

Dacia u Hrvatskoj još uvijek ‘njeguje’ reputaciju jeftinog automobila upitne kvalitete, na spomen kojeg će ljubitelji premium marki nabaciti kiseli osmijeh i klimati glavom do iznemoglosti. I pritom će im statistike Centra za vozila Hrvatske – a koje se tiču prolaznosti na tehničkom pregledu i odnose se na vozila stara od pet do 10 godina – ići u prilog njihove teze. Jer u toj je kategoriji marka Dacia sa 12,46 posto neispravnih vozila – na začelju liste.
No kako to već obično biva, svaka statistika se iz druge perspektive može drukčije tumačiti. Primjerice, pogledamo li CVH-ovu tablicu ispravnosti vozila s prijeđenih više od 100.000 kilometara, naše mišljenje o rumunjskoj marki se drastično mijenja. Naime, sa 22,17 posto neispravnih vozila, Dacia je u sredini tablice (od ukupno 31 marke vozila) te je, primjerice, u rangu Mazde (21,72 posto) i Škode (21,16 posto), a koji na našem tržištu uživaju osjetno veću percepciju kvalitete i pouzdanosti. U istoj mjeri iznenađuje da su u toj tablici iza Dacije redom sljedeće marke – Kia, Peugeot, Jeep, Hyundai, Opel, Renault, Citroën, Alfa Romeo…
Mala razlika u cijeni novih i rabljenih
No krenimo od samog početka i fokusirajmo se na perjanicu marke – sveprisutni Duster. Svatko tko se barem jednom provozao u prvoj generaciji robusnog SUV-a, sjećat će se tipičnog mirisa ljepila, plastike i gume u njegovoj unutrašnjosti. U drugoj generaciji ovaj ‘folklor’ u potpunosti izostaje, što je dobro. No ostala su ekstremno lagana vrata koja pri zatvaranju ispuštaju tipičan limeni zvuk. Da, vrata su tanka, izolacija je svedena na tehnički minimum pa otud i tipičan ‘jeftilen-zvuk’.
Uostalom, povoljnija cijena vozila morala je doći na račun neke uštede, zar ne?! Iako tvrda plastika koja dominira u unutrašnjosti je barem dopadljivo dizajnirana te čvrsto fiksirana.
Na fotografijama prikazan rabljeni Duster je 1.6 SCe 115, koji je u Hrvatskoj u prvoj generaciji bio omiljena baza za nadogradnju na LPG. Motor je zadržan iz prvog izdanja Dustera, a kasnije su se u LPG-varijanti već nudile verzije TCe-motora s tvornički ugrađenom plinskom instalacijom. Fenomen domaćeg tržišta – u Hrvatskoj čak 55 posto novih Dustera druge generacije otpada na LPG!
Uglavnom, riječ je o vrlo uščuvanom rabljenom od prvog vlasnika, prvi put registriranom u svibnju 2019., s prijeđenih 28.000 km. Oprema? Full-paket koji uključuje i pogon na sve kotače, DAB-radio i kameru za vožnju unazad… No sada dolazimo i do glavnog nedostatka – netko je naručio kožu u unutrašnjosti, ali nije ‘kliknuo’ i na grijana sjedala. Cijena ovog rabljenog u inozemstvu je nešto malo ispod 18.000 eura, što nam pak otkriva i tipičnu dvojbu vezanu uz sve modele Dacije – (pre)mala razlika u cijeni između rabljenog i novog vozila.
Jer izvedba pogonjena početnim benzincem TCe 90 je 2019. stajala tek 13.900 eura!? U redu, vrijednost novca tada i danas nije ista, no čak i još uvijek aktualnih 19.350 eura za početni 1.0 Eco-G 100 (plin/benzin) se čini posve razumnim u odnosu na cijenu konkretnog rabljenog.
Ipak, većina dobrih poznavatelja Dustera usmjeravat će vas – kako zbog pouzdanosti tako i jeftinog održavanja – upravo na kupnju 1,6-litrenog testnog rabljenog koji se proizvodio sve do sredine 2019. godine.
Nedostatak turbopunjača i stabilnog razvodnog lanca osiguravaju pozamašne kilometraže bez naočitih ulaganja. Uostalom, član naše redakcije Marko Santini ovakvim je Dusterom (prve generacije) prevezao više od 300.000 km, te osim ‘letargije’ pogona u nižim režimima zapravo i nema nekih većih kritika na njegov račun. Vršna snaga 1,6-litrenog atmosferca je na visokim okretajima, moment od 156 Nm je poprilično skroman, a trzaji pri ubrzavanju upućuju na neprikladno usklađenu smjesu goriva i zraka. Povećanjem kilometraže povećava se i intenzitet zatrzavanja, što je prema Daciji posljedica stvaranja naslaga u komorama izgaranja. Aditivi za učinkovitije izgaranje goriva trebali bi pomoći u otklanjanju ovog nedostatka.
Dizel ili benzin? LPG!
