Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 50 Edition – Osmi putnik
VW Golf je u osmom izdanju upao u malu krizu srednjih godina, što je teško pogodilo njegov ego, ali i kupce. Cilj facelifta je unijeti dašak svježine te Golf ponovno učiniti bezvremenskim klasikom koji je digitalno prilagođen aktualnom vremenu. Testirali smo posebnu ediciju posvećenu 50. rođendanu
Info:
Segment: Golf-klasa ili kompaktni automobil službena naziva C-segment
Cijena: po nevjerojatnoj ponudi ‘već od 23.499 eura’
Ciljana skupina: svi koji traže auto za svakodnevne potrebe
Konkurenti: Cupra/Seat Leon, Kia Ceed, Opel Astra, Peugeot 308
Alien, SF-klasik iz 1979., na našim je prostorima preveden kao ‘Osmi putnik’, aludirajući zapravo na to da se uz sedam članova posade na svemirskom brodu Nostromo nalazi i jedan uljez. Golf se pak u Volkswagenovoj modelskoj gami već neko vrijeme osjeća kao ‘tuđinac’, okružen nebrojenim crossoverima i SUV-ima koji su preuzeli komercijalni primat. Znači li to da su kvalitete koje su ga krasile tijekom sedam prošlih generacija u ukupno pet desetljeća ‘Aufwiedersehen’? Ne baš, jer Golf i danas u osvježenom osmom izdanju autora teksta oduševljava podjednako kao i kada je prvi put sjeo u svoju ‘Dvojku’ s dodatkom GTI 16V prije otprilike tri desetljeća. Osjećaj čvrstoće i solidnosti, jednostavnost korištenja, snalaženje u svakodnevici, potentnost i štedljivost pogona, prava mjera karoserije i prostora… Da, Golf je po pitanju nekih elemenata još uvijek klasa za sebe.
No maraton test Golfa 8 Alltracka (100.000 km) koji su proveli kolege iz njemačkog izdanja Auto motor i sporta govori i da su se neke stvari ipak promijenile, poglavito glede pouzdanosti. Pet neplaniranih posjeta servisu, lista grešaka ispisanih na ukupno pet stranica, i sve to za cijenu od oko 60 tisuća eura?! Dobro poznate probleme s infotainmentom, tj. softverom nećemo ni spominjati, njih smo i sami iskusili tijekom redovitog testa.
50 mu je godina tek
Facelift ‘Osmice’ bi sve to trebao promijeniti nabolje, te višestrukom ‘Europskom automobilu godine’ vratiti staru slavu. U Hrvatsku je stigao u rođendanskom raspoloženju, party sa 50 svijeća na torti je bio spektakularan, baš kao i najavljena cijena ‘od 23.499 eura’. U redu, radi se o 1,5 TSI-ju sa 116 KS i ručnim mjenjačem koji se kotrlja na 15-inčnim čeličnim naplatcima, no i kao takav je ‘ponuda koja zvuči primamljivo’. Toliko dobro da je jedan poznanik komentirao: “Dobro, što se dogodilo s cijenom, pa prije desetak godina je koštao debelo iznad 30 tisuća eura?! Jesam li što propustio u međuvremenu?”
Istina, mnogo se toga dogodilo, osobito ove godine kada je Volkswagen formirao cijene koje jednostavno ne možete odbiti. Bilo da je riječ o T-Crossu, Taigu ili Tiguanu, cijene su takve da je nakon objave istih sva konkurencija morala korigirati svoje konfiguratore. Dakako, u smjeru ‘povoljnije’.
No dosta filozofije, krenimo s vožnjom. Prvijenac kojeg nam je domaći uvoznik ustupio na test je 1,5 eTSI sa 150 KS koji u nazivu modela nosi dodatak ’50 Edition’. Riječ je o paketu koji uključuje 18-inčne alu-naplatke, upravljanje glasovnim naredbama, keyless, alarm, zatamnjena bočna stakla, navigaciju, ekran veličine 12,9 inča te audiosustav sa sedam zvučnika. Doplate su metalik bijela Orxy (900 eura), inteligentni LED-matrix (854 eura), paket ‘Winter’ (373 eura) te panoramski krovni otvor (906 eura). Takav je Golf od spomenute početne izvedbe udaljen popriličnih 16.700 eura (cijena 40.216 eura), no i kao takav je cjenovno povoljniji (oko 3000 eura) od podjednako opremljenog 2,0 TDI-ja sa 150 KS.
