenta od 1750 do 2250 o/min koji M340d omogućuje zadivljujuća međuubrzanja.
Serijski xDrive pruža vrhunsku trakciju i samouvjereno prianjanje u zavojima, a čak i kada naiđete na neočekivano sklizak zavoj, početno blago podupravljanje začas se neutralizira malim unosom papučicom gasom. Preupravljanje, s druge strane, čak i sa straga orijentiranim pogonom na sve kotače, nije na “meniju” bez isključivanja elektroničkih pomagala.
Osim performansama koje na trenutke ostavljaju bez teksta, redni šestcilindraš oduševljava i uglađenošću, neprimjetnom učinkovitošću i mekoćom izmjena automatskog mjenjača te relativnom tišinom rada i relativnom štedljivošću (6,0-6,6 l/100 km prema WLTP-u). Pored toga, ovjes dizelske M Performance verzije Touringa barem je jednako udoban i podatan poput onog ranije voženog plug-in hibrida uz pružanje još šireg raspona dinamičkih sposobnosti. Također kao i u 330e xDrive limuzini, Touring vozaču pruža odlično pogođen položaj za vožnju, a straga ugodnu prostranost za dvoje odraslih te velik prtljažnik (500 do 1510 litara).
BMW X1 xDrive23d
Za kraj rute premještamo se u potpuno drukčijoj klijenteli namijenjen model i ujedno najvažniji BMW-ov novitet za kraj 2022. Vrlo uspješan (prodan u 2,7 milijuna primjeraka u prve dvije generacije) SUV sada je vidno odrasliji, kako dizajnom, tako i dimenzijama – 53 mm duži (4500 mm), 24 mm širi (1845 mm) i 44 mm viši (1642 mm) nego prije, a novi X1 ima i korisnih 22 mm (2692 mm) veći međuosovinski razmak. Uz 31 mm proširene tragove kotača i utegnutiji dizajn s prepoznatljivijim svjetlima i stražnjim dijelom, ovaj “ulazni” model u ponudi SUV-a njemačke marke djeluje jednako ozbiljno kao veća braća X3 i X5. Dojam je dojmljiv i u novoosmišljenom interijeru sa zanimljivim “plutajućim” središnjim tunelom te, dakako, velikim zakrivljenim digitalnim kokpitom kojeg zapravo čine 10,25-inčni zaslon instrumenata i 10,7-inčni zaslon BMW-ova Operating System 8 infotainmenta. I još manje tipki nego u Seriji 3 – sretno s uključivanjem, primjerice, grijanja upravljača po prvi put. Osim toga, umjesto uobičajenih modova vožnje kakvi se mogu naći u Seriji 3, novi X1 ima neke prvotno više (Personal, Sport i Efficient) i manje (Expressive, Relax i Digital Art) razumljive.
Položaj sjedenja ugodno je visok, ispod spomenutog središnjeg tunela, koji sadrži već spomenuti prekidač za upravljanje mjenjačem (u ovom slučaju, sve verzije dobivaju sedamstupanjski Steptronic automatik s dvostrukom spojkom), nalazi se korisno velik prostor za odlaganje manjih ili većih predmeta, a primjetno je veća i ponuda prostora straga. Prtljažnik, ovisno o položaju straga preklopivih sjedala u omjeru 40:20:40, varira od 540 do 1600 litara (50 litara nego prije).
Pored blago hibridiziranih benzinskih i dizelskih te plug-in hibridnih verzija u rasponu od 136 do 326 KS, sada je po prvi put dostupan i potpuno električni iX1 (313 KS, doseg do 440 km). No ovom prilikom, tijekom prve test vožnje, isprobali smo verziju xDrive23d, koja sa 197 KS snažnim dvolitrenim dizelašem i u mjenjač integriranim elektromotorom od 19 KS razvija snagu sustava od 211 KS i 400 Nm, dovoljnih za 0-100 km/h za 7,4 sekunde, maksimalnih 225 km/h i deklariranu potrošnju od 4,8-5,4 l/100 km.
Igrom slučaja, najmanje vremena proveli smo za upravljačem X1, no i tih samo 40-ak kilometara bilo je dovoljno za stvaranje solidnog prvog dojma. Novi SUV u vožnji je osjetno napredovao, nudeći veću uglađenost i udobnost u odnosu na prethodnika uz ovjes koji se bolje nosi s lošijim cestama i precizniji servoupravljač. Blago hibridni dizelaš pruža očekivano dobra međuubrzanja, a ovisno o odabranom modu, inače vrlo dobar mjenjač katkad nepotrebno dugo drži stupnjeve prijenosa (Sport) ili ih prerano mijenja naviše (Efficient) – pronalazak dobrog kompromisa moguć je podešavanjem moda Personal.
Novi X1 u Hrvatskoj starta od 305.146 kuna (40.499 eura), konkretni xDrive23d dostupan je od 375.707 kuna (49.865 eura), a potpuno električni iX1 može se dobiti od 413.100 kuna (54.827 eura). Obnovljena Serija 3 Sedan starta od 338.710 kuna (44.954 eura), a testirani 330e xDrive kreće od 430.334 kuna (57.115 eura), dok se Serija 3 Touring može dobiti od 354.526 kuna (47.053 eura), a testirani M340d xDrive Touring starta od 555.166 kuna (73.683 eura).
Zaključak
Poludnevna vožnja najvažnijih BMW-ovih noviteta za kraj 2022. naposljetku nije narušena, nego poboljšana praktički zimskim uvjetima vožnje. BMW je s novim X1 učinio primjetan korak unaprijed, unatoč naizgled kompleksnom novom infotainmentu s minimalističkim odnosom prema tipkama, te će vrlo vjerojatno biti barem jednako uspješan kao prethodna generacija. Serija 3 i u obnovljenom izdanju impresionira u gotovo svakom pogledu (osim infotainmentom), što i mora s obzirom na važnost tog modela u BMW-ovoj hijerarhiji, a iako je M340d xDrive Touring puno impresivniji, 330e xDrive plug-in hibrid je taj koji pokazuje daljnji smjer kretanja marke.