Priznanje za AD Plastik – Hrvatski proizvodi svjetskoga glasa
Domaćoj tvrtki specijaliziranoj za razvoj i proizvodnju plastičnih komponenti uručen je certifikat Q1 od strane Forda kao zadovoljnog klijenta. Priznanje je to koje obvezuje, ali i potvrđuje pouzdanost i kvalitetu
‘Danas je velik dan za AD Plastik’ – s ponosom je izjavio predsjednik uprave Marinko Došen u prostorima zagrebačke tvornice ove solinske tvrtke. Proizvodni pogon na Jankomiru zaslužio je prestižni certifikat kvalitete u automobilskoj industriji – Ford Q1, koji je svečano uručio predstavnik Forda. Tradicionalnim podizanjem zastave ‘Ford Q1’ zagrebačka je tvornica svrstana među najkvalitetnije dobavljače ovog svjetskog proizvođača automobila. U konkretnom slučaju, riječ je plastičnim komponentama koje se ugrađuju na Ford Pumu ST-line, a metoda Fordovog certificiranja jedna je od najzahtjevnijih i najstrožih u automobilskoj industriji, zbog čega je priznanje posebno cijenjeno.
Ovim je činom AD Plastik učvrstio poziciju poželjnog i pouzdanog dobavljača i partnera koji isporučuje proizvode visoke kvalitete u točno zadanim rokovima. U kratkom obraćanju predstavnicima medija, g. Došen ističe da je riječ o certifikatu koji ima posebnu vrijednost za sve zaposlenike, koji su tijekom ove vrlo zahtjevne procedure pokazali iznimno znanje, kvalitetu i strast. Tijekom posjeta iskoristili smo priliku za kratak obilazak proizvodnog pogona u Jankomiru, kao i priliku da predsjedniku uprave postavimo još nekoliko pitanja.
INTERVJU_Marinko Došen, predsjednik uprave
AMS: U kojoj mjeri je rat u Ukrajini otežao vaše (izvozno orijentirano) poslovanje?
Došen: Nakon pandemije i njezinih posljedica, suočili smo se s divljanjem cijena materijala i energenata, inflacijom i nizom neizvjesnosti. Ipak, taj vrtoglavi rast cijena materijala i sirovina se donekle smirio, a cijene energenata i inflacija su još uvijek izazovni. Na naše se poslovanje dodatno odrazila činjenica da imamo dvije tvornice u Rusiji. Jedna od njih ne radi, a druga radi sa značajno smanjenim kapacitetima. Ali važno je napomenuti kako je poslovanje u Rusiji samoodrživo, nemamo pritisak na financiranje te se usluge i sirovine nabavljaju u Rusiji i proizvodi se isključivo za to tržište. Imamo šest tvornica u Europi, od čega su najvažnije naše tri tvornice u Hrvatskoj. U zadnje smo dvije godine ugovorili više od 320 milijuna eura novih poslova za europsko tržište prema kojem smo u potpunosti usmjerili svoje komercijalne aktivnosti.
AMS: Lanci opskrbe su poremećeni, kako se AD Plastik nosi s ovim izazovima, je li problem nabaviti neke sirovine?
Došen: Manji je problem nabaviti sirovine u odnosu na značajan porast njihovih cijena. Ali i to se polako smiruje. Standardi industrije u kojoj poslujemo su takvi da imamo otvorene kalkulacije s našim kupcima tako da se poremećaji u rastu ili padu cijena sirovina ažuriraju prema određenim pravilima i kupci to većinom kompenziraju.
AMS: Jeste li povećali udio recikliranih materijala? Je li njihova kvaliteta neosporna?
Došen: Za kvalitetu u našoj industriji nema kompromisa, ona je apsolutni prioritet. Kontinuirano se radi na iznalaženju novih, ekološki prihvatljivijih i recikliranih materijala, ali uvijek primarno vodeći brigu o njihovoj kvaliteti i sigurnosti. Standardi kvalitete u automobilskoj industriji iznimno su visoki i odabir materijala usuglašava se s kupcima kako bi se zadovoljile sve potrebne performanse. Trajni je cilj povećanje udjela recikliranih i ekološki prihvatljivijih materijala, ali oni prethodno moraju zadovoljiti sve potrebne testove kvalitete i sigurnosti. Udio recikliranih materijala se povećava i razvojem tehnologija on će sigurno biti sve veći.
AMS: Postoje li razlike u standardima izrade pojedinih komponenti za ICE i električna vozila?
Došen: Što se tiče naših proizvoda, nema posebne razlike u standardima izrade komponenti koje radimo za ICE ili električna vozila. Smanjenje mase vozila, povećana kvaliteta i sigurnost te posljedično smanjenje emisija stakleničkih plinova, nešto je čemu teži cijela autoindustrija. Upravo zbog svojstava koja zadovoljavaju te ciljeve, polimerni materijali osnova su proizvodnje sve većeg broja komponenti interijera i eksterijera vozila. I to je za naš tehnološki portfelj iznimno dobar pokazatelj budućnosti. Iako su posljednje tri godine bile vrlo zahtjevne, ovo je istovremeno jedno od najdinamičnijih i najzanimljivijih razdoblja u razvojnom sektoru automobilske industrije. Nova generacija vozila sigurno će težiti ka još višim standardima kvalitete, održivosti i sigurnosti.
AMS: Na tržištu se mnogo toga, pa čak i karoserije malih električnih automobila izrađuju 3D-printanjem. Koje su prednosti novih tehnologija u odnosu na klasične kalupe?
Došen: Prednost 3D printanja očituje se kod kompleksnijih proizvoda u manjim količinama, ali kada su potrebne veće količine, odnosno serije, 3D printanje još uvijek ne može zamijeniti efikasnost klasične serijske proizvodnje. Barem ne po brzini.
AMS: Ostvarujete li suradnju s nekim kineskim proizvođačima automobila?
Došen: Za sada ne proizvodimo za kineske proizvođače automobila. Naime, automobilska industrija u suštini posluje bez zaliha i pravovremenost isporuka je vrlo važna, odnosno isporuke u točno određeno vrijeme. A za to je potrebno biti što bliže proizvođaču automobila kako biste ispoštovali zahtjeve kupca.