

Prije gotovo deset godina Nissan je predstavio prvu generaciju tehnologije e-Power, doduše samo na lokalnim tržištima. Nedugo zatim, prije četiri godine, e-Power stigao je u karoseriji Qashqaija i do nas, gdje smo ga imali prilike voziti na testu. Ideju da se automobil s ICE-motorom zapravo vozi kao električno vozilo tada smo ocijenili kao vrlo zanimljivo rješenje.
Podsjetimo se kako to sve funkcionira. Dakle, vi točite gorivo u vaš Qashqai kao što ste to oduvijek činili, ali 1,5-litreni benzinac pod prednjim poklopcem nema nikakve direktne veze s prednjom osovinom, već je za pogon zadužen isključivo elektromotor. U srži novog e-Powera nalazi se novorazvijeni modularni pogonski sklop ‘5-u-1’. Isti u jednom sklopu integrira – elektromotor, generator, inverter, reduktor i pojačivač.
Unatoč sličnoj konfiguraciji trocilindarskog 1,5-litrenog turbaka kao i kod prethodne verzije, motor je potpuno nov i sada je prilagođen primjeni u sustavu e-Power. Prihvaća Nissanov koncept izgaranja STARC, gdje je toplinska učinkovitost podignuta 42 posto stabiliziranjem izgaranja u cilindru, što omogućuje tiši i učinkovitiji rad motora pri nižim okretajima. Tu je i regenerativni sustav kočenja kakav imaju električna vozila, a koji kinetičku energiju pretvara u električnu te zatim njome puni bateriju.
Benzinac hrani, struja pokreće
Ugrađen je novi, veći turbopunjač koji također donosi povećanje učinkovitosti, omogućujući smanjenje broja okretaja motora za 200 o/min tijekom vožnje autocestom, što doprinosi nižoj ukupnoj razini buke. Dakle, da sumiramo – benzinski motor funkcionira kao generator koji prema potrebi puni bateriju (kapacitet ostao isti – 2,1 kWh) i/ili hrani elektromotor, koji je pak isključivo zadužen za pokretanje prednje osovine.
U praksi sve zajedno funkcionira vrlo uglađeno, sada s još manje vibracija, te u kabini uz smanjenje buke pogonskog sklopa od 5,6 dB. I zaista, u vožnjama autocestom od Barcelone do pitoresknog gradića Sitgesa primjetno je smanjenje buke u kabini vozila te su reducirane vibracije koje su prije dolazile od motora. Snaga sustava podignuta je 11 kW, dakle na ukupno 151 kW.
Idemo odmah na brojke – posljednja mjerenja prema WLTP-u pokazuju da je treća generacija štedljivija za 0,6 l/100 km (4,5 l/100 km) te je ispuh CO2 smanjen sa 116 na 102 g/km, što iznosi smanjenje od 12 posto. U modu Sport nova tehnologija omogućuje dodatni boost snage od 11 kW. U Qashqaiju s novom tehnologijom e-Power odsad s jednim punjenjem možete prijeći više od 1200 km. Kupci će pozdraviti činjenicu kako se upotrebom motornog ulja 0W16 smanjuje unutarnje trenje, pa su servisni intervali odsad produženi sa 15 na 20 tisuća km. Unaprijeđeni Qashqai s trećom generacijom sustava e-Power na europska tržišta stiže u rujnu 2025. godine.
Zaključak
Nissanova specifična tehnologija sada je još učinkovitija što se tiče snage, potrošnje i emisije štetnih plinova, ali i uglađenija u radu s manje vibracija i buke u kabini.
Izdvojeno
Nissanov istraživački centar u Barceloni
U sklopu prezentacije imali smo prilike posjetiti istraživački centar, gdje trust inženjerskih mozgova svakodnevno radi na poboljšanju tehnologije e-Power. Uz razgovore i zanimljive radionice upoznali smo iz prve ruke kako se Qashqai u samo dva tjedna ispituje kako će se ponašati nakon više stotina prijeđenih kilometara u ruralnijim dijelovima, primjerice afričkog kontinenta. Upoznali smo se s opsežnim testovima koji se rade na samoj elektronici automobila, i to u raznim mogućim i manje mogućim scenarijima.
Posjetili smo i posebnu akustičnu komoru gdje se radi na smanjenju buke koju stvara sustav e-Power u Qashqaiju. Detaljno su nam objasnili pretvorbu snage iz generatora (benzinskog motora), preko invertera u električnu energiju koja se zatim pohranjuje u bateriju, odnosno šalje prema elektromotoru. Vidjeli smo i cijeli modularni sklop ‘5-u-1’ izvan samog vozila, pa smo mogli detaljno istražiti što sve čini Nissanov e-Power.
Prednost e-Powera nad klasičnim hibridima jest u tome što ovdje ne postoji mjenjačka kutija preko koje se prenosi snaga, pa je oslobađanje snage i momenta trenutačno, baš kao i kod EV-vozila.
Ako ste oduvijek bili vjerni tradicionalnim pogonima, ali naginjete prelasku na EV-vozilo, Qashqai e-Power je idealan automobil za što nježniju prilagodbu s jedne na drugu tehnologiju pogona.
TEHNIČKI PODACI
Nissan Qashqai | 1.5 e-POWER | |
Obujam (ccm) | 1497 | |
Snaga sustava (kW/KS) | 151/204 | |
Okr. moment sustava (Nm) | 330 | |
Kapacitet baterije (kWh) | 2,1 | |
D x Š x V (mm) | 4425x1835x1625 | |
Međuos. razmak (mm) | 2665 | |
Prtljažnik (l) | 436 | |
Ubrzanje 0-100 (s) | 7,9 | |
Najviša brzina (km/h) | 206 | |
Potrošnja (l/100 km) | 4,5 | |