

Slova GSE (Grand Sport Einspritzung) nekoć su bila poveznica s bogatom Opelovom poviješću sportskih modela, kao što su Commodore GS/E i Monza GSE, kada su emisije CO2 i elektrifikacija bili apstraktni koncepti. Vremena su se, kao što znamo, znatno promijenila i danas ta slova predstavljaju nešto sasvim drugo – GSe, odnosno Grand Sport electric, sportsko-hibridne modele novog podbrenda njemačke marke.
Nakon Astre i Astre ST, Gse-verziju dobio je i SUV Grandland koji, pored poznatog plug-in hibridnog pogonskog sklopa nekadašnje izvedbe Hybrid4 (i nekih Peugeotovih i Citroënovih modela), koristi temeljito dorađen servoupravljač i ovjes.
Izmijenjen je, premda diskretno, i vanjski dizajn – GSe dobiva specifične odbojnike i 19-inčne aluminijske naplatke ‘Monza’ – koji posebno dojmljivo izgleda u testiranoj varijanti s bijelom karoserijom i crnim krovom, poklopcem motora, Vizor-maskom i donjim usisnikom zraka.
E-doseg u realnim uvjetima? 50 km
Oznaka GSe ukrašava i na ovoj verziji jedinstvena sportska prednja sjedala AGR s brojnim opcijama podešavanja i presvlakama u kombinaciji kože i alkantare, dok je ostatak interijera manje-više istovjetan uobičajenim izvedbama. Vozač sjedi ugodno visoko – ali i ‘na’ umjesto ‘u’ samom sjedalu – te uz izdašno podesiv upravljač može lako pronaći dobar vozački položaj. Bogata oprema – dvozonska klima, grijanje sjedala (masaža vozačeva), adaptivni tempomat, prednji i stražnji senzori s kamerom (doplata), odlična Intellilux AFL prednja LED-svjetla, itd. – ne ostavlja mnogo stavki (ni želja) na popisu doplata.
Putnici na stražnjim sjedalima imaju ugodnu količinu prostora za noge i glavu, dok je volumen prtljažnika (s električnim otvaranjem i zatvaranjem) smanjen zahvaljujući hibridnom sustavu – umjesto uobičajenih 514, Grandland GSe raspolaže sa ‘samo’ 390 litara.
Gotovo u cijelosti preuzet iz izvedbe Hybrid4 nekadašnjeg Grandlanda X, plug-in hibridni sustav verzije GSe čine 1,6-litreni turbobenzinac sa 200 KS, dva elektromotora – prednji sa 110 i stražnji sa 113 KS – i litij-ionska baterija od 14,2 kWh (neto 13,2 kWh) punjiva na AC-punjaču snagom 7,4 kW. Uz punu bateriju, Grandland GSe bi trebao imati električni WLTP-doseg do 63 kilometra, a u stvarnosti se, očekivano, kreće do oko 50 km – brzina vožnje na struju iznosi čak 135 km/h.
Dojmljiva međuubrzanja
Ukupna snaga sustava iznosi 300 KS uz okretni moment od 520 Nm, što blizu dvije tone teškom SUV-u omogućuje odlične performanse – ubrzanje s mjesta do 100 km/h, primjerice, traje samo 6,1 sekundu uz jednako dojmljiva međuubrzanja. S druge strane, kada je litij-ionska baterija ispražnjena (punjenje od 0 do 100 posto na javnom punjaču traje nešto više od dva sata i stoji 3,88 eura za napunjenih 13,2 kWh), na raspolaganju je samo 200 KS turbobenzinca, još uvijek dovoljnih za svakodnevnu i žustriju vožnju. U tom slučaju raste i potrošnja goriva – ‘bez struje’ u gradu se može približiti brojci od 10 l/100 km, a kombinacijom struje i benzina spustiti se na manje od sedam litara.