Stoga, je li možda bolje uzeti 1.3 TCe 130 koji je na tržište stigao početkom 2019. ili pak (skupi) dCi 115? Ili je Eco-G siguran izbor? Igra li prestiž ulogu čak i kod Dacije? U konačnici, snažniji turbobenzinac je motor koji je nastao pod vodstvom Mercedesa u suradnji s Renaultom. Pod oznakom M282 koristi se u Mercedesovoj A-klasi, CLA, GLA i GLB-u, s tim da je ondje snaga do 163 KS. U Dusteru se pak zaustavlja na 150 KS, no bez obzira na to doslovce ga pretvara u bolid F1. Naime, pokušajte zamisliti lica spomenutih vozača premium marki kada im se na autocesti u retrovizoru približava Duster kojeg se ne mogu otarasiti, čak ni nakon što nervozno zabiju pedalu gasa u pod. Duster TCe 150 sposoban je za 202 km/h, no čisto sumnjamo da ga tako želite voziti. Jer testni se automobil vozio poprilično spužvasto i zahtijevao je učestale korekcije na neizravnom i manje osjetljivom upravljaču, čak i na pravcu.
No treba dodati i da se Dusterom zapravo zabavno voziti cestama na kojima drugi automobili posrću. Osobito na grubom makadamu, Duster lebdi poput čarobnog tepiha, a također se s užitkom probija i kroz blato i pijesak. Ipak, ne treba pretjerivati s terenskim eskapadama jer je donji dio automobila dobrim dijelom nezaštićen – lim ispred kartera je doista tanak. No budete li oprezni, u Dusteru ćete zasigurno stići dalje nego s većinom drugih SUV-a. Ne samo zbog pogona na sva četiri kotača (koji se sada nadoplaćuje 2000 eura), a koji ima tek 17 posto svih prodanih Dustera druge generacije u Hrvatskoj, već i zbog vrlo kratkog prvog stupnja prijenosa. Isti vam omogućuje obilan grip, a da pritom ne štetite spojci.
Malo i o dizelu. Za razliku od većine SUV-a u kojima je dizelski pogon prvi izbor, u drugoj generaciji Dustera ga je odabralo 37 posto kupaca, što je manje no što bismo očekivali. Teško da je problem u pouzdanosti motora, jer K9 iz Renaulta je oduvijek slovio kao igrač na kojeg se možete osloniti. Rekli bismo da su mu problem stvarale LPG-verzije čija privlačnost podjednako leži u cijeni kao i u dometu – sa 50 litara benzina i 33,6 litara plina možete prijeći i do 1400 km, što smo u nekoliko testova i dokazali. S druge strane, nedavnom objavom da treća generacija Dustera više neće biti dostupna s dizelskim motorima, naglo je porastao interes za još uvijek aktualnim Dusterima dCi.
Ako je Duster, neka bude u full-opremi
Koliko god se Duster uporno nametao kao razumna kupnja, njegovi kupci očito nisu ‘progutali’ taj marketinški trik. Jer 48 posto Dustera druge generacije se u Hrvatskoj tržilo u najskupljoj, top-opremi Journey i Extreme. Dakle, ako je Duster, neka bude u full-opremi. Stoga nas ipak čudi postotak pada vozila na tehničkom pregledu s početka teksta, jer očito je riječ o nedostacima koji su posljedica vlasnikova nemara ili nebrige. Jer ako pažljivije analizirate navedene nedostatke (svjetla, žmigavci, ručna kočnica, gume…), gotovo svi se mogu otkloniti pažljivim redovitim održavanjem. Primjerice, Duster ima bubanj-kočnice koje se moraju čistiti svakih 80.000 km. Za modele proizvedene od 2019. taj je interval čak povećan na 120.000 km, što će vjerojatno dodatno povećati postotak neispravnosti. A sprijeda, stari Renaultov nedostatak zaštite od prskanja ne samo da uzrokuje mnogo hrđe i veliku istrošenost kočnih diskova, već u znatnoj mjeri pridonosi i toj lošoj statistici na tehničkom pregledu.
Jedna od češćih stavki na tehničkom pregledu je upravljački sklop, uključujući spone. Postotak pritužbi je u oba aspekta relativno visok, pa bi kupci rabljenih trebali pripaziti na ove stavke. Isto vrijedi i za lampicu ‘check engine’ koja u Dusteru prečesto svijetli, te ukazuje na greške povezane s emisijama. Kod benzinskih motora su to često neispravne lambda sonde, a kod dizelskih motora to može biti i zbog neaktivnog ubrizgavanja AdBluea uslijed neispravne pumpe.
Rubrika ‘opozivi’ kod Dustera nije naročito ispunjena te se svodi na dva ‘crvena opoziva’. Jedan je za zamjenu nesukladnog spremnika LPG-a i ne vrijedi za HR-tržište (nisu pogođeni automobili koji su prodani kod nas), dok je drugi vezan za nesukladni okvir sjedišta koji u slučaju udarca ne bi izdržao težinu prtljage iz prtljažnika. Znatno su češće softverske greške i sukladno tome prikladna ažuriranja, primjerice kada zakaže navigacijski sustav ili slično. Dakle, ništa što ne postoji i kod premium marki i što je daleko iznad Dusterova cjenovnog ranga.
Zaključak
Nećemo pogriješiti kažemo li da je Duster značajno bolji od reputacije koja ga prati. Kvarovi su rijetkost, ako se i dogode nisu dramatični te vas neće ‘izuti iz cipela’. To su dobre vijesti. A loše? Duster nije samo SUV pristupačne cijene, već na vas prenosi i takav osjećaj u vožnji. Naime, ovjes djeluje žilavo, sjedala su tanka, unutrašnjost spartanska, mehanika rustikalna… Dakle, ne spada u rang automobila za sofisticirane i profinjene kupce, već prije među one koji se vode načelom ‘peri-deri’.