Vraća li se Buggy u modu?

Simbol ‘trasha’ 80-ih bio je upravo - Buggy. I tijekom dugih dvadesetak godina ti su modeli bili jeftini, nezanimljivi, kao i marginalizirani na sceni. No ima jedan koji će to zasigurno promijeniti!

Što je auto skuplji, to su za njime luđi. Gledamo li svijet Volkswagena, ponukani postignutom cijenom Volkswagen Buggyja nekidan, najvrjedniji su oduvijek bili Kombiji, a Bube su nekako bile u sjeni, pa sad odjednom na portalima iskače Buggy koji ruši sve rekorde cijenom postignutom na aukciji. Nažalost, to ima i negativan utjecaj na neka lokalna tržišta jer ljudi koji površno pogledaju cijene prije nego što oglase ‘svoj jedinstveni auto’, u pravilu promaše koliko je taj auto dug i širok. Samo je pitanje dana kada će se izmasakrirana plastičurija koja je na ovim našim prostorima dosad služila kao korito za napajanje životinja ili kokošinjac kabrio pronaći na oglasima s porukom ‘spreman za restauraciju’.

Meyers Manx Buggy postigao je gotovo ‘bolesnih’ 456.000 dolara na aukciji Bonhamsa. Razlog za to primarno je njegov Steve McQueen i uloga u filmu kojom ga je proslavio. Taj auto straga ima šest cilindara i 140 KS, što svim entuzijastima i puristima odmah daje do znanja da motor nije iz Porschea iz tih vremena (oni su imali 110/120 KS, 155 KS ili 190 KS). Chevrolet Corvair je automobil s motorom straga, zrakom hlađenim, iz tog vremena, pa je to u Americi bila uobičajena praksa. Sve ide praktički ‘na šaraf’, spoje se gas sajla i gorivo i eto konjice. No to su samo tehnikalije. Poanta ovog auta jest da je Meyers Manx apsolutno najljepši Buggy ikada napravljen na šasiji Bube, plus – ovaj je zaista specifičan.

U prvotnom scenariju filma ‘The Thomas Crown Affair’ bio je zacrtan Jeep. Međutim, Steve McQueen inzistirao je da ulogu dobije ovaj Buggy nakon što je vidio fotku na legendarnom magazinu Hot VW’s na kojem je Meyers Manx Buggy letio visoko iznad pijeska. Čak ga je i specificirao, inzistirao na specifičnom vjetrobranu i osobno ga vozio u scenama jurnjave. Složili su mu dvije ručne, po jednu za svaki kotač, kako bi mogao driftati u scenama. Osim toga, taj je film svjetlo dana ugledao prije Bullita, i tu je valjda ključna činjenica – ovaj Buggy je svijetu pokazao da je Steve McQueen trkač koliko i glumac. Tu je ključ njegove visoke vrijednosti, iako ga sam Steve nikada nije posjedovao. Buggy je promijenio nekoliko vlasnika, godinama je prevozio surfere i radio sve što i svaki drugi Buggy. Motor je zaribao, to je Corvair oduvijek volio napraviti, a zatim je stajao u štaglju, sve dok nije bio perfektno restauriran. Bonhams tvrdi da je razina restauracije prva liga, i tu je drugi ključ postizanja tako visoke cijene.

Koliko onda vrijedi svaki drugi Buggy? Pokušaji Buggyja su brojni, a i na našim prostorima bilo ih je i redovito su se mogli vidjeti na stranicama ‘SAM-a’. Prisjetimo se, ‘Sam svoj majstor’ redovito bi proslavio nekog samograditelja fotkom i kratkim tekstom, a tada ga je čitala cijela bivša Jugoslavija. U ona vremena, s onom dostupnosti dijelova i pod željeznom zavjesom, to su bili pravi pothvati! No i dalje se broji samo onaj najljepši. Meyers Manx. Svejedno, cijene će im nesumnjivo porasti jer se slična situacija dogodila i s T1 Sambom. Kad je jedna na Barett-Jacksonu prodana za više od 200.000 dolara, svijet je doslovce poludio za njima i mrtve ruine su počele koštati barem 30.000 eura. Takav scenarij vidim i s Manxom Buggyjem. Napravio je Volkswagen i svoj, originalni Buggy, svoj baš svoj, u kombinaciji s Karmannom. Ali…

On ima kutijasti nos i dizajnerski nije tako skladan kao Meyers Manx. Postoji razlog zašto su Buba, Žaba, Spaček, Elfer, Bulli i još naramak njih cool, dok ostali auti iz njihova vremena nisu toliko zanimljivi – tako je i s Manxom… Toliko je cool da svi žele baš njega. To što on ‘nije original’ i broj šasije mu ne počinje sa 115xxxxxx, ne znači ništa kupcima koji su spremni izbrojati hrpu keša. Naime, tim prefiksom označeni su originalni Volkswagenovi kabrioleti iz 60-ih kao i Karmann Buggy, a Manx se radio na 21 cm skraćenoj šasiji bilo koje Bube. Kupiš auto s papirima, iskasapiš ga, skratiš šasiju, malo pošvasaš, kupiš set plastika od Brucea i nakon dva tjedna predane šljake spreman si za pokazivanje leopard kupaćih i provjetravanja fudbalerke. To su bila vremena! Seks je bio siguran, a vožnja opasna. Smjeli smo i izgorjeti na suncu, hej! A ne kao danas, sve kontra…

Svaki auto koji je promijenio svijet svojim dizajnom u pravilu vrijedi više. Naravno, vrlo veliku ulogu igra i reparabilnost – zrakom hlađeni Volkswagen možete održavati jednostavno i jeftino i tu je ključ uspjeha. A budući da za Manx ne trebaš ni autolimara, nego sve odradiš u stakloplastici od koje je i napravljen… Mislim da četa kažiprsta utipkava ključne riječi i počinje tražiti Buggy. Jer kad ga složiš i negdje se parkiraš, svi ‘znaju da takav košta pola milijuna dolara’. Ne baš. No mali ljudi vole velike priče, pa tko im brani da se hvale vani. Ja ću zasad ispeći kokice i vidjeti jesam li dobro vidio u budućnost…