

Ime je znamen. U slučaju Audija, nova nomenklatura ne samo da označava porast dimenzija u odnosu na prethodni A4, već ima i određene aspiracije prema bavarskoj petici. Novi A5 protegnuo se na 4,83 metra (+7 cm), međuosovinski iznosi 2,9 metara (+8 cm), a zahvaljujući dugačkom poklopcu motora bočna mu je silueta vrlo elegantna. Na kraju, tu je i padajuća linija krova zaslužna za kupeovski štih po uzoru na prethodni A5. Iako su mu i dalje najizravniji tržišni suparnici BMW serije 3 i Mercedesova C-klasa, novi A5 na nišanu drži i BMW 4 Gran Coupe od kojeg je neznatno duži, a bez problema će preoteti i pokojeg kupca BMW-ove serije 5 od koje je jedva pedalj kraći. Ruku na srce, ovo je segment gdje se automobili ne kupuju ‘na metre’ i veću prevagu donosi otmjenost i ukupan dojam.
Napredak razvoja
Bacimo li pogled unazad, u doslovnom smislu, prvi je zaključak da novi A5 nudi više komfora na stražnjoj klupi od bavarske petice, koja s obzirom na vanjske dimenzije i trometarski međuosovinski nudi kriminalno malo prostora za koljena. Ali opet, u poslovnim limuzinama ovog profila ipak se najviše vremena provodi za upravljačem, pa su na cijeni neke druge kvalitete. Podsjetimo, A4 jedan je od najprodavanijih modela marke, ali što je postajao bolji, moderniji i napredniji, to je bio manje uspješan u očaravanju kupaca. Da, najteže je izmisliti stvari koje već postoje. No svaka od prethodnih generacija imala je najmanje jedan as u rukavu: B1 laganu konstrukciju, B2 Quattro, B3 superiornu aerodinamiku, B4 učinkovite TDI motore, a B5 maksimalne premium težnje. Hoće li to ponovno funkcionirati sada kad se A4 ponovno izmišlja kao A5? Testiramo ga kao dvolitrenog benzinca od 204 KS s pogonom na sve kotače i uz pomoć blagohibridne tehnologije. Jasno, u sprezi sa 7-stupanjskim automatskim mjenjačem S tronic.
Perfektna ergonomija
A kamo s novim A5 nego na službeni put! Integracija vozača u sjedalo, kao i ugađanje upravljača koji krojem neodoljivo podsjeća na onaj iz Audija 80, ne ostavljaju mjesta ni najmanjem prigovoru. Zahvaljujući doplaćenom trećem digitalnom ekranu, dijagonale 10,9 inča, smještenom točno ispred suvozača, upisivanje adrese u zaleđu Venecije prepušteno je kolegi. U testnom primjerku nalaze se ukupno tri MMI ekrana u koje ubrajamo virtualni kokpit (11,9 inča) i središnji info-zaslon (14,5 inča).
Riječ je o istinskoj digitalnoj panorami koja se proteže cijelom širinom kokpita, čemu smo posvetili posebno poglavlje kako bismo detaljnije ocijenili opsluživanje i sve funkcije, uključujući glasovnu asistenticu koja se odaziva na povik ‘Hey Audi’, ali nažalost ne razumije hrvatski jezik. Budući da je pred nama višesatna vožnja autocestom kroz Sloveniju i sjeverni dio Italije, adaptivni tempomat postavljen je na 140 km/h, a odmah nakon toga na vozačkom sjedalu izvučena je dodatna potpora za donji dio bedara. Ugodno ‘zavaljeni’ u sjedalo osjećamo se gotovo kao u poslovnom mlažnjaku, iako pogon baš i nije mlazni. Ipak je ovo A5, stoga sve one koji žele putovati brzinom Concordea upućujemo na S5 i njegovih 367 KS iz V6 motora koji osigurava ubrzanje 0-100 km/h za 4,5 sekundi, uz sveprisutan osjećaj uzlijetanja.
Odlične putne kvalitete
Novi A5 temelji se na platformi s motorima na unutarnje izgaranje PPC (Premium Platform Combustion). Time se motor nastavlja uzdužno pozicionirati ispod haube, čime se, prema Audiju, sada također postiže velika mjera prestiža. Unatoč novoj nomenklaturi i broju više, A5 prima četiri odrasle osobe bez gužve, ali i bez raskoši (registiran je za 5 osoba). Dobro oblikovano stražnje sjedalo, također zahvaljujući visokom središnjem tunelu, ugodno prima samo dvoje – i to sa samo 10 mm više standardnog prostora za sjedenje nego prije. Varijabilnost i dalje uključuje trik trodijelnog, daljinski preklopivog naslona stražnjeg sjedala. No, za razliku od putnika u prvom redu koji uživaju u čarima ambijentalnog LED osvjetljenja koje podno vjetrobranskog stakla naglašava poruke upozorenja i navigacije, putnici straga imaju svjetlosne trake samo na kvakama na vratima. Trepću crveno kada automobil stoji ako se vozilo približava straga, upozoravajući na siguran izlazak, što je hvalevrijedan detalj.
