Ford Focus Active 1.0 EcoBoost – Aktivan život na visokoj nozi
Da ne moraju svi automobili biti SUV, dokazuje Ford povišenom varijantom kompaktnog Focusa koja nosi dodatak Active u nazivu. Redizajnirani testni primjerak u mild-hibridnoj varijanti sa 125 KS pokazuje da Focus na visokoj nozi može biti poprilično - svestran
Alltrack, Cross, Scout, Track… Ford, naravno, nije usamljen u ideji podizanja kompakata kako bi udovoljio kupcima koji žele povišene te naizgled robusnije modele. Testni je Focus stoga nosio dodatak Active te se od standardne izvedbe u osnovi razlikuje 30 mm višom karoserijom, odnosno oblogama na blatobranima i podvozju koje bi trebalo dočarati sposobnosti terenske vožnje.
U stvarnosti Focus Active i dalje ostaje klasičan prednjepogonaš, no činjenica da sada ima 16,3 cm od tla, gotovo tri više nego kod standardnog modela, olakšava vožnju ne samo po terenu već i svakodnevno penjanje po visokim gradskim rubnjacima. Dodatan benefit dolazi u vidu više pozicije sjedanja, posljedično bolje preglednosti te lakšeg ulaženja-izlaženja.
S druge strane, Focus je poznat po beskompromisnim voznim karakteristikama pa viša točka težišta i mekaniji ovjes podrazumijeva izraženije naginjanje karoserije i ne toliko oštar osjećaj na upravljaču. S pozitivne strane, neravnine ili ležeći policajci odsad se mogu svladati višom brzinom, ali je komfor u graničnim situacijama manji jer mekši amortizeri brže dolaze do limita. No u odnosu na SUV-e, vožnja je kudikamo dinamičnija i ugodnija.
Digitalizacija kako treba
Testni je primjerak također nedavno redizajniran, a izvana se to najlakše prepoznaje po većoj masci hladnjaka na kojoj se u gornjem dijelu nalazi Fordov oval za razliku od prethodnika na kojem je bio na poklopcu motora. Također, nema više maglenki koje su integrirane u prednje serijske LED-farove koji pak imaju novi, zaokruženi dnevni LED-potpis. Što se dimenzija tiče, tu sve ostaje kao i prije, 4,4 metra u dužinu i 270 cm između osovina što je dovoljno i da oni viši pronađu dovoljno mjesta za koljena straga.
Prtljažnik zbog povišene karoserije ima nešto viši utovarni rub (71 cm), dok je sam volumen (392 l) solidan, ali ne i na razini najboljih u klasi. Tim više što Ford navodi specifikacije sa setom za krpanje gume, dok je testni primjerak, pohvalno, ipak imao rezervni kotač manjih dimenzija. Asimetrično preklapanje naslona, gotovo ravna podnica i činjenica da vlasnik može računati na metar širine i 70 cm visine, olakšava utovar kabastih stvari.
Podosta izmjena doživjela je unutrašnjost kojom dominira velika 13,2-inčna (33,5 cm) multimedija. Zaslon, ali novi operativni sustav Sync 4 dolaze izravno iz Mustanga Mach-E te nude cloud-baziranu navigaciju, govorno upravljanje (još ne na hrvatskom) i što je najvažnije, intuitivno upravljanje te brze povratne reakcije. Prozračniji kokpit bez mnoštva gumbi stoga nije kazna kao kod dobrog dijela konkurencije, već uistinu oduševljava u radu. Posebno hvalimo što je klimatizacija stalno prisutna u donjem dijelu zaslona pa oko nje nema nepotrebnog petljanja. Kvaliteta izrade je na visokoj razini, pretinci su u pravilu obloženi, dok se tvrda plastika nalazi u donjim dijelovima kabine.
Komforan automatik bez manualnih intervencija
Pogon u testnom Focusu Active bio je rezerviran za poznati jednolitreni EcoBoost snage 125 KS kod kojeg je standardni alternator zamijenjen integriranim remenskim starter-generatorom s dvostrukom ulogom. Kod kočenja ili usporavanja energijom bi punio malu litij-ionsku bateriju, dok bi kod kretanja ili većih opterećenja nudio dodatni moment turbobenzincu.