Proboj kroz digitalnu džunglu
Pritisak na pravokutni gumb za pokretanje, motor započinje s radom. Dakle, sada smo u trenutku kada želite izaći s parkirnog mjesta ili unijeti adresu u navigacijski sustav. Dizanje sustava, prikaz stražnje kamere… Sve je to u prošlosti trajalo dugo, predugo. Zahvaljujući novom procesoru, ekran koji je narastao na 12,9 inča odsad je odmah dostupan. I daljnje istraživanje sustava temeljenog na četvrtoj generaciji modularnog infotainmenta (hrvatski meni) također ide dobro. VW se očito probio kroz digitalnu džunglu, eliminirao ono što nije funkcioniralo te unaprijedio slabe točke. Dodirni klizači (slajderi) za kontrolu glasnoće i temperature napokon su osvijetljeni, zaslon osjetljiv na dodir ima jasniju strukturu. Sada dvije trake na gornjem i donjem rubu kombiniraju važne funkcije. Gornji dio može se podesiti prema osobnim preferencijama, donji je pak dobio najvažnije funkcije klime iz podizbornika. Dodatne prečace moguće je postaviti ispod simbola automobila ili u trećem izborniku prečaca kojemu možete pristupiti povlačenjem prsta od vrha prema dolje.
Ostatkom prikaza glavnog izbornika dominiraju pločice za pojedinačne funkcionalne razine. Sustav također pouzdano reagira na naredbe dane u brzom slijedu. Međutim, nisu svi izbornici kristalno jasni, a u dubljim razinama izbornika nema prekidača za povratak. Prekidači su veliki i stoga ih je lako pritisnuti i tijekom vožnje, čak i ako ostaju kompromis u usporedbi s onim haptičkim.
Njeguje tradicionalne kvalitete
Malo i o glasovnoj asistentici Idi koja u ovom paketu opreme dolazi bez nadoplate. Sustav upravlja navigacijom, medijima i s nekoliko funkcija poput aktiviranja head-up zaslona ili promjene moda vožnje. AI jezični model ChatGPT sada je povezan s automobilom i prema potrebi preuzima Idu te odgovara na pitanja. No sustav još uvijek ne može pristupiti podacima i funkcijama vozila. Međutim, glede Ide – kao uostalom kod svih žena ili onih koji se tako osjećaju – postoji ‘kvaka 22’. Naime, Ida ne razumije hrvatski, stoga morate isključiti HR-postavku i meni prebaciti na engleski, ili njemački. Tada će glasovne naredbe funkcionirati, naravno ako se jezici podudaraju. Sportski upravljač je znatno manje kompliciran od infotainmenta, a verzija s prekidačima osjetljivima na dodir u međuvremenu se ugrađuje samo u Golf R.
VW je s facelift izvedbom također poboljšao i kvalitetu interijera. Prostrani pretinci na vratima su filcani, spojevi su čisti, a plastika u području ručke je pjenasta i ugodna. Međutim, umjesto plinskog ublaživača na poklopcu motora je i dalje jeftina šipkica. Inače, u unutrašnjosti caruju uobičajene Golfove kvalitete – jednostavan ulazak u vozilo, veliki otvori na vratima, izdašni pretinci, komforna sjedala u oba reda. Prtljažnik se i dalje može pohvaliti vodećim formatom u klasi, ali je i jedan od najboljih u klasi u smislu funkcionalnosti i varijabilnosti. Ne samo da je ravan, već nudi dvostruku podnicu te kombinira veliki otvor s niskim utovarnim pragom. Ako preklopljeni naslon ponovno podignete, pojas se neće zaglaviti između sjedala i bočne stijenke.
Golf 8 je već bio praktičan i prije faceliftinga, no odsad su tu i neki novi ukrasni detalji po kojima ćete ga moći prepoznati. Recimo, po osvijetljenom logu sprijeda koji je omogućila promjena europske legislative, a koja ga više ne tretira kao ‘reklamiranje’.
Fina umjetnost ugađanja
Softver, Ida, osvijetljeni logo?! A što je s vožnjom? U nju se najmanje interveniralo, jer za to doista nije bilo potrebe. Golf se i dalje vozi odlično, izravno i aktivno, precizno i lako. S opcijskim progresivnim upravljanjem vrlo spretno zabija svoj lagani nos u zavoje. Preciznost je prvoklasna, no možda bi upravljački sklop mogao dati malo više informacija o stanju ceste ili prijetećem gubitku prianjanja. Vozač i dalje ima osjećaj da je automobil isklesan iz jednog komada mramora, toliko je čvrst, siguran i poslušan te što je najvažnije – nikad nije neudoban, iako se kotrlja na ‘tankim’ gumama 225/40 R18.
