



Nova, treća generacija Mercedesa CLA nije nam nepoznanica, barem ne ako je u pitanju električni pogon. Nakon što je izvedba 350 4matic s EQ-tehnologijom (da, to je puni naziv modela) kod naših njemačkih kolega prvi test (ams 11/25.) zaključila s najvećim brojem bodova (678) koje je jedan automobil dosad uspio skupiti, na domaći test nam je stigla slabija izvedba – 250+. Potonja ima bateriju jednakog kapaciteta kao i verzija 350, dakle 85 kWh, no nešto slabiji e-motor snage 200 kW (verzija 350: 260 kW).


Za prvu testnu vožnju odabrali smo rutu od Zagreba do Opatije (170 km), a koja uključuje režim gradske i prigradske vožnje, magistralnu cestu i autocestu, i to u područjima različite topografije. Budući da je baterija bila na 100 posto napunjenosti, a prikazani doseg na 508 km, kroz glavu nam je odmah prošla misao da se cijela udaljenost u jednom i drugom smjeru preveze – bez nadopunjavanja. Da, prikazani doseg bi trebao podržati tu ideju, no postoji jedan malen problem – zima! Temperature su u vrijeme testa bile malo iznad nula stupnjeva, što baš i nije ‘radost’ za električne automobile, jer tada prikazani doseg počne značajno odstupati od realnog.


No Mercedes se ne bi složio s time jer svoju novu platformu MMA (Mercedes Modular Architecture) – koja je osnova za niz budućih električnih modela – hvali upravo zbog velikih dosega. Doista, pogled na prosječnu potrošnju u gradu (22,2 kWh/100 km), na magistrali (16,7 kWh/100 km) i autocesti (18,9 kWh) dokazuje da je učinkovitost očito bila glavni prioritet za Mercedesove inženjere. Brojke su fantastične, ponavljamo još jednom – zima je!
A ponovit ćemo i još jednom da je PSM-pogon na stražnjoj osovini izravno izveden iz motora konceptnog čuda aerodinamike Vision EQXX-a i, prema Mercedesu, na dugim putovanjima postiže učinkovitost od čak 93 posto. Isto tako, podržava ga visokoučinkovit silicij-karbidni inverter, koji ima minimalan gubitak topline. Ovaj inverter, s dvostupanjskim planetarnim mjenjačem, tvori kompaktnu pogonsku jedinicu na stražnjoj osovini.


U CLA-u više nema tipke za pokretanje, ali pogon se može uključiti i isključiti pritiskom na tipku P na ručici. Opušteno napuštamo centar grada i, nakon nekoliko prometnih gužvi, skrećemo na autocestu u pravcu Rijeke. Ograničenje brzine je 130 km/h, znamo da bi CLA trebao dosegnuti 210 km/h, no pratimo tempo na znakovima ograničenja brzine. Krstarimo dalje, isprobavamo adaptivni tempomat i različite modove vožnje, prepoznavanje znakova funkcionira poprilično dobro.


Gotovo svi manevri kočenja rekuperiraju se električno. Energija se čak rekuperira i u području regulacije ABS-a ili na skliskim površinama, a hidraulične kočnice se aktiviraju tek neposredno prije potpunog zaustavljanja ili tijekom vrlo naglog kočenja. Jedva da ćete to primijetiti na samoj papučici kočnice. Osjećaj je tijekom usporavanja transparentan i konzistentan, što baš nije bila jača strana Mercedesovih električnih automobila.


No novi e-Benz ne funkcionira samo dobro iz tehničkog aspekta, već i u vožnji. Iako je ovjes klasičan i relativno krut, a kotači 19-inčni (AMG Line, dio paketa Night, doplata 763 eura), komfor je izvrstan. CLA većinu neravnina ublažava elegantno i neprimjetno. Podjednako decentne su i promjene stupnjeva prijenosa dvostupanjskog mjenjača. Prva brzina je vrlo kratka (11:1), što osigurava žustro ubrzanje i visoku učinkovitost u gradskom prometu. Druga duža brzina (5:1) dolazi do izražaja pri višim brzinama, na autocesti. Isto tako, u izmjenama pravca CLA vrlo vješto skriva pozamašnu masu od 2055 kg! Vozi se iznimno lako i okretno, s pravom dozom opuštenosti i izravnosti na upravljaču.


Na kraju testne vožnje, putno računalo je pokazivalo prijeđenu udaljenost od 438 km uz stanje napunjenosti baterije od 12 posto, i uz prosjek potrošnje od 18,4 kWh/100 km. Teoretski, gotovo da smo mogli doći do 508 km s početka teksta, što je itekako respektabilan doseg s obzirom na uvjete.
No da se ovaj test ne bi sveo isključivo na hvaljenje, spomenimo nekoliko negativnih zapažanja. Recimo, uski pristup stražnjim sjedalima i skučen prostor na njima.


Također, ponekad nas je zbunjivalo vrlo osjetljivo opsluživanje novim MB.OS-om – trebat će nam malo vremena da se priviknemo na njega.
I završno, moramo spomenuti i cijenu. CLA u tehnologiji EQ započinje na visokih 55.040 eura, koji se doplatom AMG Linea (2735 eura), Park Assista 360 (1195 eura), paketa Premium Plus (4641 euro), spomenutih AMG-naplataka te nekoliko ‘sitnica’, podižu na nevjerojatnih 68.500 eura! Pazite, riječ je o jednom od ulaznih modela u Mercedesovu portfelju.


Tehnički podaci
Karoserija
Coupe limuzina s pet sjedala i četverim vratima, D x Š x V 4723 x 1855 x 1468 mm, međuosovinski razmak 2790 mm, prtljažnik 405 l, masa praznog/nosivost 2055/455 kg
Motor
Permanentno pobuđeni sinkroni elektromotor, ukupna snaga 200 kW (272 KS), okretni moment 335 Nm, litij-ionska baterija neto kapaciteta 85 kWh, AC-punjenje 11 kW, DC-punjenje 320 kW
Prijenos
Fiksni prijenosni omjer, pogon na stražnje kotače
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h……….6,7 s
Najviša brzina……………..210 km/h
Potrošnja
WLTP kombinirano…..12,2 kWh/100 km
WLTP komb. doseg…………….792 km
Potrošnja na testu………….18,4 kWh/100 km
Doseg na testu…………………508 km
Konkurenti
BMW i4 40 eDrive (cijena u HR nije poznata), Tesla Model 3 Long range RWD od 44.990 eura
Cijena
Početni model s testnim pogonom……55.040 eura
Testni model……… 68.500 eura
Ocjena
Plus: veliki doseg (čak i zimi), vrlo precizan i pouzdan izračun dosega, iznimna vozna dinamika, izvrsne kočnice
Minus: oskudna prostranost straga, otežan ulazak na stražnju klupu, iznimno visoka cijena za početni model u gami