

“Električni pogon – koji se napaja iz dvaju izvora energije – nalazi se ispod stražnjeg dijela podnice. Električna energija i vodik su idealna kombinacija za duža putovanja i gradsku vožnju, a uz to imamo drastično smanjene emisije CO2”, ističe Renaultov voditelj projekta Emblème, Pascal Tribotté.
Doista, u konkretnom primjeru Renaulta Emblèmea riječ je o unikatnom konceptu hibrida koji umjesto motora s unutarnjim izgaranjem koristi vodik, odnosno gorivne članke. No krenimo od samog početka. Već neko je vrijeme poznato da su automobili označeni kao veliki neprijatelji okoliša, te da se pod pritiskom određenih (nerealnih) rokova moraju učiniti karbonski neutralnima. Vozilo na vodik ili električnu energiju bi trebalo biti CO2-neutralno, no unatoč tome Tribotté govori o “..drastičnom smanjenju CO2-otiska”?! Da, u Renaultu su napokon počeli otvoreno govoriti o tome da struja nije ‘čista’, pa samim time ni vozilo pogonjeno njome ne može biti. Međutim, isto tako žele i pokazati da njihov 4,80 metara dug crossover Emblème može znatno smanjiti štetne emisije.
Francuzi su ovaj impresivni koncept predstavili prošle jeseni na Pariškom sajmu, a sada su nam dali priliku da se malo detaljnije upoznamo s njegovom idejom i provedbom. Pogon čine e-motor snage 160 kW smješten na stražnjoj osovini, baterija kapaciteta 40 kWh, gorivni članci snage 30 kW te spremnik vodika od 2,8 kg. Kako bi vozilo bilo što više energetski učinkovitije, u Renaultu su se odlučili za spljoštenu karoseriju s dugim krovom kako bi dobili bolju aerodinamiku. Ako pažljivije analizirate Emblème, vidjet ćete da male kamere na prednjim blatobranima radi optimizacije protoka zraka preuzimaju funkciju retrovizora. Nema ni stražnjeg stakla, već leća prenosi akciju iza vas.
Na kotačima veličine 22 inča posebni pokrovi prekrivaju krakove radi što bolje aerodinamike. Renault s Emblèmeom ima za cilj smanjiti emisiju CO2 čak 90 posto u usporedbi s Capturom iz 2019., čije su emisije tijekom ‘životnog ciklusa’ iznosile 50 tona. Krajnji cilj bi, dakle, trebao biti svega pet tona CO2, a dugoročno naravno nula.
Renault do ovog cilja želi doći angažmanom u svim segmentima – u proizvodnji, tehnologiji, masi vozila, baterijama, materijalima a (napokon) se uzima u obzir i način na koji je dobivena struja te CO2 utrošen na prijevoz od tvornice do prodajnog mjesta (da, baš kao što je to navedeno u našim tablicama mjerenja).
Kao što smo rekli, Emblème je osmišljen kao svestrani obiteljski automobil koji se podjednako ugodno može koristiti u svim uvjetima.
Vodik koji slovi kao vrlo čist izvor energije se stoga sam po sebi nametnuo kao rješenje. Isti energijom opskrbljuje gorivne članke iz kojih se pak napaja elektromotor. “Dva kratka zaustavljanja za punjenje omogućuju doseg od pozamašnih 1000 kilometara”, napominje Tribotté. Renault tvrdi da s punom baterijom Emblème u kombiniranim uvjetima može prijeći 300 kilometara, a autocestom oko 200.
CO2-neutralnost, održivost i štednja resursa važni su pojmovi i kada je unutrašnjost automobila u pitanju. Renault u kokpitu ne želi miks materijala već unificirano rješenje, tj. jedan materijal. Zašto? Tako se štede i resursi i novac, jer je u suprotnom proces recikliranja kompleksniji i skuplji, a u nekim slučajevima čak i nemoguć.
Renault u Emblèmeu ne koristi samo komponente nastale recikliranjem PET-ambalaže, ribarskih mreža ili ostataka tkanine, već i prirodne materijale poput lana i lišća ananasa. “Ako već mora biti plastika, onda neka bude čisti poliester. To je naša odluka”, govori Tribotté. Zabranjena je i upotreba ljepila, što olakšava odvajanje komponenti pri recikliranju.
Gotovo svi materijali iz Emblèmea bi se na kraju svog ‘životnog ciklusa’ trebali moći reciklirati. Međutim, Renault ne može sam ostvariti viziju potpuno održivog automobila, stoga se u cijelu priču moraju uključiti i svi dobavljači i partnerske tvrtke. Isto tako, proces smanjenja CO2-otiska mora započeti na samom ‘izvoru’, tj. kod dobivanja sirovina.
Jer samo ako je svaka komponenta proizvedena bez emisije CO2, cijeli koncept ove ideje ima smisla. A to je također jedan od razloga zašto se Renault odlučio za kombinaciju karoserije od čelika i aluminija. Oba materijala mogu se beskonačno puta reciklirati i proizvesti korištenjem ‘zelene’ struje ili vodika. Renaultovi čelnici su nam na kraju prezentacije otkrili da ćemo komponente, materijale i dizajnerska obilježja iz Emblèmea uskoro vidjeti u nizu serijskih modela. I nećemo morati dugo čekati na njih.