U mjerenjima dvostruke izmjene trake i slaloma, vrlo malo konkurenata može držati Golfov tempo. Već i standardni Golf može postići impresivne brzine u zavojima. Limit? Nježno podupravljanje i reakcije na promjenu opterećenja su mu potpuno strani. Uspijeva biti lak i pristupačan za vožnju, a da iskusnijim vozačima ne dosadi. Nekada, u analognoj eri, to smo nazivali ‘fina umjetnost ugađanja’.
Osim toga, veseli i jasnoća u svakodnevnoj uporabi, što je dodatno podržano novom opcijom kamere od 360 stupnjeva. Međutim, pomoć ne doseže tako visoku razinu. Prepoznavanje prometnih znakova ima poprilično lošu stopu pogodaka, što dovodi do učestalog piskanja upozorenja o ograničenju brzine, za čije deaktiviranje su potrebna dva koraka. Asistent za održavanje voznog traka bi mogao biti malo transparentniji te manje nametljiv, asistent za pomoć pri upravljanju u kombinaciji s adaptivnim tempomatom dobro radi svoj posao.
Kad komore (izgaranja) utihnu
Ne, to nije sve, nismo još završili. Prema navedenim brojkama, motor 1,5 eTSI s deaktivacijom cilindara i 150 KS potpuno je isti kao i prije. No, 48-voltni starter-generator sada ‘boosta’ snažnije. Turbopunjač s promjenjivom geometrijom i Millerovim procesom izgaranja s visokom kompresijom i ranim zatvaranjem usisnih ventila već je postojao, a obje tehnologije značajno pridonose učinkovitosti. Konkretno, ovaj motor u Golfu sada na testu troši pola litre manje na 100 od prethodnika. Ovaj rezultat stavlja Golf na istu razinu s full-hibridima poput Honde Civic e:HEV i Toyote Corolle Hybrid.
Primjećujemo da je nestala i slabost pri kretanju s mjesta – Golf sada starta žustrije i poletnije. Nije nas to baš previše razveselilo, u određenoj mjeri je poremetilo harmoničnost pogona. Motor sada treba oko 2000 o/min da bi potisak bio zaista prisutan, a potom fluidno vuče sve do uključivanja limitatora. Jedino zvuči pomalo izmučeno, odnosno bučno u gornjem rasponu okretaja.
Međutim, ono što je novo je grubi dvocilindarski način rada – nekoć je buka u vožnji bila manje prisutna. Mjenjač s dvostrukom spojkom mijenja brzine brzo i uglađeno, ali se ponašanje na brzini kotrljanja ne može baš uvijek predvidjeti. Ponekad se mjenjač isključuje i pušta automobil da se kreće, ponekad se umjesto njega uključuje rekuperacija, što se pak sve zajedno može postaviti u izborniku vozila.
Neugodno iskustvo – točka pritiska papučice kočnice mijenja se ovisno o intenzitetu rekuperacije. To se ponekad događa čak i usred kočenja, pa vam se čini da papučica bježi od noge. U vrlo ozbiljnoj mjeri smo to već iskusili s nekim Mercedesovim električnim modelima, no to svakako ne pristaje uz pristupačnu prirodu VW Golfa. No pristupačnost je relativna. Čemu služi automobil koji je optimalno prilagođen najrazličitijim potrebama ako si ga može priuštiti sve manji dio kupaca? Volkswagen je to očito shvatio, te drastično promijenio cjenovnu politiku. Provjerite na volkswagen.hr, sigurni smo da ćete u konfiguratoru uspjeti složiti prihvatljivu ponudu.
Ocjena
Golf se vratio! U redu, nije zapravo nikad ni otišao, ali znate na što aludiramo. Osma generacija već je imala vozački talent i praktične vrijednosti, sada je unaprijedila i digitalne sposobnosti. Kvaliteta, s druge strane, još uvijek nije na razini facelift izvedbe broja ‘Sedam’, a pouzdanost tek treba dokazati. Bez obzira na sve izrečeno, Golf je i dalje mjerilo klase, vrijednost koju ostali tek trebaju dostići.