Održavanje električnog vozila – Nissan Leaf

Neki će reći da su električna vozila još uvijek bezobrazno skupa, no postoji i druga strana medalje - štedi se na potrošnji, a servisi su kudikamo povoljniji. Prva je tvrdnja, dok se na većini punionica vaš električni automobil može besplatno dopuniti, još uvijek točna. No što je sa servisima? Na našem mini-maratoncu Nissanu Leafu provjerili smo ostvaruje li se i ovdje ušteda

Subvencije na električna vozila dijele se, u najmanju ruku, vrlo ‘nespretno’. Kvizaškim sistemom ‘najbržeg prsta’, gdje su se prije pola godine u manje od minute u Hrvatskoj podijelili poticaji za fizičke osobe, mnogi su ostali nepravedno zakinutima. S druge strane, imamo besplatnu struju koja također neće zauvijek biti besplatna. O tome se i prije govorilo, a sada se spominje sve više – ubrzo će se i punjenje električnih vozila na svim punionicama naplaćivati.

Ipak, jedna činjenica, bez obzira na okolnosti, stoji – servisi električnih vozila su kudikamo jeftiniji od servisa kod benzinskih i dizelskih vozila. Ili nisu? Navodno da cijela priča ovisi o tipu vozila, a mi smo je odlučili provjeriti na električnom Nissanu Leafu, koji smo imali na mini-maraton testu krajem prošle godine.

Donosimo detaljan pregled servisa i izmjena dijelova pri 30, 60, 90 i 120 tisuća km, odnosno tijekom prve četiri godine – što već prvo dođe.

Nakon 30.000 km (ili godinu dana) došao je red na prvi pregled i servis našeg Leafa. Osim detaljnog vizualnog pregleda mehaničara, sve što se zapravo mijenja jest – filtar klima-uređaja. Što se spomenutog pregleda tiče, provjerava se kočni sustav i pripadajuće ulje, prednja svjetla, vrši se kontrola ulja redukcijskog zupčanika, otvora za punjenje i sustava hlađenja. Nadalje, prekontrolirat će se stanje litij-ionske baterije i nožna te parkirna kočnica, napravit će se kompjutorska dijagnostika te će se vizualno pregledati stanje karoserije na moguće prohrđavanje. Cijela priča stajat će vas točno 487 kuna.

Godinu dana kasnije neće se ništa drastično promijeniti, nakon dvije godine ili nakon 60.000 km, što prije nastupi, uz iste provjere kao i na prvom servisu, dodatno će se prekontrolirati kućište i spona upravljačkog mehanizma, poluosovina te dijelovi ovjesa. Vizualno se pregledava i stanje gumenog čepa kod otvora za punjenje, zbog mogućih puknuća gume. Ipak, sada će se i izvršiti zamjena kočnog ulja. I taj će vas drugi servis stajati tek nešto više no prvi – točnije 682 kune.

Nakon tri godine ili 90.000 prijeđenih kilometara (realnije je da ćete ipak odlazak na servis brojati prema godinama, jer električni automobili ionako nisu predviđeni da biste njima radili više od 30-ak tisuća kilometara godišnje), priča je ista kao i na prvom servisu. Uz iste kontrole ponovno se mijenja jedino filtar klima-uređaja te još jednom iz servisa odlazite ‘siromašniji’ za samo 487 kuna. Tek nakon 120.000 km na Leafu će se kontrolirati stanje disk-pločica. Ako je potrebna izmjena uz rad mehaničara, cijena servisa će se tek tada približiti cijeni servisa ‘klasičnog’ automobila. Točnije – 1243 kune. Razlog ‘kasnog mijenjanja’ objasnili smo u zasebnom okviru.

Sve u svemu, Leaf je pokazao kako, barem što se redovitog servisiranja tiče, svom vlasniku donosi znatne uštede na gotovo svakom od servisa. Pa tko voli neka izvoli!

Kočnice

U vožnji električnog automobila, osobito kada se malo izvještite, određene dionice, poglavito one po otvorenoj cesti, možete odvoziti praktički i bez doticaja papučice kočnice. Kako sva ta vozila imaju ugrađenu neku vrstu regeneratora (čitaj: retardera), pažljivim doziranjem papučice gasa možete dostići optimalnu vožnju s najnižom potrošnjom struje, a da pritom gotovo ne kočite. Većina vozila ima više razina kočenja uz regeneraciju baterije, od vrlo slabe do snažnog usporavanja vozila pri otpuštanju papučice akceleratora. Jednom kada se naviknete, i u gradu i na otvorenim prometnicama, vožnja s ‘retarderom’ može biti izuzetno zabavna, a na koncu i ekonomična. Za potpuni užitak potrebno je samo malo predviđanja te na kraju benefit svakako izvlače diskovi na automobilu.

Elektromotor i baterije

Mnogi će se zapitati što je s dvjema, možda i najvažnijim stavkama na vozilu – baterijama i elektromotorom. Za baterije smo već spomenuli da se na svakom servisu kontrolira njihovo stanje putem kompjutorske dijagnostike, dok se ušteda ostvaruje činjenicom da kod Leafa ne postoji tekućina zadužena za njihovo hlađenje – one se, naime, hlade zrakom. Što se elektromotora tiče, kroz dvije generacije modela pokazalo se da nema potrebe za nekim posebnim pregledima.

Velike uštede u održavanju

Ovisno o kilometraži, kod vozila s benzinskim i dizelskim agregatima popis zamjenskih dijelova je vrlo dug. Pri svakom ćete posjetu redovitom servisu, neovisno o modelu, napraviti izmjenu motornog ulja te njegova filtera. I tu ste već na brojci od oko 500 kuna, bez troškova rada. Kod električnih automobila nema izmjene zupčastog remena, motornog ulja, svjećica, filtera za gorivo, uljnog filtera, filtera zraka, kanalnog remenja… Također, tijekom eksploatacije brigu ne treba voditi o ispušnom sustavu, brizgaljkama, hladnjacima i turbopunjačima, koje danas svaki dizelski agregati imaju, a i sve više malih ‘benzinaca’. Dakle, uštede u redovitom održavanju su velike.