Peugeot E 5008 (2024.) – Elegantan, komforan, učinkovit
Prostran, varijabilan, udoban i štedljiv - Peugeot E 5008 je na premijernoj vožnji u Skandinaviji otkrio pregršt kvaliteta. U Hrvatsku bi trebao stići u rujnu, kada će biti poznata i cijena
Malo koji automobil kompaktne klase je u posljednjih 15 godina prošao takav Kafkijanski preobražaj poput Peugeota 5008. Godine 2009. je započeo kao kompaktni monovolumen dok se druga generacija (od 2017.) predstavljala kao crossover pogonjen dizelskim i benzinskim motorima. Treće, najnovije izdanje 5008-ice na tržište stiže pod etiketom obiteljskog SUV-a s potpuno elektrificiranim pogonima, a imali smo ga prilike provozati u okviru europske prezentacije na danskim i švedskim cestama.
Novi 5008 dijeli platformu i motore s drugim modelima iz grupe Stellantis, a trenutno su u ponudi dvije varijante. E 5008 snage 157 kW i kapaciteta baterije od 73 kWh imali smo prilike isprobati na prezentaciji, dok Hybrid 136 e-DSC6 pogonjen 1,2-litrenim benzinskim motorom i s blagom električnom podrškom tek treba stići na test. Snažni 320 AWD s dva e-motora, verzija long range 230 s većom baterijom (96 kWh, doseg do 660 km) i plug-in hibrid 195 e-DSC7 pak na tržište stižu nešto kasnije. Ujedno, E 5008 u Hrvatskoj očekujemo tijekom rujna, kada će biti poznate i sve cijene.
U Kopehagenu sjedimo za upravljačem E 5008 oznake 210, iako bi njegovih 157 kW matematički rezultiralo s 213 KS! Ova je količina snage među električnim automobilima sasvim uobičajena, što znači da nije riječ o performansama koje oduzimaju dah. To je postalo jasno od prvih metara vožnje, Peugeotov strujić ubrzava uglađeno i meko, totalno u antistres manirima. Što je zapravo i logično, jer E 5008 želi biti prikladno motoriziran obiteljski automobil, a ne trkaći bolid. Prilično je živahan u režimu brzine relevantne za neki električni automobil, a to je do 130 km/h, dok iznad toga postaje pomalo ‘umoran’.
Peugeot navodi najvišu brzinu od 170 km/h, no o njoj smo mogli samo sanjati. Na cestama južne Švedske, između Öresunda i Baltičkog mora, na autocesti vladaju ograničenja brzine od 90 do 110 km/h, dok smo na predivnim priobalnim magistralnim cestama uglavnom vozili između 30 i 70 km/h. U konačnici se to pozitivno odrazilo na potrošnju, koja nam je varirala između 14 i 17 kWh/100 km, dok se na autocesti zaustavila na 21,3 kWh (24,5 kWh pri 130 km/h po WLTP-u). Riječ je o vrijednostima koje su niže od onih koje navodi WLTP-mjerenje, što znači da bi E 5008 s baterijom od 73 kWh bez problema trebao prevesti više od 500 km!
Inače, imamo puno pozitivnih kritika koje možemo izreći na račun nježnog električnog pogona modela 210. Funkcionira vrlo uglađeno, spremno reagira na svaku zapovjed papučice akceleratora te, kao što smo već napomenuli, na skandinavskim cestama troši debelo ispod WLTP-normi. Tomu valja pridodati udobno podvozje, koje unatoč velikim 20-colnim kotačima komforno reagira na neravnine. Glatko upija sve vrste izbočina i udubina, tako da se zaista nema na što požaliti. Iako, kvaliteta švedskih cesta uvelike nadmašuje onu naših, pa s ovim izjavama valja biti oprezan sve dok E 5008 ne isprobamo na domaćim cestama.
Nadalje, E 5008 na upravljaču djeluje iznenađujuće harmonično, što nužno nije bila odlika mnogih Peugeotovih modela do sada. No, očito je da je upravljački sklop dobro odmjeren, Peugeotov električni SUV se navodi smirenije a istovremeno i znatno preciznije nego do sada.
Još jedna vrlo važna opservacija – toliko kritiziran Peugeotov i-Cokpit s novim panoramskim zaslonom (serijska oprema u izvedbi GT) postao je pregledniji, iako obruč upravljača još uvijek pokriva neke značajke zaslona. Traka i-Toggles čini se nešto manje uspješnom – fizički prekidači bi vjerojatno bili lakši za rukovanje, no za pretpostaviti je da se s vremenom vlasnik Peugeota navikne na ovu značajku.
S druge strane, dva sjedala u prvom redu vrlo su udobna, velika i sasvim prikladna za duga putovanja. A drugi red? Prostor je prilično izdašan, više od toga nismo isprobali. Isto tako, dolazak do trećeg reda sjedala (dva mjesta) iznenađujuće je jednostavan – prvo stražnje sjedalo može se gurnuti prema naprijed i preklopiti prema naprijed, što znatno olakšava dolazak do sjedala broj šest i sedam.
Prtljažni prostor modela 5008 također je vrlo izdašan: do 1815 litara (prema VDA standardima) stane u Peugeotov SUV C-segmenta. Ako naiđete na informaciju od 2232 l, trebate znati da se ona odnosi na mjerenje u litrima tj. kao da sipate vodu u automobil i mjerite koliko litara stane u njega. Radije ćemo se držati VDA-standarda koje se bazira na standardiziranim blokovima pjene.
U svakom slučaju, za pohvaliti je da 5008 usprkos svojoj prostranosti ne izgleda kao ‘kutija na kotačima’, već kao elegantan obiteljski automobil. Sličnost sa 3008 ili 408 ne može se zanemariti, dapače, to je veliki plus za 5008. Iako cijena za hrvatsko tržište još uvijek nije poznata, teško da će E 5008 biti ispod 50 tisuća eura. Novi je to standard za marku s logom lava koja već godinama ‘podiže nišan’ i cilja na sve imućniju klijentelu.
Zauzvrat, Peugeot E 5008 je već u osnovnoj konfiguraciji bogato opremljen automobil s trozonskom klimom, 19-inčnim kotačima, LED svjetlima, AGR vozačevim sjedalom i kamerom za vožnju unatrag. GT-izvedba, koju smo imali prilike voziti, uključuje ACC stop & go, panoramski zaslon, prednja svjetlima s LED pikselima… Dakle, sve značajke o kojima se 2009. godine – nije niti razmišljalo.
Zaključak
Prostran, varijabilan, udoban i štedljiv – E 5008 puno toga radi ispravno. Pokazuje prave obiteljske kvalitete, no kamen spoticaja bi mogla biti cijena koja zasigurno neće biti ispod 50.000 eura. Dakle, za mnoge obitelji – nedostižno.
Tehnički podaci
Karoserija
SUV sa sedam sjedala, D x Š x V 4791 x 1895 x 1694 mm, međuosovinski 2901 mm, prtljažnik 259–1815 l, masa praznog/nosivost 2293/607 kg
Podvozje
Poprečna ramena/MacPherson sprijeda, Multilink/zavojne opruge straga, diskovi sprijeda i straga, gume 235/50 R 20
Prijenos snage
Na prednje kotače, fiksni prijenos
Motor
Permanentni sinkroni e-motor, snaga 157 kW (213 KS), okretni moment 345 Nm, litij-ionske baterije kapaciteta 73 kWh (neto)
Vozna svojstva
0–100 km/h 8,8 s
Najviša brzina 170 km/h
Potrošnja (WLTP) 17,8 kWh/100 km
Cijena
Peugeot e-5008 210 GT n.p.