BMW serije 1 – Ponovno u vrhu

Nema sumnje, promjene su donijele poboljšanja, no isto tako i više cijene te nedostatke u pogledu opsluživanja. Prva vožnja

Priče oko najmanjeg BMW-a u posljednje vrijeme postaju sve tiše. Promjena sa stražnjeg pogona na prednji prije otprilike pet godina nije prošla bez posljedica – kompakt je u konačnici izgubio tipičnu dinamičnost svojstvenu bavarskoj marci. Bolna spoznaja za BMW, budući da je trebao vezati nove mlade kupce.

Facelift modela bi sada trebao vratiti stvari na svoje mjesto, budući da su promjene toliko opsežne da je izvedba s peterim vratima dobila novu kodnu oznaku modela (F70) te da se čak priča o četvrtoj generaciji. Je li to zaista točno? Skoro da jest, ali osnova je i dalje ipak UKL-platforma.

Dimenzije se gotovo nisu mijenjale, baš kao ni dizajn. Podvozje je, s druge strane, doživjelo više promjena, baš kao i ponuda motora. Novost su dva blaga hibridna motora s unutarnjim izgaranjem sa starter-generatorom snage 20 KS. U isto vrijeme su iz ponude izbačeni početni trocilindrični modeli 118i i 116d. Ručni mjenjač, automatski mjenjač s osam stupnjeva kao i model 128ti također više nisu dostupni. Pogon na sve kotače? Za sada dostupan samo na M135. Prijenos snage na kotače u svim izvedbama Jedinice riješen je s pomoću sedamstupanjskog mjenjača s dvostrukom spojkom i polugicama na upravljaču presvučenom kožom. Iza njega zaposlenici tvornice u Leipzigu sada instaliraju impresivni ‘Curved Display’ tj. zakrivljeni zaslon. To sa sobom automatski povlači više dodira a manje fizičkih prekidača. Nema ih čak ni za podešavanje klime, a rotacijski kontroler između sjedala također je eliminiran. No, obnova unutrašnjosti sa sobom donosi i neka poboljšanja. Putna računala su brža, pregledno uređen infotainment temelji se na operativnom sustavu OS9, a koji omogućuje, primjerice, gledanje filmića na YouTubeu (naravno samo kada automobil miruje).

Put ka sreći

Vrijeme je da se prihvatimo upravljača. Dobro leži u rukama u modelu 120 s paketom opreme M Sport, presvučen je kožom. U ovaj paket opreme su uključena i odgovarajuća sjedala sa snažnom bočnom potporom, M-podvozje, pojačanje i izravniji prijenosni omjer upravljačkog sklopa. Pametno konfigurirano, barem za ovu probnu vožnju, jer u prvih nekoliko zavoja brzo dobivate na brzini.

Automobil s prednjim pogonom spretno se probija kroz labirint zavoja, dinamično prati zadanu liniju, a trocilindarski motor se jako trudi. Iako, 156 KS ne zvuči posebno izdašno, ali koliko god se mali motor sretno vrtio na 5000 o/min, performanse su u ovim uvjetima sasvim dovoljne.

Uz to, remenski starter-generator primjetno pomaže prilikom kretanja iz mirovanja, a DKG brzo mijenja stupnjeve prijenosa. O udobnosti uglađenog ovjesa – naravno – u slučaju M Sporta ne možemo govoriti. Da biste to dobili trebate posegnuti za standardnim podvozjem i manjim kotačima. Ako vas već savjetujemo o kupnji, preporučujemo Jedinicu 20d koja starta na 36.658 eura. U četverocilindričnom dizelu s turbopunjačem koji isporučuje 150 KS i 360 Nm zasigurno ima više zabave. Jesmo li što izostavili? Kao atraktivnu poslasticu, BMW svoju ponudu okrunjuje profinjenijim M135 xDriveom, koji za cilj ima ušutkati sve one kojima je serija 1 bila previše dosadna.

Kako bi postigli taj cilj, inženjeri M-odjela su duboko zagrabili u kutiju s trikovima: krući prednji dio automobila, izmijenjeni ležajevi stabilizatora, kapacitetniji kočni sustav, blokada prednjeg diferencijala plus opsežno modificirani dvolitreni turbobenzinski motor s 300 KS. Da, bez ikakvog 48-voltnog električnog sustava! Cijena: od 56.435 eura.

Prvu vožnju je položio s odličnim. Starta ljutito zahvaljujući pogonu na sve kotače, može pojuriti 250 km/h, gladan je zavoja i, ovisno o ESP modu, ponekad dopušta klizanje stražnjih kotača. Unatoč silnoj tvrdoći uspješno održava kontakt s podlogom i pri tom ne trese suputnike pretjerano. I to vam je premalo? Trenutačno se sastavlja elitni tehnološki paket sa složenim kočnicama, čvršćim i lakšim dijelovima podvozja te poluslik gumama. Takva Jedinica sigurno neće naštetiti imidžu BMW-a, ma koliko koštala.

Zaključak

Tehnički, Jedinica je ponovno u vrhu. No, po višim cijenama i nauštrb toliko cijenjene filozofije opsluživanja. M135 xDrive je naravno odličan, lijepo je da BMW još uvijek proizvodi takve automobile.