Dovoljno potentan
Dvolitreni četverocilindarski benzinac opremljen je turbopunjačem varijabilne geometrije i modificiranim procesom izgaranja s naglaskom na učinkovitost pod djelomičnim opterećenjem. Na Autostradi vrlo rijetko pritišćemo pedalu kočnice jer adaptivni tempomat i ostali sustavi asistencija svoj posao odrađuju bez greške. Kako po pitanju držanja razmaka u odnosu na vozilo ispred, tako i preciznog zadržavanja vozila u sredini prometne trake. Jedino što iritira je neprecizno prepoznavanje prometnih znakova ograničenja brzine, ali ne u smislu čitanja brojki, već pozicioniranja samog stupa koji nosi prometni znak. Naime, više puta nam se dogodilo da vozimo 140 km/h u lijevoj traci (!) dok sustav prepoznaje znak ograničenja od 80 ili 60 km/h smješten krajnje desno na početku kraka koji vodi prema naplatnim kućicama. Jasno, inicijalne postavke su takve da automobil počinje prilagođavati brzinu i kočiti, što se može isključiti, no to potencijalno može dovesti do opasnih situacija. Smatramo da se u vozilu premium predznaka ovakve stvari ne bi trebale događati.
U smislu motorizacije, dvolitreni TFSI ubrzava glatko i ravnomjerno, a 204 KS i 340 Nm sasvim su dovoljni za održavanje visokih putnih prosjeka, pa čak i odvažno nametanje tempa u lijevoj traci, jer maksimalna je brzina svega nekoliko km/h niža od elektronski ograničenih 250 km/h koliko može potegnuti S5. U konačnici, s obzirom na gustoću prometa, pa i rigorozni sustav za nadzor brzine Tutor, prosječna potrošnja od Zagreba do Venecije i natrag iznosila je 7,3 l/100 km, što je po slobodnoj procjeni autora nekih litru, možda litru i pol više od TDI motora iste snage. U eko-ritmu magistrale potrošnju je moguće spustiti do 5,5 l/100 km, dok gradska potrošnja varira ovisno o gustoći prometa, ali u principu se uvijek izražava jednoznamenkastom vrijednošću.
Nepokolebljivo agilan
Najprikladniji opis dinamičkih osobina? Novi A5 vozi se vrlo samouvjereno, gotovo nepokolebljivo sigurno i precizno, ali nikad nervozno. Nova geometrija prednjeg ovjesa omogućuje mu spretnije i preciznije skretanje, pa čak i kada pretjerate automobil dugo ostaje neutralan i vrlo kasno ulazi u blago podupravljanje, iz kojeg ga izbacuje pogon na sve kotače. Quattro radi tako da uključuje stražnje kotače u pogon samo kada postoji opasnost da prednji kotači izgube potrebno prianjanje. Kada ubrzanje postane dinamičnije na suhim cestama, višelamelna spojka, prema Audiju, šalje prosječno 70 posto okretnog momenta straga. Ali A5 nije auto samo za užurbane trenutke, već i za one udobne. Djeluje čvršćim i kompaktnijim od Mercedesa, ali podvozje novog A5 ne reagira tako nježno na neravnine. Dobro je što sportski način rada prilagodljivih amortizera ne pojačava ovaj efekt do mjere da bi to bilo neugodno tvrdo, stoga možemo reći da A5 spaja nepokolebljivu udobnost s preciznim držanjem ceste.
To odgovara njegovom karakteru – kako u rukovanju tako i u sigurnosti. Sljedeći plus zaslužuju i kočnice, koje se precizno doziraju, nude brutalnu zaustavnu moć i A5 zaustavljaju sa 100-0 km/h za svega 31,4 m! To je senzacionalno dobar rezultat, jer kad otvorimo našu arhivu mjerenja, BMW 320d xDrive treba čak 4,5 metara više, a to je zapravo dužina cijelog automobila, dok Mercedes C 220d ima 2,2 m duži zaustavni put. Sve navedeno gura A5 u višu (pod)klasu, ali to prati i njegova cijena. Zbog brojnih doplata cijena je s osnovnih 52.188 eura skočila na 93.430 eura. Ako je to današnja cijena automobila više srednje klase, možemo se samo čuditi.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4835 x 1860 x 1429 mm, međuosovinski razmak 2896 mm, prtljažnik 448-1271 l, masa 1840 kg, nosivost 540 kg
Motor
Benzinski, četiri cilindra, četiri ventila, 1984 ccm, 150 kW/ 204 KS od 4300 o/min, 340 Nm od 2000 o/min
Vozne osobine
Najviša brzina………………………………242 km/h
Potrošnja (WLTP)………………………….6,6-7,9 l/100 km
Emisija CO2………………………………….169-178 g/km
Potrošnja na testu…………………………8,7 l/100 km
Mjerenja
Ubrzanje
0-50 km/h…………….2,1 s
0-100 km/h…………..7,2 s
0-130 km/h…………..12,7 s
Kočenje
100-0 km/h (hladne)……….31,4 m
100-0 km/h (tople)………….32,0 m
Unutarnja buka
Pri 80 km/h………..63 dB(A)
Pri 100 km/h………64 dB(A)
Pri 130 km/h………66 dB(A)
Pri 160 km/h………69 dB(A)
Vozne osobine
Slalom 18 m…………………………….68,1 km/h
Dvostruka izmjena trake……………138,9 km/h
Krug okretanja lijevi/desni…………12,1 m
Konkurenti
BMW 320i od 48.780 eura, BMW 420i Gran Coupe od 53.468 eura, Mercedes C200 od 52.481 eura, Alfa Romeo Giulia 2.0 od 53.900 eura
Cijena
Početni model………………………….. od 45.819 eura
Testni model…………………………….. od 52.188 eura
Testni s doplatama………………………93.430 eura
Ocjena
+ stilski dojam, digitalno LED osvjetljenje, ergonomija sjedenja, vozne osobine, kočnice, putne kvalitete, omjer performansi i potrošnje benzinskog motora, komfor stražnje klupe
– visoka cijena doplata, u osnovi tvrdo podešen ovjes, relativno mali obujam prtljažnika s obzirom na vanjske dimenzije vozila, velik krug okretanja otežava manevriranje na uskim prostorima