

Houston, we have a problem! Čuvena rečenica astronauta Johna Swigerta, koju je radiovezom uputio NASA-inom centru u Teksasu 1970. u misiji Apolla 13, tijekom godina postala je sinonimom za vrlo ozbiljan, gotovo pa nerješiv problem. Možda je istu tu rečenicu u sebi ponavljao i vlasnik Tesle Modela S iz 2013. u Houstonu nakon što je uragan Harvey prije dvije godine poharao to područje, a s njim i njegovu predivnu kuću uz obalu jezera.
Pogađate, njegova Tesla bila je u garaži, a voda je u jednom trenu dosegnula visinu iznad kotača. Tada priča zapravo postaje nama zanimljiva, jer je automobil prepoznao opasnost i – ugasio se. Osiguravateljska kuća kasnije je procijenila da popravak jednostavno nije rentabilan. Vlasniku je nadoknadila prouzročenu štetu kao ‘totalku’, a automobil dalje ponudila na prodaju posredstvom licitacije.
A licitaciju je online, na posve drugom kraju svijeta u Osijeku, pratio junak naše priče jer je procijenio da je baš takva Tesla Model S P85 prava prilika za njega. Zašto? U garaži mu stoji ista, ali s razbijenim prednjim krajem, pa se sve ‘složilo’ kao kombinacija iz snova.
Osječanin Miroslav Škaro poznati je bivši motociklistički prvak – koji je odvezao legendarnu utrku Daytona 200 – filozof, avanturist te naposljetku i poduzetnik. Već dulje vrijeme struju vidi kao svojevrsnu religiju, a davnih je dana govorio ‘… da će struja zavladati iznimno brzo i da je svaki otpor uzaludan.’
Naime, znamo to iz prve ruke jer smo ga posjetili prije točno deset godina kako bismo napravili priču o Wartburgu koji je za ‘ništa para’ pretvorio u e-automobil. Trocilindarski dvotaktni motor Škaro je tada zamijenio e-motorom Rade Končara koji je izvadio iz viličara, a ostatak dijelova ‘sklepao’ s osječkog otpada sekundarnih sirovina. Naš se lega ‘furao’ na struju brzinom od 50 km/h i imao na raspolaganju doseg od oko 30 km, a svoj je ‘perpetuum mobile’ – iziritiran silnim SUV-ima – nazvao Jeepožder.
U međuvremenu je tu još bilo svega – čamaca i bicikala na struju, solarnih panela… No Škarina ‘tiha patnja’ nedvojbeno je bila Tesla. Naime, Model S od samog početka vidi kao veliki ‘game changer’ autoindustrije: “Nakon Forda T mislim da je to najznačajniji automobil u povijesti. Ali, da razjasnimo. Nikako, ali baš nikako ne bih volio da me se okarakterizira kao člana nekog kulta, a poglavito ne onoga Elona Muska jer nisam povodljiv. Nerado to priznajem, ali mislim da je taj frajer Musk izuzetno jak lik. Što se razvoja tehničke civilizacije tiče, zasigurno je najjači.
Čovjek unosi velik nemir (u pozitivnom smislu), iznimno ga cijenim. Ali nikako ne mogu biti Muskov štovatelj ili – ne daj bože – Teslin posrednik. Ma kakav posrednik, ja sam Teslin otpadnik“, uz smijeh će Škaro.
Dakle, nakon što je plavoj Tesli S – koja je već prije stigla iz američke države Virginije – u ‘posjet’ stigla i spomenuta crvena iz Teksasa, cijeli je projekt slaganja Modela S mogao započeti. Škaro je, naime, odlučio da će sve sklopove (motor, baterije, ovjes, kablove) s karambolirane plave Tesle prebaciti na crvenu. Oba je automobila rastavio do posljednje matice. „Iz današnje perspektive sigurno je bilo pametnije napraviti obrnuto, jer lakše je zamijeniti limariju nego prebaciti kompletne tehničke sklopove i elektroniku. No i ovako sam postigao svoj cilj“, govori nam Škaro.
Naravno, riječ je o izuzetno kompleksnom ‘zahvatu’, no Škaro je – baš u svom stilu – svemu pristupio vrlo ležerno. „Dugo pratim Tesla-forum, mnogo sam naučio. Imam sigurno više od 2000 sati gledanja Youtubea o Tesli. Pritom ne mislim na ‘laprdanja’ o zazoru na vratima, grbavoj felgi ili krovu. Proučavao sam tehničke sklopove, česte kvarove, popravke, update softvera – dakle, konkretne kompleksne stvari. Jednostavno sam znao da mogu ući u taj posao, da imam potrebitu razinu znanja i sposobnosti. Uostalom, iznimno me zanima ta tehnologija i volim se baviti njome.“
Škaro je saznao da je Tesla crveni Model S kada je osiguranje isplatilo ‘totalku’ – isključio! „Taj im je automobil postao bezvrijedan. Tesla će ga ponovno ‘uključiti’, odnosno recertificirati samo ako ga popravite u njihovu servisu te pritom koristite njihove originalne dijelove. To meni nikako nije odgovaralo, a još manje sam bio zainteresiran kada su mi rekli da proces recertifikacije košta 6000 eura.“
U tom je trenu zasigurno i Škari kroz glavu prošlo ‘Houston, we have a problem’, no baš poput astronauta u Apollu 13 – pronašao je rješenje. „Problem je što nitko nema dijagnostiku za Teslu izuzev njihovih ovlaštenih servisa. Odmah mi je bilo jasno da moram pronaći hakere koji se time bave. Do njih se naravno ne stiže lako, no i to sam uspio. Preporučili su mi neke iz Ukrajine, Rusije i Poljske, no odmah sam ih eliminirao. Nakon što mi hakiraju auto, otvara im se mogućnost da ga jednog dana ukradu, bilo gdje i bilo kada.“ Izbor je stoga pao na Amerikanca, hakera kojeg ćemo u tekstu spominjati kao Philla. „Phill mi je poslao fajl od 3,5 GB koji sam instalirao na laptop. Pomoću njega sam hakirao nekoliko Tesli, a svoju ću pak hakirati ako je poželim prodati“, ponosno će Škaro.
Kao najveći izazov pokazao se zračni ovjes koji nije funkcionirao, odnosno držao je automobil ‘prikovanim’ za zemlju. Ipak, Škaro je i taj problem premostio.
Već se neko vrijeme vozi u svojoj crvenoj Tesli S, pa može iznijeti i pokoje iskustvo iz vožnje: “Iznimno sam zadovoljan autom, ima dvije tone, ali ubrzava kao uragan. Nedavno je ‘okrenuo’ 30.000 km, a originalne gume su za zamjenu. Strahovito troši gume jer ima enorman okretni moment od 600 Nm“, hvali se Škaro. A što je s nedostacima?
Može li vlasnik Tesle uopće priznati da oni postoje? „U njemačkim oglasnicima postoje taksi-primjerci s više od 500.000 km, što znači da je auto kvalitetan, što god neki mislili o njemu. Rekao bih da na njemu postoje i ishitrena rješenja. Primjerice, baterijske jedinice (12V) su mogle biti kvalitetnije, no baterijski moduli (24 V) koji zajedno daju napon od 400 V dosad su najbolji u industriji.
Ostalo? Model S je zapravo prototip koji funkcionira, a da bi postao ozbiljnijim, neka rješenja na njemu moraju biti učinjena pametno, organski“, pojašnjava ‘majstor’ Škaro. Tko zna, možda baš Škarina iskustva pridonesu unaprjeđivanju ovog automobila u budućnosti.