Prihvatljiv ovjes, neprikladne gume
Grandland GSe vrlo je uglađen u uobičajenoj vožnji, a posebno u modu Electric i Hybrid (koji što češće daje prednost električnom pogonu). Potonji ima najviše smisla u većini situacija, električna vožnja najkorisnija je u gradskom prometu, a modovi 4WD i Sport u skliskim uvjetima, odnosno kada ste na omiljenoj zavojitoj cesti. Uglađenosti vožnje, kako pri nižim tako i višim brzinama, pridonosi i serijski automatski mjenjač s osam stupnjeva prijenosa čiji je jedini značajan nedostatak pomalo nezgrapna ručica poznata iz Peugeotovih modela.
Pored dobro poznatog hibridnog sustava, GSe ima posebno namješten ovjes (MacPherson sprijeda, multilink straga) sa specifičnim oprugama i Konijevim FSD-amortizerima koji bi, zahvaljujući posebnom ventilu, u praksi trebali pridonijeti uvjerljivijem prigušivanju izraženijih cestovnih neravnina. Tvrdoća takvog setupa odmah je primjetna na našim ne osobito dobro održavanim cestama, ali Grandland GSe nikad nije neugodno krut ili grub te nedramatično upija i veće rupe/izbočine – doduše, nikad nije ni pohvalno udoban. Na bolje održavanim zavojitim cestama, ovjes dobro kontrolira nemalu masu hibridnog SUV-a, a također dorađen servoupravljač pomaže preciznom usmjeravanju.
Ono što primjetno kvari cjelokupnu sliku voznih osobina su gume. Opel pomalo neshvatljivo na automobil s naglašeno sportskim ovjesom tvornički montira Michelin ePrimacy, eko-gume s vrlo niskim otporom kotrljanja, a posljedično i niskom razinom prianjanja. Grandland GSe na suhom uspijeva postići pristojne količine ‘gripa’, ali na mokrom postaje, blago rečeno, zahtjevan uz izraženo podupravljanje koje predstavlja ograničavajući faktor. Uz bolje, sportski orijentirane gume vjerujemo da bi GSe ostavio mnogo bolji dojam u dinamičnoj vožnji za kakvu je, prema tvrdnjama samog proizvođača, i namijenjen. Potencijal postoji, samo ga treba ostvariti boljim gumama.
Osnovna verzija Grandlanda GSe starta od 56.900 eura, a testirana verzija s ponekom stavkom dodatne opreme, poput crnog poklopca motora, sustava Night Vision s radarom za bolju vidljivost noću, OBC-punjačem do 7,4 kW i parkirnim paketom s kamerom za vožnju unazad, stoji 59.818 eura.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 4477 x 1906 x 1609 mm, međuosovinski razmak 2675 mm, prtljažnik 390/1528 litara, masa 1867 kg
Motor
Turbobenzinski motor (147 kW/200 KS) + dva elektromotora (81 kW/110 KS – 83 kW/113 KS), 1598 ccm, četiri cilindra, litij-ionska baterija kapaciteta 14,2 kWh (bruto), snaga sustava 300 KS (520 Nm)
Prijenos
Osmostupanjski automatski mjenjač, pogon na sva četiri kotača
Vozne osobine
0-100 km/h……6,1 s
Najviša brzina…..235 km/h
Potrošnja deklarirana….1,2 l/100 km/16,2 kWh/100 km
Potrošnja na testu….7,8 l/100 km
Emisija CO2…….28-27 g/km
Konkurenti (početni modeli)
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (306 KS) od 62.088 eura, Hyundai Tuscon PHEV (265 KS) od 39.090 eura, Peugeot 3008 Plug-in Hybrid (300 KS) od 57.567 eura, Citroën C5 Aircross Hybrid (225 KS) od 49.205 eura
Cijena
Početni model Grandland GSe………56.900 eura
Testirani model Grandland GSe……….59.818 eura
Ocjena
PLUS: Odlične performanse u hibridnom modu, solidan električni doseg vožnje, uglađenost, uvjerljiv (premda tvrd) ovjes, vrlo dobar automatski mjenjač, ugodna sjedala
MINUS: Manji prtljažnik u odnosu na obični Grandland, neusklađenost ‘sportskog’ ovjesa i eko-guma, funkcija očuvanja postotka baterije resetira se svakim novim pokretanjem vozila