Potonji je ionako poznat po kultiviranosti, ali i 170 Nm dostupnih u širokom rasponu, od niskih 1400 okretaja sve do 4500 o/min. Kratkotrajna pomoć e-motora očituje se u dodatnih 30 Nm (pri 1750 o/min) zbog čega su pretjecanja sa 1,4-tona teškim Focusom brza i sigurna. Moment se na prednje kotače prenosi uz pomoć sedmostupanjskog powershifta, kako u Fordu zovu mjenjač s dvostrukom spojkom.
Uz to, 3000 okretaja pri 140 km/h u završnom stupnju sugerira da su dobro pogođeni za zadržavanje određene doze zabave u vožnji, a istovremeno dovoljno dugi da vožnja bude ekonomična. Na autocesti pri visokim brzinama i s dosta ubrzavanja potrošnja se kretala oko osam litara u prosjeku, slično je i u gradu s mnogo prometa kreni-stani, no čim se ljeti razrijedi promet ili se prate ograničenja na otvorenim cestama, lako je moguće potrošnju spustiti dvije litre.
Osim pri samom kretanju, izmjene stupnjeva su mekane i uglađene, no jednako tako bismo voljeli da je Ford ponudio opciju manualnih izmjena putem polugica na upravljaču, iako elektronika prema potrebi spušta i tri stupnja niže. No te opcije nema ni na ručici samog mjenjača koja pomalo nespretno nema ni stepenicu za krajnji donji mod L (vožnja pod opterećenjem) pa je više pravilo nego iznimka da vozač kod kretanja preskoči D i završi u L.
Međutim, zanimljivo je da usprkos generalno većoj masi, varijanta s automatskim mjenjačem je u prednjem dijelu 15-ak kg lakša od one s ručnim. S trenutačnom cijenom malo nižom od 200.000 kuna, Focus Active nema previše izravne konkurencije na tržištu i otprilike je na pola puta između klasičnog Focusa i SUV-a Kuge. Zanimljivom SUV-alternativom pritom ga čine bolja dinamička svojstva, učinkovit hibridni sklop u kombinaciji s komfornim automatikom, više nego solidna oprema i digitalizacija infotainmenta koja napokon ima smisla. To što će vjerojatno ostati nišni model, smatramo samo dodatnom prednošću, iako bi nam osobno varijanti Active najbolje pristajao karavanski kroj.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x V x Š 4397 x 1502 mm, međuosovinski razmak 2700 mm, prtljažnik 392-1354 l, masa 1387 kg, nosivost 523 kg
Motor
Redni trocilindarski, turbobenzinski, obujam 999 ccm, snaga 92 kW (125 KS) pri 6000 o/min i 170 Nm pri 1400-4500 o/min, 12 ventila, dvostruka bregasta u glavi motora; 48-voltni mild hibrid, 11,5 kW starter-generator, dodatni moment 210 Nm pri 1750 o/min, zrakom hlađena litij-ionska baterija 8 Ah, spremnik goriva 52 l
Prijenos
Sedmostupanjski Powershift mjenjač s dvostrukom spojkom, pogon na prednje kotače
Performanse
0-100 km/h 11,95 s
Najviša brzina 194 km/h
Potrošnja
Prosjek (WLTP) 5,4-6,6 l/100 km
Emisije CO2 122-149 g/km
Na testu 7,9 l /100 km
Konkurenti
Fiat Tipo HB 1.0 GSE Cross od 179.900 kn, Kia Ceed 1.5 T-GDI LX Prime AT od 196.999 kn, Seat Ateca 1.5 TSI DSG Style od 220.828 kn, Škoda Octavia Combi Scout 1.5 TSI MHEV od 228.861 kn
Cijena
Ford Focus Active A7 1.0 EcoBoost 125 KS mHEV 199.184 kn
Ocjena
+ vozne karakteristike u odnosu na SUV-modele, praktična povišena karoserija, prostranost, kvaliteta materijala u unutrašnjosti, veliki zaslon i rad infotainmenta, kultiviran i tih motor, mekan i solidno brz rad mjenjača, prihvatljiva potrošnja, učinkovite kočnice, prihvatljiva cijena
– poluga mjenjača lako upada u L umjesto u D, rad mjenjača prilikom kretanja, nema opcije manualnih izmjena, viši utovarni prag prtljažnika, izbočeni nastavak konzole (oslonca) za lakat na B-nosaču može smetati kod ulaska